Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-09, 07:21   #1
Richter
Registered User
 
Richters avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stångby
Inlägg: 294
Förhållande i styrka mellan knäböj/bänkpress/marklyft

Tjabba.

Det talas ibland om olika tumregler för förhållandet i styrka mellan böj, bänk och mark. Av nyfikenhet kikade jag på resultatlistorna i klassisk styrkelyft från SM 2013 och 2014, för att se hur det såg ut där.

Jag delade upp alla resultat efter man/kvinna (eftersom vissa generella skillnader i fördelning av muskelmassa finns), samt rangordnade alla lyftare efter wilkspoäng och räknade ut ett genomsnittligt förhållande för den starkaste hälften (för att försöka få de som kommit längst i sin utveckling).

Rent praktiskt innebär det att beräkningen innefattar 72 st resultat från herrar med Wilkspoäng på 395 och över, samt 59 st resultat från damer med Wilkspoäng på 338 och över. Observera att vissa personer har deltagit i bägge SM och därför har två resultat med.

Resultat herrar
Knäböj : Bänkpress : Marklyft
1,47 : 1,00 : 1,67

Det vill säga att herrarna är i medeltal 47 % starkare i knäböj än i bänkpress, och 67 % starkare i marklyft än i bänkpress.

Resultat damer
Knäböj : Bänkpress : Marklyft
1,63 : 1,00 : 1,95

Det vill säga att damerna är i medeltal 63 % starkare i knäböj än i bänkpress, och hela 95 % starkare i marklyft än i bänkpress.

Tänkte att någon kanske kunde finna det intressant.

Jag har skrivit lite mer om det i mitt senaste blogginlägg här (http://www.styrkelabbet.se/ratio-kna...ress-marklyft/), men siffrorna ovan är pudelns kärna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nästadrag Visa inlägg
Han från styrkelabbet är as stark! Men stor? Nja
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.
Richter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 07:44   #2
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Intressant. Skulle vara intressant med ratio mellan lätta och tunga lyftare för att se om det skiljer sig där också
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 07:50   #3
Richter
Registered User
 
Richters avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stångby
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
Intressant. Skulle vara intressant med ratio mellan lätta och tunga lyftare för att se om det skiljer sig där också
Ja, och förmodligen finns där en skillnad. Jag hade tänkt räkna på det med, men problemet är att dataunderlaget är så litet (åtminstone från SM då) att det förmodligen inte skulle vara signifikant.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nästadrag Visa inlägg
Han från styrkelabbet är as stark! Men stor? Nja
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.
Richter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 08:28   #4
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Det ska dock noteras att många lyftare gör misstaget att inte jobba så mycket på sin bänkpress. Bänkpress är ju klurigare och ställer mer krav på komplementsträning än marklyft och knäböj, så man måste ibland gå in i den träningen med lite annan attityd. Detta gäller framför allt unga talanger, för det förhåller sig ofta så att de har talang för marklyft och i viss mån knäböj, och då för dem framstår det inte lika givande att satsa mycket energi på bänkpressen. Det gäller också speciellt för tjejer, där 10 kg i bänk kan vara ett fantastiskt stort framsteg medan samma vikt i mark mest är en fråga om att träna på som vanligt i några månader.

Så sammanfattningsvis är min poäng att även styrkelyftare gör dumheter, och en av de vanligaste är att de sämre på bänkpress än de behöver vara, tror jag.

Jag hade också velat se en uppdelning för gamla och unga lyftare. För att belysa det här med att det inte alltid krävs samma förmågor att vinna medaljersom junior som det krävs som senior...
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 08:46   #5
Richter
Registered User
 
Richters avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stångby
Inlägg: 294
Bra poänger! Det här är ju förstås inget facit, utan bara en observation av läget som det är "nu".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nästadrag Visa inlägg
Han från styrkelabbet är as stark! Men stor? Nja
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.
Richter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 08:55   #6
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Det ska dock noteras att många lyftare gör misstaget att inte jobba så mycket på sin bänkpress. Bänkpress är ju klurigare och ställer mer krav på komplementsträning än marklyft och knäböj, så man måste ibland gå in i den träningen med lite annan attityd. Detta gäller framför allt unga talanger, för det förhåller sig ofta så att de har talang för marklyft och i viss mån knäböj, och då för dem framstår det inte lika givande att satsa mycket energi på bänkpressen. Det gäller också speciellt för tjejer, där 10 kg i bänk kan vara ett fantastiskt stort framsteg medan samma vikt i mark mest är en fråga om att träna på som vanligt i några månader.

Så sammanfattningsvis är min poäng att även styrkelyftare gör dumheter, och en av de vanligaste är att de sämre på bänkpress än de behöver vara, tror jag.

Jag hade också velat se en uppdelning för gamla och unga lyftare. För att belysa det här med att det inte alltid krävs samma förmågor att vinna medaljersom junior som det krävs som senior...
Tål att diskuteras. Varför är bänkpress klurigare? och varför ställer bänkpress mer krav på komplementsträning?

Rörlighetskraven är större i marklyft och knäböj
En stark bas är viktigare i marklyft och knäböj
Fler muskelgrupper involveras i en större grad i marklyft och knäböj

Jag ser många tekniskt duktiga kvinnliga bänkpressare som ändå inte får samma utveckling i bänkpress som i marklyft och knäböj. Jag tror det beror på att bänkpressen är mindre tekniskt krävande och därför får man mindre ökningar i form av teknikjusteringar som man i börjar kan få ut många kilon av i knäböj och marklyft.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 09:01   #7
Richter
Registered User
 
Richters avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stångby
Inlägg: 294
Jag tänker så här beträffande utveckling i bänkpress kontra böj/mark:

Bänkpress involverar minst antal muskler, och därför är de möjliga vinningarna mindre vad gäller både intermuskulär koordination (färre muskler att samordna) och intramuskulär koordination (färre total mängd motorenheter att samordna).

Min hypotes är därför att bänkpress kommer vara något mer beroende av muskulär hypertrofi, och något mindre beroende av neuromuskulär anpassning, i jämförelse med böj och mark.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nästadrag Visa inlägg
Han från styrkelabbet är as stark! Men stor? Nja
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.
Richter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 09:12   #8
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av Richter Visa inlägg
Jag tänker så här beträffande utveckling i bänkpress kontra böj/mark:

Bänkpress involverar minst antal muskler, och därför är de möjliga vinningarna mindre vad gäller både intermuskulär koordination (färre muskler att samordna) och intramuskulär koordination (färre total mängd motorenheter att samordna).

Min hypotes är därför att bänkpress kommer vara något mer beroende av muskulär hypertrofi, och något mindre beroende av neuromuskulär anpassning, i jämförelse med böj och mark.
+1

Och är därför en mer tidskrävande process för dom flesta. Sen finns det alltid undantag
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 09:30   #9
caro
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 279
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg

Så sammanfattningsvis är min poäng att även styrkelyftare gör dumheter, och en av de vanligaste är att de sämre på bänkpress än de behöver vara, tror jag.
Det där var min spontana tolkning, att "folk" tycks sämre i bänkpress än de "borde". Även om de absoluta vikterna är mycket högre för de som tävlar än för vanliga motionärer, så borde de säga något om ett "rimligt" förhållande mellan de olika styrkorna, om man antar att både vanliga motionärer och styrkelyftare är någorlunda "jämnstarka".

Eller är det så att det är "rimligt" att vanliga motionärer är starkare i bänkpress och släpar efter i särskilt knäböj (alltså även om man aktivt arbetar med både knäböj, marklyft och bänkpress). Krävs det en relativt större insats för att knäböj, tex, jag tycker själv det är segt att öka i knäböj, jämfört med bänkpress.
__________________
JDI
caro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 09:52   #10
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
De flesta tränar nog bänkpress för sällan.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 10:06   #11
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
3/4/5 har jag läst på många ställen. (150 kg bänk, 200 kg böj, 250 kg mark)
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 10:16   #12
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Gjorde för ett tag sedan en liknande statistik bland medlemmarna här på kolozzeum.
Här är resultaten från den något ovetenskapliga (baserad på personers egna svar) undersökningen.
Kanske kan var kul att ha som referens i denna tråd.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...&postcount=165
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 10:19   #13
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
3/4/5 har jag läst på många ställen. (150 kg bänk, 200 kg böj, 250 kg mark)
Det ratiot känner jag igen. Burkar även omnämnas 1:1,333:1,667 (vilket är exakt samma sak.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 10:31   #14
Richter
Registered User
 
Richters avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stångby
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Det ratiot känner jag igen. Burkar även omnämnas 1:1,333:1,667 (vilket är exakt samma sak.
Skriver lite om det i blogginlägget länkat i första posten. Det förekommer en del på amerikanska forum och bloggar, och beror nog delvis på att 400:300:500 pounds är en ganska vanlig milstolpe. Lite hönan/ägget, förstås.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nästadrag Visa inlägg
Han från styrkelabbet är as stark! Men stor? Nja
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.

Senast redigerad av Richter den 2015-02-09 klockan 10:33.
Richter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 10:37   #15
h051n
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 218
kvinnor har ju större muskler på benen, och armarna och brösten växer ju inte särskilt mycket och är små redan från början.
h051n är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)