Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-27, 13:46   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Failure eller inte?

https://www.styrkelabbet.se/failure/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 17:19   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Intressant!

Jag tycker det är svårt att inte gå till failure, det känns konstigt att inte ta ut sig totalt på arbetsseten. Samtidigt vet jag att i t.ex bänkpress blir jag mycket snabbare starkare så länge jag undviker failure.
Ett bra bänkpass utan failure: oftast starkare nästa pass. Och, ett bra bänkpass med failure: oftast svagare eller oförändrad styrka nästa pass.

Samtidigt så har jag alltså jättesvårt att låta bli failure och speciellt just i bänk.

Inte så smart, jag kanske snabbt ska svepa 5 liter vatten så att hjärnan sväller, då kanske jag kan lära mig att tänka...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 17:31   #3
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Mycket trevlig artikel. Jag själv lägger in träning till failure som en del av måttstocken. Är trevligt att veta vart man ligger i sina favoritövningar. Dock så är det mer av en check på en viss arbetsvikt. Jag tränar aldrig massiv volym till failure. Utan det blir mindre volym och ett set som är failure då och då.

Lyssna på kroppen är A och O i mitt upplägg. Sedan är det lite Yolo och ta i de dagarna man känner sig stark och dagarna man känner att kroppen inte är med så är det lättare volym och färre sets.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 19:40   #4
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Intressant!

Jag tycker det är svårt att inte gå till failure, det känns konstigt att inte ta ut sig totalt på arbetsseten. Samtidigt vet jag att i t.ex bänkpress blir jag mycket snabbare starkare så länge jag undviker failure.
Ett bra bänkpass utan failure: oftast starkare nästa pass. Och, ett bra bänkpass med failure: oftast svagare eller oförändrad styrka nästa pass.

Samtidigt så har jag alltså jättesvårt att låta bli failure och speciellt just i bänk.

Inte så smart, jag kanske snabbt ska svepa 5 liter vatten så att hjärnan sväller, då kanske jag kan lära mig att tänka...
Jag är exakt likadan. Lustigt också att det är bänken för där är det värst konsekvenser av att faila. Men samtidigt den övning där man kan känna in 100% om det går en till eller ej.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 17:12   #5
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Intressant!

Jag tycker det är svårt att inte gå till failure, det känns konstigt att inte ta ut sig totalt på arbetsseten. Samtidigt vet jag att i t.ex bänkpress blir jag mycket snabbare starkare så länge jag undviker failure.
Ett bra bänkpass utan failure: oftast starkare nästa pass. Och, ett bra bänkpass med failure: oftast svagare eller oförändrad styrka nästa pass.

Samtidigt så har jag alltså jättesvårt att låta bli failure och speciellt just i bänk.

Inte så smart, jag kanske snabbt ska svepa 5 liter vatten så att hjärnan sväller, då kanske jag kan lära mig att tänka...
Det är riktigt intressant hur folk skiljer sig åt. För mig är det helt tvärtom med just bänkpress. Lägre vikt och fler reps per set. 10+ och gärna ofta till fail, eller rpe9 är det som gör mig starkare i just bänk.

Tyngre set, oavsett volym och oavsett om det är till fail eller inte gör bara att mitt CNS slits ut och återhämtningstiden blir för lång för att jag ska göra några vettiga gains.

Kan bara köra kanske två eller tre pass med lite tyngre vikter förens jag är helt utsliten.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 19:09   #6
Lifeis
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 24
Många tror de tränar till failure men få tror jag verkligen gör det. Jag kan köra till absolut failure på enklare/isolerade motoriska övningar men komplexa övningar är väldigt svårt att ta till äkta fail. "When you think you are done there is five more" eller något liknande citat av Tom Platz. https://www.youtube.com/watch?v=k7-B_EKx_dE
Lifeis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 21:58   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeis Visa inlägg
Många tror de tränar till failure men få tror jag verkligen gör det. Jag kan köra till absolut failure på enklare/isolerade motoriska övningar men komplexa övningar är väldigt svårt att ta till äkta fail. "When you think you are done there is five more" eller något liknande citat av Tom Platz. https://www.youtube.com/watch?v=k7-B_EKx_dE
Bäst att skilja och definiera vad som är fail

Kanske kan failure definieras på två sätt:

1.Du har en tung vikt som du enbart orkar lyfta 1gång innan det inte går att lyfta vikten mer.

2. Du kan lyfta vikten 10-30 Gånger innan du inte klarar det längre för att det är syreskuld och muskelns energi är förbrukad.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 23:04   #8
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeis Visa inlägg
Många tror de tränar till failure men få tror jag verkligen gör det. Jag kan köra till absolut failure på enklare/isolerade motoriska övningar men komplexa övningar är väldigt svårt att ta till äkta fail. "When you think you are done there is five more" eller något liknande citat av Tom Platz. https://www.youtube.com/watch?v=k7-B_EKx_dE
Jag håller med men jag tror inte man ska tänka att dessa studier har gått till absoluta failure på varje person. Det är nog omöjligt att få en studie där en stor mängd människor lyckas med det.

Personligen så tycker jag dessa studier är intressanta bara för att träningsvärlden har en sån typisk idé om att man alltid ska köra slut på sig 120% annars är inte det träningspasset värt ett skit. Detta ser jag mycket oftare på personer som inte är speciellt erfarna också såklart.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-29, 08:47   #9
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Bäst att skilja och definiera vad som är fail

Kanske kan failure definieras på två sätt:

1.Du har en tung vikt som du enbart orkar lyfta 1gång innan det inte går att lyfta vikten mer.

2. Du kan lyfta vikten 10-30 Gånger innan du inte klarar det längre för att det är syreskuld och muskelns energi är förbrukad.
1 är jättelätt att uppnå, 2 är jäkligt jobbigt att uppnå.
Det vanligaste är nog att man failar på 5-10 reps och det är relativt lätt att uppnå i nästan alla övningar. Tror inte att "få" personer verkligen gör det efter ett par års erfarenhet.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-29, 09:38   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Jag håller med men jag tror inte man ska tänka att dessa studier har gått till absoluta failure på varje person. Det är nog omöjligt att få en studie där en stor mängd människor lyckas med det.

Personligen så tycker jag dessa studier är intressanta bara för att träningsvärlden har en sån typisk idé om att man alltid ska köra slut på sig 120% annars är inte det träningspasset värt ett skit. Detta ser jag mycket oftare på personer som inte är speciellt erfarna också såklart.
Min erfarenhet av GIH är att de som deltagare som genomför studier där återkopplar att de har aldrig tidigare tagit i så mycket som de har gjort under studien. Nu har jag sett på YT Brad J Schoenfeld vara på gymmet själv och beskriva vad failure är. Men det kan inte ses som att vidimera att alla forskare är likadana. I alla fall inte för studier som utförs på GIH.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-31, 17:59   #11
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
Man brukar väl rekommendera att inte träna till failure för de stora muskelgrupperna men för de mindre. Armar kör man ju alltid till det är stopp, annars händer ju ingenting. Träna rygg till fail i varje set blir jobbigt och är säkert kontraproduktivt i längden.
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-31, 21:17   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Glasnost Visa inlägg
Man brukar väl rekommendera att inte träna till failure för de stora muskelgrupperna men för de mindre. Armar kör man ju alltid till det är stopp, annars händer ju ingenting. Träna rygg till fail i varje set blir jobbigt och är säkert kontraproduktivt i längden.
En tumregel är 1-2 reps från Failure samma gäller isolationsövningar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-02, 23:23   #13
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
En tumregel är 1-2 reps från Failure samma gäller isolationsövningar.
Armar tränar man alltid till failure, annars växer de inget, det är min erfarenhet.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-03, 13:19   #14
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
Armar tränar man alltid till failure, annars växer de inget, det är min erfarenhet.
Håller med. Tror just att det är därför det fungerar bäst för mig att träna till fail i bänkpress. Är så dålig på att använda nedre delen av koppen ändå, så det är mest bara armar och bröst som arbetar för mig.

Samma med underarmar, när jag grepptränar. Reps till fail ger alltid bäst resultat för musklestyrka och volym.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-03, 16:36   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Nu är uttrycket lite slitet men det finns två orsaker för att misslyckas den ena är att vikten är för tung eller att arbetskapaciteten sätter stop på lyftet.

Desto högre belastning du har så kommer tumregeln till sin rätt i annat fall skadar du mer än stimulerar för anpassning av musklerna. Hur många världsmästare tränar vidare när farten på lyften är obefintlig ?

Förlåt, jag glömde standardförklaringen i den här tråden medikamenter -
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2021-02-03 klockan 16:39.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)