Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-11-15, 15:35   #1
solklar
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 26
Ont i knä av lårcurl

Dags för en ny fråga!

På ett benpass förra veckan så skulle jag testa sittande lårcurl efter att ha lyssnat på ett avsnitt av styrkelabbet (körde alltid liggande förut). Iallafall så märkte jag då att när mitt vänstra knä är nästan utsträckt (lite innan) så gör det ont på framsidan lite under knäskålen. Det känns som att det blir för hög torque och är mer ett obehag än ren smärta. Även på passet idag så var det lite obehagligt även fast jag körde ett ben i taget på lägre vikter.

Jag körde på ett set och försökte positionera knät så det inte skulle göra ont men oavsett hur jag körde så kändes det, och inget alls i högra knät alltså. Jag gick därefter till den liggande lårcurlen för att köra klart mina set men märkte även då att det gjorde ont, men bara när jag släpper ner vikten igen och med samma position på knät, dvs precis innan helt utsträckt.

Vad kan detta bero på och kan jag träna bort det på något sätt? Liggande lårcurl är en av mina favoriter och skulle tycka det var väldigt synd att plocka bort den, helst skulle jag vilja kunna köra sittande men är rädd för att förvärra det.

Kanske värt att nämna att jag brukar köra både knäböj och benspark innan lårcurl och har aldrig något problem med knäna där.

Edit: Det är en sån här Nordic Gym https://www.nordicgym.com/sv/product...ttande-larcurl

Senast redigerad av solklar den 2020-11-15 klockan 15:36.
solklar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 10:11   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Om du klarar av den liggande lårcurlen kan du väl fortsätta träna den?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 10:03   #3
SalkinA
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 52
Har du testat att köra lårcurl först, och värma upp ordentligt så du inte börjar köra tungt/arbetsset direkt.
SalkinA är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)