Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-12-10, 21:26   #3571
JohanLagerström
Registered User
 
JohanLagerströms avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Västerås
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvamal Visa inlägg
Lågntensiv aktivitet som promenader är inte likvärdigt med mer krävande cardio. Därmed inte sagt att du inte kan köra cardio, men om syftet bara är förbränning är det troligen bättre att bara käka mindre istället.

EDIT: Det är inge bra för effekten av ett gympass att köra kondition direkt efter, heller.
Källa på det, tack. Och har du inga bevis, gå inte runt och lär ut dumheter..
JohanLagerström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-10, 22:06   #3572
Ulvamal
Registered User
 
Ulvamals avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLagerström Visa inlägg
Källa på det, tack. Och har du inga bevis, gå inte runt och lär ut dumheter..
Använd sökfunktionen. Det formligen dräller av trådar på ämnet. Studier är det inte heller brist på.
__________________
In Voltaren we trust.
Ulvamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-10, 22:14   #3573
JohanLagerström
Registered User
 
JohanLagerströms avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Västerås
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvamal Visa inlägg
Använd sökfunktionen. Det formligen dräller av trådar på ämnet. Studier är det inte heller brist på.
Har du ingen källa på det du säger? I call bullshit, dom som tävlar i bb kör cardio efter styrka, även jag själv kör så och det fungerar utmärkt.
JohanLagerström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-10, 22:16   #3574
Ulvamal
Registered User
 
Ulvamals avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLagerström Visa inlägg
Har du ingen källa på det du säger? I call bullshit, dom som tävlar i bb kör cardio efter styrka, även jag själv kör så och det fungerar utmärkt.
Naturligtvis har jag källor på det. Men eftersom du är såpass otrevlig och dessutom själv inte levererat några källor som stöd för vad du häver ur dig så kan du gott leta själv.
__________________
In Voltaren we trust.
Ulvamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-10, 22:19   #3575
JohanLagerström
Registered User
 
JohanLagerströms avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Västerås
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvamal Visa inlägg
Naturligtvis har jag källor på det. Men eftersom du är såpass otrevlig och dessutom själv inte levererat några källor som stöd för vad du häver ur dig så kan du gott leta själv.
Man är självklart inte otrevlig för att man ber folk bevisa det dom säger när dom går runt och lär ut saker, då det känns som att ditt påstående är baserat på "Broscience".

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvamal Visa inlägg
EDIT: Det är inge bra för effekten av ett gympass att köra kondition direkt efter, heller.
Man ska inte gå runt och lära ut saker som är direkt felaktiga.
JohanLagerström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-10, 22:21   #3576
Ulvamal
Registered User
 
Ulvamals avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLagerström Visa inlägg
Man ska inte gå runt och lära ut saker som är direkt felaktiga.
Då föreslår jag att du håller tyst.
__________________
In Voltaren we trust.
Ulvamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-10, 22:22   #3577
JohanLagerström
Registered User
 
JohanLagerströms avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Västerås
Inlägg: 202
Där har du ett svar t ex Ulvamal http://www.bodybuilding.com/fun/ask-...r-weights.html
JohanLagerström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-10, 22:37   #3578
Ulvamal
Registered User
 
Ulvamals avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLagerström Visa inlägg
Du skämtar? Ett, vad han säger är det är jobbigt att köra ett tungt pass viktträning efter ett konditionspass, och mindre jobbigt tvärtom.
Två, han påstår att det finns en studie (som länken inte leder till) som visat att cardio efter viktträning bränner mer fett än cardio innanviktträning. Dessutom bara gällande första kvarten cardio.

Tre, var det inte du som ogillade brosciense nyss? Varför länkar du då till det?

Slutligen. Punkt fyra. Det har noll och intet med vad jag säger att göra. Jag säger att cardio i anslutning till viktträning minskar resultaten av viktträningen. Inte att det inte bränner kalorier. En ledtråd kanske?

Tänk mTOR kontra AMPK.
__________________
In Voltaren we trust.
Ulvamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-11, 09:21   #3579
Jokester
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Qva
Inlägg: 1 428
Deffen går bra, droppat 10 kg hittills på 2 månader så det går enligt plan. Problemet är bara att jag röker dubbelt så mycket nu under deff som innan...
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-11, 09:24   #3580
JohanLagerström
Registered User
 
JohanLagerströms avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Västerås
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvamal Visa inlägg
Du skämtar? Ett, vad han säger är det är jobbigt att köra ett tungt pass viktträning efter ett konditionspass, och mindre jobbigt tvärtom.
Två, han påstår att det finns en studie (som länken inte leder till) som visat att cardio efter viktträning bränner mer fett än cardio innanviktträning. Dessutom bara gällande första kvarten cardio.

Tre, var det inte du som ogillade brosciense nyss? Varför länkar du då till det?

Slutligen. Punkt fyra. Det har noll och intet med vad jag säger att göra. Jag säger att cardio i anslutning till viktträning minskar resultaten av viktträningen. Inte att det inte bränner kalorier. En ledtråd kanske?

Tänk mTOR kontra AMPK.
Sedärja det var väl inte så svårt att ge ett vettigt svar, tack så mycket.
JohanLagerström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-11, 09:31   #3581
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLagerström Visa inlägg
Källa på det, tack. Och har du inga bevis, gå inte runt och lär ut dumheter..
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLagerström Visa inlägg
Sedärja det var väl inte så svårt att ge ett vettigt svar, tack så mycket.
Och det hade garanterat gått enklare och varit trevligare om du haft bättre ton i ditt första inlägg där.

Tex "Intressant, har du någon källa på det? För jag får inte ihop logiken" tex. I stället för att utgå från att någon lär ut dumheter. Slår man an en så otrevlig ton direkt är det ju svårt att få till en konstruktiv dialog.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-11, 10:27   #3582
REDaction
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 286
Det går bra. Deffen är slut egentligen men då jag bestämt mig för att inte spåra ut och bli tjock direkt ökar jag med 100-150 kcal per vecka tills jag kommer upp i balans och sen fortsätter uppåt. Rekommenderar det här starkt. Speciellt efter en lång deff (5-6 månader för mig). Jag ligger fortfarande på ett svagt underskott men skillnaden i energin och mina prestationer på gymmet är otrolig. Känns som jag ligger på +500 kcal. Grym kick också att fortsätta se förbättring av formen samtidigt som vikterna rör sig uppåt igen!
REDaction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-11, 11:28   #3583
JohanLagerström
Registered User
 
JohanLagerströms avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Västerås
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Och det hade garanterat gått enklare och varit trevligare om du haft bättre ton i ditt första inlägg där.

Tex "Intressant, har du någon källa på det? För jag får inte ihop logiken" tex. I stället för att utgå från att någon lär ut dumheter. Slår man an en så otrevlig ton direkt är det ju svårt att få till en konstruktiv dialog.
Ser absolut inget otrevligt i mitt inlägg att folk väljer att gå i försvar för att jag ber om källa bakom ett påstående, är ju definitivt inte mitt problem. När han dessutom säger att det inte har någon bra effekt på gympasset att köra cardio direkt efter så kan ju det tolkas på olika sätt. Är det OPTIMALT? Nej det är antagligen inte 100% "optimalt". Kan det göras på ett annat sätt som är optimalt? Antagligen. Är det dåligt för gympasset att köra cardio direkt efter? Absolut inte.

JohanLagerström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-11, 11:46   #3584
Akada
Registered User
 
Akadas avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 1 150
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLagerström Visa inlägg
Ser absolut inget otrevligt i mitt inlägg att folk väljer att gå i försvar för att jag ber om källa bakom ett påstående, är ju definitivt inte mitt problem. När han dessutom säger att det inte har någon bra effekt på gympasset att köra cardio direkt efter så kan ju det tolkas på olika sätt. Är det OPTIMALT? Nej det är antagligen inte 100% "optimalt". Kan det göras på ett annat sätt som är optimalt? Antagligen. Är det dåligt för gympasset att köra cardio direkt efter? Absolut inte.

Dåligt är väl just vad det är? Kör du cardio direkt efter styrketräningen får du sämre resultat än om du skulle skippat cardion.

Det är inte superhemskt att springa efter att du styrketränat, men det är helt klart negativt.

Förstår inte riktigt vad du säger emot här egentligen, då du i meningen ovan håller med vad andra sagt här i tråden...
Akada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-11, 12:21   #3585
JohanLagerström
Registered User
 
JohanLagerströms avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Västerås
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av Akada Visa inlägg
Dåligt är väl just vad det är? Kör du cardio direkt efter styrketräningen får du sämre resultat än om du skulle skippat cardion.

Det är inte superhemskt att springa efter att du styrketränat, men det är helt klart negativt.

Förstår inte riktigt vad du säger emot här egentligen, då du i meningen ovan håller med vad andra sagt här i tråden...
Citat:
Ursprungligen postat av Candydarling Visa inlägg
Just ja! Lite åsikter önskade. Har hittills i deffen tagit promenader 5-7 dagar/veckan som enda cardio. Nu är det ju vinter, svinkallt och hyfsat bökigt med en liten grabb som hatar sin barnvagn och ytterkläderna än mer samtidigt som det vissa dagar helt enkelt är för dåligt väder att ta ut honom. Är ju mammaledig så detta är liksom enda settet jag har att tillgå fram till kl 18 då min sambo kommer hem och jag kan dra till gymmet och riva av mina styrkepass.

Nu till min fråga; istället för promenader? Skulle jag få lika bra effekt att skita i promenaderna och ersätta dom med exempelvis 3 spinningpass i veckan? Mina 4 styrkepass ligger givetvis fortfarande kvar på schemat dock kanske 1-2 av dom blir lite kortare då dom får utföras innan spinningpassen.

- eller

är det bättre att köra vanlig hederlig crosstrainer/löp på bandet efter passen i typ 30 minuter? Kommer inte hinna köra en hel timme cardio direkt efter passen, som jag tog under promenaderna, så det får ju vara en lite högintensivare form om tiden måste dras ner.
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvamal Visa inlägg
Lågntensiv aktivitet som promenader är inte likvärdigt med mer krävande cardio. Därmed inte sagt att du inte kan köra cardio, men om syftet bara är förbränning är det troligen bättre att bara käka mindre istället.

EDIT: Det är inge bra för effekten av ett gympass att köra kondition direkt efter, heller.
This.
JohanLagerström är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)