Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-08, 16:46   #31
jego
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 113
Stelhet måste vara så sjukt genetiskt. Har ägnat timmar åt stretching med medelmåttiga resultat och återgått till mitt normalstela jag så fort jag tröttnat på alla stretching. Bäst resultat har jag trots allt fått av dynamisk stretch även om effekten varit lika kortvarig. Numer har jag accepterat mitt öde som stel. Kanske är du istället explosiv. Min lekmanna analys, helt utan vetenskaplig förankring, av min omgivning har nämligen nåt fram till slutsatsen att stela personer oftare är explosivare av naturen (i otränat tillstånd) en dess mjukare fränder.
jego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 16:55   #32
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av jego Visa inlägg
Stelhet måste vara så sjukt genetiskt. Har ägnat timmar åt stretching med medelmåttiga resultat och återgått till mitt normalstela jag så fort jag tröttnat på alla stretching. Bäst resultat har jag trots allt fått av dynamisk stretch även om effekten varit lika kortvarig. Numer har jag accepterat mitt öde som stel. Kanske är du istället explosiv. Min lekmanna analys, helt utan vetenskaplig förankring, av min omgivning har nämligen nåt fram till slutsatsen att stela personer oftare är explosivare av naturen (i otränat tillstånd) en dess mjukare fränder.
Jag är faktiskt minst explosiv på Kolo. Är väldigt långsam och svag.

Om min kropp har någon "fördel" så är det uthållighet isåfall. Jag orkar göra ganska många reps på vikter ganska lite under mitt 1RM.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 16:59   #33
jego
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 113
Fan där sket sig min tes :-) Nån fördel får man säkert av att vara stel. Skall tänka ut något nytt. Uthållig kan jag ju inte säga för det blir ju tvärt emot mina tidigare tankar.
jego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 17:01   #34
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av jego Visa inlägg
Fan där sket sig min tes :-) Nån fördel får man säkert av att vara stel. Skall tänka ut något nytt. Uthållig kan jag ju inte säga för det blir ju tvärt emot mina tidigare tankar.
En fördel är att det är mindre risk att lederna hoppar ur led.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 17:15   #35
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Som sagt instruerar jag i både Taekwondo och Kyokushin. (Har tidigare instruerar i bl a Shotokan, Wushu/Kung Fu och lite annat.
I karaten har jag infört samma stretching som i Taekwondon - mycket uppskattat. Vad vill jag säga med det? Uppsök en taekwondoklubb om sådan finns och anamma deras stretching. Inget ont om karaten, men ofta är det undermålig stretching...Jag har inte tid att vara detaljerad här, men mycket dynamisk!
Eftersom det är jobbigt att träffa folk IRL - kan det här vara något att kopiera?

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 19:18   #36
smeander
Registered User
 
smeanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 518
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tja!

Jag har stretchat en timme om dagen, oftast fördelat på en halvtimme på förmiddagen, en halvtimme på kvällen, i tre veckor nu. Utöver detta stretchar vi som uppvärmning på karaten tre gånger i veckan. Och jag märker inte någon förbättring. Är det normalt? Hur snabbt bör man märka det? Enligt alla stretchingguider på internet som finns så ska man märka resultat mycket snabbare.

Syftet med min stretch är att bli vigare åt sidosplit-hållet. Ungefär halva stretchpasset lägger jag på att stretcha höftböjare, baksida lår, skinkor och framsida lår, medan andra halvan går till att stretcha insida lår.

Stretcherna jag utför är diverse "vanliga" stretcher, som jag håller i allt mellan 30 sekunder till 5 minuter. Jag inleder alltid med ett snabbt rörelseschema jag fick av en sjukgymnast.

I början av varje session är jag alltid så stel så jag bara kan gå ut så benen är i ca 45° mot varandra, åt split-hållet alltså. Efter en halvtimme stretchande blir jag rörligare, och kan gå ut från 70-90°. Den ökade vigheten försvinner dock väldigt fort. Jag är alltid precis lika stel i början av varje session. Har även märkt att om jag stretchar ett par timmar innan karaten så är jag stel igen när karaten börjar. Detta är ett jobbigt problem för karate kräver att man kan gå ut kanske 120° åt split-hållet, så jag får alltid göra halvdana tekniker.

Värt att nämna kanske är att jag alltid får ont i knäna medan jag stretchar insida lår. Var hos en naprapat som sa att jag hade ärrvävnad i knäna, och att det var okej att det gjorde ont när man stretchade den. Det verkar även som att höfterna tar stryk. Numera om jag står på ett ben och vrider och vänder på det andra benet så knakar det i höften på benet jag vrider på. Ibland när jag ligger i sängen numera så kan höfterna och knäna börja värka spontant, dessutom.
När jag är fystränare på hockeyläger är spelarna mycket rörligare under sista dagen jämfört med första så ett bra rörlighets- och stretchupplägg kan göra gigantisk skillnad på 5-6 dagar. Utgångsläget spelar också roll, men för att se skillnad räcker det med 1-2 dagar.
smeander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 19:27   #37
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av smeander Visa inlägg
När jag är fystränare på hockeyläger är spelarna mycket rörligare under sista dagen jämfört med första så ett bra rörlighets- och stretchupplägg kan göra gigantisk skillnad på 5-6 dagar. Utgångsläget spelar också roll, men för att se skillnad räcker det med 1-2 dagar.
Då tycker man nästan att 3 veckor borde räcka...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 07:39   #38
I2815
Registered User
 
I2815s avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 131
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Då tycker man nästan att 3 veckor borde räcka...
Ja, det gör det. Finns säkert genetiska anomaliteter eller andra avvikelser men att läsa dina poster är som att läsa någon som "accepterat" att man har sämre förutsättningar än alla andra.

Du är inte lat. Du tränar mycket mer än mig och med bättre tänk i planeringen av träningen. Men du projicerar en mentalitet som en hund som lagt sig på sidan. Du kör karate men hatar sparring, lägger upp bilder i osmickrande vinklar, har ständigt väldigt långa utlägg om dina tillkortakommanden och vad dessa beror på? Jag vet inte, det är ju inte för att du är lat iaf. Du tränar ju med en frekvens jag psykiskt inte hade orkat men det verkar som att du inte har psyke för att pressa dig förbi barriärer du själv byggt upp.

Eller så har psyket ingenting med saken att göra och du är ett genetiskt freak inom alla fysiska områden. Eller så kanske du har sämre förutsättningar inom vissa områden och låter det styra dina målsättningar och förväntningar.

Det är absolut ingen diss. Jag vet inte varför du inte får bra resultat eftersom du gör saker till synes rätt. Jag tycker bara det känns som någon typ av defaitistisk mentalitet genomsyrar många av dina inlägg och den ska definitivt bort. Sen är du på ett forum som inte är representativt för jordens befolkning när det kommer till träning, visst. Men ändå. Lite vinnareskalle nu istället. Nu är det det för mycket svensk fotboll.
__________________
You want to know why it happened, and I can't say. But I do know when. It was that moment when I turned my back on everything, and felt peace.
I2815 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 08:40   #39
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Men kom igen, är det verkligen Dios attityd som är ett problem här? Jag känner igen mig mycket i frågeställningen och jag känner igen svaren. Den här tråden exemplifierar ett skäl till varför jag för några år sedan började störa mig allt mer på folk som bara gav "stretcha!" som enda råd till folk som har svårt för grundläggande knäböjar. För vissa är det skiteffektiv, för andra funkar det inte alls.

Grejen är att har man de genetiska fördelarna vad gäller vighet så utvecklas man massor av bara några dagars arbete. Så här är det nog för majoriteten av människor. Jag misstänker att de ofta inte ens är speciellt stela, de måste bara bli lite mer bekväma med att ta ut rörelserna i sitt ytterläge och utnyttja den vighet de redan har, slappna av lite, liksom. För dem funkar allt - mycket eller lite, hårt eller mjukt, statiskt eller dynamiskt. Så länge de befinner sig i ytterläget så kommer de förbättras. Eftersom de får tillräckliga resultat inom bara några dagar så behöver de aldrig uppleva att den utvecklingen är långt ifrån linjär.

Haken är kanske att Dio har så pass svårt för detta att han redan uttnyttjar all den rörlighet han har för att klara sig i vardagen. Det finns alltså väldigt lite av dessa enkla newbie gains att hämta. Det är klart man blir uppgiven när alla skriver att det borde ta några dagar och man själv knappt upplever någon effekt alls efter flera veckor. Jag tycker nog alltså att problemet är minst lika mycket attityden hos de som tar sin mall och metodik från fall där resultaten har kommit lätt. När Dio inte passar i mallen så är det för att "du inte har psyke för att pressa dig förbi barriärer du själv byggt upp.". Haha. Bra coaching, där.

Baserat på den rådgivningen som Dio får här så är det ju uppenbart att flera av er saknar erfarenhet av att verkligen ha problem med rörligheten. Vilka jävla barriärer har ni pressat er igenom? Inga. Kanske är på tiden att klämma fram ett litet "Ja, stretching kan nog vara svårt, jag har faktiskt ingen riktigt erfarenhet av hur man ska fortsätta om tillräckliga resultat ej uppnås inom en vecka"?

Om jag skulle ge Dio ett råd så är det att inte ha så höga krav på sig själv på den här punkten. Jag tror det går att fortsätta utveckla sin rörlighet, men lägger man för mycket energi på det så tröttnar man. Jobba på rörligheten dagligen, men inte för mycket, då tappar man motivation, inte för hårt, då tappar man motivtion. Försök göra rörlighetsträningen till en positiv och avslappnande grej du gör dagligen. Fortsätt träna det du vill bli bra på, jag vet flera kampsportare som, precis som nämnts i tråden, blivit bra på sina grejer för att kompensera för dålig rörlighet. Träna brett - jobba med tex uthållighet, styrka, teknisk skicklighet. När väl rörligheten kommer så du tar dig vidare så kommer du vara starkare på alla andra punkter än dina dåvarande gelikar. Men ha hela tiden med rörligheten i träningen, låt det ta tid!
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 10:58   #40
I2815
Registered User
 
I2815s avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 131
Jag är absolut ingen coach, inte utgett mig för att vara en och frågeställningen var allmänt ställd, inte specifikt. Jag reagerade på en generell attityd som genomsyrar ganska mycket av vad Dio skriver och som kan vara negativt för hans utveckling. Jag påstår inte att jag vet precis hur det är, jag påtalar bara något jag ser. Jag kanske har helt fel. Det är det inte säkert att Dio själv kan svara på ens.

Och självklart har många här tagit sig igenom sig barriärer där rörlighet är ett problem; många här inne har tränat och tävlat i många år. Och vissa av oss, som jag exempelvis, har mer än en gång skapat hinder där det inte fanns några som jag sedan hade mycket svårt att ta mig över. Hade jag inte haft den erfarenheten själv hade jag såklart inte skrivit något. Jag skrev för att eventuellt så kan jag hjälpa någon baserat på egen erfarenheter.

Varför utgår du från att någon inte behövt jobba hårt för att anpassa sin rörlighet? Jag jobbade i månader för att anpassa min stance i boxning för att jobba runt en permanent ryggskada som än idag har förstört min förmåga till fri rörelse i vissa situationer, som exempelvis överkroppsrörlighet i boxning. Första gångerna gjorde det ont att bara ställa sig i en annan position.

Jag tyckte det lät väldigt konstigt att stretcha 1 timme om dagen i 3 veckor utan att se några som helst resultat. Det tycker jag fortfarande. Dio verkar ha ganska god insikt i träningsvärlden och hur man filtrerar information. Därför tycker jag det är konstigt om han har gjort helt fel, varje dag, i 3 veckor.

Antingen så gör Dio helt rätt men pressar sig inte tillräckligt mycket, eller så gör han fel och behöver bättre coaching än vad man får på ett internet-forum. Men det var här han frågade och alla här är fria att ge de råd de kanske tror hjälper.
__________________
You want to know why it happened, and I can't say. But I do know when. It was that moment when I turned my back on everything, and felt peace.
I2815 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 11:32   #41
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av I2815 Visa inlägg
Ja, det gör det. Finns säkert genetiska anomaliteter eller andra avvikelser men att läsa dina poster är som att läsa någon som "accepterat" att man har sämre förutsättningar än alla andra.

Du är inte lat. Du tränar mycket mer än mig och med bättre tänk i planeringen av träningen. Men du projicerar en mentalitet som en hund som lagt sig på sidan. Du kör karate men hatar sparring, lägger upp bilder i osmickrande vinklar, har ständigt väldigt långa utlägg om dina tillkortakommanden och vad dessa beror på? Jag vet inte, det är ju inte för att du är lat iaf. Du tränar ju med en frekvens jag psykiskt inte hade orkat men det verkar som att du inte har psyke för att pressa dig förbi barriärer du själv byggt upp.

Eller så har psyket ingenting med saken att göra och du är ett genetiskt freak inom alla fysiska områden. Eller så kanske du har sämre förutsättningar inom vissa områden och låter det styra dina målsättningar och förväntningar.

Det är absolut ingen diss. Jag vet inte varför du inte får bra resultat eftersom du gör saker till synes rätt. Jag tycker bara det känns som någon typ av defaitistisk mentalitet genomsyrar många av dina inlägg och den ska definitivt bort. Sen är du på ett forum som inte är representativt för jordens befolkning när det kommer till träning, visst. Men ändå. Lite vinnareskalle nu istället. Nu är det det för mycket svensk fotboll.
Alla ni som klagar på att jag är för självkritisk missar en ljuvlig ironi: Varje gång ni klagar på mig ger ni mig ännu mer anledning att tycka att jag själv är kass. Ni lägger ju till "är för självkritisk" på listan över anledningar jag har till att ogilla mig själv. Lite som att försöka släcka eld med bensin.

Och varför är det så orimligt att jag har usla gener? Newsflash: Alla människor tillhör inte de mest begåvade 80 %:en. Alla människor tillhör inte ens de mest begåvade 99,999 %:en. Forumet kryllar ju av hurrilar, 130kg_finsk_sisu:ar och Mapa:ar, är det då helt otänkbart att här finns en och annan som är på motsatta ändan av spektrat? Jag tycker då att "dåliga gener" är en mer trolig förklaring än er flummiga, one-size-fits-all, new-age-aktiga "allt sitter i huvudet"-lösning som ni applicerar på alla mina fysiska tillkortakommanden. Det påminner inte så lite om folk som tror att man kan bota cancer med mindfulness. Ni kanske tror att när mina chakran är i harmoni med universum så förvandlas jag till Jean Claude van-Schwarzenegger?

Nog för att mycket är mentalt när man ska försöka sätta ett nytt PB i knäböj, men som Loke är inne på: Hur har du tänkt att attityd ska spela roll i det här fallet? Jag vet inte om du läste mitt startinlägg så noga, men jag lyckas alltså bli lite vigare varje gång jag stretchar, och problemet är att jag sedan fort blir lika stel som förut igen. Du menar kanske att det är mitt undermedvetna som tänker "åh nej, jag får inte bli vigare", varpå hjärnan skickar signaler till musklerna, senorna och ligamenten att dra ihop sig igen... Eller nåt? Eller du menar att jag inte stretchar tillräckligt hårt? Missade du att jag alltid stretchar tills jag får ont i knäna? När stretchar man hårt nog, när ett ledband går av?

Och det är inte lätt att uppnå balans i den eviga frågan om hur positiv man ska vara på internet. Ända sedan sociala medias gryning har striden rasat mellan lägrena där ena sidan anser att det är fult att gnälla, och andra sidan menar att det är mentalt ohälsosamt att alla försöker verkar så glada på Facebook hela tiden, och det vore bättre för alla inblandade om vi berättade om våra mörka tankar lika mycket som våra ljusa.

Nog för att jag klankar ner mycket på mig själv, men på den här sidan har fått veta att jag är självgod, inte så rolig som jag tror, inte så snygg som jag tror, och inte så bra i sängen som jag tror (jag kommer aldrig förstå hur folk kom fram till det sistnämnda, men men). Så uppenbarligen har jag beskrivit mig själv i alldeles för varma ordalag flera gånger.

Dessutom är det skönt att gnälla av sig när det är något som stör en. Man skriver ett träningsdagboksinlägg om det, och sedan tänker man inte så mycket på det längre. Jag har slutat skriva negativa grejer på Facebook - folk började klaga - men kan jag inte få vara mig själv på Kolo iallafall?

Sedan är det ganska naturligt att jag gnäller mycket på en sida som handlar om något som går väldigt dåligt för mig, dvs träning. Ni ska se mig på hönsforumet, där är jag en riktig solstråle. Utom när jag pratar om benkvalster. Jag blir fan aldrig kvitt benkvalstret på mina höns! Jag har prövat det mesta; smörja med Tenutex, med vaselin, med matolja, med tjära... Kvalstren sitter kvar. Det måste vara för att jag inte vill bli av med kvastren tillräckligt! Jag missar omedvetet att smörja in vissa fläckar på hönornas ben, eftersom jag inte tycker det är roligt att göra det. Hur ska man kunna bota benkvalster om man inte älskar det?!

Och vad är det för fel med att hålla på med karate om man hatar sparring? Man kan ju gilla kata! Det finns faktiskt karateklubbar som aldrig någonsin kör sparring. Läste om en svartbälte som inte hade testat det en enda gång i sitt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Men kom igen, är det verkligen Dios attityd som är ett problem här? Jag känner igen mig mycket i frågeställningen och jag känner igen svaren. Den här tråden exemplifierar ett skäl till varför jag för några år sedan började störa mig allt mer på folk som bara gav "stretcha!" som enda råd till folk som har svårt för grundläggande knäböjar. För vissa är det skiteffektiv, för andra funkar det inte alls.

Grejen är att har man de genetiska fördelarna vad gäller vighet så utvecklas man massor av bara några dagars arbete. Så här är det nog för majoriteten av människor. Jag misstänker att de ofta inte ens är speciellt stela, de måste bara bli lite mer bekväma med att ta ut rörelserna i sitt ytterläge och utnyttja den vighet de redan har, slappna av lite, liksom. För dem funkar allt - mycket eller lite, hårt eller mjukt, statiskt eller dynamiskt. Så länge de befinner sig i ytterläget så kommer de förbättras. Eftersom de får tillräckliga resultat inom bara några dagar så behöver de aldrig uppleva att den utvecklingen är långt ifrån linjär.

Haken är kanske att Dio har så pass svårt för detta att han redan uttnyttjar all den rörlighet han har för att klara sig i vardagen. Det finns alltså väldigt lite av dessa enkla newbie gains att hämta. Det är klart man blir uppgiven när alla skriver att det borde ta några dagar och man själv knappt upplever någon effekt alls efter flera veckor. Jag tycker nog alltså att problemet är minst lika mycket attityden hos de som tar sin mall och metodik från fall där resultaten har kommit lätt. När Dio inte passar i mallen så är det för att "du inte har psyke för att pressa dig förbi barriärer du själv byggt upp.". Haha. Bra coaching, där.

Baserat på den rådgivningen som Dio får här så är det ju uppenbart att flera av er saknar erfarenhet av att verkligen ha problem med rörligheten. Vilka jävla barriärer har ni pressat er igenom? Inga. Kanske är på tiden att klämma fram ett litet "Ja, stretching kan nog vara svårt, jag har faktiskt ingen riktigt erfarenhet av hur man ska fortsätta om tillräckliga resultat ej uppnås inom en vecka"?

Om jag skulle ge Dio ett råd så är det att inte ha så höga krav på sig själv på den här punkten. Jag tror det går att fortsätta utveckla sin rörlighet, men lägger man för mycket energi på det så tröttnar man. Jobba på rörligheten dagligen, men inte för mycket, då tappar man motivation, inte för hårt, då tappar man motivtion. Försök göra rörlighetsträningen till en positiv och avslappnande grej du gör dagligen. Fortsätt träna det du vill bli bra på, jag vet flera kampsportare som, precis som nämnts i tråden, blivit bra på sina grejer för att kompensera för dålig rörlighet. Träna brett - jobba med tex uthållighet, styrka, teknisk skicklighet. När väl rörligheten kommer så du tar dig vidare så kommer du vara starkare på alla andra punkter än dina dåvarande gelikar. Men ha hela tiden med rörligheten i träningen, låt det ta tid!
Ja, kanske ska köra ett vift-schema två gånger om dagen. Kanske fem minuter, istället för en halvtimme. Blir jag en cm vigare i veckan blir det 52 cm på ett år!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 11:41   #42
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Och varför är det så orimligt att jag har usla gener?
Visst kan man ha usla gener, det stämmer säkert.
Men att, exempelvis, påstå att man har 80 cm kvar mellan grenen och marken i max stretchläge för split har ingenting med dåliga gener att göra. Det handlar helt enkelt om en sjujävla överdrift och en onödigt negativ uppskattning av dig själv.
Tror att det är mer sådana överdrivet negativa kommentarer som det syftas på.
Det är (i just detta exempel) inte dåliga gener det handlar om utan en onödigt negativ inställning.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 11:45   #43
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av smeander Visa inlägg
När jag är fystränare på hockeyläger är spelarna mycket rörligare under sista dagen jämfört med första så ett bra rörlighets- och stretchupplägg kan göra gigantisk skillnad på 5-6 dagar. Utgångsläget spelar också roll, men för att se skillnad räcker det med 1-2 dagar.
Jag tror inte att man bör jämföra Dio med unga hockeyspelare. Under alla år jag har tränat kampsport tycker jag att det har varit tydligt att de som har börjat i vuxen ålder ofta har fått slita väldigt länge för att få den rörlighet som vi unga fick på ganska kort tid.

Sen är det givetvis genetiskt också. Killen som hade högst grad efter huvudinstruktören i min klubb hade tränat 9 år och var ändå inte vigare än jag var trots att han faktiskt stretchade både mer och hårdare än mig. Vissa perioder har jag för mig att han var ganska vig men han verkade ha lätt för att tappa det igen. Han kompenserade dock mycket genom att ha riktigt bra balans och kroppskontroll.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 11:49   #44
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
men kan jag inte få vara mig själv på Kolo iallafall?
Kan inte vi få vara oss själva och påpeka din negativitet? Du skriver ju ändå på ett allmänt forum, klart du kommer få kommentarer/mothugg.


Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Och vad är det för fel med att hålla på med karate om man hatar sparring? Man kan ju gilla kata! Det finns faktiskt karateklubbar som aldrig någonsin kör sparring. Läste om en svartbälte som inte hade testat det en enda gång i sitt liv.
Gradering från Brunt bälte och upp innehåller jiyu kumite (vilket lätt går att jämföra med sparring) som graderingsmoment.... So good luck with that.
Svart bälte och Dan grader är synonymt med "mästargrader". Har svårt att se någon som "mästare" som inte behärskar även fight och sparring. Det är Karate du tränar inte Kata. Karate är: Kihon, Kata och Kumite, annars är det inte Karate (eller så är det bara jag som blivit indoktrinerad det av min Sensei).
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 12:14   #45
VINGTOR
Suck me sideways
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 108
Ge dig själv ett 3 månaders kolozzeumförbud, där all tid du lägger här skrivandes negativa tankar istället koncentrerar dig på att bli bättre, på vad du nu vill.
VINGTOR är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)