Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-02-18, 11:14   #316
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Jag som är nålrädd är oherhört imponerad att ni gör detta
Har försökt motivera mig själv att bli blodgivare men det slutar med handsvett och fosterställning...

Keep up the good work !
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 11:26   #317
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Jag är spruträdd också, något gräsligt, men det är delvis därför jag gör det också. Jag får aldrig några bra blodtrycksmätningar före blodgivningen men de vet att jag är rädd och att det kan påverka mätningen. Jag får kolla blodtrycket på VC eller Apoteket när jag inte är skärrad. Syrrorna är vana vid nålrädda personer och är jätteduktiga, sticket känns knappt alls. Bara jag inte tittar går det bra, jag ligger och tittar ut genom fönstret och försöker tänka på annat.

Nu sist vart jag lite kaxig, jag trodde jag skulle klara en titt på nålen men det gick inte alls det. Höll på att dra på mig en panikattack på kuppen. Titta på nålen gör jag inte om, det var svettigt att ligga still då. Fy fan. Nej, det gör jag verkligen inte om. Inte titta.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 11:33   #318
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Jag ger nästan varje gång blodbussen är förbi jobbet. Det blir 3 ggr per år. Jag kan träna dagen efter lätt, men undviker gärna att träna bicep på den stuckna armen. Ni som blir trött så länge, har ni lågt blodvärde eller nåt sånt?
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 11:37   #319
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Jag ger nästan varje gång blodbussen är förbi jobbet. Det blir 3 ggr per år. Jag kan träna dagen efter lätt, men undviker gärna att träna bicep på den stuckna armen. Ni som blir trött så länge, har ni lågt blodvärde eller nåt sånt?
Nix, jag ligger vanligtvis över 140 (Vanliga referensvärden för Hb-värdet är ungefär 120-155 gram per liter för kvinnor och 130-170 gram per liter för män.) så det är väl ganska mitt i får man väl anse? Jag blir rätt sänkt ändå en vecka efteråt.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 12:05   #320
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Jag är spruträdd också, något gräsligt, men det är delvis därför jag gör det också. Jag får aldrig några bra blodtrycksmätningar före blodgivningen men de vet att jag är rädd och att det kan påverka mätningen. Jag får kolla blodtrycket på VC eller Apoteket när jag inte är skärrad. Syrrorna är vana vid nålrädda personer och är jätteduktiga, sticket känns knappt alls. Bara jag inte tittar går det bra, jag ligger och tittar ut genom fönstret och försöker tänka på annat.

Nu sist vart jag lite kaxig, jag trodde jag skulle klara en titt på nålen men det gick inte alls det. Höll på att dra på mig en panikattack på kuppen. Titta på nålen gör jag inte om, det var svettigt att ligga still då. Fy fan. Nej, det gör jag verkligen inte om. Inte titta.
shit !
ja höllt på att svimma bara av att läsa detta
nu är jag helt kallsvettig på ryggjvlen....
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 12:48   #321
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Gav blod i onsdags och det är klart att man inte varit i fullständig högform sedan dess. Träningen på torsdag och måndag gick lite segt, frivändningarna smakade mäkta brunt. Men det är smällar man får ta. Det är ju inte så att jag är elitidrottare.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 11:49   #322
ducedo
Registered User
 
ducedos avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 181
Idag kom nyheten att antalet blodgivare fortsätter minska så det blir en bump på denna tråden.

2014: 222.967
2013: 224.569
2012: 229.182
2011: 238.795
2010: 247.481

Vill även påminna er om att ta två minuter och anmäla er till donationsregistret.
__________________
// Stefan Nilsson | Twitter

"Det är ju så att alla bedömare är ju helt eniga om att det inte finns något militärt hot mot Sverige och jag kan väl säga att vi är beredda på det." - TV4
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 12:03   #323
*Flash*
Now You See Me
 
*Flash*s avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 885
Jag har aldrig gett blod men donationsregistret anmälde jag mig till för otroligt många år sedan..gick i gymnasiet tror jag.
Däremot knarkar jag för mycket piller för att dom ska vilja använda mina organ.
Vet inte om dom kanske kan ha en i en respirator i några dagar tills all skit gått ur kroppen kanske?
Vet inte hur sådant funkar så..
__________________
"She is not perfect. You are not perfect. The question is whether or not you are perfect for each other."
Robin Williams
foreverstrong86
*Flash* är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 14:00   #324
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Mitt jobb brukar anordna regelbundna blodgivningar, så dom inrättar en blodgivningscentral på en av våningarna i kontorsbyggnaden. Sjukt bra! väldigt många far dit som förstagångsdonatorer, och får stöd av sina kollegor, om dom inte gillar sprutor, t.ex. blir lite som positivt grupptryck. Blir alltid bra stämning dom dagarna. Sen bjuder dom på kaffe i kafeterian.

Jag är universaldonator, som Mad Max. (0-Negative High Octane)
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 14:53   #325
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Jag som är nålrädd är oherhört imponerad att ni gör detta
Har försökt motivera mig själv att bli blodgivare men det slutar med handsvett och fosterställning...

Keep up the good work !
Hur ska du bli av med rädslan om du inte utmanar?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 15:11   #326
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Yaey, om någon vecka får jag börja ge blod igen. Har varit tvungen att ta uppehåll pga konstant tatuerande sista 2 åren men nu ska jag börja ge blod, blodplasma och trombocyter igen.

Bara att hålla tummarna för att jag mår lika bra efteråt som tidigare, då kunde jag utan problem gå direkt från blodcentralen till gymmet.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 16:10   #327
Stråhle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Yaey, om någon vecka får jag börja ge blod igen. Har varit tvungen att ta uppehåll pga konstant tatuerande sista 2 åren men nu ska jag börja ge blod, blodplasma och trombocyter igen.

Bara att hålla tummarna för att jag mår lika bra efteråt som tidigare, då kunde jag utan problem gå direkt från blodcentralen till gymmet.
Hur går det till? Går det att donera parallellt?
Stråhle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 16:14   #328
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Stråhle Visa inlägg
Hur går det till? Går det att donera parallellt?
Naj, separata tillfällen. Alla som kan ge blod kan inte ge plasma, alla som kan ge plasma kan inte ge trombocyter. Jag kunde ge allt och hade tid/möjlighet till trombocyter (det tog runt 1-1.5h senast jag gjorde det) så de ville att jag bara gav det istället. Kunde göra det var tredje vecka också. Blod är väl var sjätte fortfarande för män?

edit: fungerar dock likadant, nål in i armen sen ligger man kopplad till en maskin och chillar. Ger man trombocyter så snurrar dock blodet runt i en maskin som nallar trombocyterna och så får man tillbaka blodet direkt, så det är finemang för de som tycker att de blir hängiga efter de gett blod. Man påverkas inte lika mycket. Det är samma procedur för plasma om jag inte minns fel.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.

Senast redigerad av J.V den 2015-06-14 klockan 16:17.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 17:09   #329
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Hur lång tid tar det att ge plasma?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 17:16   #330
Stråhle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Naj, separata tillfällen. Alla som kan ge blod kan inte ge plasma, alla som kan ge plasma kan inte ge trombocyter. Jag kunde ge allt och hade tid/möjlighet till trombocyter (det tog runt 1-1.5h senast jag gjorde det) så de ville att jag bara gav det istället. Kunde göra det var tredje vecka också. Blod är väl var sjätte fortfarande för män?

edit: fungerar dock likadant, nål in i armen sen ligger man kopplad till en maskin och chillar. Ger man trombocyter så snurrar dock blodet runt i en maskin som nallar trombocyterna och så får man tillbaka blodet direkt, så det är finemang för de som tycker att de blir hängiga efter de gett blod. Man påverkas inte lika mycket. Det är samma procedur för plasma om jag inte minns fel.
Då ska jag kolla nästa gång ifall jag kan ge mer. Blodgivningsgränsen har höjts till 12v (4ggr per år). Så att slå rekord i antalet donationer går inte längre tyvärr :p
Stråhle är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)