Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-08-16, 21:13   #31
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
Citat:
Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
Tydligen var det stängt i butiken så köpet skjuts upp till morgondagen.

Jag planerar att plugga in den i min receiver för att streama lokalt lagrad film, musik (ej Spotify) och livematcher från obskyra sajter. Har dock sett någon varna för att prestandan på datorn kan påverka (Macbook Air 2011) och att man måste köra fullskärm på datorn för att få fullskärm på TV:n. Stämmer detta eller vore det ett bra köp för mina behov?
dra hdmi ist =)
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 07:53   #32
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
Tydligen var det stängt i butiken så köpet skjuts upp till morgondagen.

Jag planerar att plugga in den i min receiver för att streama lokalt lagrad film, musik (ej Spotify) och livematcher från obskyra sajter. Har dock sett någon varna för att prestandan på datorn kan påverka (Macbook Air 2011) och att man måste köra fullskärm på datorn för att få fullskärm på TV:n. Stämmer detta eller vore det ett bra köp för mina behov?
Det stämmer med fullskärm
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 08:40   #33
Vakten
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 149
Fungerar utmärkt för mig om jag använder YouTube appen som är ChromeCast anpassad. Då blir surfplattan en avancerad fjärrkontroll och klippet som jag beställer spelas upp på TV'n utan problem. Man slipper tangentbord och mus vilket är fallet om man kopplar en PC till TV'n. Enbart den här funktionen är värd priset för en ChromeCast.

Däremot så hackar bilden om jag speglar surfplattans skärm till TV'n för att titta på tv program som arkiverats i TV5play, SVTplay. Både surfplattan (NEXUS) och router är max ett år gamla så det borde inte bero på kapacitetsproblem i dom. Eller måste jag vänta tills det finns TV5Play och SVTPlay anpassade appar.
Vakten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 09:02   #34
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Vakten Visa inlägg
Fungerar utmärkt för mig om jag använder YouTube appen som är ChromeCast anpassad. Då blir surfplattan en avancerad fjärrkontroll och klippet som jag beställer spelas upp på TV'n utan problem. Man slipper tangentbord och mus vilket är fallet om man kopplar en PC till TV'n. Enbart den här funktionen är värd priset för en ChromeCast.

Däremot så hackar bilden om jag speglar surfplattans skärm till TV'n för att titta på tv program som arkiverats i TV5play, SVTplay. Både surfplattan (NEXUS) och router är max ett år gamla så det borde inte bero på kapacitetsproblem i dom. Eller måste jag vänta tills det finns TV5Play och SVTPlay anpassade appar.
Ålder på grejorna säger inte lika mycket som vad den stödjer för frekvensband. Och hur långt du har till den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 09:15   #35
Vakten
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Ålder på grejorna säger inte lika mycket som vad den stödjer för frekvensband. Och hur långt du har till den.
Jag hittar inte manualen till routern men två frekvensband syns i surfplattan:
NETGEAR21 och NETGEAR21-5G. Jag har anslutit surfplattan till NETAGEAR21. Jag provar att byta till NETGEAR21-5G, kanske det bandet har bättre kapacitet.
Vakten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 09:41   #36
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Vakten Visa inlägg
Jag hittar inte manualen till routern men två frekvensband syns i surfplattan:
NETGEAR21 och NETGEAR21-5G. Jag har anslutit surfplattan till NETAGEAR21. Jag provar att byta till NETGEAR21-5G, kanske det bandet har bättre kapacitet.
Det har det. CChromecasen klarar kanske inte mer än 2.4. Kommer inte ihåg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-18, 19:26   #37
ducedo
Registered User
 
ducedos avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 181
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27 Visa inlägg
dra hdmi ist =)
Problemet med sladdar är att det ska kopplas in och att laptopen blir stationär.

Köpte en igår vid lunch och körde den sedan konstant under hela eftermiddagen. Testade först att dra in en film i webbläsaren som några rekommenderat men det gav inget bra resultat så jag gick över till appen Videostream (gratis) som fungerar riktigt bra. Har hittills testat två filmer och jag ser inget märkbart lagg eller kvalitetsförlust.

Försökte mig även på att se fotboll (livesport) på någon obskyr sajt som saknar inbyggt stöd för Chromecast men tyvärr gav funktionen 'Cast this tab' noterbart lagg - inte extremt men noterbart. Positivt är att när man sänder fönstret och klickar på fullskärm så täcks enbart det öppnade fönstret (webbläsaren) och inte hela skärmen vilket jag befarade. Däremot så går det ej att minimera fönstret eftersom det börjar lagga kraftigt, gissningsvis för att det ges mindre resurser eller något liknande.

För musik finns det flera alternativ men jag har främst testat Grooveshark och Rdio där du är förpassad till deras webbtjänster. Dessa fungerar bra men det är lite frustrerande att du måste ändra volym med fjärrkontrollen då jag är van vid att sänka när jag skriver eller när en låt sticker ut och är lite väl högljudd.

YouTube fungerar klockrent men jag förväntade mig inget annat.

Överlag så är jag väldigt nöjd med köpet. Det märks ganska fort att utbudet av saker man kan göra är begränsat men bara det att man kan spela upp lokalt sparade TV-serier utan att förlora kvalité eller koppla in sladdar gör att den är värt sitt pris. Därutöver är det otroligt smidigt att kunna bläddra och starta YouTube-klipp och Viaplay direkt från datorn utan att behöva navigera runt i SmartTV eller starta Xbox.
__________________
// Stefan Nilsson | Twitter

"Det är ju så att alla bedömare är ju helt eniga om att det inte finns något militärt hot mot Sverige och jag kan väl säga att vi är beredda på det." - TV4
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-18, 20:00   #38
drkrupp
Registered User
 
drkrupps avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 445
Chromecast ihop med Plex är otroligt smidigt. Och för att casta en flik i webbläsaren - testa en kraftigare dator så flyter det på.
__________________
Med reservation för eventuella tyckfel.
drkrupp.se - min journal
drkrupp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-30, 06:02   #39
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Köpte mig en sony bravia smartTV begagnat igår till sovrummet för att streama film trådlöst samt kolla viaplay. Besviken att inse att inget fungerade. Så ska köpa en 20m nätverkssladd för att lösa streaming. Men vad är smidigt för att få viaplay? Är det chromecast då som gäller? Suger att just sony inte har den appen inbyggd i sina smartTV.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-02, 23:44   #40
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Netflix och Chromecast funkar underbart. Finns det något smidigt sätt att streama t.ex. HBO ifrån paddan? Att streama en flik på datorn funkar ju, men jobbigt att behöva gå till datorn efter varje avsnitt..
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-02, 23:53   #41
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Netflix och Chromecast funkar underbart. Finns det något smidigt sätt att streama t.ex. HBO ifrån paddan? Att streama en flik på datorn funkar ju, men jobbigt att behöva gå till datorn efter varje avsnitt..
Använder inte HBO men har för mig att Amerikanska appen haft CC-stöd i evigheter, men att Nordic aldrig fixat det. Numera kan man ju spegla skärmen om du har en enhet som stöds, borde funka med HBO också.

EDIT: Du kanske kör iPad kom jag på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen

Senast redigerad av tp_88 den 2014-09-02 klockan 23:56.
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-02, 23:54   #42
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Använder inte HBO men har för mig att Amerikanska appen haft CC-stöd i evigheter, men att Nordic aldrig fixat det. Numera kan man ju spegla skärmen om du har en enhet som stöds, borde funka med HBO också. Vill minnas att det utöver Nexus-plattorna bara är någon Samsung-platta som har stöd för det för tillfället dock.
Mjo... HBO Nordic's hemsida är rejält kass dessutom imho. Tråkigt att dem inte fixar det. Har en iPad tyvärr.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-03, 05:59   #43
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Viaplay och Chromecast gick riktigt uselt, har dock ändrat kanal nu på WiFi och märkt att det blivit bättre efter det. Får dock bara 20mbit/s över WiFi på ett 100/100 så antagligen är det min router som spökar.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-03, 06:20   #44
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Jag tycker ingen smart-tv riktigt lever upp till namnet idag, jag hade köpt en chromecast eller en fullfjädrad android hdmi sticka eller box

Tex MINIX NEO X8-H

http://www.minix.com.hk/Products/MINIX-NEO-X8-H.html


blev faktiskt sugen själv nu när jag upptäckte x8 ersatt x7
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-25, 18:30   #45
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Fick en chromecast i julklapp och har lite problem. Har en extern hårddisk inkopplad till en dator här hemma. Chromecasten sitter i tvn och har plex appen till min iphone. Det jag vill göra är att hitta innehållet på hårddisken via telefonen och sedan spela upp det till chromecasten i tvn. Måste man ha plex pass för denna enkla funktion?

Allt är uppkopplat på samma wifi.
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)