Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-07, 18:58   #91
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Onlinetestet hos mensa.se är dåligt för att det inte finns en tidsbegränsning vad jag minns och man kan reloada och köra igen om man vill. Gör man testet mer än en gång är det missvisande för till slut lär du dig svaren. Med tillräcklig tid kan man lösa i princip vad som helst, svaren/mönstret finns ju där mitt framför en.
"Testet är dåligt för att man kan bryta mot testets regler och få ett missvisande resultat".

"Matteboken är dålig då man kan läsa facit."

"Vredens druvor är dålig för att slutet avslöjas om man läser den från fel håll".
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 19:11   #92
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
"Testet är dåligt för att man kan bryta mot testets regler och få ett missvisande resultat".

"Matteboken är dålig då man kan läsa facit."

"Vredens druvor är dålig för att slutet avslöjas om man läser den från fel håll".
Ok
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 19:24   #93
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Om jag har en låda i bilen, och har band som håller fast den, hur många kilo kan den max väga vid en krock i 100km/h om bandet går av vid 2000kg?

Alltså det är min verktygs låda jag nämner.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 19:37   #94
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Om jag har en låda i bilen, och har band som håller fast den, hur många kilo kan den max väga vid en krock i 100km/h om bandet går av vid 2000kg?

Alltså det är min verktygs låda jag nämner.
20kg
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 20:08   #95
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Ok
Kanske mest var talserier och bilder på ditt test?
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 20:22   #96
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Om jag har en låda i bilen, och har band som håller fast den, hur många kilo kan den max väga vid en krock i 100km/h om bandet går av vid 2000kg?

Alltså det är min verktygs låda jag nämner.
Man måste väl räkna med någon sorts elasticitet vid krocken (ex. även vid krock med en betongvägg, åtminstone i bilen och själva bandet i sig), annars räcker det med vilken vikt som helst (1 gram) för att bandet ska gå av? Googlar och får fram en formel som säger att om man räknar med en deformationssträcka på totalt 1 m (dvs att lådan flyttar sig 1 meter till i färdriktningen efter krocken) så får motsvarar en 50kg tung låda en kraft på 2000kg.
geoff är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 22:58   #97
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Om jag har en låda i bilen, och har band som håller fast den, hur många kilo kan den max väga vid en krock i 100km/h om bandet går av vid 2000kg?

Alltså det är min verktygs låda jag nämner.
Vet inte. Ska försöka damma av gymnasiefysiken lite. Jag gissar att man måste räkna om hastigheten till m/s? För vad jag minns så är det det hastighetsmått man brukar använda. Då tror jag man delar med 3,6, så det blir 27,8 m/s.

Så. Vad fasen ska man göra av detta då. Kraften får max bli 20 000 Newton. Jag minns att "newtonmeter per sekund" var en grej. Var det Watt? Eller vänta... Kraft = massa gånger acceleration, va? Massan är X. Accelerationen är från 27,8 meter per sekund till 0 på... Ja, på hur lång tid då?

Får jag bara reda på accelerationen kan jag räkna ut massan. 20000 = X gånger accelerationen. Men fan, jag måste veta hur fort den går från 27,8 till 0. Om det är omedelbart (0 sekunder), blir inte kraften oändlig då?

Äh, fan, jag vet inte. Jag svarar att "det är omöjligt att svara på om man inte vet hur fort bilen decelerarar".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 01:12   #98
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Kanske mest var talserier och bilder på ditt test?
Vet inte varför du är upprörd men jag ska fundera på det ett slag i min tron, byggd av hjärnceller, och jag kommer givetvis ha en förklaring på ditt beteende inom några sekunder efter jag börjat fundera.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 02:20   #99
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vet inte. Ska försöka damma av gymnasiefysiken lite. Jag gissar att man måste räkna om hastigheten till m/s? För vad jag minns så är det det hastighetsmått man brukar använda. Då tror jag man delar med 3,6, så det blir 27,8 m/s.

Så. Vad fasen ska man göra av detta då. Kraften får max bli 20 000 Newton. Jag minns att "newtonmeter per sekund" var en grej. Var det Watt? Eller vänta... Kraft = massa gånger acceleration, va? Massan är X. Accelerationen är från 27,8 meter per sekund till 0 på... Ja, på hur lång tid då?

Får jag bara reda på accelerationen kan jag räkna ut massan. 20000 = X gånger accelerationen. Men fan, jag måste veta hur fort den går från 27,8 till 0. Om det är omedelbart (0 sekunder), blir inte kraften oändlig då?

Äh, fan, jag vet inte. Jag svarar att "det är omöjligt att svara på om man inte vet hur fort bilen decelerarar".
Kraften är massan multiplicerat med accelerationen. Accelerationen får vi genom att dividera förändringen i hastighet med tiden.

Stannar bilen på en meter blir 1/27,8=0,035 sekunder.

27,8/0.035 = 794 N (81 G)

Spännbanden håller för 19613 N.

19613 / 794 = 24,7 N

Och här har jag antagligen räknat fel nånstans eller använt en för enkel modell... det var typ 20 år sedan jag räknade på sånt här i skolan.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 02:31   #100
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Kraften är massan multiplicerat med accelerationen. Accelerationen får vi genom att dividera förändringen i hastighet med tiden.

Stannar bilen på en meter blir 1/27,8=0,035 sekunder.

27,8/0.035 = 794 N (81 G)

Spännbanden håller för 19613 N.

19613 / 794 = 24,7 N

Och här har jag antagligen räknat fel nånstans eller använt en för enkel modell... det var typ 20 år sedan jag räknade på sånt här i skolan.
Nej, jag tror det är rätt. Men frågan är ändå omöjlig att svara på eftersom vi får gissa tiden det tar att stanna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 02:53   #101
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nej, jag tror det är rätt. Men frågan är ändå omöjlig att svara på eftersom vi får gissa tiden det tar att stanna.
Principen är rätt men det är något som saknas eller blivit fel i uträkningen. Jag borde sova på saken.

Ps. Det kan förstås inte bli annat än en förenklad modell eftersom vi får uppskatta hur stor deformationszon bilen har och hur snabbt den "inbromsningen" sker, samt elasticiteten i spännbanden.

Senast redigerad av Yes den 2019-01-08 klockan 02:57.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 04:32   #102
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Principen är rätt men det är något som saknas eller blivit fel i uträkningen. Jag borde sova på saken.

Ps. Det kan förstås inte bli annat än en förenklad modell eftersom vi får uppskatta hur stor deformationszon bilen har och hur snabbt den "inbromsningen" sker, samt elasticiteten i spännbanden.
Jag såg inget fel i det där heller. Förutom att du verkar använt nåt konstigt värde på G (9,809 istf 9,82) för att räkna ut kraften då spännbandet går sönder.

Men det stämmer nog att verktygslådan inte får väga mer än c:a 25kg om den inte ska ta sönder spännbandet (om man krockar i 100km/h). Ifall man stannar aningens mer försiktigt på en 10m lång sträcka kommer spännbandet klara att hålla en låda på 250kg innan det går sönder.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 07:57   #103
roberthans
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 6
https://news.generiq.net/LS36/ls36.html
skit i mensa. Här finns utmaningen

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
roberthans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 08:58   #104
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
När det gäller lådan och bandet skulle jag råda dig att vira bandet flera varv runt lådan och fästpunkten, då kan du vara säker.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 09:27   #105
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Enligt de tre test (ej online) jag har tagit så har jag en indikerad IQ på 123, 124 och 128.
Så där i krokarna är nog rimligt att tro att jag borde ligga.
Enligt olika (relativt seriösa) online test så har jag haft allt mellan 115 och 145

Anledningen till att jag tagit massa tester både IRL och online är att jag älskar IQ tester, inte för att jag tror att det betyder att jag är smart (den tanken har jag gett upp på för länge sen), men just letandet efter mönster och dylikt som testen allt som oftast går ut på tilltalar mig otroligt mycket.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)