Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-09, 00:11   #10786
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack, och ja, det får man fråga. Det var ingen regelrätt deff i sex månader utan det var mer att jag till sommaren ville väga 87 kg. Sedan har det både tappats, gåtts upp och stått still vad gäller vikten under denna period.

Du har nog rätt vad gäller kg att tappa för att bli rippad. Jag vågar dock inte göra det då jag redan nu har fullt sjå med att behålla den styrka som jag har haft. Kanske blir ett kg till av farten då jag springer mycket och inte är jätteglad i maten men det är inget som är planerat.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Absolut inget måste, du ser hård ut i dagsformen också. Alltid svårt att bestämma sig för när man ska sluta, tycker själv jag sagt bara ett kg till de senaste 3 kilona och då besitter jag ändå inte ditt massa.

Har du lyckats behålla styrkan? Personligen behåller jag styrkan betydligt bättre när jag går ner fort, säkerligen för att jag då kan fokusera 100 % och inte tappar motivationen.
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 07:52   #10787
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
dagsformen på morgonvikt 86kg/183cm/32½år/13cm omkrets/lvl9000

Dieten går bra och vikten seglar sakta neråt som planerat. Exakt 6 veckor kvar till due-date. Ligger fortfarande på >3000 kcal/dag. Genomsnittsmakros är nog 3250 kcal, +200g protein, 350-400g kolhydrat och ~90 fett.

Dietdagar
  • 3000 kcal
  • 200p
  • 300k
  • 100f
Refeeddagar (2-3 dagar i veckan)
  • 4500, 4000 och 3500 kcal
  • 200p
  • 6-700c
  • 50-100f
ganska stabil viktkurva neråt


(man måste zooma på länkjävlen för att se detaljerna)
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 10:50   #10788
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
dagsformen på morgonvikt 86kg/183cm/32½år/13cm omkrets/lvl9000

Dieten går bra och vikten seglar sakta neråt som planerat. Exakt 6 veckor kvar till due-date. Ligger fortfarande på >3000 kcal/dag. Genomsnittsmakros är nog 3250 kcal, +200g protein, 350-400g kolhydrat och ~90 fett.

Dietdagar
  • 3000 kcal
  • 200p
  • 300k
  • 100f
Refeeddagar (2-3 dagar i veckan)
  • 4500, 4000 och 3500 kcal
  • 200p
  • 6-700c
  • 50-100f
ganska stabil viktkurva neråt


(man måste zooma på länkjävlen för att se detaljerna)
Hur aktiv är du egentligen?
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 20:58   #10789
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Hur aktiv är du egentligen?
ungefär lagom
Hur långt är ett snöre?
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 21:44   #10790
wrack
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 82
Har experimenterat med periodisk fasta i snart en månad. Väger mig på morgonen varje dag och försöker ta bilder med samma ljus och på samma ställe/sätt ungefär veckovis.

Initialt såg jag resultat från vecka 1 till vecka 2. Därefter har det varit svårare att se resultaten. Vikten går upp och ner. Senast jag tog en bild vägde jag mer än vecka 2. Jag har funderat på att byta upplägg men lutar åt att jag kan skönja en mer estetiskt tilltalande kropp på senaste bilden, trots att vikten inte går ner.

Några anlednignar som jag tror kan bidra till att vikten ligger stilla:
- kreatin : binder vätska i kroppen (började med det för knappt en vecka sen).
- mer löpträning / tajming av löppass: påverkar vätskebalansen i kroppen.
- utgångsläget : låg på kolhydrater.
(+ möjligt att jag äter för mycket :O)

Jag tänker låta det gå en eller två veckor till. Kanske smygskruva lite. Men det finns större potential att skruva på kosten och börja räkna kalorier. Mer kyckling och fram med vågen. Det skulle också gå att köra periodisk fasta fast bara äta lunch.
wrack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 07:58   #10791
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av zol Visa inlägg

Har du lyckats behålla styrkan? Personligen behåller jag styrkan betydligt bättre när jag går ner fort, säkerligen för att jag då kan fokusera 100 % och inte tappar motivationen.
Till en början! Slog ett pb i böj under tidig vår/sen vinter och var med i matchen både vad gäller bänk och mark. På sistone har det inte blivit mycket av varken böj eller mark medan jag har hållit igång med bänkandet. Har insett att bänken är överlägset svårast att behålla styrkan i. Nu väger jag liksom dryga tio kg mindre än när jag bänkade 145 kg. Försöker rädda det som räddas kan och se till att fixa i alla fall 130 kg(ligger nog runt 125 kg för tillfället).

I böj och mark när jag forfarande en dröm om att slå personbästa i år. Hade en rejälare uppstart av dessa förra veckan så det är för tidigt att säga hur pass hårt de har drabbats av viktnedgången. Sedan är viktnedgången en sak, faktumet att jag springer mycket bidrar säkerligen minst lika mycket negativt. Inte minst då jag titt som tätt får ta pauser i den träningen p.g.a. viktiga lopp/pass.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 17:28   #10792
Raesmus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 57
Inget vidare för min del! Tittar in i tråden för att se om någon har någon idé om vad som kan vara fel.

Tränat av och till under många år, mest av. 29 år gammal, 175 cm lång och vägde i morse 70,4 kg. Har på 1 månad bara lyckats tappa 1 kg, och börjar undra om något är galet.

Jag väger nästan allt jag äter. Och när jag säger nästan menar jag att ibland tar jag grabbens mack-kant eller 2-3 rån med lite margarin. Detta tar jag höjd för i mitt dagliga intag dock. Snittar runt 1400 kcal (ca p: 130 f: 40 k: resten). Jag tränar 4-6 gånger i veckan, alternerar mellan löpning (45 min), crossfit (45 min) och ibland gym. Tränar ganska hårt under passen. I övrigt är den dagliga motionen ganska låg (snittar uppskattingsvis 6500 steg).

Jag ligger som sagt still på vågen, började på 71,4 kg och är idag 1 kilo lättare. Jag ser ibland lite mer definierad ut, men jag litar inte på spegelbilden eftersom den känns humörsberoende.

Har ni något tips om vad jag kan göra för att komma loss med vikten? Är det äta mindre/träna mer som gäller, eller kan det vara en platå redan? Det känns ju sinnesjukt att snitta 5 pass i veckan och äta som en mellanstadieelev men ändå stå still på vågen. Är ofta yr och sanslöst trött på dagarna, det känns ju snarare som ett tecken på att man äter för lite? Tappat styrka i alla övningar på gymmet dessutom.

Hjälp mottages tacksamt!
Raesmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 17:42   #10793
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av wrack Visa inlägg
Har experimenterat med periodisk fasta i snart en månad. Väger mig på morgonen varje dag och försöker ta bilder med samma ljus och på samma ställe/sätt ungefär veckovis.

Initialt såg jag resultat från vecka 1 till vecka 2. Därefter har det varit svårare att se resultaten. Vikten går upp och ner. Senast jag tog en bild vägde jag mer än vecka 2. Jag har funderat på att byta upplägg men lutar åt att jag kan skönja en mer estetiskt tilltalande kropp på senaste bilden, trots att vikten inte går ner.

Några anlednignar som jag tror kan bidra till att vikten ligger stilla:
- kreatin : binder vätska i kroppen (började med det för knappt en vecka sen).
- mer löpträning / tajming av löppass: påverkar vätskebalansen i kroppen.
- utgångsläget : låg på kolhydrater.
(+ möjligt att jag äter för mycket :O)

Jag tänker låta det gå en eller två veckor till. Kanske smygskruva lite. Men det finns större potential att skruva på kosten och börja räkna kalorier. Mer kyckling och fram med vågen. Det skulle också gå att köra periodisk fasta fast bara äta lunch.


Förstår inte riktigt - menar du att du tror att periodisk fasta i sig ska få dig att gå ner i vikt, oavsett kaloriintag?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 07:59   #10794
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Tillbaka på rätt spår med 120.4kg morgonvikt! Varit iväg mycket med familjen och det försvårar korrekt kosthållning.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 08:29   #10795
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av wrack Visa inlägg
Har experimenterat med periodisk fasta i snart en månad. Väger mig på morgonen varje dag och försöker ta bilder med samma ljus och på samma ställe/sätt ungefär veckovis.

Initialt såg jag resultat från vecka 1 till vecka 2. Därefter har det varit svårare att se resultaten. Vikten går upp och ner. Senast jag tog en bild vägde jag mer än vecka 2. Jag har funderat på att byta upplägg men lutar åt att jag kan skönja en mer estetiskt tilltalande kropp på senaste bilden, trots att vikten inte går ner.

Några anlednignar som jag tror kan bidra till att vikten ligger stilla:
- kreatin : binder vätska i kroppen (började med det för knappt en vecka sen).
- mer löpträning / tajming av löppass: påverkar vätskebalansen i kroppen.
- utgångsläget : låg på kolhydrater.
(+ möjligt att jag äter för mycket :O)

Jag tänker låta det gå en eller två veckor till. Kanske smygskruva lite. Men det finns större potential att skruva på kosten och börja räkna kalorier. Mer kyckling och fram med vågen. Det skulle också gå att köra periodisk fasta fast bara äta lunch.
PF i sig får dig inte att gå ned i vikt. Du får börja väga dig frekvent och räkna ut veckosnitt och anpassa matintaget efter detta. Vill du inte så behöver du inte räkna kalorier. Kreatinet kan självklart ha bundit en del vätska men att löpningen skulle ha påverkat i negativ bemärkelse tror jag inte på. Jag tappar sjukt lätt i vikt när jag springer mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Raesmus Visa inlägg
Inget vidare för min del! Tittar in i tråden för att se om någon har någon idé om vad som kan vara fel.

Tränat av och till under många år, mest av. 29 år gammal, 175 cm lång och vägde i morse 70,4 kg. Har på 1 månad bara lyckats tappa 1 kg, och börjar undra om något är galet.

Jag väger nästan allt jag äter. Och när jag säger nästan menar jag att ibland tar jag grabbens mack-kant eller 2-3 rån med lite margarin. Detta tar jag höjd för i mitt dagliga intag dock. Snittar runt 1400 kcal (ca p: 130 f: 40 k: resten). Jag tränar 4-6 gånger i veckan, alternerar mellan löpning (45 min), crossfit (45 min) och ibland gym. Tränar ganska hårt under passen. I övrigt är den dagliga motionen ganska låg (snittar uppskattingsvis 6500 steg).

Jag ligger som sagt still på vågen, började på 71,4 kg och är idag 1 kilo lättare. Jag ser ibland lite mer definierad ut, men jag litar inte på spegelbilden eftersom den känns humörsberoende.

Har ni något tips om vad jag kan göra för att komma loss med vikten? Är det äta mindre/träna mer som gäller, eller kan det vara en platå redan? Det känns ju sinnesjukt att snitta 5 pass i veckan och äta som en mellanstadieelev men ändå stå still på vågen. Är ofta yr och sanslöst trött på dagarna, det känns ju snarare som ett tecken på att man äter för lite? Tappat styrka i alla övningar på gymmet dessutom.

Hjälp mottages tacksamt!
1400 kcal låter som sjukt lite. Är man stillasittande utöver träningen så kan man dock ha en kaloriförbrukning som är mycket lägre än man tror. När jag vägde ~95 kg så gick jag t.ex. långsamt ned i vikt på typ 2000 kcal. Jobbar på kontor. Men 1400 kcal låter som sagt som väldigt lite, speciellt om du, som du beskriver, känner dig orkeslös och trött. Skumt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 20:56   #10796
wrack
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Förstår inte riktigt - menar du att du tror att periodisk fasta i sig ska få dig att gå ner i vikt, oavsett kaloriintag?
Nej. Däremot tror jag att det är svårt (för mig) att kompensera fullt ut på kvällen. Brukar äta mycket frukost. Mycket på lunchen. Mycket på kvällen. Nu blir det istället enbart på kvällen

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
PF i sig får dig inte att gå ned i vikt. Du får börja väga dig frekvent och räkna ut veckosnitt och anpassa matintaget efter detta. Vill du inte så behöver du inte räkna kalorier. Kreatinet kan självklart ha bundit en del vätska men att löpningen skulle ha påverkat i negativ bemärkelse tror jag inte på. Jag tappar sjukt lätt i vikt när jag springer mycket.
Instämmer i det stora hela. Gällande löpningen så tänker jag att min otränade konditionsmuskel inte lagrade särskilt mycket glykogen och den tränade har lagt på sig lite. Vi pratar ändå om ca fyra veckors ganska seriös löpträning.

Jag är helt öppen för att ni har rätt i att jag borde äta mindre, väga mer mat, men väljer att avvakta lite till. I det stora hela så har det hittills varit en hälsosam takt även om jag gärna går ner lite snabbare än så. Och så tycker jag ju att jag blir snyggare.
wrack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 10:52   #10797
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
3 bra dagar!
18-06-12 121,2
18-06-13 120,4
18-06-14 119,5
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 12:26   #10798
PatekPhillipe
Registered User
 
PatekPhillipes avatar
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 24
Började den 7/5 och vägde då in på 103.6. Vägde in på 99.6 i fredags och har en invägning i övermorgon där jag hoppas på att hamna under 99.
PatekPhillipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 20:44   #10799
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Hm, rasar lite väl snabbt så idag på skolavslutningen blev det vila och refeed de luxe....

Känner mig dock lite sådär halväckligt proppmätt nu på kvällen efter all överätning.
Trerätters på restaurang både lunch och middag...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 22:29   #10800
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Citat:
Ursprungligen postat av Raesmus Visa inlägg
Inget vidare för min del! Tittar in i tråden för att se om någon har någon idé om vad som kan vara fel.

Tränat av och till under många år, mest av. 29 år gammal, 175 cm lång och vägde i morse 70,4 kg. Har på 1 månad bara lyckats tappa 1 kg, och börjar undra om något är galet.

Jag väger nästan allt jag äter. Och när jag säger nästan menar jag att ibland tar jag grabbens mack-kant eller 2-3 rån med lite margarin. Detta tar jag höjd för i mitt dagliga intag dock. Snittar runt 1400 kcal (ca p: 130 f: 40 k: resten). Jag tränar 4-6 gånger i veckan, alternerar mellan löpning (45 min), crossfit (45 min) och ibland gym. Tränar ganska hårt under passen. I övrigt är den dagliga motionen ganska låg (snittar uppskattingsvis 6500 steg).

Jag ligger som sagt still på vågen, började på 71,4 kg och är idag 1 kilo lättare. Jag ser ibland lite mer definierad ut, men jag litar inte på spegelbilden eftersom den känns humörsberoende.

Har ni något tips om vad jag kan göra för att komma loss med vikten? Är det äta mindre/träna mer som gäller, eller kan det vara en platå redan? Det känns ju sinnesjukt att snitta 5 pass i veckan och äta som en mellanstadieelev men ändå stå still på vågen. Är ofta yr och sanslöst trött på dagarna, det känns ju snarare som ett tecken på att man äter för lite? Tappat styrka i alla övningar på gymmet dessutom.

Hjälp mottages tacksamt!

Ställ dig på vågen varje morgon och ta därefter ett veckosnitt. Ta även måttet runt midjan 1 gång i veckan, för väldigt många personer är ungefär 1 kg = 1 cm runt midjan. Sålänge du ligger kvar i vikt och går i cm så är det lugnt, står båda stilla måste du gör något.

Ibland kan kroppen fyllas med vätska som gör att vikten står stilla, vätskan kan sedan bara släppas under en dag/natt och du då tappa flera kg. Den såkallade "Whoosh-effekten".

PS Jag väger ungefär som du och ligger också på extremt låg kcal för att gå ner i vikt. Fokus 0,7-1 kg/veckan.
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)