Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-28, 12:06   #1
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
Kosttillskott kan vara farligt?

Man hör alltid olika bud på detta. Vissa "kostexperter" förmedlar att tar man tillskott fast man inte lider av brist så är det farligt och kan leda till skada, medan andra menar att det generellt är svårt att peta i sig så stora doser så kroppen tar skada. Tänkte på detta när jag såg rubriken på AB: https://www.wellness.se/kost/kosttil...-kosttillskott

Vad är er inställning till detta, vad tar ni om ni tar något tillskott (bortsett från proteinshake och kreatin)?
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-28, 12:26   #2
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Jag tar D-vitamin i ”normal” dos under vinterhalvåret. Dessutom magnesium eftersom jag får i mig för lite gröna blad och baljväxter.
Dessa ser jag som lågriskare.
Sen tar jag Ashwagandha, men där finns det betydligt mindre forskning. Upplever att jag hanterar stress bättre, men det kan vara placebo. Finns enstaka, små studier som visar ökad muskeltillväxt, men stödet för att ta det för enbart muskeltillväxt är klent.
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-28, 13:34   #3
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Glasnost Visa inlägg
Man hör alltid olika bud på detta. Vissa "kostexperter" förmedlar att tar man tillskott fast man inte lider av brist så är det farligt och kan leda till skada, medan andra menar att det generellt är svårt att peta i sig så stora doser så kroppen tar skada. Tänkte på detta när jag såg rubriken på AB: https://www.wellness.se/kost/kosttil...-kosttillskott

Vad är er inställning till detta, vad tar ni om ni tar något tillskott (bortsett från proteinshake och kreatin)?

Jag försöker undvika stora doser av fettlösliga vitaminer, men en del vattenlösliga vitaminer kan ju orsaka problem i större mängder. Tror B vitaminer kan vara problematiska.

Multivitamintablett brukar jag ta men de innehåller för det mesta mindre än 100% av dagsbehovet.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-28, 17:50   #4
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Jag tar Zink, Magnesium, D-vitamin 100ug (inte mellan maj och september) ibland petar jag i mig lite mixat B-vitamin. Har väldigt svårt att tro man kan överdosera D-vitamin, då får man nog stoppa i sig extrema doser. Jag upplever i alla fall att jag har varit betydligt mindre sjuk under de senaste 5 åren då jag började med att trycka på med D-vitamin.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-29, 09:19   #5
Anomali
Registered User
 
Anomalis avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 21
Nu under nov-feb tog jag två kapslar D3-vitamin varannan dag och en kapsel andra dagar och efter det tog jag ett blodprov hos Werlabs 1 feb och min D-vitamin nivå låg på 115 nmol/L
Läkarens kommentar:
Citat:
Nivån av Vitamin D anges ligga över "normalgräns" men värdet ligger inom det intervall som anses optimalt, vilket är 75-250 nmol/l.
En kapsel innehåller 2000 IE, 50µg - Holistic D3-vitamin 2 000 i kokosolja

Senast redigerad av Anomali den 2021-03-29 klockan 09:21.
Anomali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-29, 18:13   #6
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av Anomali Visa inlägg
Nu under nov-feb tog jag två kapslar D3-vitamin varannan dag och en kapsel andra dagar och efter det tog jag ett blodprov hos Werlabs 1 feb och min D-vitamin nivå låg på 115 nmol/L
Läkarens kommentar:


En kapsel innehåller 2000 IE, 50µg - Holistic D3-vitamin 2 000 i kokosolja
Vem fan vill vara normal? Alla normala är förkylda 2-3 gånger om året, överviktiga och har ont i någon del av kroppen. Våga gå emot strömmen. 115 är ju inte särskilt mycket om det är normalt mellan 75-250 nmol/l.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 13:32   #7
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 723
Jag tar en flytande multivitamin samt extra D-vitamin, Zink, Magnesium och kalcium. Har inte märkt några negativa effekter, men får väll se om 5 år hahaha.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-31, 08:02   #8
Zrob
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Norrtälje
Inlägg: 107
Oj va farligt, sen jag började äta mycket kosttillskott har jag inte varit sjuk en gång, tidigare åkte jag alltid på en par förkylningar per år. Äter d-vitamin, omega 3, c- vitamin, msm, gurkmeja, ingefära, zma, multivitamin, allt i höga doser.
Zrob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-05, 09:31   #9
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Just nu tar jag bara d-vitamin. Proteintillskott har jag slutat med sedan länge då jag kommit till den häpnadsväckande upptäckten att protein finns i mat.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-07, 23:10   #10
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Tar varken kreatin eller proteinpulver. Däremot:

Glucosamine, kollagen, fysalis, ALA, ginseng, ashwagandha, l-carnosine, beta caroten och d-vitamin
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)