Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-09, 11:27   #31
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tack, nu tvekar jag mindre igen.
Jag tror att det kan vara som i filmen Sjätte sinnet, att det är du som är spöket.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 11:41   #32
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag tror att det kan vara som i filmen Sjätte sinnet, att det är du som är spöket.
Så kan det vara, jag märker att när jag går in i ett rum så reagerar katter och hundar som om det befann sig någon i rummet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 11:57   #33
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag gick på en dejt med en tjej i somras där det klickade jättebra, men jag tappade intresset litegrann några dagar senare, när vi ringde och pratade och hon berättade att hon kan se spöken.

Är fortfarande osäker på om det var rätt av mig, är kanske lite för benhårt vetenskapsivrande. Ditt inlägg fick mig att tveka ännu mer.
Någon som hävdar att dom kan se spöken = halvt sinnessjuk = stoppa inte in korven.

Någon som tror att det finns spöken pga att denne blivit lärd att det är så sedan barnsben = offer av kultur = stoppa för all del in korven, om det klickar i övrigt.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 11:59   #34
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Någon som hävdar att dom kan se spöken = halvt sinnessjuk = stoppa inte in korven.

Någon som tror att det finns spöken pga att denne blivit lärd att det är så sedan barnsben = offer av kultur = stoppa för all del in korven, om det klickar i övrigt.
Okej, då gjorde jag rätt. Hon kunde kommunicera med sin gamla kompis som tagit livet av sig, och såg henne en gång manifestera i form av en rökpelare i vardagsrummet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 12:17   #35
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Så kan det vara, jag märker att när jag går in i ett rum så reagerar katter och hundar som om det befann sig någon i rummet.
Tack! Vet inte när jag skrattade högt och rakt ut senast. Som en ofrivillig kram, fast kramper är iof alltid ofrivilliga
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 12:21   #36
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Okej, då gjorde jag rätt. Hon kunde kommunicera med sin gamla kompis som tagit livet av sig, och såg henne en gång manifestera i form av en rökpelare i vardagsrummet.
Det där är ju Amber Heard-nivå på vansinne, du gjorde rätt.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 12:23   #37
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Man kan ju argumentera att nötter, frukt och mörk choklad åtminstone innehåller lite vitaminer, mineraler och fibrer etc utöver kalorierna!
Vill man gå ned i vikt bör man dock avstå från all sorts godis

Tycker jag blir fet mycket fort av nötter - räcker med lite för mycket jordnötssmör en dag så syns det i spegeln inom 2 dagar, men kolhydrater kan jag äta rätt mycket av innan det börjar synas.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 13:06   #38
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Tycker jag blir fet mycket fort av nötter - räcker med lite för mycket jordnötssmör en dag så syns det i spegeln inom 2 dagar, men kolhydrater kan jag äta rätt mycket av innan det börjar synas.
Hur mycket jordnötssmör snackar vi om egentligen? Om vi tänker oss att du först äter till kaloribalans och sedan dräper en hel burk jordnötssmör typ 500g så kommer du max att lägga på dig 500g extra vikt och eftersom jordnötssmör är typ 50% fett så pratar vi alltså om 250g fett som du maximalt kan lägga på dig av ett halvt kilo jordnötssmör. I verkligheten lägger man förstås inte på sig 100% av fettet man får i sig som underhudsfett... med andra ord måste du 1. vara i extreeeemt bra form för att kunna se någon skillnad, 2. studera dig själv i spegeln enormt noga varje dag och 3. äta och dricka exakt likadant och göra exakt samma saker alla andra dagar förutom den dagen du åt jordnötssmör för att kunna urskilja att den skillnad du tycker dig se beror på just jordnötssmöret.

För dig kanske lite för mycket jordnötssmör är 2-3 kg och visst, då kanske du kan se en skillnad... eller så är du allergisk mot jordnötter och blir svullen av dem eller nåt. Min gissning är dock att det handlar om hjärnspöken. Man blir inte märkbart fet av ett enskilt normalt tillfälle av överätande - faktiskt.
Kolhydrater är dock en annan femma, då man drar på sig mycket vatten vid ett stort intag av dem, man kan lägga på sig mycket vikt på ett enskilt intag, men man blir fortfarande inte fet, i många fall kan man istället se bättre ut om man redan är i bra form efter ett enskilt stort kolhydratsintag.

Med det sagt så ja, man kan bli fet fort av nötter, fortare än vad man blir fet av sockerbaserat godis. Men nötter är ändå ”nyttigare” och hälsosammare att äta än sockergodis. Men med allt gott gäller det att hålla sig till rimliga nivåer, inget är nyttigt i för stora mängder, och varken socker eller nötter är dåligt i rimliga mängder
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 13:55   #39
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur mycket jordnötssmör snackar vi om egentligen? Om vi tänker oss att du först äter till kaloribalans och sedan dräper en hel burk jordnötssmör typ 500g så kommer du max att lägga på dig 500g extra vikt och eftersom jordnötssmör är typ 50% fett så pratar vi alltså om 250g fett som du maximalt kan lägga på dig av ett halvt kilo jordnötssmör. I verkligheten lägger man förstås inte på sig 100% av fettet man får i sig som underhudsfett... med andra ord måste du 1. vara i extreeeemt bra form för att kunna se någon skillnad, 2. studera dig själv i spegeln enormt noga varje dag och 3. äta och dricka exakt likadant och göra exakt samma saker alla andra dagar förutom den dagen du åt jordnötssmör för att kunna urskilja att den skillnad du tycker dig se beror på just jordnötssmöret.

För dig kanske lite för mycket jordnötssmör är 2-3 kg och visst, då kanske du kan se en skillnad... eller så är du allergisk mot jordnötter och blir svullen av dem eller nåt. Min gissning är dock att det handlar om hjärnspöken. Man blir inte märkbart fet av ett enskilt normalt tillfälle av överätande - faktiskt.
Kolhydrater är dock en annan femma, då man drar på sig mycket vatten vid ett stort intag av dem, man kan lägga på sig mycket vikt på ett enskilt intag, men man blir fortfarande inte fet, i många fall kan man istället se bättre ut om man redan är i bra form efter ett enskilt stort kolhydratsintag.

Med det sagt så ja, man kan bli fet fort av nötter, fortare än vad man blir fet av sockerbaserat godis. Men nötter är ändå ”nyttigare” och hälsosammare att äta än sockergodis. Men med allt gott gäller det att hålla sig till rimliga nivåer, inget är nyttigt i för stora mängder, och varken socker eller nötter är dåligt i rimliga mängder

Jag äter ungefär kaloribalans.

I teorin stämmer det du skriver såklart, men jag tror också att den biologiska åldern, hur ämnesomsättningen kan skilja individuellt kan påverka en del.
T ex det som ska lagras in som fett kan lagras jämnt ut över hela kroppen (då märks det kanske inte om du t ex gått upp 250g fett) eller att det sätter sig runt magen och lovehandles och då syns det definitivt. Speciellt när man blir äldre är det ju vanligt att det är svårt att få bort just den sista handtagen runt midjan.

Men jag är nu lite osäker på om det är fett eller om det är fett och vätska som sätter sig runt midjan. I teorin borde det ju i princip vara omöjligt att bli fet på en halv burk jordnötssmör om det är enstaka gång det handlar om! Men likväl ser jag direkt i spegeln att handtagen växer när jag ätit mer kalorier än vad jag är van vid.

Jag kollar inte in supernoga i spegeln men 3-4 matskedar (!) med jordnötssmör räcker för att det ska synas.

Det är inte bara fett som gör mig "svullen" på fel ställen.
Äter jag mycket kvarg en kväll får jag samma lovehandles ett par dagar efteråt. Numera är jag sparsam med kvarg, men för mycket av överkonsumption av speciellt fett och protein gjorde att jag svullnade upp runt midjepartiet. Min kropps reaktioner går emot många teorier.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 20:37   #40
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Det där är ju Amber Heard-nivå på vansinne, du gjorde rätt.
Hade ju kunnat bli ett ganska spännande förhållande annars?
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 21:31   #41
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av lowdice Visa inlägg
Hade ju kunnat bli ett ganska spännande förhållande annars?
Det är illa nog att man ska behöva oroa sig för att tjejer går runt och vänstrar med de som lever; att dessutom få konkurrens från de döda, nej, fy fan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 21:46   #42
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är illa nog att man ska behöva oroa sig för att tjejer går runt och vänstrar med de som lever; att dessutom få konkurrens från de döda, nej, fy fan.
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)