Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-07, 11:25   #16
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nej, jag menade: Hade de fel förut när de fastslog att överätning av protein INTE gör en fetare?
Jag undrar hur det egentligen står till med detta. Jag har testat med extrema proteinmängder och har inte märkt någon skillnad alls i viktuppgångstakten på samma kaloriöverskott och inte heller i fördelningen fett/muskelmassa.

Jag kan utan problem komma upp i "Jose Antoniomängder" och mer därtill utan att ens inta proteinpulver. Min egna teori är att andra blir så mätta att de äter mindre men att de inte vet om det helt enkelt. Har även för mig att att jag läst att den termiska effekten redan är medräknad i kcalmängden? Är ej säker dock men vore trevligt med mer input och tankar om detta.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-07, 13:53   #17
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Jag undrar hur det egentligen står till med detta. Jag har testat med extrema proteinmängder och har inte märkt någon skillnad alls i viktuppgångstakten på samma kaloriöverskott och inte heller i fördelningen fett/muskelmassa.

Jag kan utan problem komma upp i "Jose Antoniomängder" och mer därtill utan att ens inta proteinpulver. Min egna teori är att andra blir så mätta att de äter mindre men att de inte vet om det helt enkelt. Har även för mig att att jag läst att den termiska effekten redan är medräknad i kcalmängden? Är ej säker dock men vore trevligt med mer input och tankar om detta.
Du missar en aspekt, fett lagras in som kroppsfett, protein gör det i princip inte. En överätning av fett kommer således göra att du lagrar in mer fett, en överätning av protein stänger förvisso ner din fettförbränning, men ingen ny inlagring sker.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-07, 13:57   #18
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
No shit
Haha, exakt samma två ord som dök upp i mitt huvud
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 08:41   #19
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotisk studie Visa inlägg
Despite the healthy “halo” that surrounds the consumption of peanut butter, eating too much of it will make you fatter.
Va fan, läggs det energi på sånt här? Det är väl självklart. Fy fan va arg jag blir. Vad är nästa studie? Går man upp i vikt mer eller mindre av att äta vårrullar doppade i jordnötssås istället för vårrullar doppade i sötsur sås?
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 09:05   #20
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Så idiotiskt är det inte. Överätning av intakta jordnötter har inte samma effekt.

Citat:
Objective:

To study the effects of snacking based on fast acting carbohydrates (candy) or fat and protein (peanuts) in a prospective randomized, parallel intervention study.

Methods:

Basal metabolic rate (BMR) and cardiovascular risk factors were measured before and after hyper-alimentation by addition of 20kcal/kg (84kJ/kg) body weight of either candy or roasted peanuts, to the regular caloric intake, for two weeks in healthy subjects. Eleven men and 14 women completed the randomized study.

Results:

Energy-intake increased similarly in the groups (candy: +46.1±35%, peanuts: +46.8±28% p=0.96). Body-weight (candy: from 67.3±7.6kg to 68.1±7.3kg, p=0.01, nuts: from 68.7±6.1kg to 69.0±5.7kg p=0.3) and waist circumference increased significantly only in the candy group. At the end of the study LDL cholesterol (candy: 2.6±0.4mmol/l peanuts: 2.1±0.4mmol/l, p=0.005) and ApoB/ApoA-1-ratio (candy: 0.68±0.16 peanuts 0.53±0.11, p=0.01) were higher in the candy group than in the peanut group. On the other hand, BMR increased only in the peanut group (candy: from 6.657±1.1MJ/24h to 6.762±1.1MJ/24h, p=0.3 nuts: from 6.896±0.98MJ/24h to 7.256±1.1MJ/24h, p=0.02).

Conclusion:

Two weeks of snacking based on peanuts does not cause the same negative metabolic effects as an isocaloric diet in which the snacking is based on short acting carbohydrates in the form of candy in non-obese healthy subjects.
Two weeks of overfeeding with candy, but not peanuts, increases insulin levels and body weight. Scandinavian Journal of Clinical and Laboratory Investigation
Volume 69, 2009 - Issue 5.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 10:59   #21
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Du missar en aspekt, fett lagras in som kroppsfett, protein gör det i princip inte. En överätning av fett kommer således göra att du lagrar in mer fett, en överätning av protein stänger förvisso ner din fettförbränning, men ingen ny inlagring sker.
Hur kan du möjligen tro att jag missat den aspekten? Det är ju just därför jag provat det. Skulle det gälla en eller ett par dagars överätning så vinner man på att mimimera fettintaget.

I Jose Antonios studier så att man ju dock som vanligt men man LA TILL extra protein, jag har till och med MINSKAT på de andra makronutrienterna vissa gånger för att få plats med ännu högre energimängd av protein.

Eller menar du att man ska göra en lyckad bulk med 0 gram fett och 0 gram kolhydrat så att det inte bildas fett genom de novo lipogenesis heller? Jag har märkt att jag inte gör några gains på minimala mängder fett.

Sen så kan det ju också ha att göra med att jag med mina gener inte längre kan förvänta mig att få så mycket mer gains längre vad jag är gör. Oavsett så anser jag med mitt egna experiment har debunkat att man ej går upp i vikt med extrema proteinmängder.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 14:21   #22
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Inga nyheter kanske men bra att de belyser det faktum att naturella jordnötter är bättre än jordnötssmör, vilket troligtvis inte är en 'no-brainer' för gemene man.

Personligen kommer jag fortsätta trycka jordnötssmör dagligen men i moderata mängder så klart.
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 17:03   #23
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Skippers jordnötssmör i icke-moderata mängder är godast och bäst.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 17:51   #24
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Skippers jordnötssmör i icke-moderata mängder är godast och bäst.
För att de innehåller mest socker och salt av alla sorter skulle jag tro.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 18:02   #25
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
För att de innehåller mest socker och salt av alla sorter skulle jag tro.
Korrekt. Skippy heter den naturligtvis. Jättefin burk också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 19:46   #26
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Skippers jordnötssmör i icke-moderata mängder är godast och bäst.
En fenomenalt korrekt bedömning på min ära!
Och sylt, jordgubbssylt.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)