Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-15, 12:31   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Bygger kroppsviktsövningar till fail maximalt med muskler?

Pga diverse omständigheter så blev det ett pass hemma idag.

Körde upphöjda armhävningar med paus och strikt negativ fas. Blev något i stil med 18, 12, 10, 9 reps

Liknande gjordes för triceps, biceps och låren. Dvs en kroppsviktsövning med 4 set till fail.

Fick enorm pump av samtliga av dessa övningar. Repsen hölls upp till 20 per set. Bygger detta lika mycket muskler som friviktsövningar? Syftar då på huvudmusklerna som arbetar i dessa övningar. Det sägs ju att höga reps bygger lika bra om de tas till fail, då borde det gå att bygga riktigt bra bara att att köra kroppsviktsövningar hemma till fail?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 12:39   #2
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
En anekdot som styrker detta är att farsan har ett imponerande bröst. Han har kört ett set armhävningar till fail varje dag i 30 år. Dvs ca 7 set armhävningar till fail i veckan. Bättre bröst än jag som har styrketränat regelbundet i ett par år och väger åtminstone 10kg mer i liknande/lite bättre form
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 15:01   #3
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Jag skulle tro att det gör det så länge du får en bra träff för avsedd muskel och övningen inte är alldeles för lätt, vanliga armhävningar t.ex. räcker nog inte speciellt långt utan man får köra andra varianter istället.

Istället för rena kroppsviktävningar så finns det ju även "kroppsviktövningar" där man kan öka belastningen med en simpel ryggsäck med tyngder osv.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 15:14   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det kanske går att bygga ungefär lika mycket muskler med högreps i kroppsviktsövnignar som med "vanlig styrketräning", men jag skulle gissa att det kommer krävas en sjujävla tidsåtgång om alla övningar kommer göras på en belastning motsvarande 20RM-50RM.

Men å andra sidan finns det ju progressioner för de flesta kroppsviktsövningar så man inte kan köra övningar på ett sådant sätt att man får en belastning motsvarnade 5RM eller tom tyngre. Dvs man kan få det att bli väldigt likt "vanlig styrketräning". Det är dock inte alltid helt uppenbart vilka dessa progressioner är. Så det krävs väl lite mer fantasi och/eller kunskap.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 16:41   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Lite olika armhävningsprogressioner.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 18:18   #6
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Utgår vi från forskningen som har gjorts så är svaret ja.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 18:36   #7
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Testa! Kan tipsa om att rest-pause är perfekt för kroppsviktsövningar. (Gör ett set armhävningar till fail, ta 15-20 andetag, ett set till fail, 15-20 andetag osv tills pumpen får dig att explodera
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 20:09   #8
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Men å andra sidan finns det ju progressioner för de flesta kroppsviktsövningar så man inte kan köra övningar på ett sådant sätt att man får en belastning motsvarnade 5RM eller tom tyngre. Dvs man kan få det att bli väldigt likt "vanlig styrketräning". Det är dock inte alltid helt uppenbart vilka dessa progressioner är. Så det krävs väl lite mer fantasi och/eller kunskap.
This. Jag förstår inte människor som tror att kroppsviktsträning per automatik måste innebära lågt motstånd och att gymmet är det enda sättet att träna tungt. Det finns kroppsviktsövningar som är så tunga att många människor skulle behöva träna i åratal för att klara en enda godkänd repetition. Det är bara att söka på calisthenic progressions på YT så finns allt man någonsin behöver för en hel träningskarriär.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 11:09   #9
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Progression av belastning över tid behövs nog för att utvecklas maximalt. Det går säkert fungera till en gräns innan platå uppstår, alltså att bara köra till repsfail utan belastningsökning.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 13:21   #10
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
Progression av belastning över tid behövs nog för att utvecklas maximalt. Det går säkert fungera till en gräns innan platå uppstår, alltså att bara köra till repsfail utan belastningsökning.
Varför skulle man inte kunna öka belastningen progressivt med kroppsviktsövningar?
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 13:58   #11
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Pga diverse omständigheter så blev det ett pass hemma idag.

Körde upphöjda armhävningar med paus och strikt negativ fas. Blev något i stil med 18, 12, 10, 9 reps

Liknande gjordes för triceps, biceps och låren. Dvs en kroppsviktsövning med 4 set till fail.

Fick enorm pump av samtliga av dessa övningar. Repsen hölls upp till 20 per set. Bygger detta lika mycket muskler som friviktsövningar? Syftar då på huvudmusklerna som arbetar i dessa övningar. Det sägs ju att höga reps bygger lika bra om de tas till fail, då borde det gå att bygga riktigt bra bara att att köra kroppsviktsövningar hemma till fail?
Det är samma som med gummisnoddarna, bra komplement och kan mycket väl räcka för vissa till att få en bra och stark fysik. Det finns ingen som stått på scenen efter att enbart kört kroppsövningar eller lattjat med gummisnoddar, så svaret är nej, du kan inte få (i praktiken) samma utfall från enbart kroppsvikten, men säkert good enough får många.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 14:51   #12
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
En anekdot som styrker detta är att farsan har ett imponerande bröst. Han har kört ett set armhävningar till fail varje dag i 30 år. Dvs ca 7 set armhävningar till fail i veckan. Bättre bröst än jag som har styrketränat regelbundet i ett par år och väger åtminstone 10kg mer i liknande/lite bättre form
Det där är en ganska bra läxa i hur effektivt frekvens är. Personligen så har jag redan hög frekvens efter mitt högfrekvensprojekt hela förra året. Just nu kör jag pull-ups och dips dagligen och bröstrygg/bröst har aldrig varit så bra. Vill du bli bra på något? Se till att göra det ofta.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 16:03   #13
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Det där är en ganska bra läxa i hur effektivt frekvens är. Personligen så har jag redan hög frekvens efter mitt högfrekvensprojekt hela förra året. Just nu kör jag pull-ups och dips dagligen och bröstrygg/bröst har aldrig varit så bra. Vill du bli bra på något? Se till att göra det ofta.
Intressant. Mina erfarenheter av hög frekvens är 3 set sidolyft 5-6 ggr/vecka. Har givit imponerande mellersta axlar som ej funnits innan. Kan ju dock vara skillnad på muskelgrupper, då mellersta axlar knappast träffas så hårt som bröst t.ex. i någon övning

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 18:36   #14
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Nej även om man specialtränar med kroppsvikt för att bygga muskler så kommer det alltid att finnas en svagaste länk i kedjan som sätter stopp efter ett tag. Vilket i sig är bra men av andra orsaker.

Jag tror att man måste isolera mer kanske i maskiner med stöd och exakta vikter etc, för att bygga maximala peakar med muskler.

Däremot finns det ett grönområde som kroppsvikt erbjuder som typisk viktträning är svårt att nå, speciellt om man tränar ensam så jag tror att man når längre med en eller flera buddies som kontrollerar, lyfter på och av och peppar samtidigt som man tränar typisk BB.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 18:42   #15
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
I längden med stigande ålder så tror jag av egen erfarenhet att kroppsvikt vinner även muskelbygge för många, pga att man får mer utdelning, mer effektiv återhämtning, mindre slitage etc.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)