Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-12, 20:23   #3226
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Varje gång jag tappar lite motivation och missar gymmet runt 2 veckor. När jag börjar igen så får jag sån extrem träningsvärk i benen. Vet om det så försöker alltid köra lätt när jag börjar igen vilket i sig är tråkigt.

Men går det att motverka på något sätt förutom att såklart hålla igång? Håller jag upp 2 veckor och sen kör knäböj så har jag svårt att träna ben igen på 3-4 dagar pga träningsvärken. Löpning osv blir mycket svårare också eftersom det är svårt o röra sig osv.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 20:38   #3227
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Jag kan känna och höra hur magmusklerna drar ihop sig när jag gör hängande benlyft, det ploppar liksom till. Upplever någon detta också, och har ni någon teori om varför det är så? Kan det ha något med revbenen eller dylikt att göra, typ att magmusklerna gnider mot dom eller något?
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 18:38   #3228
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
->1. Om man vill testa på att ersätta vanliga mark med upphöjda marklyft:
Är gummerade vikter bättre att använda som "underlägg" eller är ren metall-viktkakor bättre(rädd om utrustningen)? Vilket tros uppskattas mest utav gymägaren, upphöjda mark på viktkakor eller upphöjda mark i knäböj-buren ifrån safety-pinsen?

Mest nyfiken på vilket av sakerna i första frågan som är skonsammast för gym-utrustningen & de andra frågorna i andra stycken är säkert mest bara OCD virrighet & kan ignoreras med fördel för att eventuellt orka svara på första frågan!

"2." [Valfria svammel-frågor] Om man vill köra marklyft, bänkpress & chins(eller latsdrag) på samma pass, vilken ordning på övningarna än skonsammast för ryggraden? Ryggen är ju extra skadekänslig första 2 timmarna efter uppvaknande, kan någon motsvarande effekt tänkas uppstå om man ligger ned i bänkpressen strax innan marklyftande? Vet ej om latsdrag rent fysiskt blir samma sak som chins/pull-ups men har inte det typ motsatt effekt på ryggradens kompression jämfört med marklyft i & med att man hänger? Finns det då någon teoretisk skademinimering som kan göras genom att t.ex köra "pull-ups" dylikt strax efter mark eller är jag helt fel ute & ryggraden bör hållas komprimerad efter mark & runt marktid & inte typ supersettas med hängande benlyft respektive chins förläggas på annat pass?

Tack så mycket för svar på förhand!
Med vänliga hälsningar
r3mpuh
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.

Senast redigerad av r3mpuh den 2020-05-16 klockan 18:41.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 20:34   #3229
Nys
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 1
Har en liten fråga angående muskelfästen mm, har flera års erfarenhet av gymmande och träning men är drygt 4-5år sen jag höll på och nu när jag kommit tillbaka till gymmet märker jag att vikterna ökar i en ganska stadig kurva uppåt. Bör jag hålla ner vikterna och vänja muskelfästen och leder mm vid belastningen i förebyggande syfte eller bara köra på, har aldrig haft nå problem med värk och obehag i muskler, leder osv tidigare.

Senast redigerad av Nys den 2020-05-20 klockan 20:35.
Nys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-21, 12:58   #3230
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Mäktigman Visa inlägg
Jag kan känna och höra hur magmusklerna drar ihop sig när jag gör hängande benlyft, det ploppar liksom till. Upplever någon detta också, och har ni någon teori om varför det är så? Kan det ha något med revbenen eller dylikt att göra, typ att magmusklerna gnider mot dom eller något?
Det är inte från höften då? Då är det förmodligen "snapping hip".

http://www.ortopedcenter.se/behandli.../snapping-hip/
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 12:56   #3231
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Nån som vet var man kan köpa som en viktväst fast ett bälte med samma syfte? Hittar bara dipbälten när jag googlar.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 13:38   #3232
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Nån som vet var man kan köpa som en viktväst fast ett bälte med samma syfte? Hittar bara dipbälten när jag googlar.
Testa affärer med dykarutrustning. Man brukar ju ha en viktbälte med blyvikter på sig så man öht ska sjunka då man tömmer västen på luft.

På dessa brukar dock själva metallkakorna sitta direkt fast på själva bältet. Dvs inte en massa tyg med påsar med sand som det bruakr vara i viktvästar. Så jag vet inte hurpass bekväma de är att skutta omkring med ifall man ska träna på land.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 13:41   #3233
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Dvs nåt sånt här

https://www.amazon.com/dp/B00355GKYW...osi&th=1&psc=1

https://www.amazon.com/dp/B00CMUMS3S...osi&th=1&psc=1


EDIT:
Snubblade även över denna, som verkar vara typ det du letar efter:
https://www.amazon.com/dp/B0779JTYTZ...osi&th=1&psc=1

Kolla även längst ner på "Customers who bought this item also bought" så finns det diverse liknande produkter...

Senast redigerad av svenbanan den 2020-05-24 klockan 13:45.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 14:05   #3234
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Dvs nåt sånt här

https://www.amazon.com/dp/B00355GKYW...osi&th=1&psc=1

https://www.amazon.com/dp/B00CMUMS3S...osi&th=1&psc=1


EDIT:
Snubblade även över denna, som verkar vara typ det du letar efter:
https://www.amazon.com/dp/B0779JTYTZ...osi&th=1&psc=1

Kolla även längst ner på "Customers who bought this item also bought" så finns det diverse liknande produkter...
Tack för tipsen!
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 14:10   #3235
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Dykarutrustning verkade ju ha gott om sådana saker, typ som här.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 20:34   #3236
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Hur viktigt är ett högt fettintag i kosten för muskelbyggande? Jag räknade nyss på mina makros och jag har ett relativt låg fettintag just nu, ca 50-60g per dag, eller kanske inte ens är lågt? Väger ca 90kg. Är det tillräckligt eller bör jag höja? Jag deffar nu så har prioriterat bort fettrika livsmedel då jag kände det passade bra för mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-29, 09:07   #3237
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Hur viktigt är ett högt fettintag i kosten för muskelbyggande? Jag räknade nyss på mina makros och jag har ett relativt låg fettintag just nu, ca 50-60g per dag, eller kanske inte ens är lågt? Väger ca 90kg. Är det tillräckligt eller bör jag höja? Jag deffar nu så har prioriterat bort fettrika livsmedel då jag kände det passade bra för mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tillräckligt. Se till att du får med lite omega-3 bara.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-29, 19:24   #3238
LEKU
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 12
Är ny på gymmet och en av övningarna jag kör är marklyft. Jag har en vanlig längd, 185cm men med kort överkropp och långa ben. Jag körde marklyft för första gången igår och efter ha läst noga om tekniken på marklyft gav jag det mitt bästa försök. Det kändes helt okej men när jag ser min teknik på film ser jag att min ryggs vinkel är väldigt brant, nästan som att den är parallell mot golvet. Är detta okej eller bör jag se över rörlighet/teknik?
LEKU är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-29, 19:28   #3239
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Ju längre ben i förhållande till överkroppen desto högre måste du börja med rumpan, så det är inte konstigt om det ser konstigt ut om du jämför med normalbyggda människor.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-29, 19:45   #3240
LEKU
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ju längre ben i förhållande till överkroppen desto högre måste du börja med rumpan, så det är inte konstigt om det ser konstigt ut om du jämför med normalbyggda människor.

Okej. Vill bara se till att jag gör rätt innan man börjar lasta på kilo. Finns det folk man kan skicka bilder till här som kan ge tips om teknik?
LEKU är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)