Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-07, 17:42   #16
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Lita inta på din klocka när det gäller kcal
Kan fela 30% åt båda hållen
Finns ett helt avsnitt av tyngre träningssnack om det
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-07, 21:46   #17
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av KAR340 Visa inlägg
Bara det att jag äter inte mer än innan. Samma portionsstorlekar och typ av mat, fast nu utan fika och nått gott vid tv,n på kvällen. Skulle det vara så att jag trots allt omedvetet äter lite mer än innan så borde det ju ändå vara minst plus minus noll nu när jag skippar allt gott gott.
Igår räknade dock mitt kaloriintag! och vid läggdags och låg på ca 1000kcal underskott. Om jag är ödmjuk så ok jag kan väl ha räknat fel på ca ett par hundra kallorier och så kan vi säga att min aktivitetsklocka också felar på några hundra kalorier, men att det i verkligheten skulle vara ett överskott..
Du förstår att jag är skeptisk?
Nej, jag förstår inte att du är skeptisk. Det hela är väldigt enkelt. Går du upp i vikt har du ett överskott. Går du ner i vikt ligger du på ett underskott. PUNKT. Antingen räknar du fel, eller så är aktivitetsklockan missvisande, eller så överskattar du din aktivitet, eller allt på en gång...

Citat:
Ursprungligen postat av KAR340 Visa inlägg
men att det i verkligheten skulle vara ett överskott..
Det faktum att du går upp i vikt bevisar att du ligger på överskott. Hur svårt kan det vara att ta in?
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-07, 22:39   #18
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Läst så många liknande trådar genom åren, 99 % tror det äter mindre än vad de gör. Det är såklart inte helt otänkbart att bygger lite, lite muskler under tiden, du borde naturligvis även mäta midjan varje vecka.

Hur lång är du, vad väger du, hur ser dina måltider ut?
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 07:30   #19
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av KAR340 Visa inlägg
Ok, ingen "vet" väl någonting egentligen.. och forskningen kanske har uppdaterats som det gör hela tiden. Men är ganska säker på att alldeles nyss iaf så var rekommendationen att sprida ut sina mål på ca5-6 mål för att optimera proteinsyntesen, hålla aptiten på en bra nivå och sen är det mycket skönare att träna när man inte äter så stora mål på samma gång tycker jag egentligen.
Ja forskningen uppdateras hela tiden (det ligger lite i den vetenskapliga principen att ifrågasätta sig själv) men det betyder inte att resultaten ändras så fruktansvärt mycket.
Det är faktiskt rätt sällan som rekommendationer och slutsatser ändras mer än marginellt.
Däremot väljer man att mäta saker på olika sätt och undersöka olika parametrar, men då är inte alltid resultaten jämförbara med varandra på det sätt som många tycks tro.
Så länge metoden och parametrarna är hyfsat identiska så blir resultat hyfsat identiskt, alla avvikelser från detta beror oftast på mänskliga faktorn och/eller mätfel.

Marginalnyttan över tid med att käka massa gånger om dagen, jämfört med några få är relativt försumbar, dessutom mycket sämre för tänderna och ett jäkla tidsslöseri (det sista är min personlig uppfattning)

Att fixa och äta saker 6 gånger om dagen, säg att det tar i snitt 10 min per gång (lite längre för vissa mål, lite kortare för andra). skippar man då 4 av dessa gånger och lägger 40min mer på träningen så kommer det förhoppningsvis ge bra mycket mer resultat m.a.p. proteinsyntes.

just my 0.05$
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 07:31   #20
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Nej, jag förstår inte att du är skeptisk. Det hela är väldigt enkelt. Går du upp i vikt har du ett överskott. Går du ner i vikt ligger du på ett underskott. PUNKT. Antingen räknar du fel, eller så är aktivitetsklockan missvisande, eller så överskattar du din aktivitet, eller allt på en gång...

Det faktum att du går upp i vikt bevisar att du ligger på överskott. Hur svårt kan det vara att ta in?
^^This!!
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 08:24   #21
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av KAR340 Visa inlägg
Bara det att jag äter inte mer än innan. Samma portionsstorlekar och typ av mat, fast nu utan fika och nått gott vid tv,n på kvällen. Skulle det vara så att jag trots allt omedvetet äter lite mer än innan så borde det ju ändå vara minst plus minus noll nu när jag skippar allt gott gott.
Igår räknade dock mitt kaloriintag! och vid läggdags och låg på ca 1000kcal underskott. Om jag är ödmjuk så ok jag kan väl ha räknat fel på ca ett par hundra kallorier och så kan vi säga att min aktivitetsklocka också felar på några hundra kalorier, men att det i verkligheten skulle vara ett överskott..
Du förstår att jag är skeptisk?

Enligt vad ligger du på ett underskott på 1000 kalorier? Skulle aldrig någonsin räkna in kalorierna som din klocka säger att du förbrukat, samt träningspassen. Underskatta inte hur mycket dina felmarginal påverkar din upp/nedgång. Enda som krävs är just "ett par hundra kalorier".

Du käkar för mycket och du överskattar hur mycket du förbrukar.
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 10:30   #22
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Träningen gör ju att musklerna blir bättre på att fylla på med glykogen. Så initialt kan man väll öka lite i vikt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 11:03   #23
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
På en månad med 30000 kcal i underskott?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 14:12   #24
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
På en månad med 30000 kcal i underskott?
Nej, naturligtvis inte.

Lite slarvigt svarat av mig tidigare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 08:03   #25
Gromp
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 28
En annan grej som är värd att tänka på är att inte fästa allt för stor vikt (höhö) vid enskilda invägningar, utan väga sig flera dagar i rad vid samma tillfälle på dagen. Det kan lätt diffa något kilo över dagen, beroende på när man väger sig. Många tycker det är enklast att väga sig varje dag när man nyss gått upp, besökt toaletten, men ännu inte ätit något. Gör man så i några veckor och skriver ner resultaten så brukar man kunna se en trend. Då ser man också ofta att vikten kan skilja ganska mycket mellan olika dagar, och man lär sig snabbt att inte sätta för stor vikt vid varje mätpunkt.
Gromp är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)