Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-13, 20:22   #18001
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Några småfunderingar som kanske rent av hjälper dig:

- Har du ändrat snörningen någonting? Jag kände att hälen gled runt lite i mina trailskor, så hittade ett snörningssätt som både lättade trycket på ovanfoten, samt säkrade hälen.

- Hur många par strumpor springer du i? Kör du med klassiska dubbelparet, där yttre är ylle? Jag behöver göra det för att fylla ut skorna.

Drygt med blöt vindjacka. Jag har inte känt på riktigt den slickade känslan själv, men tror jag haft turen att köpa en modell som inte lägger sig för lätt mot huden.
Skorna är för stora, så hur jag än snörar de så blir det kasst. Däremot tror jag att jag ska överlag lära mig att snöra mindre vid vristen och mer över foten.

Jag kör bara ett par löparsockor, i bomull. Vilket i sig är lite akward då jag vandrar och klättrar alltid i dubbla par och alltid ull. Får fundera på om jag ska prova något nytt på löpningen. Föredrar tjockare sockar när jag kör trail då de blir blöta och äckliga efter första bästa vattenpöl.

Blöt vindjacka är sällan ett problem på sommaren, men det är mer nu vintertid jag reagerat på att den kyler ner mig på ett sätt som jag inte kan kompensera. Oftast får man upp kroppstemperatur, men temperaturen över armarna står inte pall köldeffekten från jackan. Klart förbättringsområde.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 20:29   #18002
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag följde snörningen för ett hällås, vilket hjälpte att hålla allt på plats inuti skon: https://runrepeat.com/top-10-running...ing-techniques

Kanske kan vara något?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 20:59   #18003
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag följde snörningen för ett hällås, vilket hjälpte att hålla allt på plats inuti skon: https://runrepeat.com/top-10-running...ing-techniques

Kanske kan vara något?
tvärtom här, jag låser nog mer hälen mer än resten av foten.. skorna är för stora bara, den insikten slog mig glasklart idag. Jag rör på hålfoten på ett sätt som jag inte borde när jag försöker fånga stenar, rötter och andra hinder.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 23:25   #18004
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Upper I

bänkpress
12 x 20 kg
6 x 60 kg
6 x 80 kg
6 x 80 kg
6 x 80 kg
6 x 80 kg


lutande hantelpress
8 x 25,5 kg
7 x 25 kg
7 x 25 kg

bröstpress I
8 x 60 kg
7 x 60 kg

bröstpress II
8 x 112
8 x 112

cc-over
12 x 50 kg
12 x 50 kg



summering:
Kan inte med ord beskriva hur jobbigt det var att köra bil i snömodd och försöka kryssa mellan bilar som låg i allt från 30 km/h till 130 km/h på tjänsteresan idag. Sjukt dryga 60 mils bilkörning till/från Linköping. Ramlade i säng i fosterställning när jag kom hem och jag tror fan jag somnade innan jag ens fick dra upp täcket till hakan. Skönt att jag kom iväg till gymet på ett sent kvällpass ändå. Var inte taggad för att gubbrage'a, utan växlade till A State of Trance i lurarna istället och satsade på att köra ett "gott" pass bara.

Hade förvånansvärt bra tryck trots att jag inte kört på gymet på över en vecka och trots dålig dagsform. Spegelbilden såg inte så tokig ut heller, ser inte ut som om jag är minst på kolo längre iaf.

Lite kvällsmat nu i form av tacoröra med tacofärs, stekt majs, inlagda jalapeños, riven ost och kvargröra (kvarg + färdig tacosås + svartpeppar). Det kommer ryka ur röven imorgon, sablarns vad drag det blev i käket. Opti!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-16, 13:41   #18005
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Skorna är för stora, så hur jag än snörar de så blir det kasst. Däremot tror jag att jag ska överlag lära mig att snöra mindre vid vristen och mer över foten.

Jag kör bara ett par löparsockor, i bomull. Vilket i sig är lite akward då jag vandrar och klättrar alltid i dubbla par och alltid ull. Får fundera på om jag ska prova något nytt på löpningen. Föredrar tjockare sockar när jag kör trail då de blir blöta och äckliga efter första bästa vattenpöl.

Blöt vindjacka är sällan ett problem på sommaren, men det är mer nu vintertid jag reagerat på att den kyler ner mig på ett sätt som jag inte kan kompensera. Oftast får man upp kroppstemperatur, men temperaturen över armarna står inte pall köldeffekten från jackan. Klart förbättringsområde.
Har du prövat någon form av underställströja i ull? Borde bli bättre även om det tenderar att bli lite dyrt att köpa många sådana,ull är ju ett grymt underskattat material som håller bra temperatur och som värmer även när det är blött
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-16, 14:41   #18006
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Har du prövat någon form av underställströja i ull? Borde bli bättre även om det tenderar att bli lite dyrt att köpa många sådana,ull är ju ett grymt underskattat material som håller bra temperatur och som värmer även när det är blött
Problemet med ull är att jag svettas rätt mycket och ullen torkar inte lika snabbt som syntet, så för inte fullt lika intensiva aktiviteter så älskar jag merinoull, men när det väl blir dyngsyrt så är det som en våt wettextrasa på sig även där. Syntet bär inte fukten på samma sätt och blir inte lika tung (men ullen värmer bättre än syntetet överlag när båda plaggen har blivit blöta.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-16, 14:50   #18007
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Fartlek/mixpass

Träningsform: Traillöpning
Distans: ~ 5 km
Tid: -
Snittpuls: -
Terräng: Sjukt mycket hinder i trailspår

summering:
Dagens äventyr skapade jag onekligen själv. Jag körde först upp efter Härskogsvägen, men nu hade plogbilarna verkligen skottat igen alla parkeringsfickor och jag hatar verkligen att springa elljusspåret först innan jag får komma ut på riktig stiglöpning. Bestämde mig för att köra upp mot Härsjödamm istället och se om jag kunde parkera där. Såg på GPSen att det fanns en genväg rätt nära där jag bor, så svängde upp på den och noterade rätt snabbt att den vägen var inte speciellt bra. Körde förbi någon häst och så. Sedan såg jag att jag skulle in vänster och körde in på en mindre väg som såg ännu sämre ut. Jag såg dock på GPSen att det var inte så långt jag skulle på denna för att kunna komma ut på riktiga Härsjödammsvägen, så jag började rulla. Efter ca 100 meter insåg jag mitt misstag. Det var ingen riktig väg, utan en traktorväg mellan två åkrar och den var helt sjukt sönderkörd. Det var enorma hål och jag insåg att jag skulle inte fixa att backa utan det var bara att chansa och köra. Vägen var ingen väg utan såg mer ut som ett sådant där terrängspår som man testar terrängfordon på. Landrover training arena typ....det gick upp och ner och vattenpölar fanns inte utan det var vallgravar.

Någonstans där så fanns det minst en person i husen omkring som stod i fönstret och skrek "NEJNEJNEJ" åt en Audi A4a som dundrade ner i grop efter grop. Jag hängde upp bilen flera gånger och insåg att jag antagligen skulle krossa framspoilern, men jag visste att fastnar jag så kommer det bli sjukt svårt att få loss mig utan traktor. Brakade flera gånger ner riktigt hårt i gropar och slog i underredet rejält, men fick försöka hela tiden ha bra varvtal och hoppas på att fyrhjulsdriften skulle fixa det även när bilen blev hängandes med bara något hjul i marken. Det var nog en kilometers terrängkörning men tamefan så fastnade inte bilen en enda gång och jag har varit under bilen nu och kollat, men jag klarade spoilern och det var mest hasplåtatarna som har slagit i. Helt jävla otroligt.

När jag väl kom fram och parkerade var jag sjöblöt av svett och skakade av adrenalin efter bilkörningen, så första 500m sprang jag väldigt märkligt. Sprattlade liksom fram av adrenalin.

Körde ett kortare pass bara, men den här sträckan var sämre än jag mindes. Den var fruktansvärt sönderkörd av cyklar och det var enormt mycket grenar, nedfallna träd och hinder. På flera ställen var det knappt löpbart. Inga fler löppass på denna delen av Vildmarksleden förrän de har kvistat av lite samt ordnat lite spångar.
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2017-12-16 klockan 14:51.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-16, 15:24   #18008
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Vet inte hur det ser ut i Bollekollen nu om snökanonerna är igång där osv, men planen var att skippa långpass denna helg och köra mixpass idag och ett backpass med stegjärn och mina storskor imorgon, med fullpackad ryggsäck osv. Om någon har vägarna förbi och vill hånskratta åt en sliten farbror i skidbacken imorgon så välkomna förbi.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-16, 21:11   #18009
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Hade jag bott i närheten hade jag grävt fram stegjärnen och lastat stora väskan och hängt på för att säkerställa att du kan känna dig som den pigge i backen!

Läskigt det där att åka bil där det är gropigt nog att ställa bilen på underredet..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-16, 23:23   #18010
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Hade jag bott i närheten hade jag grävt fram stegjärnen och lastat stora väskan och hängt på för att säkerställa att du kan känna dig som den pigge i backen!

Läskigt det där att åka bil där det är gropigt nog att ställa bilen på underredet..
Du hade varit mer än välkommen!

Ja det där med bilen kommer jag drömma mardrömmar om. Det hade inte gått att få dit en bärgare, utan jag hade fått gå runt och knacka på och se om någon granne haft en traktor eller något riktigt moster till fyrhjulsdriven truck. Det kändes inte som de kört där med någon vanlig bil, utan mer som att det var ju en riktig jeepväg. Vattenpölarna var så djupa så jag nådde aldrig botten på flera utan slog i hasplåtarna och gled över snön upp på andra sidan. Helt galet att jag inte slog sönder bilen totalt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 17:41   #18011
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Bergsträning

Träningsform: Backträning
Distans: - km
Tid: ~ 1 tim
Snittpuls: -
Terräng: Skidbacke

summering:
Vaknade med en helt brutal värk i ryggen inatt. Har orsakat en låsning i ryggen som värker rejält, så hade problem med att somna om och kunde bara sova på en enda sida. Försökte med alla konstens regler stretcha och bända ut ryggen på förmiddagen, men gick bet. Hade behövt något som hade kunnat ställa sig på min rygg och trampat lite på den. Får se om det är kvar imorgon, men har en sablarns tjänsteresa som gör att jag inte kan besöka någon kotknäckare förrän på tisdag.

Vet inte hur länge snön blir kvar, så lika bra att utnyttja den medan den är här. Tog fram mina storskor och stegjärn och drog till slalombacken med ryggsäck och stavar. Första gången jag använt skorna+stegjärnen sedan Everest. Otroligt ovant, nästan 1,6 kg på vardera fot och allt annat än smidig känsla. Däremot älskar jag stegjärnen. På samma ställe som jag gled och kämpade i lera för några veckor sedan, gick jag nu upp som en snövessla med brutalt grepp trots att det inte var mycket snö. Ännu roligare att traska nedför då stegjärnen gör att det kvittar om det är brant, det är bara att lita på sig själv, luta sig framåt och köra ner alla åtta eller tio taggar om det är djupare snö.

Hade lite mindre vikt i ryggsäcken idag med tanke på rygglåsningen och smärtan, men det gick bra i backen iaf. Nöjde mig med några vändor upp och ner i backen. Det går så otroligt långsamt när man trampar på med storskorna, men blev ett bra pass. Lite pulkåkande ungar som undrade vad jag hade för skor, vilket jag gärna visade och berättade lite om medan deras blonda milfar stod en bit bort.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 20:30   #18012
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Men det vet jag.

Den töar bort i morgon!
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-18, 21:39   #18013
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Verkar som om jag har brutit min tumme. Trodde först det var en stukning men har alla symptom som pekar på ett brott. Hopp! För övrigt så stannade jag på A6 i Jönköping under dagens tjänsteresa men parkerade i precis fel flygel för mitt ärende, så förutom någon snattare så har jag troligtvis temporekord mellan de båda flyglarna.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 05:13   #18014
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Vad har hänt med tummen?

Tår vet jag att man ofta inte gör något åt och de får läka ihop av sig själva. Men tummarna brukar det väl vara annorlunda med?
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 10:06   #18015
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Vad har hänt med tummen?

Tår vet jag att man ofta inte gör något åt och de får läka ihop av sig själva. Men tummarna brukar det väl vara annorlunda med?
Någon vecka sedan då jag skulle trycka ner en grej då jag monterade lyktstolpen på tomten. La kroppstyngden över tummen och fick en rejäl stukning trodde jag. Blev dubbelt så stor tumme direkt, men jag känner av det när handen blir nerkyld eller om jag rör mycket på tummen. Kan ha blivit ett mindre brott.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)