Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-19, 06:46   #16
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Varför skulle man inte kunna öka belastningen progressivt med kroppsviktsövningar?
Det kan man. Mitt inlägg handlade mer om just om man kan utvecklas muskeltillväxtmässigt i oändligheter med kroppsviktsövningar utan att öka belastningen över tid. Alltså bara öka med repsen.

Senast redigerad av WhiteJellyBerry den 2020-05-19 klockan 06:54.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 11:43   #17
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Varför skulle man inte kunna öka belastningen progressivt med kroppsviktsövningar?
Det kan man. Det är bara mycket svårare.

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Intressant. Mina erfarenheter av hög frekvens är 3 set sidolyft 5-6 ggr/vecka. Har givit imponerande mellersta axlar som ej funnits innan. Kan ju dock vara skillnad på muskelgrupper, då mellersta axlar knappast träffas så hårt som bröst t.ex. i någon övning.
Olika muskler och muskelfibrer har ju olika återhämtningsförmåga och därav olika benägenhet att svara på högfrekvensträning. Baksida och utsida axlar är ju notoriska för att svara bra på hög frekvens.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 12:40   #18
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Satt utan gym i sommarstugan när jag läste den här tråden. Så jag passade på att köra två snabba pass på trädgården.

15x10 Armhävningar + lite mage

10x5 Chins+lite mage+5x15 Armhävning

Fick en jäkla pump och mer träningsvärk än vanligt. Så jag gillar det. Funderar på att köra lite sånt här en stund framöver.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 21:07   #19
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Det beror nog ganska mycket på vad man har för mål och hur stark man är. Har man en tung kroppsbyggnad kan man nog hålla en ganska hyfsad tysik, typ strandmuskulatur. Men är man riktigt stark går det nog bara bromsa styrkeförlusten något utan ökning, då tänker jag tex 130-150kg i bänk eller mer.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 22:04   #20
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Det beror nog ganska mycket på vad man har för mål och hur stark man är. Har man en tung kroppsbyggnad kan man nog hålla en ganska hyfsad tysik, typ strandmuskulatur. Men är man riktigt stark går det nog bara bromsa styrkeförlusten något utan ökning, då tänker jag tex 130-150kg i bänk eller mer.
Frågan är dock om man faktiskt tappar styrka bara för att man råkar bli sämre på ett särskilt lyft (bänkpress). Det kan likväl vara så att man faktiskt blir starkare, men att man tappar neuromuskulär anpassning för just bänkpress och lyfter sämre av den anledningen. Väger man runt 100 kg och kan bränna av ett set av 10-15 reps muscle ups så är man starkare i brösten än någon som bänkar 150, även om man själv kanske bara bänkar 130-140 pga ovana.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 22:29   #21
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Det beror nog ganska mycket på vad man har för mål och hur stark man är. Har man en tung kroppsbyggnad kan man nog hålla en ganska hyfsad tysik, typ strandmuskulatur. Men är man riktigt stark går det nog bara bromsa styrkeförlusten något utan ökning, då tänker jag tex 130-150kg i bänk eller mer.
håller med samtidigt som jag inte gör det för ca 10 år sedan så vet jag att jag tog 120 i bänk, sedan åkte jag utomlands i en månad. Då körde jag tsatsoulines "naked warrior" program (enarmsarmhävningar och pistolsquats).
Vet att jag blev förvånad när jag kom hem och bänkade ca 10 kilo mer än innan semestern. (från 120-130 kg,har för mig att mitt PB innan semestern var 140 men det hade jag inte tagit på nått år).

Samtidigt så var jag tung (+100 kg) och enarmsarmhävningar är faktiskt väldigt lika bänkpress om man kör liknande teknik så det är inte så märkligt. Nog svårare att öka sitt marklyft och knäböj med kroppsviktsträning.

Dan Yeong la upp en delkul filmer på temat.

__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 07:35   #22
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Frågan är dock om man faktiskt tappar styrka bara för att man råkar bli sämre på ett särskilt lyft (bänkpress). Det kan likväl vara så att man faktiskt blir starkare, men att man tappar neuromuskulär anpassning för just bänkpress och lyfter sämre av den anledningen.
Jämföra styrka kan man väl endast göra för exakt samma övning av precis den anledningen.. styrka är muskler + nerver för en viss övning. Så blir du sämre på ett visst lyft = du är svagare i det lyftet.
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Väger man runt 100 kg och kan bränna av ett set av 10-15 reps muscle ups så är man starkare i brösten än någon som bänkar 150, även om man själv kanske bara bänkar 130-140 pga ovana.
Så en sån här jämförelse blir ogiltig.. (du kan ju såklart ha en subjektiv åsikt om vad styrka är, men det är något annat)
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)