Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-09, 01:35   #181
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Jo då. Jag är tveksam till att dessa leksaks-IQ-test som finns lite överallt är särskilt normerade överhuvudtaget.

Jag har gjort IQ-tester hos psykolog så jag vet vilken IQ jag har, därmed kan jag konstatera att de flesta IQ-test som cirkulerar på internet är missvisande.
Så, hur exakt drar du den slutsatsen? Är det genom det faktum att du klarar avancerade matriser som du tycker det är missvisande med de flesta IQ-test?

Jag är för all del ingen expert på IQ-test men det krävs en viss intelligens för att bedöma andras intelligens. Och det krävs då fan inte mycket intelligens för att visa lite svåra matriser på ett internetforum.

Såframt du ville visa dig smart framstår du därför som tämligen dum.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 01:48   #182
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Ashkenazi-judarna ligger uppåt en standardavvikelse över populationssnittet i IQ. Jag tycker att det är uppenbart att hög IQ är en fördel eller rent utav en förutsättning för att vinna ett nobelpris. Därmed är det inte så konstigt att de är överrepresenterade. Att män också är överrepresenterade tror jag beror på samma sak, att det är fler män än kvinnor i de yttersta svansarna av fördelningen.
Det vore ju rentav märkligt om inte IQ är en fördel eller en förutsättning för att vinna nobelpris. I varje fall inom naturvetenskapliga ämnen.
Att bli kompetent inom dessa områden är liksom ingen enkel uppgift. Jag tvivlar exempelvis på att det är många som tycker det är lätt att bli ingenjör. Antag därutöver att man vill ge sig in på biologi, kemi, fysik eller matematik. Det måste rimligen anses som rätt svårt för gemene man. För att sedan vinna nobelpris inom något sådant område gäller det rimligen att ligga inom framkant i forskningen. Hur många kan göra det och hur många av dessa vinner nobelpris?
Jag vet inte om nobelpriset är ett jättebra mått men tanken är ändå att sålla ut de bästa av de bästa. Det är liksom inte ett pris du vinner genom att kunna tillämpa Newtons andra lag.
Att IQ spelar stor roll för nobelpris eller andra vetenskapliga utmärkelser förefaller därför som självklart.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 02:00   #183
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Nobelpris är visserligen en nobel utmärkelse inom diverse genrer, andra inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 02:52   #184
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Vanligare inom delar av judendomen.
Vad har du för siffror som visar att det är så dom senaste åren/årtionde och fortfarande pågår på en väldigt hög skala som det gör inom islam? Sen är jag dock rätt säker på att när det pågick inom judendomen var det dock så att ju högre status man hade ju längre bort gifte man sig med någon.

Senast redigerad av mottat den 2019-01-09 klockan 02:53.
mottat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 03:06   #185
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Så, hur exakt drar du den slutsatsen? Är det genom det faktum att du klarar avancerade matriser som du tycker det är missvisande med de flesta IQ-test?

Jag är för all del ingen expert på IQ-test men det krävs en viss intelligens för att bedöma andras intelligens. Och det krävs då fan inte mycket intelligens för att visa lite svåra matriser på ett internetforum.

Såframt du ville visa dig smart framstår du därför som tämligen dum.

Precis. Och dessa IQ-test på nätet ger betydligt generösare resultat än IQ-test som är konstruerade av psykologer och övervakas av psykologer.
Jag gör dessa onlinetester för att jag tycker det är underhållande. Oftast får jag höga poäng på dem, men jag har också gjort IQ-tester hos psykolog och den IQ-poängen är klart lägre.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 06:23   #186
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Precis. Och dessa IQ-test på nätet ger betydligt generösare resultat än IQ-test som är konstruerade av psykologer och övervakas av psykologer.
Jag gör dessa onlinetester för att jag tycker det är underhållande. Oftast får jag höga poäng på dem, men jag har också gjort IQ-tester hos psykolog och den IQ-poängen är klart lägre.
Jag håller med helt. Det är glädje test som faktiskt har rätt lite med seriösa att göra (generellt).
Kört två test hos psykolog dels NATO standard test och sen ett franskt test. Detta med 2 års mellanrum för att se hur de förhåller sig mot varandra. Efter detta fick jag ett rätt säkert värde som var det officiella jag har på mina dokument inom armén.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 06:49   #187
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Autisten i mig vill påpeka att det krävs inte alls rätt så hög intelligens för att bedöma andras intelligens. För att göra det rätt så krävs det säkert det, men inte bara för att göra det.

"Ni är helt jävla dumma i hela hövvet!" Sådär, nu har jag gjort en intelligensbedömning. Jag är helt säker på att jag skulle kunna göra den bedömningen redan vid en IQ av 70.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 07:47   #188
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Jag klarar mig

Skickat från min H8266 via Tapatalk
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 07:51   #189
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Startade testet men det buggade på min telefon, fick klicka 7-8 ggr innan den tog svaret och då hade den ibland hunnit byta till nästa fråga utan att det syntes så den blev besvarad i förväg. Ska testa på datorn när jag kommer hem.

Dock blev jag förvånad att det bara vara samma typ av figurer rakt igenom. Inga talserier, inga textuella frågor mm. Känns som att det bara testar en sida av intelligens.

Jag gjorde ett Stanford-Binet test på papper för massor med år sedan och det testade flera olika typer av förståelse och logiskt tänkande. Könns mer rätt då även intelligenta människor har olika starkare och svagare sidor.
https://stanfordbinettest.com
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 08:34   #190
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Jag gillar Kepler-test med 7 sorters intelligens nån skattar själv med frågor i stil med "Är du en person som andra vänder sig till med sina personliga problem?" Och liknande full pott i alla sju kan man lätt få. Bara att svara Ja eller "stämmer mycket väl" på allt.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 11:09   #191
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Gissar på att tråden är låst innan imorgon vid lunchtid nu när det börjar komma lite "friska fläktar"...
Snart lunch
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 12:21   #192
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Fick 127 har jag för mig och har fått beröm på militära tester för att jag fick högt. Fast jag ser mig själv som långsam, fattar verkligen inte snabbast och jag var medveten om det innan jag började studera t ex. Jag har alltid valt hyfsat praktiska studier pga detta. När jag lär mig ett nytt program på datorn spenderar jag alltid längre tid än alla andra för att greppa allt. Tror det finns många sätta att testa alla våra sinnen, en fågel kan vara intelligent.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 12:39   #193
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Oftast står det angivet hur många kg spännband klarar att hålla. Kanske står det Newton också, men jag har då bara tänkt på hur många kg de är klassade för. Jag utgår från att det som avses är att de klarar av att hålla den massan vid 1G.

Nu var det ju inte en "uppgift", utan 75:an som undrade hurpass mycket hans verktygslåda kunde få väga om han spände fast den med ett spännband som klarar upp till 2000kg och han åker 100km/h.

Dvs det värsta scenariot är att han åker i hundra knyck och stannar mot en bergvägg (vilket väl i praktiken är typ 1m). Vilket är den tyngsta låda som spännbandet klarar av att hålla kvar då?

Ifall bilen stannar på 10m istället så kommer ju kraften på spännbandet bli mindre än i fallet ovan (om lådan väger lika mycket).

Bilens rörelsemängd verkar irrelevant tycker jag. Det kvittar väl vad bilen sysslar med för verktygslådan och dess eventuella ballistiska färd genom 75:ans vindruta.
Derp, jag som är skadad av den här tentaperioden
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 13:14   #194
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Precis. Och dessa IQ-test på nätet ger betydligt generösare resultat än IQ-test som är konstruerade av psykologer och övervakas av psykologer.
Jag gör dessa onlinetester för att jag tycker det är underhållande. Oftast får jag höga poäng på dem, men jag har också gjort IQ-tester hos psykolog och den IQ-poängen är klart lägre.
Att påstå detta är en sak. Att påstå att Mensas onlinetest är på barns nivå, och sen leta upp ett exempel på ett jättesvårt test, är endast att spela märkvärdig.

Vad gäller Mensas onlinetest vill jag minnas att resultaten ligger inom en standardavvikelse från det riktiga testet. Det tjänar därmed sitt syfte, att ge en indikation på om det är värt att göra det riktiga testet. Testets omfattning och svårighetsgrad är sedan begränsad, vilket torde stå klart för alla som gjort det (det är varken många frågor eller nivåer av svårighetsgrad).

Det kan inte gärna vara svårt att konstruera den här typen av test. Släng ihop ett gäng matriser med succesivt ökande komplexitet, låt så många som möjligt göra testet och normera resultaten. Vad en psykolog kan tillföra är väl måhända att kvalitetssäkra testet.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 14:19   #195
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av mottat Visa inlägg
Vad har du för siffror som visar att det är så dom senaste åren/årtionde och fortfarande pågår på en väldigt hög skala som det gör inom islam? Sen är jag dock rätt säker på att när det pågick inom judendomen var det dock så att ju högre status man hade ju längre bort gifte man sig med någon.
Hinner inte ske särskilt stora genetiska förändringar inom en folkgrupp på en generation.

Här är lite siffror:

Citat:
"If you're European Jewish and meet another European member of the community, odds are you're at least 30th cousins.

A study by an international team suggests the central and eastern European Jewish population, known as Ashkenazi Jews, from whom most American Jews are descended, started from a founding population of about 350 people between 600 and 800 years ago."
https://www.livescience.com/47755-eu...h-cousins.html

Citat:
Among the Habbani Jews in Israel, 56% of marriages are between first cousins. The Samaritans also had very high rates of inbreeding, with 43% of marriages between first cousins and 33.3% between other cousins.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cousin...he_Middle_East

Även vanligt bland kristna i mellanöstern.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)