Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-11, 10:21   #1
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Steven Avery *spoilers från "Making a Murderer"*

Vad tror ni? Var det han som dödade och skändade Teresa Halbach?

Vad jag tror: Han KAN ha gjort det. Tycker dock det verkar vara ganska solklart att polisen har gjort allt för att han ska åka dit, t.o.m. gått så långt som att ev. plantera bevis på Averys egendom. Speciellt nyckeln tycker jag är väldigt suspekt. Alla bevisen går att diskutera, t.e.x. varför han lät hennes bil stå ~100 m från hans bostad när han lätt hade kunnat skrota den. Har dock läst på lite(vet ej om det är säkra källor) och det verkar som att Teresa inte gillade att åka ut till Averys. Det kan ha varit så att Steven var lite besatt av henne. Klart är i alla fall att polisen fokuserade på tok för mycket på Steven från första början och i princip ignorerade närstående till Terese. Skaparna av serien har ju en väldigt tydlig åsikt, att han är oskyldig. Det får mig att bli skeptisk och ifrågasätta.

Sammanfattningsvis så kan jag inte uttala mig om han är skyldig, är typ 50/50 där. Måste jag välja så tror jag kör på oskyldighetsspåret, men det är om jag verkligen MÅSTE välja. Är så klart påverkad av serien. Jag är säker på att polisen planterade i alla fall NÅGOT bevismaterial.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 11:02   #2
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Tråden innehåller givetvis även diskussion kring Brendan Dassey. Det är nog den trögaste människa jag har sett, som inte är utvecklingsstörd. Synd om honom. Huruvida han är skyldig eller inte beror ju givetvis enormt mycket på huruvida Steven överhuvudtaget begick mordet/mr obvious. Han verkade ju otroligt nog övertygad om att han skulle släppas fri och få åka hem om han berättade det poliserna ville höra. Fick intrycket av att han var väldigt harmlös och snäll. Skenet kan förstås bedra och hans intelligens och ev. dåliga inflytande från sin morbror bidra till att han ändock är kapabel till hemska saker.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 11:43   #3
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Jag skyr alla sådana här program som pesten. Filmmakare har i det här fallet gjort en film utifrån en tes, i det här fallet att en person ej har begått ett mord, och det är självklart att detta kommer färga filmen och det innehåll som visas för publiken. Man ska ta alla sådana här filmer med en rejäl (vi pratar grävskopestor) nypa salt.

Inlägget skrivs med brasklappen att jag inte sett serien och inte heller tänker göra det utan enbart läst om den i andra medier.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 11:50   #4
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Jag skyr alla sådana här program som pesten. Filmmakare har i det här fallet gjort en film utifrån en tes, i det här fallet att en person ej har begått ett mord, och det är självklart att detta kommer färga filmen och det innehåll som visas för publiken. Man ska ta alla sådana här filmer med en rejäl (vi pratar grävskopestor) nypa salt.

Inlägget skrivs med brasklappen att jag inte sett serien och inte heller tänker göra det utan enbart läst om den i andra medier.
Yes men det är nog en fördel om man har sett serien för att kunna avgöra det du skriver. Filmen är färgad och har en tydlig ståndpunkt, det förstår nog merparten som ser den. Man får dock fortfarande höra båda sidor. Hoppas det kommer upp lite diskussion kring det sen från någon som har sett den, det var nog mina bästa 8,5 TV-timmar genom tiderna igår!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 12:36   #5
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Har sett hela och tyckte att den var hårdvinklad. Tycker bla att man fick veta väldigt lite om åklagarsidans case/bevis. Man fick ju bara höra det som var tveksamt som sedan ältades.

Är ganska övertygad om att han gjorde det men håller inte för osannolikt att polisen "hjälpte till" genom att plantera bevis. Avery var ju välkänd hos polisen iom att han hade suttit i fängelse tre ggr redan innan den felaktiga våldtäktsdomen. Bla hällde han ju olja och bensin på sin katt som han sedan slängde i elden.


Här är mer info som inte visades i "dokumentären".
http://www.pajiba.com/netflix_movies...nt-present.php
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 13:19   #6
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg

Är ganska övertygad om att han gjorde det men håller inte för osannolikt att polisen "hjälpte till" genom att plantera bevis.Avery var ju välkänd hos polisen iom att han hade suttit i fängelse tre ggr redan innan den felaktiga våldtäktsdomen. Bla hällde han ju olja och bensin på sin katt som han sedan slängde i elden.


Här är mer info som inte visades i "dokumentären".
http://www.pajiba.com/netflix_movies...nt-present.php
Detta är jag tämligen övertygad om också. Tycker timingen är så konstig, han vet att han är hårt bevakad av polisen och bestämmer sig för att döda Teresa och bränna henne på baksidan av huset. Han låter hennes bil stå parkerad ganska tätt inpå huset och gör sig inte av med den. Jag vet att han är väldigt lågintelligent men detta känns t.o.m. som under hans intelligensnivå. I vilket fall som helst extremt intressant att följa, kommer sluka alla artiklar som rör nya bevis o.s.v.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 14:27   #7
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Jag vet fan inte om han begick morden, det kan jag inte avgöra motbakgrund av dokumentären eftersom den sannolikt inte tog upp allt som talade FÖR att han är skyldig - men helt oavsett räckte behandlingen av honom och Dassey för att jag aldrig i mitt liv skulle sätta min fot i Wisconsin. Det är ett rättsamhälle i paritet med Nordkorea. Rättsvidrigt är bara början.

Det som är lika anmärkningsvärt som hanteringen av utredningen (rätt säker på att man planterade bevis) är domarens enormt märkliga ageranden. Man valde en jury från samma område som den åtalade där åtminstone två av dem bör anses som jäviga. När man i jury-intervjuerna fått inblick i att i princip samtliga dömt offret på förhand borde det vara självklart att man tillsätter en objektiv jury utan koppling till området. Sen tycker jag iofs att hela jurysystemet är sjukt.

Ett rättssamhälle har råd att ha skyldiga på fri fot- men inte oskyldiga i fängelse.
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 14:32   #8
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Givetvis kan ingen VETA någonting men jag tänkte att man kunde spekulera utifrån serien och eventuella eftersökningar som man har gjort. Håller med om allt du skriver!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 15:54   #9
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Detta är jag tämligen övertygad om också. Tycker timingen är så konstig, han vet att han är hårt bevakad av polisen och bestämmer sig för att döda Teresa och bränna henne på baksidan av huset. Han låter hennes bil stå parkerad ganska tätt inpå huset och gör sig inte av med den. Jag vet att han är väldigt lågintelligent men detta känns t.o.m. som under hans intelligensnivå. I vilket fall som helst extremt intressant att följa, kommer sluka alla artiklar som rör nya bevis o.s.v.
Han har ett IQ på runt 75 vilket väl klassas som lättare utvecklingsstörning så är inte förvånad över just detta agerande. De flesta kriminella är inte särskilt smarta och många med medelintelligens har nog svårt att fatta hur korkade många faktiskt är.

Brendan D. har ett IQ på runt 70 och är ju helt klart lätt utvecklingsstörd.

Därmed inte sagt att polisen agerade korrekt. Brendans första advokat borde ju dessutom bli avstängd for life för sitt agerande.

Man ska tänka på att vi i Sverige har en typ av jurysystem iom att vi har nämndemän i tingsrätten. Enda skillnaden är att de är medlemmar i ett parti vilket inte känns så klockrent heller.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 15:59   #10
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Han har ett IQ på runt 75 vilket väl klassas som lättare utvecklingsstörning så är inte förvånad över just detta agerande. De flesta kriminella är inte särskilt smarta och många med medelintelligens har nog svårt att fatta hur korkade många faktiskt är.

Brendan D. har ett IQ på runt 70 och är ju helt klart lätt utvecklingsstörd.

Därmed inte sagt att polisen agerade korrekt. Brendans första advokat borde ju dessutom bli avstängd for life för sitt agerande.

Man ska tänka på att vi i Sverige har en typ av jurysystem iom att vi har nämndemän i tingsrätten. Enda skillnaden är att de är medlemmar i ett parti vilket inte känns så klockrent heller.
Jo Brendan tycker jag också kan klassas som i princip utvecklingsstörd. Men tyckte inte att Avery kändes exakt så dum att han skulle elda upp henne på bakgår'n och inte pressa sönder bilen. Dessutom göra allt detta när han började komma på benen ordentligt igen. Jag har svårt att avgöra vad olika iq-nivåer innebär, inte så insatt. Hela släkten var ju dock fascinerande dumma
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 16:50   #11
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jo Brendan tycker jag också kan klassas som i princip utvecklingsstörd. Men tyckte inte att Avery kändes exakt så dum att han skulle elda upp henne på bakgår'n och inte pressa sönder bilen. Dessutom göra allt detta när han började komma på benen ordentligt igen. Jag har svårt att avgöra vad olika iq-nivåer innebär, inte så insatt. Hela släkten var ju dock fascinerande dumma
Det är väl, om jag inte förstått saken fel, släktingar (som är alldeles för nära) som gift sig och skaffa barn i massor av omgångar...?
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 16:51   #12
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Det är väl, om jag inte förstått saken fel, släktingar (som är alldeles för nära) som gift sig och skaffa barn i massor av omgångar...?
De nämnde det i serien men det var från folk som inte tyckte om dom så kan vara gravt överdrivet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 20:06   #13
Dissector
Steve is teh shit!
 
Dissectors avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 2 135
Alla slutsatser som bygger på ett pussel av suspekta sammanträffanden (vilka som gjorde husrannsakan, i vilken ordning bevisen påträffades, brutna förpackningar o.s.v) tar jag med en stor nypa salt eftersom de är lätta för en dokumentärfilmare att vinkla till sin fördel, men satt hur som helst trollbunden genom hela serien. Otroligt spännande upplägg.

Något som däremot inte borde vara en produkt av en illvillig dokumentärfilmare är de bandade förhören med Brendan. Det finns ju gott om exempel på att det är just så man går till väga om man vill klämma ur någon ett erkännande och en historia oavsett om det är sanning eller inte. Metoden är ju vedervärdig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Hädanefter kallar du mig Fjodor!
Dissector är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 22:26   #14
Tigerkotten
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 367
Tror ej han gjorde det.
Bilen så nära på plats
Kroppen kunde lagts i en smältugn istället, för dölja bättre sa de va?

Vart var blodet i garaget?
Varför hittades kulan så långt efter, av en som ej ens skulle varit där.
Nyckeln, varför bara averys dna?
Varför inget bevis i sovrummet, sängen mm?

Varför testades ej de andra blodfläckarna?

Sen ska man ha i åtanke att förra målet Och allt skit som följde med det också. Som att någon annan polis sa att de kanske hade fel man, och detta redovisades först efter han blev frisläppt mm.

Stackars Brendan och hur allt kring hans mål sköttes. Inga dna bevis alls, och blev så vilseledd. Samt hur först advokat t.om motarbetar han till åklagarens fördel.

Blev sjukt arg och sur under denna serie även om spännande. Men ingen serie jag kan rekommendera för det känns så sjukt orättvis i sättet de behandlats.
Tigerkotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 00:09   #15
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Huruvida han gjorde det eller inte kan man inte dra några slutsatser av från dokumentären. Vad man däremot kan dra en slutsats om, i min mening, är att rätten inte kunde bevisa bortom rimligt tvivel att Avery band fast henne i sängen, våldtog henne, sköt henne i garaget och sen brände henne. Med den totala bristen på DNA-bevis från henne på samtliga ytor i alla dessa platser känns det uppenbart att det omöjligt kan ha gått till på det sättet som åklagaren försökte argumentera. Det säger inte att Avery är oskyldig, men det säger att sättet som dom påstår att hon dog inte kan vara sant.

Det är dessutom uppseendeväckande hur de få bevis som fanns faktiskt uppkom, det känns som dom egentligen borde diskvalificeras per automatik, såsom exempelvis nyckeln. Jag kan faktiskt inte riktigt förstå hur man kan tillåta bevis som bara "dyker" upp på en plats som redan genomsökts med otrolig precision i flera dagar och där det torde vara fullständigt trivialt att hitta det vid en första genomsökning om det faktiskt fanns där från början.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)