Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-07, 22:36   #1
Shinko
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 8
Hur ser min kosthållning ut?

Jag har nyligen börjat styrketräna och har gått från Styrkelabbets nybörjarprogram till Stronglifts 5x5.

Tänkte bara kolla med er om min kosthållning är okej.

Enligt uträkning på min ålder, längd, vikt och träningsintervall så är mitt basala kaloribehov 2703 kcal.

Får i mig 2 939 kcal per dag då jag oftast äter samma saker, uppdelat på 270 g protein, 169 g kolhydrater och 128 g fett.

Ligger alltså på ett kaloriöverskott på ca 200 kcal.

Senast redigerad av Shinko den 2019-09-07 klockan 22:37.
Shinko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 07:37   #2
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Är du någorlunda viktstabil (så att teorin med kaloribehovet stämmer med praktiken) så är det inga direkta fel med den där fördelningen.

Den säger ju inget om vad du äter förutom makros men det brukar man komma mycket långt med om det inte är några extremt kassa livsmedel du inmundigar.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 08:20   #3
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Shinko Visa inlägg
Jag har nyligen börjat styrketräna och har gått från Styrkelabbets nybörjarprogram till Stronglifts 5x5.

Tänkte bara kolla med er om min kosthållning är okej.

Enligt uträkning på min ålder, längd, vikt och träningsintervall så är mitt basala kaloribehov 2703 kcal.

Får i mig 2 939 kcal per dag då jag oftast äter samma saker, uppdelat på 270 g protein, 169 g kolhydrater och 128 g fett.

Ligger alltså på ett kaloriöverskott på ca 200 kcal.
Jag tror att din kost kommer påverka dig negativt och överbelasta lever och njurar och göra dig trött då kroppen ska både ta hand om slaggprodukter från muskelarbetet och samtidigt omsätta/hantera det överdrivna proteinintaget.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 13:11   #4
Shinko
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag tror att din kost kommer påverka dig negativt och överbelasta lever och njurar och göra dig trött då kroppen ska både ta hand om slaggprodukter från muskelarbetet och samtidigt omsätta/hantera det överdrivna proteinintaget.
En stor meta-analys av 49 studier och sammanlagt nästan 2 000 deltagare undersökte inverkan av extra protein hos styrketränande, och fann att effekten av att lägga till 20–30 g protein per dag (i dessa studier i form av proteinpulver) gav nästan 30 % större muskeltillväxt och 10 % större styrkeökningar under 2–3 månaders styrketräning, jämfört med kontrollgrupperna. Effekten var större än så för personer med lång träningsvana, vilket tyder på att behovet och betydelsen av ett lite högre proteinbehov ökar efterhand som du byggt mer muskler.

I den meta-analysen fann man i alla fall att det intag där mer protein inte verkade ytterligare effekt på träningsresultaten var i medeltal 1,6 g/kg/dag. Det får då anses vara en minimumgräns för där du inte äter för lite protein för att det ska hämma dina träningsresultat.

1,6 g/kg var som sagt medelvärdet, och den siffra som räckte för 97,5 % av alla tränande var 2,2 g protein/kg/dag.

Jag väger 100 kg och ska då få i mig 220g så 50 g extra tror jag knappast gör mig trött eller påfrestar kroppen negativt.

Finns mig veterligen inga studier som visar att ett högt proteinintag är skadligt för kroppen. Det enda jag hittat är en studie där man rekommenderar ett maxtak på 3.5 g protein/kg/dag om man äter den mängden år ut och år in.
Shinko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 13:47   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Shinko Visa inlägg
En stor meta-analys av 49 studier och sammanlagt nästan 2 000 deltagare undersökte inverkan av extra protein hos styrketränande, och fann att effekten av att lägga till 20–30 g protein per dag (i dessa studier i form av proteinpulver) gav nästan 30 % större muskeltillväxt och 10 % större styrkeökningar under 2–3 månaders styrketräning, jämfört med kontrollgrupperna. Effekten var större än så för personer med lång träningsvana, vilket tyder på att behovet och betydelsen av ett lite högre proteinbehov ökar efterhand som du byggt mer muskler.

I den meta-analysen fann man i alla fall att det intag där mer protein inte verkade ytterligare effekt på träningsresultaten var i medeltal 1,6 g/kg/dag. Det får då anses vara en minimumgräns för där du inte äter för lite protein för att det ska hämma dina träningsresultat.

1,6 g/kg var som sagt medelvärdet, och den siffra som räckte för 97,5 % av alla tränande var 2,2 g protein/kg/dag.

Jag väger 100 kg och ska då få i mig 220g så 50 g extra tror jag knappast gör mig trött eller påfrestar kroppen negativt.


Finns mig veterligen inga studier som visar att ett högt proteinintag är skadligt för kroppen. Det enda jag hittat är en studie där man rekommenderar ett maxtak på 3.5 g protein/kg/dag om man äter den mängden år ut och år in.
Nu var det inte skadligt mer att du kommer känna trötthet av att systemet belastas.

Det är helt onödigt att ligga på 270 gr protein och du bör räkna på FFM när du beräknar proteinbehovet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 16:53   #6
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
Hur lång är du?
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 19:20   #7
Shinko
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu var det inte skadligt mer att du kommer känna trötthet av att systemet belastas.
Du skrev förutom trötthet att det kommer påverka mig negativt och att det överbelastar både lever och njurar, vilket inte stämmer.
Shinko är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)