Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-01, 17:21   #136
Elfsberg
Registered User
 
Elfsbergs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 590
Hur ställer ni er till barholds?

Jag önskar grova underarmar, ett starkt grepp och vill ägna träningen så lite tid som möjligt.
__________________
Bästa journalen på kolo
Elfsberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 18:20   #137
Ibrahim
Registered User
 
Ibrahims avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Nja, jag tänkte så förut jag med men då missar man ju bara träningstillfällen för den handen, vet inte vad som är bäst men du kanske kan köra lite hårdare på den svagare handen, och köra mer högreps på den starkare handen..

Bara att köra hårt och ha tålamod.
OK tack.

Men när man gör negativa så ska man väl öppna upp grippern sakt??
Det verkar som om när jag kör så är det mer som om jag försöker hålla ihop grippern stängd så länge som möjliga och låta handen öppna upp den sakta själv,

Gör jag fel?
__________________
Vi som saknar användaren man inte får nämna
Ibrahim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 18:47   #138
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Citat:
Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
OK tack.

Men när man gör negativa så ska man väl öppna upp grippern sakt??
Det verkar som om när jag kör så är det mer som om jag försöker hålla ihop grippern stängd så länge som möjliga och låta handen öppna upp den sakta själv,

Gör jag fel?
Alltså, det beror på vad som är målet med övningen, skillnaden mellan negativa och sk. "static holds" är ju att vid negativa så håller man inte grippern stängd så länge man kan utan låter den sakta öppna sig medans man vid statiska håller emot så länge man kan tills grippern "tvingar" sig upp i handen

Citat:
Ursprungligen postat av Elfsberg Visa inlägg
Hur ställer ni er till barholds?

Jag önskar grova underarmar, ett starkt grepp och vill ägna träningen så lite tid som möjligt.
Barholds är kul men gör jävlig ont om man pressar sig så man bara orkar hålla en viss vikt med med mixat grepp i typ 5 sekunder. Jag tycker den är ett bra komplement till grippers men jag har iofs inte kört den så länge. Hur bra massbyggaren den är för underarmarna kan väl diskuteras men det känns iaf ordentligt där.
Annars är väl underarmscurl bäst för att bygga massa på underarmarna.

Tränar du med grippers idag?

Senast redigerad av Danne2k den 2010-01-01 klockan 18:50.
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 19:03   #139
Elfsberg
Registered User
 
Elfsbergs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 590
Nej, det gör jag inte.

Jag brukar hänga i en hand så länge jag kan, två tre gånger per träningstillfälle. Det är nog den övningen som gör mest ONT av allt jag prövat i ett gym. :/

Framförallt är jag ute efter att kunna träna marklyft med överhandsgrepp.. i dagsläget klarar jag två reps på 155 kg. Underkroppen är inte det minsta ansträngd och det är definitivt greppet som sviker. Dragremmar och mixat grepp är uteslutet pga. en skör handled.
Iallafall. Min hänga-i-räcket-variant har fungerat någorlunda hittils, jag ökar ju iallafall styrkan i underarmarna.
__________________
Bästa journalen på kolo
Elfsberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 20:00   #140
Ibrahim
Registered User
 
Ibrahims avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Alltså, det beror på vad som är målet med övningen, skillnaden mellan negativa och sk. "static holds" är ju att vid negativa så håller man inte grippern stängd så länge man kan utan låter den sakta öppna sig medans man vid statiska håller emot så länge man kan tills grippern "tvingar" sig upp i handen



Barholds är kul men gör jävlig ont om man pressar sig så man bara orkar hålla en viss vikt med med mixat grepp i typ 5 sekunder. Jag tycker den är ett bra komplement till grippers men jag har iofs inte kört den så länge. Hur bra massbyggaren den är för underarmarna kan väl diskuteras men det känns iaf ordentligt där.
Annars är väl underarmscurl bäst för att bygga massa på underarmarna.

Tränar du med grippers idag?
Jag kan ju reppa rätt mycket på högern. Borde jag trycka ihop den och köra negativa på varje repetition? På så sätt kommer jag inte att kunna göra lika många reps.
__________________
Vi som saknar användaren man inte får nämna
Ibrahim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 20:16   #141
Zaqwer
Lyft Ät ??? Profit
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 323
Citat:
Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
Jag kan ju reppa rätt mycket på högern. Borde jag trycka ihop den och köra negativa på varje repetition? På så sätt kommer jag inte att kunna göra lika många reps.
Jag säger inte att det är fel att göra som du säger. Men när man gör negativa kör man oftast singlar på en gripper som man inte klarar av att stänga. Så man får pressa ihop den mot benet eller med hjälp av den andra handen. Sen släpper du den hjälpande handen och håller emot som om ditt liv hängde på att grippern inte fick öppnas. Vet inte exakt vad som är optimalt men tar det över 10 sekunder innan grippern besegrar dig och är helt öppen så ska du troligtvis skaffa en tyngre.

Det kommer kännas i händerna i början eftersom händerna inte är vana med så hårt motstånd men huden anpassar sig och blir tåligare med tiden :P

Negatives är kanske inget man måste köra när man är ny på greppträning, brukar öka rätt bra i styrka ändå hur man än tränar. Men det var enda sättet för mig att komma vidare efter ett tag när jag kört fast. Så fort jag började köra negativa ökade jag i styrka igen.
Zaqwer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 15:23   #142
Ibrahim
Registered User
 
Ibrahims avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Vet någon vart man kan få tag på "chokers".
En sådan som ex på denna bild:
http://gripperstrength.wordpress.com...k-on-grippers/
__________________
Vi som saknar användaren man inte får nämna
Ibrahim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 15:56   #143
Mart|n
Televinken.
 
Mart|ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 8 089
Citat:
Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
Vet någon vart man kan få tag på "chokers".
En sådan som ex på denna bild:
http://gripperstrength.wordpress.com...k-on-grippers/
Det är en helt vanlig slangklämma. Har för mig att det är runt 32-50 mm som gäller.

Gå till någon affär som har en trädgårds/damm/vvs avdelning.
__________________
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 16:00   #144
Gosti123
Registered User
 
Gosti123s avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 1 765
Har fått min coc trainer precis, men jag har ungefär en mm kvar tills metallen nuddar varann.

Tycker ni jag ska köra negativa eller med flera repetitioner (även fast jag inte får ihop den riktigt)
Gosti123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 17:36   #145
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Citat:
Ursprungligen postat av Mart|n Visa inlägg
Det är en helt vanlig slangklämma. Har för mig att det är runt 32-50 mm som gäller.

Gå till någon affär som har en trädgårds/damm/vvs avdelning.
Tror inte det är helt lätt dedär. Jag var på en stor järn och färghandel här i orten och beskrev mitt (udda) problem för dom, han stod mest tyst och funderade väldigt länge

Sen kom han fram till att han trodde inte att någon slangklämma skulle hålla för det väldigt hårda trycket som dessa grippers producerar.

Sen är det ganska farligt om inte slangklämman sitter fast heller för om man fastnar lite med skinnet mellan tummen och pekfingret i slangkämman när grippern öppnar sig så lär det göra satans jävla ont!

Hans förslag till mig var att ta en vanlig rem och dra åt den ordentligt, vilket iofs funkar rätt bra men den är mycket bredare än en liten slangklämma så man får inte på hela handen riktigt.

Säg till om du hittar något bra som håller och funkar!

Citat:
Ursprungligen postat av Gosti123 Visa inlägg
Har fått min coc trainer precis, men jag har ungefär en mm kvar tills metallen nuddar varann.

Tycker ni jag ska köra negativa eller med flera repetitioner (även fast jag inte får ihop den riktigt)
Ta den andra handen och hjälp till att trycka ihop grippern, och håll den stängd så länge du orkar, då tränar du dedär sista som fattas, alternativt gör som ovan fast låt grippern öppna sig långsamt i handen.

Har du koll på sättning osv? Det gör rätt mycket med rätt sättning, ibland kan man även behöva den andra handens tumme till hjälp att hålla kvar gripperns ena hantag tillräckligt långt fram i handen för om det glider för långt bak så är det nästan omöjligt att stänga en tung gripper.

Länkar till videoklipp om sättning osv finns ganska långt fram i denna tråd.
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 17:44   #146
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
En kompis hade på slangklämma och det fungerade ypperligt, det var förvisso inte på mer än en RB100 om jag minns rätt, men det är ju inte omöjligt att det håller för tyngre grippers.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 17:48   #147
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Vilken sorts slangklämma var det, om du vet?
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 19:06   #148
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Jag tror vanliga slangklämmor räcker, men vill du ha något starkare så finns rörklämmor(rörklammer).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 19:10   #149
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Vilken sorts slangklämma var det, om du vet?
Den satt på en trädgårdsslang tidigare så det är av den typen.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 21:28   #150
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Citat:
Ursprungligen postat av Elfsberg Visa inlägg
Hur ställer ni er till barholds?

Jag önskar grova underarmar, ett starkt grepp och vill ägna träningen så lite tid som möjligt.
Barholds med parallellt grepp är episka för att öka greppstyrkan i mark.
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)