Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal igår, 09:55   #1
milo0001
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2024
Inlägg: 4
Hjälp - går inte ner i vikt!

Hej!

Jag är en kvinna på 33 år och ca 75kg. Har styrketränat regelbundet i ca 3 år, även om det blivit lite mindre (ibland bara något pass i veckan) under nov-feb. För ca 1,5 månad sen tänkte jag lägga i ett extra kol för att gå ner lite i vikt. Har därför kört 3 styrkepass/vecka, 2-3 spinningpass/vecka plus att jag försöker gå 8000-10000 steg per dag. Jag har räknat kalorier i Lifesum och ligger i snitt på 1800 kcal/dag. Siktar på 2g protein/kg kroppsvikt och landar oftast på 1,5-2. Äter varierat, mycket frukt och grönt och bra fetter (ligger på ca 50g fett per dag). Enligt beräkningar utifrån basalmetabolism och aktivitet borde jag gått ner åtminstone 3kg fett vid det här laget (räknar snålt med 7500kcal per kg), men jag har alltså inte sett några resultat alls. Nada. Om något har jag gått upp lite i vikt. Väger mig samma tid på morgonen och vikten pendlar nu mellan 75,5 och 77,5. Inte heller mått har förändrats något. Har absolut tänkt att det bara är att vara ihärdig, men man undrar ju om man gör något fel när det inte händer något? Kan man gå upp i vikt trots kaloriunderskott? Börjar ifrågasätta mitt förnuft.
milo0001 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 11:34   #2
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 060
Citat:
Ursprungligen postat av milo0001 Visa inlägg
Kan man gå upp i vikt trots kaloriunderskott? Börjar ifrågasätta mitt förnuft.
Isåfall kort mätperiod, exempelvis av att du börjar med kreatin. Men nu har du deffat (eller har du?) i 1½ månad. Hade du åstadkommit ett kaloriunderskott dessa veckor bör vikten åkt ned.
Har inte måtten förändrats heller är det ju ingen höjdare tyvärr. Hade du minskat fyra cm i midja denna tid hade du gjort något jävligt rätt (världens body-recomp).

Du får sänka kalorierna lite (eventuellt kombinera med mer fysisk aktivitet) och se om något händer.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 11:52   #3
milo0001
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2024
Inlägg: 4
Har inte börjat med kreatin, men undrar om man ändå kan ha samlat på sig vätska? Känner mig konstant uppsvullen. Finns ingen som helst tvekan om att jag legat på kaloriunderskott, vet att det är vanligt att underskatta hur mycket man äter, men jag har vägt ALLT. Och även om jag överskattat kaloriförbränningen, så kan jag inte varit så off att det inte hänt någonting.

Vill inte vara en sådan som säger ”jag kan inte gå ner i vikt” men VAD F*N. Hittar ingen logisk förklaring? Tycker verkligen jag gjort allt som rekommenderas för stabil och hållbar viktnedgång.
milo0001 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 12:05   #4
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 072
Vätskevikt kan det vara, beror ju på var i menstruationscykeln du är.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal igår, 12:32   #5
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 060
Citat:
Ursprungligen postat av milo0001 Visa inlägg
Har inte börjat med kreatin, men undrar om man ändå kan ha samlat på sig vätska? Känner mig konstant uppsvullen. Finns ingen som helst tvekan om att jag legat på kaloriunderskott, vet att det är vanligt att underskatta hur mycket man äter, men jag har vägt ALLT. Och även om jag överskattat kaloriförbränningen, så kan jag inte varit så off att det inte hänt någonting.

Vill inte vara en sådan som säger ”jag kan inte gå ner i vikt” men VAD F*N. Hittar ingen logisk förklaring? Tycker verkligen jag gjort allt som rekommenderas för stabil och hållbar viktnedgång.
Klart du kan samla/samlat på dig vätska - men så pass mycket att ingen viktnedgång skett på 6½ veckor? Jag hade trott det vore så - om handlade om en-två veckor. Det 'stridis' nämner tänkte jag också nämna, men nu är det 1½ månads deff så det bör hänt något om du legat på kaloriunderskott hela denna tiden?
Eller du menar att du samlar på dig vätska för varje gram fett du går ner?

Vecka1:
-500 g fett
+500 g vätska

Vecka2:
-500 g fett
+500 g vätska

O.s.v.

Under sex½ veckor? Så du håller alltså ~3,3 kg vätska (samtidigt som tappat -3,3 kg fett) som ökas konstant? Vätskeinlagringen bör avta och rentav försvinna, ge ett plötsligt kraftigt vikttapp isåfall. Sker det för dig nu framöver efter 6½ veckas deff (när du behåller dina 1800 kcal) blir jag väldigt förvånad (men grattis isåfall)!

Du sänkte mest sannolikt ditt kolhydratintag vid deffstart, som bara det 'ska ge' vikttapp av mindre vätskeinlagring från kolhydraterna.
__

"Känner mig konstant uppsvullen." låter som något du bör åtgärda, fundera över vad orsaken/orsakerna är.

Senast redigerad av 1x0 den igår klockan 12:33.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 12:49   #6
milo0001
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2024
Inlägg: 4
Nej nej, tror absolut inte heller att det är så som du beskriver det. Lite vätska kanske jag har i kroppen, men 3+ kg är ju helt orimligt. Förstår bara inte vad som händer i kroppen. Är frustrerad och antar att jag famlar efter halmstrån för att få en förklaring. Men i slutändan vill jag framför allt få tips på vad som är bästa tillvägagångssättet härifrån. Ska jag fortsätta som jag gör trots att det inte verkar funka och hoppas att kroppen så småningom fattar galoppen? Pressa kroppen ännu hårdare genom minskat kaloriintag/ökad träning? Testa annan träningsform? Lägga om ratio av makros i kosten?
milo0001 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 12:58   #7
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 039
Citat:
Ursprungligen postat av milo0001 Visa inlägg
Nej nej, tror absolut inte heller att det är så som du beskriver det. Lite vätska kanske jag har i kroppen, men 3+ kg är ju helt orimligt. Förstår bara inte vad som händer i kroppen. Är frustrerad och antar att jag famlar efter halmstrån för att få en förklaring. Men i slutändan vill jag framför allt få tips på vad som är bästa tillvägagångssättet härifrån. Ska jag fortsätta som jag gör trots att det inte verkar funka och hoppas att kroppen så småningom fattar galoppen? Pressa kroppen ännu hårdare genom minskat kaloriintag/ökad träning? Testa annan träningsform? Lägga om ratio av makros i kosten?

Jag skulle sänka intaget lite. Det är lättare än att försöka motionera bort det, mer mätbart också än glädjemaskiner på gymmet och så styrketräning som inte förbränner särskilt mycket.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 14:00   #8
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Jag skulle sänka intaget lite. Det är lättare än att försöka motionera bort det, mer mätbart också än glädjemaskiner på gymmet och så styrketräning som inte förbränner särskilt mycket.
Fast även en o-tränande kontorsråtta tappar på 1800kcal per dag. Jag skulle snarare tro att det är fel i kaloriräknandet någonstans. Och för kort mätperiod.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 14:04   #9
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 039
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Fast även en o-tränande kontorsråtta tappar på 1800kcal per dag. Jag skulle snarare tro att det är fel i kaloriräknandet någonstans. Och för kort mätperiod.
Så kan det vara. Vad är din lösning? Vänta ut läget och räkna om igen?
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 14:27   #10
milo0001
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2024
Inlägg: 4
Kan absolut ha räknat fel gällande kalorier ut. Har då gått på kaloriantal på pulsklocka för kondition, kaloriberäkning från styrkelabbets app för styrketräning och ca 25 steg per kcal för promenader. Men gällande det som har gått in kan jag inte nog understryka att jag lagt in och mätt allt. Jag lagar all mat själv och vägt/lagt in allt via Lifesum. Och precis som du säger så känns 1800kcal nog för att gå ner i vikt även om man rör på sig väldigt lite.

Har jag utsatt kroppen för för mycket stress och den har gått in i något slags panikläge? Gör kroppen sådant? Har alltid tänkt att det är så mycket skitsnack när folk säger sådant, men nu börjar jag tvivla. Kan ju tillägga att det också har varit en del stress i jobbet, men inget jag känner borde påverka så mycket.
milo0001 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 16:48   #11
Deffen
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 42
Jag tycker ditt fettintag är för lågt. Frukten kan du dra ner på eller ta bort. Satsa på långsamma kolhydrater (t ex havregryn, baljväxter, mörk och grov bulgur) och undvik bröd, pasta, potatis och vitt ris. Och räkna om på ditt kaloriintag!
Deffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 19:26   #12
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 078
Räkna inte in din dagliga aktivitet varje dag. Jag skulle säga att det definitivt ger dig en skev bild av in/ut-kcal. Om du snittar 5 pass/vecka, utgå bara ifrån det och se vardagsaktiviteten som något utöver. Om du ska räkna in varenda lite aktivitet du utför så ökar risken markant att det blir felberäknat och att du hamnar för högt i hur mkt energi du tror du har spenderat.

För mig är det stor skillnad denna dieten när jag gör precis så istället för att minutiöst skriva in och räkna ut varenda aktivitet. Jag skulle nog göra ett omtag med energibalans och kostregistreringen för att dubbel/trippelkolla alla värden så att de stämmer. Du ligger inte för lågt i fett imo, ca 0,6 - 0,7 g/kg kv...helt ok under en kortare diet.

Är du frisk för övrigt kan du aldrig gå upp i fettvikt på kcalunderskott. Det är fysiologiskt omöjligt. I ditt fall kan det till viss del kanske förklaras med vätska, hormoner, menscykel etc. men snarare handlar det om kostreg och energibehov.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)