Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-10, 16:58   #46
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Orkar inte göra några långa utläggningar, men efter 5 års experimenterade så är iaf det här den största och mest positiva förändringen:


1. Slutade äta spannmål helt och hållet i Februari i år.
2. Mina pollenallergier försvann fullständigt, allihopa. Från att ha 6 månader 24/7 ögontortyr (per år) med risk för permanenta skador på hornhinnan har jag inte längre några symtom alls när det gäller pollen. Där är fler korrelationer men denna är så pass tydlig att den är värd att nämna. Har fortfarande problem med pälsdjur, kvalster och mögel dock. Men dessa går att hantera mycket lättare. Synen har återgått till normal igen också
3. Orkar inte förklara/sammanfatta 5 års experimenterande i ett inlägg
Mycket intressant. Jag upplevde samma sak med mina pollenallergier (mest kronisk nästäppa och snuva iofs) när jag skippade ris och vete helt i våras på försök. Potatis gör mig inte täppt t ex, men spannmål gör det. Dessutom blir jag ofta slemmig i halsen. Något som till mycket stor del försvinner när jag provar att ta bort spannmål bara 1-2 dagar.

Spannmål gör mig dock täppt och slemmig även utanför pollensäsong och visst finns det en korsreaktion mellan t ex ris/vete och gräspollenallergi, men oavsett vilket så blir det problem i näsan.

Av nyfikenhet, VAD äter du om du inte äter spannmål...? Äter du potatis t ex och fungerar det i så fall bättre.

Nackdelen med att skippa spannmål är egentligen bara att det är svårare att hamna på lätta och kolhydratsstinna överskott vid bulk. Därav min tidigare undran angående mängder av potatis i en tidigare tråd.

Senast redigerad av tjing den 2012-09-10 klockan 17:01.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 13:33   #47
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Bump

Jag har själv besvärats av nästäppa detta år. Inga konstaterade allergier eller överkänsligheter mot pollen, djur, kvalster, mögel etc.
Dock misstänker jag att ngt jag äter orsakar nästäppan.

Dottern visar enligt blodprov känslighet mot mjölkprotein samt veteprotein och sonen har celiaki. Detta gjorde att jag slutade med mjölk i kaffet och bytte smörgåsar mot havegrynsgröt med havredryck i år, men ätit smör och ost i perioder. Familjen började äta snudd på glutenfritt för det var enklast för oss iom sonens diagnos.

Vad jag helt klart märker är att jag får finnar av antingen mjölkprodukter eller gluten.
(jag är så sopig att jag naturligtvis testat både smör,ost och vanligt bröd samtidigt så jag vete fasen vad som är vad).

Frågan är, om man nu ska utesluta ngt ur kosten hur länge måste man undvika det innan man kan dra några slutsatser?
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 06:37   #48
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Prova en sån näskanna
Har hållit borta min bihåleinflammation i 5 år nu.
Använde nasonex i flera år in på inrådan av ÖNH- spec.
Men gick över helt till näskanna med saltvatten och det funkar.
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 07:51   #49
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Histaminer kan påverka näsan?
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 07:56   #50
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
När jag slutade med min tonårsdiet på panpizza, piroger, godis och arraksbollar.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 09:07   #51
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Slutade käka veganskt och mådde mycket bättre. Berodde nog snarare på ett mycket högt fiberintag än själva vegankosten i sig, men men...
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 11:19   #52
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
1. Slutar dricka kaffe ibland.

2. Skillnaden blir frånvaro av attackdiarré flera gånger om dagen.

3. Det som fick mig att komma på tanken var kronisk smärta i det berörda området.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 12:00   #53
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Slutade dricka kaffe hela dagen för några år sedan. Nu bara en kanna på tidig morgon. Mycket bättre sömn.

Förvånad över hur lätt det var att i princip halvera min dagsranson.

Slutade dricka alkohol 2013, 1 maj. Bästa beslutet någonsin på alla livets områden för mig som inte kunde hantera alkoholen. Numera nykter alkoholist.

Förvånad över hur lätt det var när jag väl tagit beslutet och erkänt att jag inte kunder hantera alkohol. Det tog några år av total förnekelse. Men när väl beslutet var fattat var det förvånansvärt enkelt.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 12:16   #54
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Slutade dricka alkohol 2013, 1 maj. Bästa beslutet någonsin på alla livets områden för mig som inte kunde hantera alkoholen. Numera nykter alkoholist.

Förvånad över hur lätt det var när jag väl tagit beslutet och erkänt att jag inte kunder hantera alkohol. Det tog några år av total förnekelse. Men när väl beslutet var fattat var det förvånansvärt enkelt.
Visst fasen, det hade jag nästan glömt, jag blev nykterist 2011.

Jag har läst om dina alkoholproblem i en artikel du länkade en gång, och mina egna problem var mycket mildare. Men jag känner ändå igen det du skriver om att det efteråt gick mycket bättre än jag trodde. Hade stålsatt mig inför att bli tjatat på att supa, men så blev inte fallet. Var även ärligt inställd på att aldrig mer ha sex, men inte heller det råkade jag ut för.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 13:15   #55
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
I ordning av impact för mig:
  1. Slutat med kolhydrater.
  2. Slutat dricka kaffe.
  3. Slutat med alkohol.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 13:48   #56
Wibergify
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 54
Frågor till er som slutat med kaffe..

1. Någon som druckit normalt sett lite kaffe (1-2 om dagen) och märkt stor skillnad på att sluta?
2. Någon som fortfarande får i sig koffein, via te, pwo, övrig energidricka men fortfarande mår bättre?


Mina personliga förändringar som gjort mig friskare:
Äta D-vitamin
Sluta äta bröd, mycket mindre pösig o trött.
Sluta dricka mjölk, blir också pösig/svullen av detta.
Alkohol konsumeras sällan och det har gjort stor skillnad!
__________________
"I was buying like you know cows and like chicken breast from like a real farm"
-Jay Cutler

Senast redigerad av Wibergify den 2020-11-19 klockan 13:54.
Wibergify är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 15:04   #57
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
slutade med IPA och får färre migränattacker
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 15:22   #58
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Slutade med kreatin, vassleprotein och Tribulus för att låta kroppen vila i två månader.

Först kom hjärtklappning, inte korta perioder utan var fjärde slag i 24 jävla timmar var ett dubbeslag. Hände 5 gånger till under ca 2 veckor innan det klingade av lika oväntat som det kom. Långtids-ekg visar att mitt hjärta är fint och detta var obehagliga men ofarliga dubbelslag.

Efter det kom roiden, inte testo-roiden utan hemmo-roiden. Obehag och fanskap i en månad.

Och så slutligen grand finale, pièce de résistance: prostatainflammation. 2 månader av helvete. Trodde det var rövcancer först då där var ett konstant tryck i analen fast en bit upp, inte som hemorrojd. Sedan var jag livrädd för prostatacancer. Blev fingrad av 2 olika doktorer vid 3 olika tillfällen. Grädden på moset var rektoskopin.
Mitt manshål var slut, finito. Blivit penetrerat i tid och otid av både fingrar, rör och stolpiller. Sket som en fiskmås 6ggr om dagen pga alla stolpiller med antiinflammatoriska m.m.

Nu börjar det äntligen lägga sig. Jag har lärt mig min läxa och så fort min förkylning släpper så börjar jag med vassleprotein, kreatin och tribulus terrestis igen och jag kommer aldrig mer sluta.

Senast redigerad av 40plus den 2020-11-19 klockan 15:23.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 20:02   #59
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Slutade med kreatin, vassleprotein och Tribulus för att låta kroppen vila i två månader.

Först kom hjärtklappning, inte korta perioder utan var fjärde slag i 24 jävla timmar var ett dubbeslag. Hände 5 gånger till under ca 2 veckor innan det klingade av lika oväntat som det kom. Långtids-ekg visar att mitt hjärta är fint och detta var obehagliga men ofarliga dubbelslag.

Efter det kom roiden, inte testo-roiden utan hemmo-roiden. Obehag och fanskap i en månad.

Och så slutligen grand finale, pièce de résistance: prostatainflammation. 2 månader av helvete. Trodde det var rövcancer först då där var ett konstant tryck i analen fast en bit upp, inte som hemorrojd. Sedan var jag livrädd för prostatacancer. Blev fingrad av 2 olika doktorer vid 3 olika tillfällen. Grädden på moset var rektoskopin.
Mitt manshål var slut, finito. Blivit penetrerat i tid och otid av både fingrar, rör och stolpiller. Sket som en fiskmås 6ggr om dagen pga alla stolpiller med antiinflammatoriska m.m.

Nu börjar det äntligen lägga sig. Jag har lärt mig min läxa och så fort min förkylning släpper så börjar jag med vassleprotein, kreatin och tribulus terrestis igen och jag kommer aldrig mer sluta.
Så du fick prostatainflammation av att sluta med kreatin, vassleprotein och tribulus? Hur mycket av det konsumerade du innan avbrottet?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 23:13   #60
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 726
Citat:
Ursprungligen postat av Wibergify Visa inlägg
Frågor till er som slutat med kaffe..

1. Någon som druckit normalt sett lite kaffe (1-2 om dagen) och märkt stor skillnad på att sluta?
2. Någon som fortfarande får i sig koffein, via te, pwo, övrig energidricka men fortfarande mår bättre?


Mina personliga förändringar som gjort mig friskare:
Äta D-vitamin
Sluta äta bröd, mycket mindre pösig o trött.
Sluta dricka mjölk, blir också pösig/svullen av detta.
Alkohol konsumeras sällan och det har gjort stor skillnad!

Nej men mer tiderna när jag drack det, dricker jag det på morgonen är det inga problem men efter 15-16 så blir det svårare att somna. Ganska självklart men ändå.


Men annars Alkohol, dricker väldigt mycket mer sällan och generellt bättre nu än då.
__________________
Journalen

Senast redigerad av CalleP den 2020-11-19 klockan 23:14.
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)