Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-26, 14:37   #166
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Löpning
Jag har satt upp ett långsiktigt mål när det gäller löpning. Nämligen 10 km på 50 min. Just nu har jag har ett skonsamt lågt tempo (6min/km) när jag är ute i spåret och mina funderingar går kring hur jag ska kunna uppnå det här målet samtidigt som jag inte tappar styrka när jag nu har börjat träna på gymmet igen.

Går det att kombinera dessa två på ett bra sätt utan att bränna ut sig?
Jag är inte direkt ute efter att bränna fett, utan kunna och orka springa snabbare än idag. Frågan är nog också om det ena hämnar eller förstör för det andra?
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-30, 22:29   #167
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Dagens pass

KnäBöj

5x5 – 60

Bänkpress

5x5 - 50

Rodd

5x5 – 40

Kommentar

Snabbt och effektivt pass.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-31, 13:20   #168
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Dagens pass

KnäBöj
5x5 – 60

Militärpress
5x5 - 30

Marklyft
5x5 – 70

Kommentar
Körde ganska tidigt idag och fick det att stämma rätt så bra med mina övriga tider. Kändes bättre generellt och ska försöka vara på gymmet 07.30 de dagarna jag tränar.

Joggade 10 min som kom-igång-och-vakna-uppvärmning
Sedan körde jag passet. Träffade en gammal kollega och det var 10 år sedan sist. Trevligt att prata lite minnen.

Härligt pass och jag gillar verkligen knäböj.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 11:00   #169
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
180202

Dagens pass
Böj
5x5 – 60

Bänkpress
5x5 – 50

Stångrodd
3x5 – 40
2x10 - 40

Kommentar
Kom in lite sent idag men det gjorde absolut inget då det nästan var tomt på gymmet.

Värmde i 10 minuter och under löpningen märkte jag att jag tittar på klockan varje minut. Det är lite konstigt men så blir det på något sätt automatiskt. Har aldrig tänkt på det tidigare men i brist på annat att titta på så stämmer det nästan på sekunden, även om jag försöker dra mig för det.

Jag känner no att jag får bättre och bättre kontroll på böjen. Jag känner mig stabilare redan och kan fokusera på att lyfta vikten. Under de första gångerna så kändes det lite vingligt men nu är det stadigare och jag fokuserar på att titta ner i backen isf i spegeln och hur djupt jag går.

Jag letar fortfarande efter en bra bredd på greppet i bänkpressen. Jag försöker även hitta den optimala punkten att snudda stången på också. Samma sak gäller punkten i toppläget. Fn, den är inte helt lätt att utföra.

Rodden kändes aningen lätt och jag avslutade med 10:or.
Det är väldigt lätta att fuska i den här övningen och jag får fokusera massor på att inte ”gunga” upp stången mot magen. Jag tror att nyckeln ligger i att inte ha för tungt (eller för många reps.) på stången och fokusera på armbågarna. De ska dras rakt upp.

Jag kommer nog att öka belastningen en gång/vecka isf varje pass och jag kommer endast att öka de övningar jag har kört två gånger den föregående veckan. Då blir det 3 pass på samma vikt innan jag ökar. jag Tycker att det är värt ett försök och hoppas det fungerar bra.
Ex.
Den här veckan körde jag bänkpress två gånger (5x5-60) och nästa vecka kommer jag att lägga på 5 kg på onsdagspasset. Detta för att ta det lite lugnt så här i början och för att inte skada mig. På det här sättet kommer det nog att kännas lite lättare också och en ev. platå kanske dröjer. Det är positivt för mig.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-05, 13:07   #170
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
180205

Dagens pass

KnäBöj
5x5 – 70

Militärpress
5x5 - 30

Marklyft
2x5 – 70

Kommentar
Drack några dl jordgubbs-shake i bilen innan jag gick in genom receptionen. Rätt soft med den smaken i munnen när man ska träna. Känns lixom lite mjukare (lördagsgodis) då. Jag äter ju inte godis alls så mina shakes blir en sorts substitut.

Jag värmer alltid upp med 10 min, gång och löpning sedan går jag till en skivstång och fortsätter med värmningen. Jag tar det väldigt lugnt i början och känner på den kommande rörelsen/övningen med endast stången. Då kör jag ofta 2x10.
Sedan lägger jag på 10 -20 kg/set och kör 5:or tills jag kommer upp till min arbetsvikt.

1-1½ min mellan seten.

Idag kändes det mer/tyngre i kroppen. Om det beror på en jobbig helg eller om vikterna börjar bli tyngre låter jag vara osagt. Jag tror det beror på både och.

Vid 11 kom alla ”lunchtränarna” och då var det tur att mitt pass var över. Shit vad folk det kom, bara strömmade in.

Efter passet tryckte jag resten av jordgubbs-shaken (mums). Körde tillbaka till jobbet och tog en tidig kycklingfilé-lunch.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-07, 14:20   #171
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
180207

Dagens pass

Böj
5x5 – 70

Bänkpress
5x5 – 50

Stångrodd
5x5 - 50

Kommentar
Kan vara en förkylning på gång för det var en orolig natt och trött morgon. Känner mig allmänt sliten och en av ungarna hade ont i halsen.

Körde löpbandet i 10 min. som vanligt.
Gick sedan på stången och värmde övningen stegvis upp till arbetsvikten med 10 kg mellan stegen. Känns spontant som att det tar lång tid att komma framåt och även om det inte är så mycket på stången tar det lång tid att komma dit med 5 kg/set á 5 reps. och 60 sec vila. Det märktes tydligt när passet var över och tiden hade runnit iväg mer än vad jag först trodde den skulle göra.

Det finns en övning som jag är lite orolig för - Böj. Den här rumpvickningen i botten, behöver jag vara orolig för den?

Nästa pass kommer jag sikta in mig på att hoppa längre steg (kg) mellan vikterna. Ser dagens pass som bra med tanke på hur jag känner mig. En ökning från förra och det är bra. Verkar som jag närmar mig mitt max och jag kommer vara den här vikten framöver och något lättare. Speciellt om det är en förkylning på gång, då blir det vila.

Idag kändes det stabilt och bra.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-09, 09:59   #172
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
180209

Dagens pass

KnäBöj
5x5 – 70

Militärpress
5x5 - 30

Marklyft
2x5 – 70

Kommentar
Morgonpigg i morse och åkte till gymmet redan innan jobbet. Kände mig pigg genom hela passet och då är det lite extra roligt att träna. Idag körde jag med samma vikter som förra träningen och trot eller ej men det kändes faktiskt lite lättare idag.

Jag körde någon extra rep. i varje övning och set för att känna om kroppen orkade och det gick bra. Ligger lite under gränsen just nu och det tror jag är bra. Dvs. att jag inte lastar på för mycket nu när jag precis har börjat träna igen. Allt bra.

Egentligen skulle jag slängt in den här redan i måndags men bättre sent än aldrig.
Veckans låt:
Megadeth - Lying In State
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.

Senast redigerad av nHz den 2018-02-09 klockan 10:00.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 12:44   #173
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Tråkiga nyheter
Ja, då var det dags för årets första förkylning efter knappt en månads träning.

Även om jag är noggrann med hygienen och tvättar händerna när jag är klar efter passet och inte pillar i ansiktet under passet så går det inte att skydda sig helt. Tyvärr ser jag ofta en del som går på toaletten under passet och inte (hinner) tvättar händerna. Riktigt vidrigt egentligen och då kan man bara föreställa sig hur de är i övrigt med handhygienen.

Det är ju ändå OS så lite idrott blir det iaf, även om jag ligger nerbäddad under filten i soffan. Blir nog lite the och honung strax.

Idag har jag lyckats ta mig ut och jag gick en långsam promenad på 40 min. Otroligt skönt även om orken var knapp. Nu är jag torr i halsen efter all nässpray och sippar lite vatten för att mjuka upp. Herregud vad klen man blir vid en förkylning.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 13:03   #174
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av nHz Visa inlägg
Löpning
Jag har satt upp ett långsiktigt mål när det gäller löpning. Nämligen 10 km på 50 min. Just nu har jag har ett skonsamt lågt tempo (6min/km) när jag är ute i spåret och mina funderingar går kring hur jag ska kunna uppnå det här målet samtidigt som jag inte tappar styrka när jag nu har börjat träna på gymmet igen.

Går det att kombinera dessa två på ett bra sätt utan att bränna ut sig?
Jag är inte direkt ute efter att bränna fett, utan kunna och orka springa snabbare än idag. Frågan är nog också om det ena hämnar eller förstör för det andra?
Nja, jag har försökt och löpning går inte så bra ihop med styrka, det blir bara mellanmjölk av båda.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 18:39   #175
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Nja, jag har försökt och löpning går inte så bra ihop med styrka, det blir bara mellanmjölk av båda.
Tack. Jo, jag läste lite om det där och ska man hålla på med något motsvarande så är nog cykling ett bättre alternativ.

Just nu känns det bara jobbigt med förkylningen och tjock i halsen. Jag har precis kokat ihop en flaska ingefära-shots med honung och citron.
Sitter ni och provar/sippar just nu faktiskt. Hoppas det går över snart så man kan bli sig själv igen...

Vad det gäller träningen så prioriterar jag styrka just nu och då verkar det inte finnas så mycket till övers för löpning eller dyl.

Jag har dock inte satt upp några mål ännu och jag kanske ska återuppta de jag skrev i första inlägget och se vart det bär.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 12:55   #176
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
180218

Dagens pass
Inställt pga. sjukdom.

Kommentar
Jag ogillar verkligen att vara sjuk. Ingen feber ännu men det är väl bara en tidsfråga.

Satt och letade styrkelyftarskor i helgen när jag låg där under filten. Verkar finnas en hel del olika och jag funderar på vilka jag borde köpa. Jag är rörlig i mina leder och kommer lätt ner på huk med hälarna kvar i backen, behövs lyftarskor med klack då eller skulle det gå bra med en anna stabil sko?
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 13:26   #177
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Veckans låt
MACHINE HEAD - Kaleidoscope (OFFICIAL MUSIC VIDEO)
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 19:06   #178
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av nHz Visa inlägg
Dagens pass

Inställt pga. sjukdom.



Kommentar

Jag ogillar verkligen att vara sjuk. Ingen feber ännu men det är väl bara en tidsfråga.



Satt och letade styrkelyftarskor i helgen när jag låg där under filten. Verkar finnas en hel del olika och jag funderar på vilka jag borde köpa. Jag är rörlig i mina leder och kommer lätt ner på huk med hälarna kvar i backen, behövs lyftarskor med klack då eller skulle det gå bra med en anna stabil sko?


Ha ha, jag är lite trött och läste först att du letade ”styrkelyfterskor”. Intressant tänkte jag men insåg att det dessvärre bara var skor det handlade om...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 19:20   #179
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Ha ha, jag är lite trött och läste först att du letade ”styrkelyfterskor”. Intressant tänkte jag men insåg att det dessvärre bara var skor det handlade om...
Fast jag letar efter styrkelyft-skor och det är kanske frågan som förvirrar dig?

Jag är vig och rörlig och det är inte alls säkert att jag behöver såna där med förhöjd klack. Tänker att det kanske fungerar med några andra som är platta men ändå stabila.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 11:55   #180
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Dagens pass
Inställd pga. sjukdom.

Kommentar
MEN, jag har kikat på dojor till mina knäböj och j-ar vad det finns många olika varianter. På Budo&Fitness hade det flest modeller så dit åkte jag och testade.
Min första reaktion var att det var stabila. Väldigt stabila och främst i sidled. Det var som att stå på en bred platta som inte kunde välta. De hade generellt ganska hård och platt sula också. Överdelen varierade mellan de olika modellerna och mjukast var inte helt oväntat den som kallas för ”Cross fit”-modellerna. De hade inte lika hög klack och var inte lika hårda i skinnet som de andra. De hade oftast endast ett spänne över foten där de andra ”lyftar”-modellerna hade två.

Man får se lite till behovet och alla skorna jag testade fungerar bättre än mjuka löpardojor för knäböj. Jag som har väldigt rörliga leder har nog egentligen inte behov av en klack. Jag vill dock ha den här stabiliteten som jag kände så någon form av cross-fit modell kanske är lämpligast. Jag har även tittat på vanliga gymnastikskor men de är inte alls lika stadiga som ovannämnda.

Nike tyngdlyftarskor (Romaleos 2) var snyggast men också dyrast. Helt galet dyrt faktiskt.
Billigast var förra årets modell av Adidas ”Cross-fit”.

Det är egentligen ingen fråga om jag ska köpa. Efter testningen så är jag säker på att jag behöver denna typ av sko, får se budgeten tillåter och vad det blir i slutändan.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)