Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-19, 17:36   #2161
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Hemlös är också ett alternativ.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 17:20   #2162
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Hörni,

Brorsan har sålt sin lägenhet på Östermalm och ska flytta ner sig...

Ut från tullarna och till mindre.

Kruxet är att han får knappt låna något, någon som varit med om liknande?

1,6 som ensamstående skuldfri med bra eget kapital.

Någon mer som sökt lånelöfte på senaste?

Bara I somras fick jag lånelöfte på 2,8 I norrland

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 17:59   #2163
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Hörni,

Brorsan har sålt sin lägenhet på Östermalm och ska flytta ner sig...

Ut från tullarna och till mindre.

Kruxet är att han får knappt låna något, någon som varit med om liknande?

1,6 som ensamstående skuldfri med bra eget kapital.

Någon mer som sökt lånelöfte på senaste?

Bara I somras fick jag lånelöfte på 2,8 I norrland

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Låg månadsinkomst? (under 35), annars testa fler banker.
Snabb sökning på länsförsäkringar så får någon med 35k i månaden låna 2 millar utan problem, men lägre inkomst så är det genast mycket svårare
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 18:23   #2164
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Hörni,

Brorsan har sålt sin lägenhet på Östermalm och ska flytta ner sig...

Ut från tullarna och till mindre.

Kruxet är att han får knappt låna något, någon som varit med om liknande?

1,6 som ensamstående skuldfri med bra eget kapital.

Någon mer som sökt lånelöfte på senaste?

Bara I somras fick jag lånelöfte på 2,8 I norrland

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk


Bankerna kan vara fyrkantiga och bara se till inkomsten och då är räcker inkomster under 35 inte så långt aldrig. Har han ok kontakt med sin bank borde han kunnat få specat var kruxet ligger. När du säger bra kapital så beror ju det på om det ska vara kvar efter köp eller om det går till insats. Om det är det senare så struntar ju banken i det när den räknar på lånesumman. Eftersom han redan sålt är det inte det som är felet.

Ska kapitalet vara kvar och sparandet finns hos banken i fråga kan en pragmatisk bank tänka att man när som helst kan lösa bort en del lån och man får då låna mer än vad kalkylen medger bara om man ser till inkomsten.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 18:33   #2165
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Provade med mig som medsökande hos nordea och dom gav avslag trotts 70 i sammanslagen inkomst.

Fattar fortfarande inte vad som hänt, för något år sedan fick jag låna över 3,5 I sthlm med en inkomst under 30

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 18:39   #2166
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Provade med mig som medsökande hos nordea och dom gav avslag trotts 70 i sammanslagen inkomst.

Fattar fortfarande inte vad som hänt, för något år sedan fick jag låna över 3,5 I sthlm med en inkomst under 30

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
... Avslag med 70 i gem. Ink? Jag och sambon fick låna 5 (med 1,5msek i eget kap) msek med en inkomst som är lite högre än er gemensamma.. och detta i en kranskommun.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 19:02   #2167
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Ålder åren faktor. Ju äldre ju mindre får man låna.

Jag kollade för nån vecka sen och jag fick låna till ett hus ensam över 2 mille. På landet i Västra Götaland. Var ett till salu i byn.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 19:49   #2168
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Provade med mig som medsökande hos nordea och dom gav avslag trotts 70 i sammanslagen inkomst.

Fattar fortfarande inte vad som hänt, för något år sedan fick jag låna över 3,5 I sthlm med en inkomst under 30

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk


Du ska gissningsvis inte sälja och flytta in med din bror, så din bostad ställer till det. Boka ett möte för och red ut det, gissar att du nu bara sökte på nätet.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 13:18   #2169
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Du ska gissningsvis inte sälja och flytta in med din bror, så din bostad ställer till det. Boka ett möte för och red ut det, gissar att du nu bara sökte på nätet.
Bara nätet, nä jag borgar bara

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 13:19   #2170
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
... Avslag med 70 i gem. Ink? Jag och sambon fick låna 5 (med 1,5msek i eget kap) msek med en inkomst som är lite högre än er gemensamma.. och detta i en kranskommun.
När var det?

Fick som sagt tredubbla löftet i fjol

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-25, 09:11   #2171
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Känns som det är rimligt att bumpa den här tråden med tanke på vad som pågår.

Nyfiken på att höra vad folk tror om utveckligen på bostadsmarknaden. Jag och min partner har planer på att flytta till en ny europeisk storstad kring Augusti. Jag har funderat ett tag på att det känns som att vi borde ta oss in i bostadsmarknaden snart, men eftersom vi har haft planer på att flytta, samt att det känns som att marknaden varit på tok för hög under en längre tid så har vi avvaktat.

Nu är vi ju på väg in väldigt intressanta tider, där det inte känns alls omöjligt att marknaden går ner betydligt under närmsta par åren till följd av den ekonomiska kris vi riskerar att gå in i. Så min fråga är helt enkelt, när tror ni att man bör fundera på att gå in i marknaden? Fösöl ge skambud och köpa nu? Om ett år? Om några år? Jag kollade på en analys av bostadsmarknaden i en europeisk storstad till följd av kraschen 2008 https://www.globalpropertyguide.com/.../Price-History och det intressanta där var att under 5 års tid 2009-2014 gick marknaden ner betydande år efter år innan den började vända upp igen. Hade det varit dumt att gå in i marknaden typ 2012 under dom förutsättningarna, eller hade det ändå varit rimligt under synvinkeln att ”marknaden är låg och även om den fortsätter neråt så kommer den snart vända och man betalar hellre in i sitt bostadslån än hyra för någon annans lån”?

I staden vi planerar att flytta till får man låna upp till 100% av bostadsvärdet, men vi har ungefär 20-25% av värdet (beroende på pris) i besparingar som vi hade kunnat gå in med själva.

En annan fråga jag har är hur man bör tänka med pris på bostad man tittar på. Bör man satsa på att lägga sig med en som är hyfsat låg i pris för att vara ”säker”, eller försöka lägga sig så högt som möjligt i pris så att man är mer investerad så att säga?
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-25, 13:09   #2172
Scoffan
Registered User
 
Scoffans avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 237
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Känns som det är rimligt att bumpa den här tråden med tanke på vad som pågår.

Nyfiken på att höra vad folk tror om utveckligen på bostadsmarknaden. Jag och min partner har planer på att flytta till en ny europeisk storstad kring Augusti. Jag har funderat ett tag på att det känns som att vi borde ta oss in i bostadsmarknaden snart, men eftersom vi har haft planer på att flytta, samt att det känns som att marknaden varit på tok för hög under en längre tid så har vi avvaktat.

Nu är vi ju på väg in väldigt intressanta tider, där det inte känns alls omöjligt att marknaden går ner betydligt under närmsta par åren till följd av den ekonomiska kris vi riskerar att gå in i. Så min fråga är helt enkelt, när tror ni att man bör fundera på att gå in i marknaden? Fösöl ge skambud och köpa nu? Om ett år? Om några år? Jag kollade på en analys av bostadsmarknaden i en europeisk storstad till följd av kraschen 2008 https://www.globalpropertyguide.com/.../Price-History och det intressanta där var att under 5 års tid 2009-2014 gick marknaden ner betydande år efter år innan den började vända upp igen. Hade det varit dumt att gå in i marknaden typ 2012 under dom förutsättningarna, eller hade det ändå varit rimligt under synvinkeln att ”marknaden är låg och även om den fortsätter neråt så kommer den snart vända och man betalar hellre in i sitt bostadslån än hyra för någon annans lån”?

I staden vi planerar att flytta till får man låna upp till 100% av bostadsvärdet, men vi har ungefär 20-25% av värdet (beroende på pris) i besparingar som vi hade kunnat gå in med själva.

En annan fråga jag har är hur man bör tänka med pris på bostad man tittar på. Bör man satsa på att lägga sig med en som är hyfsat låg i pris för att vara ”säker”, eller försöka lägga sig så högt som möjligt i pris så att man är mer investerad så att säga?
Tror det är rimligt med en väldigt liten nedgång i bostadspriserna under Corona krisen, dock tror jag tyvärr inte att du får en större sättning så länge räntorna inte rör sig uppåt. Även med mer abetslöshet så finns det generellt sätt rätt stor buffert med diverse försäkringar (a-kassa), slopad amortering osv. Jag antar att liknande finns i övriga europa också.

Det är åtminstone vad jag tror..
Scoffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-25, 13:59   #2173
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Folk lever paycheck-to-paycheck. Även med a-kassa som buffert tror jag många inte längre skulle ha råd med hyran och blir tvungna att sälja antingen bostaden eller sig själv på malmskillnadsgatan. Även köpkraften minskar hos dom som vill köpa, inget lån p.g.a. inget jobb.

Jag tror på en nedgång av fastighetspriser om ett par månader.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2020-04-25 klockan 14:01.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-25, 14:36   #2174
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Folk lever paycheck-to-paycheck. Även med a-kassa som buffert tror jag många inte längre skulle ha råd med hyran och blir tvungna att sälja antingen bostaden eller sig själv på malmskillnadsgatan. Även köpkraften minskar hos dom som vill köpa, inget lån p.g.a. inget jobb.

Jag tror på en nedgång av fastighetspriser om ett par månader.
Om vi ponerar att du har rätt, när är i så fall lämpligt att ge sig in i marknaden? Är det ganska omedelbart när en nergång händer, eller vill man vänta ut effekterna något år innan man funderar på att köpa?

Är inte orolig för anställningsmöjligheter. Jobbar med programmering och är i ganska hög demand så att säga, min uppfattning är att även med en hyfsat seriös recession så kommer där finnas behov för mina kunskaper.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-25, 14:57   #2175
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Min lekmannagissning är att det tar en stund för effekten att slå igenom, man har tid på sig.

Det sista folk vill är att sälja ner sig bostadsmässigt med utebliven vinst eller att gå back på sitt fastighetsköp. Först drar man ner på lyxkonsumtionen, räcker inte det säljer man bilen, högtalarsystemet. Räcker inte det lånar man av familj. De som fortfarande inte har råd att betala för sin överbelånade-levt-över-sina-tillgångar-fastighet blir då tvungna att svälja stoltheten och sälja under marknadspris och byta ner sig bostadsmässigt, och då är spiralen igång.

Det kan ta ett några månader eller något år beroende på sin privata ekonomi innan man har utforskat andra alternativ än att sälja fastigheten gissar jag.

Sen är vi i Sverige bland dom högst belånade i världen med våra fastigheter, kanske detta blir realitychecken som kraschar bostadsbubblan och vi får se en rejäl nedgång. Svårt att veta exakt hur det utvecklar sig men som någon skrev i tråden så finns det inte mycket uppsida för fastigheter nu, men mycket nedsida.

Man behöver alltså inte kasta sig över att köpa en fastighet om priserna fortsätter ner, det kan finnas mycket mer nedgång framöver och bostadsmarknaden rör sig rätt långsamt så man har tid på sig om man tror sig ha sett botten.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)