Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-01-31, 15:02   #106
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Tack!

Jag håller mig till basövningar och så lite disco som möjligt. Det blir mer levande med text som beskriver vad som händer runt omkring träningen. Det är kul att se tillbaka på, läsa vad som hände och vilka framsteg jag gör.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-31, 15:41   #107
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Citat:
Ursprungligen postat av nHz Visa inlägg
Tack!

Jag håller mig till basövningar och så lite disco som möjligt. Det blir mer levande med text som beskriver vad som händer runt omkring träningen. Det är kul att se tillbaka på, läsa vad som hände och vilka framsteg jag gör.
Det blir definitivt roligare att läsa om man skriver upp tankarna kring passet också. Jag tror att det är väldigt nyttigt.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-31, 21:00   #108
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Citat:
Ursprungligen postat av Greg Visa inlägg
Blanda vatten, kvarg och funlight i en shaker. Skaka, håll för näsan, och bara svälj
Helt ok... men nästa gång ska jag skaka den bättre.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 16:59   #109
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-02-01 - Bröst, Axlar & Rygg

Bänkpress
40x10
40x10

60x10
60x10
60x10
60x10
60x10

Militärpress, sittande (utan ryggstöd)
30x10
40x5
40x6
40x5
40x6

Latsdrag, brett
40x10
60x8
60x8
60x8
60x10

Cable crunch
165x10
185x10
185x10
195x12

Kommentar
Jag känner mig sliten och troligtvis är det en förkylning på gång. Annars brukar passen i slutet på veckan kännas lite tyngre än de två tidigare. Lite så där oladdad inför dagen pass men jag gick dit iaf. Jag har lite lätt träningsvärk i röven, ryggen, baksida och framsida lår (undrar varför?) och när man känner sig lite sliten så känner man efter ännu mer och tycker nästan synd om sig själv. MES, tänkte jag och körde på!

Idag var det en tjej där som jag inte sett tidigare. Med stor mun och knallrött läppstift. Det lyste i hela rummet och det var svårt att titta på något annat. Jag tappade fokus flera gånger. Dessutom hade jag glömt lurarna till musiken så det fick bli gymmets radio (reklam-bandit med smörpop). Irriterande!

Började med bänken och det gick bra. Lite skakig på slutet men kändes helt ok. Det är pina att köra de där riktigt långsamma ner för att sedan pressa upp stången snabbare. Skönt med lite pump idag, både i triceps och i bröst.

Axlarna kändes möra redan innan och efter bänkpressen var det väl inte så mycket bättre. Upp med stången och pressa på. Kändes bra och jag fick bra kontakt.

Lats börjar bli bättre nu. Jag har letat bra grepp i flera omgångar nu och kanske har jag hittat ett som fungerar. Det gäller att hitta rätt avstånd mellan händerna annars blir det stumt i underarmarna. Idag körde jag med den vinklade stången, så det blir lite mer kläm mellan skuldrorna och det kändes fint.

Mage. Jag säger bara fullt magg. Ett fullt magg är alltid ett fullt magg. Dessutom fick jag mycket bra kontakt med magen och det krampade på bra vid 10. Så jag körde två till…
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-04, 09:27   #110
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Förkyld

Jaja, då var det dax igen... Jag trodde helgen skulle räcka för att vila upp sig och känna sig lite bättre men inte. 10 apelsiner och en halv burk honung senare har jag blivit lite mindre snorig men lite hesare.

Det är väl bara att ta det lugnt och vänta ut skiten.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-04, 15:32   #111
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Tråkigt med förkyldning. Krya på dig!

Bra pressat i fredags!
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-04, 20:28   #112
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Tack, det är så surt att vara sjuk. Trött och hänging... Det är bara vila som gäller...
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-04, 22:33   #113
Greg
HBG:s Johnny Depp
 
Gregs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Råå
Inlägg: 1 479
Fan vad illa. Jag hatar att bli förkyld, det kommer alltid när man kommit igång och kört hårt ett tag.

Vila och krya på dig och ta nya tag när du är frisk igen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
En knäböj skall köras riktigt djuuupt eller inte alls! Klarar man inte det så är det bara att börja träna smidighet och inget annat! Har man för risiga knän så är det djuuuupa benpress utan att lyfta häcken som gäller!
Journal med nakenbilder på mig och Krampus i utmanande poser
Greg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 08:53   #114
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Citat:
Ursprungligen postat av Greg Visa inlägg
Fan vad illa. Jag hatar att bli förkyld, det kommer alltid när man kommit igång och kört hårt ett tag.

Vila och krya på dig och ta nya tag när du är frisk igen
Just nu går jag på Alvedon och känner mig hyfsad.

Ja, jag undrar om det har något samband. Alltid när jag börja komma in i träningen och känner mig stabil i övningarna så känns det som att kroppen säger ifrån med en förkylning eller liknande. Kan det ha med det centrala nervsystemet och överträning att göra?
Jag kanske bör dra ner på antalet set och kanske minska till 3 pass/vecka, eller vad tror ni?
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 10:18   #115
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Cardio direkt utanför dörren

Idag blev det en tidig morgon och skottning direkt när jag kom upp ur sängen.
Här har det snöat en del inatt och det finns inget värre än att postbilen gör spår i snön som man sedan inte får bort. Spåren blir till is och man slår på arslet i 9 fall av 10. Så det var bara att ta sig ut och börja skotta undan skiten. 35 min senare var jag blöt av svett och all snö låg fint i vallen.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 11:19   #116
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-02-11 - Ben, Bröst & Rygg

Böj
Uppvärmning...
80 - 5x5x5x5x5

Bänkpress
Uppvärmning...
60 - 5x5x5x5x5

Stångrodd
Uppvärmning...
50 - 5x5x5x5x5

Kommentar
Så, då var första passet efter förkylningen avklarat. Kändes skönt att komma igång igen och helgen har varit otroligt lugn med Snurre sprett på TV hela söndagen (och läste på kolo i padden samtidigt).

Det är ganska slitet att köra böj och sedan mark två gånger i veckan så jag ska nog dela upp passet iaf. I helgen läste jag några 100 sidor på SL 5x5 tråden och upplägget verkar inte så dumt iaf.

Jag kände mig inte direkt svag idag och jag började på vikten jag avslutade med innan förkylningen. Körde dock endast 5 reps men fortfarande 5 set. Kändes lätt, oförskämt lätt. Det kan nog vara bra med lite vila ibland så kroppen får återhämta sig. Jag har haft det här på känn ett tag då mina tors. och fre. pass känns lite svagare (jobbigare) än de som går tidigare i veckan. Nu var det inga jättevikter men iaf.

Ibland känns det som att böj är lite av en balansövning. Idag var jag både framme på tårna och bak på hälarna. Kändes ganska stabilt men den här övninge kan jag bli bättre på.

Bänkpress är ganska basic. Får jag till skuldrorna bra i bänken och känns den ok. Kan jag dessutom hålla stången på samma ställe (lodrätt) genom utförandet så går det som en dans. Idag var det riktigt långsamt ner och att sedan explodera på vägen upp.

Inte helt lätt att köra stångrodd. Jag får inte till nypet mellan skuldrorna på samma sätt som när jag kör sittande smal-rodd i kabeldragaren. Vi får väl se vad tiden utvisar, jag ska ge den en chans iaf.

Jag var inte helt slut efter träningen och det kanske är bra med tanke på förkylningen som varit. Planen är att de det lugnt den här veckan för att sedan köra lite tyngre.

Skönt att vara tillbaka igen
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.

Senast redigerad av nHz den 2013-02-11 klockan 11:23.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-13, 11:47   #117
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-02-13 - Ben, Axlar & Rygg

Böj
Uppvärmning...
82.5 - x5x5x5x5x5

Militärpress, stående
Uppvärmning...
40 - x5x5x5x5x5

Marklyft
Uppvärmning...
100 - x10

Kommentar
Jag bytt träningstid. Jag kör lite senare än jag gjort tidigare och vips så dyker det upp nya människor. En del lite udda och andra som är helt ”normala”. Idag var det en tjej på gymmet. Hon började med Chin, sedan T-rodd, sedan sittande rodd och sedan något annat som jag inte la märke till (jag hade fokus på min egen träning).
Fn va skönt det är när folk kommer dit för att träna och inte bara irrar omkring och spelar allan (disco-övningar med knappt någon belastning). Vissa är nog mest där för att spana och kolla på vad andra gör.. men till vilken nytta? Man är väl ändå där för att träna och då kan man väl göra det ordentligt.

Nåja.
Jag börjar alltid med uppvärmning så jag känner kroppens utgångsläge för dagen och kör in tekniken. Det blir några progressiva set med 10:or tills jag kommer upp till vikten jag ska köra på. X5 känns bra. De första två känns lätta, sedan kommer det svåra med balansen men idag fick jag till den bra. Idag drog jag ihop greppen en aning så att det sitter precis utanför axlarna. Kändes bra och jag kände hur armbågarna åkte bakåt på ett bättre sätt. Ner sakta, vikten på hälarna och sedan pressa upp.

När ändå stången var där uppe på ställningen så kunde jag lika gärna stå och köra militärpressarna. Kändes riktigt bra. Det är lite balansträning i början men jag tyckte att det gick bra. Det svåra är väl att man kan få stången för långt ifrån sig och då går det nog fort ner.
Jag provade även här med ett smalare grepp men det tyckte jag kändes konstigt i axeln. Jag flyttade ut händerna så jag hade utsidan av handen innanför ”ringen” på stången. Det kändes mycket bättre. Fram med armbågarna och sedan pressa upp skiten.

Jaha, marklyft. Det sket sig. Jag skulle ju göra 5 reps. men det gick inte så det blev 10. När tekniken känns bra och man känner att man orkar mer så är det väl bara att passa på att dra några till. Jag vet att jag inte ska göra så men nu kör jag inte strikt SL5x5 iaf så det spelar ingen roll för mig.

Kul var det iaf
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-13, 21:11   #118
Greg
HBG:s Johnny Depp
 
Gregs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Råå
Inlägg: 1 479
Du måste vara duktigt mör i benen för tillfället.

Både knäböj och mark, hur orkar du?

Fram med armbågarna? Testa att dra in armbågarna mot armhålan så att du pressar mycket med hjälp av tricepsen.

Fram med armbågarna låter nästan som man push-pressar i en stöt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
En knäböj skall köras riktigt djuuupt eller inte alls! Klarar man inte det så är det bara att börja träna smidighet och inget annat! Har man för risiga knän så är det djuuuupa benpress utan att lyfta häcken som gäller!
Journal med nakenbilder på mig och Krampus i utmanande poser
Greg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 09:29   #119
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Träningsvärk – check men inte är inte värre än att jag kan gå.

Jag har märkt en grej med böj. Om jag står lite för smalt är det lätt att höger sida tar över lite. Ställer jag mig bredare så tar det lika mycket på båda. Nu är det ju inte så att jag behöver stå i splitt för att det ska kännas bra men vart går gränsen för opti?

Att jag skriver armbågarna framåt, är nog mer att jag ska komma ihåg dem och att de ska komma under stången när jag pressar. Jag ska försöka komma ihåg vad du sagt och tänka på det nästa gång och prova. Tack.

Jag eftersträvar att göra enl. videon nedan.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 09:56   #120
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Jag har också märkt av det där med att ena benet tar över lite grann när jag står smalt. Speciellt när jag börjar bli trött.

Jag skulle nog säga att den bredden som är mest opti är den där du tar mest vikt på godkännt djup med så låg skaderisk som möjligt. Sen är ju kanske frågan i vilket syfte du vill vara opti.

Bra tränat!
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)