Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-01, 11:26   #406
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
100 ug är 4000 IE
Japp, det är det. Vet att 1ug är 40IE, men snurrade ihop mg, ug och IE i någon tidigare post på sistone också. Helt väck Måste öka kaffedosen igen.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 15:13   #407
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
5-10 000 IE/dag. Vitamin D3 + K2 tillsammans med Omega-3.
Jo, jag tänkte mest på själva fabrikatet/märket.

Landade på Friggs d-vitamin som innehåller 2000 IE per kapsel, tänker nog nöja mig med att ta 1 om dagen. Ser dock inget behov av att ta extra vitamin K2 eller omega-3 då jag får i mig rikligt med sånt från kosten (och har ingen anledning till att misstro min absorptionsförmåga där).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 19:44   #408
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Det var säkert över ett år sedan jag sist tog D-vitamin. Tog blodprov häromdagen och fick ett värde på 103 nmol/L.

Lever jag på mina förråd månntro? Är det värt att börja knapra D-vitamin igen nu under vinterhalvåret trots allt?
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 19:58   #409
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Xead Visa inlägg
Det var säkert över ett år sedan jag sist tog D-vitamin. Tog blodprov häromdagen och fick ett värde på 103 nmol/L.

Lever jag på mina förråd månntro? Är det värt att börja knapra D-vitamin igen nu under vinterhalvåret trots allt?
Svårt att säga. Du har troligtvis förråd från sommaren fortfarande.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 20:40   #410
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Vissa artiklar tar ju upp ganska höga intag för vad atleter kan dra nytta av på vissa sätt.

Ogan D, Pritchett K. Vitamin D and the athlete: risks, recommendations, and benefits. Nutrients. 2013;5(6):1856-68. Published 2013 May 28. doi:10.3390/nu5061856. Länk.
Uttdrag:
Citat:
Optimal levels of serum 25(OH)D are no exception to the controversy. When serum levels reach >32 ng/mL, parathyroid hormone (PTH) levels become stable and reduce the risk of secondary hypoparathyroidism, which is commonly associated with low vitamin D status. In addition, intestinal calcium absorption is enhanced, reducing the risk of secondary bone disease [5,28]. These basic vitamin D functions are efficiently demonstrated at 25(OH)D levels >32 ng/mL; however, superior benefits are observed at even greater levels. For example, only at 25(OH)D levels >40 ng/mL, does vitamin D begin to be stored in the muscle and fat for future use [20,28]. Therefore, at levels <40 ng/mL, the body relies on a daily replenishment of vitamin D to directly satisfy its daily requirements, which is not likely to be present in the common diet. At levels <40 ng/mL, there appears to be just enough circulating 25(OH)D available for all of the immediate metabolic needs; however, stored vitamin D is not likely available for the advanced processes involved in the critical autocrine pathways [20].
Sikora-Klak J, Narvy SJ, Yang J, Makhni E, Kharrazi FD, Mehran N. The Effect of Abnormal Vitamin D Levels in Athletes. Perm J. 2018;22:17-216. Länk.
Citat:
Elite athletes have a higher incidence (incidence rate = 4.04, confidence interval = 95%, p < 0.05) of upper respiratory tract infections than do recreationally competitive athletes, putting them at higher risk of missing playing time.63 Additionally, athletes with optimal vitamin D levels (> 48.08 ng/mL [> 120 nmol/L]) present significantly less often for treatment of upper respiratory tract infections, and their severity scores and days experiencing illness are significantly lower than those with vitamin D deficiency (< 12.02 ng/mL [< 30 nmol/L]).13
Owens DJ, Allison R, Close GL. Vitamin D and the Athlete: Current Perspectives and New Challenges. Sports Med. 2018;48(Suppl 1):3-16.
Denna studie har ett exempel på ett beslutsprocess för att se om man behöver tillskott eller ej.


Men av alla studier jag läst så verkar det inte direkt finnas tillräckligt med starkt underlag för någon rådande konsensus om dosering vare sig för prestation och/eller för att undvika ev. toxicitet vid långvarigt bruk av tillskott.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 21:08   #411
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Svårt att säga. Du har troligtvis förråd från sommaren fortfarande.
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Vissa artiklar tar ju upp ganska höga intag för vad atleter kan dra nytta av på vissa sätt.

Ogan D, Pritchett K. Vitamin D and the athlete: risks, recommendations, and benefits. Nutrients. 2013;5(6):1856-68. Published 2013 May 28. doi:10.3390/nu5061856. Länk.
Uttdrag:


Sikora-Klak J, Narvy SJ, Yang J, Makhni E, Kharrazi FD, Mehran N. The Effect of Abnormal Vitamin D Levels in Athletes. Perm J. 2018;22:17-216. Länk.


Owens DJ, Allison R, Close GL. Vitamin D and the Athlete: Current Perspectives and New Challenges. Sports Med. 2018;48(Suppl 1):3-16.
Denna studie har ett exempel på ett beslutsprocess för att se om man behöver tillskott eller ej.


Men av alla studier jag läst så verkar det inte direkt finnas tillräckligt med starkt underlag för någon rådande konsensus om dosering vare sig för prestation och/eller för att undvika ev. toxicitet vid långvarigt bruk av tillskott.
Nåväl, kan lika gärna börja ta D-vitamin nu under vinterhalvåret då mina nivåer kanske sjunker.

Behöver inte slänga i mig några hästdoser men kanske runt 2-2500 IE/dag. D-vitamin är dessutom förhållandevis billigt nuförtiden.
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 11:52   #412
Lentils
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 19
När börjar ni käka d-vitamin igen efter att sommarn tar slut? Tänker att det snart börjar bli dax
Lentils är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 13:05   #413
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jag tar 2000 på sommaren och 4000 på vintern. Minskar dosen med 2000 om jag ätit rejält med fet fisk eller solat en dag.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 14:28   #414
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
1/9 eller 1/10 brukar jag kliva på. Känns helt onödigt nu när man buffrar så mycket fortfarande av äkta sol.
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 18:07   #415
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
tar 50 - 60k IU varannan vecka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 18:10   #416
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
tar 50 - 60k IU varannan vecka.
Alltså en bolusdos på en och samma gång?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 18:20   #417
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Alltså en bolusdos på en och samma gång?
Ja, jag orkar inte hålla på ta varje dag. Så kör 2 doseringar per månad på grund av lathet. Kapslarna är 10k iu så är extremt enkelt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 20:11   #418
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jag tar 2000 på sommaren och 4000 på vintern. Minskar dosen med 2000 om jag ätit rejält med fet fisk eller solat en dag.
Vad ligger ditt d-vitaminvärde på under sommaren respektive vintern?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 22:04   #419
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Vad ligger ditt d-vitaminvärde på under sommaren respektive vintern?
Det ligger fint mellan 118-125 året om på den här dosen. Har inte mätt det superfrekvent men hamnade uppåt +150 när jag tog 7500 på vintern och 2500 på sommaren så därför minskade jag. Låg fortfarande lite högt på 5000/2500 men ligger snyggt på 4000/2000.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 22:19   #420
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Som alltid med supplementering är det ju att föredra att mäta värdena i blodet istället för att bara titta på dosen. Kostmässigt finns det anledning att tro att jag har magnesiumbrist t.ex., men tittar man på mitt värde ligger det i överkant, sannolikt för att njurarna inte klarar av att filtrera ut överskottet snabbt nog. Hade jag bara gjort en kostkalkyl hade jag kanske valt att supplementera med magnesium, och det hade nog inte varit särskilt lyckat.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)