Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-09-05, 13:58   #106
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Har ni som gått från mixat grepp i marklyft till remmar under en längre period tappat mycket i greppstyrka när ni har gått tillbaka till mixat grepp? Jag får inte ha magnesium på gymmet som jag tränar på för tillfället så har gått över helt till remmar. Tar nog upp mixat grepp till årsskiftet när jag byter gym.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 14:14   #107
Zalzero
Registered User
 
Zalzeros avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 332
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Har ni som gått från mixat grepp i marklyft till remmar under en längre period tappat mycket i greppstyrka när ni har gått tillbaka till mixat grepp? Jag får inte ha magnesium på gymmet som jag tränar på för tillfället så har gått över helt till remmar. Tar nog upp mixat grepp till årsskiftet när jag byter gym.
Hur långt ifrån arbetsvikten kan du inte längre lyfta utan remmar? Det känns som att det borde finnas potential att stärka greppet snarare om man inte kör mixat, förutsatt att man inte använder remmar förrän man verkligen behöver dem.
__________________
Hirvis bänkprogram - gratis app på Google Play
Journal
Zalzero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 14:51   #108
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Zalzero Visa inlägg
Hur långt ifrån arbetsvikten kan du inte längre lyfta utan remmar? Det känns som att det borde finnas potential att stärka greppet snarare om man inte kör mixat, förutsatt att man inte använder remmar förrän man verkligen behöver dem.
Väldigt långt. Utan remmar och utan magnesium kan jag kanske lyfta 130-140 kg med dubbelt överhandsgrepp. Med magnesium och dubbelt överhandsgrepp kan jag kanske lyfta 160-170 kg(får som sagt inte använda magnesium för tillfället). Med mixat grepp utan magnesium kan jag säkert klara uppemot 200 kg. Då jag inte kör med mixat grepp i arbetsseten så föredrar jag att köra utan mixat grepp i uppvärmningen.

Gjorde 225x3 med remmar häromdagen som jämförelse. Drar nog 240-250 kg som max en bra dag.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 15:13   #109
Zalzero
Registered User
 
Zalzeros avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 332
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Väldigt långt. Utan remmar och utan magnesium kan jag kanske lyfta 130-140 kg med dubbelt överhandsgrepp. Med magnesium och dubbelt överhandsgrepp kan jag kanske lyfta 160-170 kg(får som sagt inte använda magnesium för tillfället). Med mixat grepp utan magnesium kan jag säkert klara uppemot 200 kg. Då jag inte kör med mixat grepp i arbetsseten så föredrar jag att köra utan mixat grepp i uppvärmningen.

Gjorde 225x3 med remmar häromdagen som jämförelse. Drar nog 240-250 kg som max en bra dag.
OK. Men du kanske kan komplettera med greppträning? T ex barholds och marklyft med fatbar/fatgripz el. dylikt hjälpmedel. Tycker även andra övningar med tjockt grepp påverkar greppet i marklyft positivt.
__________________
Hirvis bänkprogram - gratis app på Google Play
Journal
Zalzero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 15:22   #110
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Zalzero Visa inlägg
OK. Men du kanske kan komplettera med greppträning? T ex barholds och marklyft med fatbar/fatgripz el. dylikt hjälpmedel. Tycker även andra övningar med tjockt grepp påverkar greppet i marklyft positivt.
Ja absolut. Det troliga är ju dock att jag inte gör det, även om det låter som en bra idé

Jag är mest intresserad av andras erfarenheter gällande detta. Lär inte lägga om min träning då jag är bekväm av mig utan vill få reda på ungefär vad jag kan förvänta mig vid årsskiftet när jag går tillbaka till mixat. Deras svar är inte något absolut svar för mig men kan ändå ge mig en hum om var mina förväntningar för ligga.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 18:46   #111
MikaelB
\m/(>.<)\m/
 
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 616
Det finns ju även flytande magnesium, dom är riktigt bra.
__________________
Instalifting
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 18:51   #112
Nyckel
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 59
Är det framsida lår som är klena om man är svag i början av ett (sumo)marklyft? Jag tycker att rörelsen just då främst är en sträckning av knäleden och därmed borde det vara quadsen men jag kanske missar något?
Nyckel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 19:20   #113
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
macke

har ni papper på gymmet som man brukar torka av maskiner med tex? ta en bit sånt och rulla runt stången där du greppar. man får ganska bra grepp av det
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 19:24   #114
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
Det finns ju även flytande magnesium, dom är riktigt bra.
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
macke

har ni papper på gymmet som man brukar torka av maskiner med tex? ta en bit sånt och rulla runt stången där du greppar. man får ganska bra grepp av det
Jag kör alltid med flytande. Har antagit att även det är otillåtet. Det är ett riktigt skitgym.

Haha. Jag har varit i pappersträsket och vänt. Är rätt klar med det. Men det fungerar bra, absolut.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 21:45   #115
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Citat:
Ursprungligen postat av Nyckel Visa inlägg
Är det framsida lår som är klena om man är svag i början av ett (sumo)marklyft? Jag tycker att rörelsen just då främst är en sträckning av knäleden och därmed borde det vara quadsen men jag kanske missar något?
Hävarmarna är störst i bottenläget så det kan mycket väl vara något annat som begränsar styrkan, förslagsvis ryggsträckarna.
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-07, 09:25   #116
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag skulle väldigt gärna vilja slå pb i bänk med stopp nästa lördag(om 10 dagar). Bänkformen känns ganska god. Det bästa jag gjort är 135x1, det var i början av sommaren. Känner mig starkare nu och gjorde exempelvis 120x5(nästan x6) förra veckan med stopp. Igår gjorde jag, trots ett tungt pass två dagar tidigare som gav mig träningsvärk, en bekväm etta på 130 kg. Känslan var att även 135 kg hade åkt upp den dagen om jag hade försökt.

Jag slår inte pb:n med 2,5 kg så det som gäller är 140 kg för en etta. Finns det några generella saker jag skulle kunna göra nästa vecka för att maximera chansen för att 140 kg åker upp på lördagen? Jag tänker mig ett visst antal set och reps på en viss procent av 1RM. Det optimala vore ju ett svar från en SL:are som har erfarenhet av toppning.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-07, 13:51   #117
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Hittade bara lite info på Styrkelabbet. Han föreslår att man ska göra 1-2 set och ett rep på planerad ingångsvikt fem dagar innan maxningen för att sedan underhållsträna väldigt lätt resterande dagar innan. Testar något liknande. Har ju ingen "ingångsvikt" då det rör sig om en ren maxning så jag får höfta lite.

Hur jag tänkt mig att gå tillväga
Den här veckan:Dra ned repsen, hålla mig kring 1-3 reps. Får väl in ett till två pass bänkpress till innan veckan är slut. Hålla mig ett par reps från fail.
Nästa vecka: Första passet 1-2 set och 1 rep på ~125 kg. Andra passet väldigt lätt, ett gäng reps på typ 50 kg. Tredje passet maxning.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2016-09-07 klockan 13:52.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-07, 21:32   #118
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag skulle väldigt gärna vilja slå pb i bänk med stopp nästa lördag(om 10 dagar). Bänkformen känns ganska god. Det bästa jag gjort är 135x1, det var i början av sommaren. Känner mig starkare nu och gjorde exempelvis 120x5(nästan x6) förra veckan med stopp. Igår gjorde jag, trots ett tungt pass två dagar tidigare som gav mig träningsvärk, en bekväm etta på 130 kg. Känslan var att även 135 kg hade åkt upp den dagen om jag hade försökt.

Jag slår inte pb:n med 2,5 kg så det som gäller är 140 kg för en etta. Finns det några generella saker jag skulle kunna göra nästa vecka för att maximera chansen för att 140 kg åker upp på lördagen? Jag tänker mig ett visst antal set och reps på en viss procent av 1RM. Det optimala vore ju ett svar från en SL:are som har erfarenhet av toppning.
Här har du lite matnyttig information om hur du kan gå tillväga för att toppa formen inför maxning.

Annars tycker jag det är rätt intressant att man sett rätt fina ökningar när deltagarna fått värma upp med gummiband eller kedjor: https://thewinningedge.se/posts/128/...kar-maxstyrkan Det sistnämnda har jag däremot inte testat själv.
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-07, 21:37   #119
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk Visa inlägg
Här har du lite matnyttig information om hur du kan gå tillväga för att toppa formen inför maxning.

Annars tycker jag det är rätt intressant att man sett rätt fina ökningar när deltagarna fått värma upp med gummiband eller kedjor: https://thewinningedge.se/posts/128/...kar-maxstyrkan Det sistnämnda har jag däremot inte testat själv.
Tack snälla.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 07:22   #120
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Är kilon/vecka ett bra mått för fatigue?

Jag har ett problem att träningen ofta blir oregelbunden. Känns samtidigt som jag är världens sämsta att lyssna på kroppen trots många år av träning. De gångerna jag ser i spegeln att nåt skett är när jag varit borta nån vecka och nyss startat igen, så tror jag borde få in mera återhämtnings/lättare pass. Skulle vilja bli bättre på att följa upp statistik om träningen för att därigenom kunna se bakåt i tiden hur träningen sett ut för att börja pricka in dethär mera systematiskt. Är uppföljning av kilon/vecka ett bra mått för det här eller finns det bättre sätt?
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)