Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-02, 14:08   #61
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
Jag vill också programmera och/eller syssla med IT :/
Att tala grekiska flytande är nog så bra :/
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 14:09   #62
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Att tala grekiska flytande är nog så bra :/
Orka starta en tråd och bara snacka med skaparn i den.
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 14:15   #63
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
Orka starta en tråd och bara snacka med skaparn i den.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 14:32   #64
sehnpaa
Registered User
 
sehnpaas avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 300
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vim! Finns det någon annan editor?
Sitter du något i Visual Studio? Hur går det isåfall med så olika utvecklingsmiljöer? Eller använder du något vim-plugin i VS?
sehnpaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 14:38   #65
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av sehnpaa Visa inlägg
Sitter du något i Visual Studio? Hur går det isåfall med så olika utvecklingsmiljöer? Eller använder du något vim-plugin i VS?
Vim är min utvecklingsmiljö.

Visual Studio?

$ uname -a
Linux pellefant 2.6.28-11-generic #42-Ubuntu SMP Fri Apr 17 01:57:59 UTC 2009 i686 GNU/Linux
$

:-)

Men prova http://www.viemu.com/.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 14:43   #66
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vim är min utvecklingsmiljö.

Visual Studio?

$ uname -a
Linux pellefant 2.6.28-11-generic #42-Ubuntu SMP Fri Apr 17 01:57:59 UTC 2009 i686 GNU/Linux
$

:-)

Men prova http://www.viemu.com/.
Tsk tsk, det är bara amish boys som 2009 sitter med en helt lam texteditor och koddar. Kod är inte text.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 14:45   #67
sehnpaa
Registered User
 
sehnpaas avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 300
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vim är min utvecklingsmiljö.

Visual Studio?

$ uname -a
Linux pellefant 2.6.28-11-generic #42-Ubuntu SMP Fri Apr 17 01:57:59 UTC 2009 i686 GNU/Linux
$

:-)

Men prova http://www.viemu.com/.
Aha, så du har inte blivit tvingad till någon annan? Lyx.


Vad kod än är så representeras det ganska bra av text. Och text är väldigt bekvämt att hantera.
sehnpaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 14:50   #68
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
På vilket sätt skulle tex Vim hjälpa en att skapa bättre kod snabbare? Lite som att ställa upp i F1 med lådbil för att det är mer "oldschool".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 14:54   #69
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av sehnpaa Visa inlägg
Aha, så du har inte blivit tvingad till någon annan? Lyx.


Vad kod än är så representeras det ganska bra av text. Och text är väldigt bekvämt att hantera.
Nej det gör det inte. Text är uselt på att representera kod. Du missar helt semantiska skillnader. Se ex:

// kyk
void kyk() {}

...
{
kyk = 1;
}

printf("kyk", kyk);


Där har du text. Om du nu vill refaktorisera din kod för att det är så att den globala variabeln kyk numer heter penïs i sann PK-anda så är du grillad med din jävla bs-Vim-editor. Du får lov att själv piska fram sed och sedan blir det att skrubba knäna för de kommer att behöva trolla.

Glöm inte bort att du även har xml, html och conf-filer (som heter vad som helst men innehåller både a=b-format, kommaseparereade fält samt json) spridda över en stor katalogstruktur som även de möjligen innehåller lite kyk.

Passa dig för att byta namn på do_kyk.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 15:02   #70
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
På vilket sätt skulle tex Vim hjälpa en att skapa bättre kod snabbare?
Det mesta jag gör med min kod är att ändra på text, varesig jag skrev den nyss eller tidigare.

Sök efter foo, ersätt ordet med bar:

/foo<CR>cwbar<C-c>

Spela in ett makro i a som stoppar in "börjanpåradengrej" i början av raden och hoppar ned till nästa rad. Spela upp igen med @a (eller @@ för att upprepa senaste)

qa0ibörjanpåradengrej<C-c>jq

Citat:
Ursprungligen postat av Grahn
Lite som att ställa upp i F1 med lådbil för att det är mer "oldschool".
Nej.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 15:03   #71
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Om du nu vill refaktorisera din kod för att det är så att den globala variabeln kyk numer heter penïs i sann PK-anda så är du grillad med din jävla bs-Vim-editor.
Vim har plugins och kan utökas i en rad olika språk.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 15:08   #72
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vim har plugins och kan utökas i en rad olika språk.
Jag är säker på att de alla lever i 2000-talet. Allvarligt talat och detta är inget personligt egentligen. Men det är bakåtivrare som det du representerar här som gör att dattor suger så fruktansvärt mycket kyk fortfarande för ni sitter med era satans Zen-verktyg som är lika bra nu som 1959 när de skapades. Ffs, sedan dess har världen hänt!
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 15:27   #73
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Men det är bakåtivrare som det du representerar här som gör att dattor suger så fruktansvärt mycket kyk fortfarande för ni sitter med era satans Zen-verktyg som är lika bra nu som 1959 när de skapades. Ffs, sedan dess har världen hänt!
Njae. Jag skulle inte vilja påstå att Microsoft har bidragit med särskilt mycket i användarvänlighet, och de har ändå verkat under 2000-talet. Apple är duktigare där. Så det handlar inte om ålder.

Visst, folk använder fortfarande Notepad. Och en del gillar peka-och-klicka-och-wizards, one-off kodgeneratorer och sånt. Praktiskt när man behöver det.

Men... Jag använder tangentbordet för att mata in text bra mycket mer än jag byter namn på variabelnamn. Det känns vettigare att optimera för textinmatning och -ändring.

Dessutom, om vi pratar programmering, så uppfanns ändå allting vi gör idag i början på 60-talet med LISP 1.5, och i början på 80-talet med Common Lisp. Bortse från syntaxen, den retar bara i början, titta istället på tvättlistan egenskaper:

interactivity (dynamic redefinitions),
first-class symbols,
arbitrary-precision integers,
exact rational arithmetic,
well-integrated complex numbers,
generalized references,
multiple values,
first-class functions,
anonymous functions,
macros,
multiple inheritance,
multiple dispatch,
generic functions,
method combination,
(first-class) classes and meta classes,
(first-class) packages,
built-in programmable parser (read),
uilt-in programmable unparser,
reader macros,
compiler macros,
optional argument,
keyword arguments,
meta-object protocol,
special (dynamically scoped) variables,
named blocks, nonlocal goto (catch/throw),
conditions, restarts,
the loop macro,
the format function,
type declarations,
compiler available at run-time,
extensive list processing features.

Varje feature med exempel på http://abhishek.geek.nz/docs/features-of-common-lisp

Jag förväntar mig inte att särskilt mycket av egenskaperna i den listan skall imponera någon, se Paul Grahams uppsats "Beating the averages" på http://www.paulgraham.com/avg.html, specifikt stycket "The Blub Paradox"

----

Vad som händer i praktiken är att folk återuppfinner hjulet, om och om igen, snarare än att tänka ut nya smarta saker.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2009-09-02 klockan 15:29.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 15:32   #74
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Nej allting bra uppfanns inte då. Visst har du rätt om msft; deras utvecklingsmiljö var helt ok någon gång i slutet av 90-talet, men sedan dess har den bara fyllts med wizards. Det är inte wizards jag menar dock.

Jag snackar om en applikation som känner till semantik och som precis som en kompilator har total koll på alltings betydelse i det aktuella kontextet. Samtidigt som editorn är lika blixtsnabb och responsiv som Vim.

Jag angav namnbyte bara för att illustrera skillnaden mellan text och kod. Att byta namn på en symbol är dock väldigt vanligt. Eller att lägga till en parameter, byta ordning i parameterlistan, extrahera en subklass ur en fetare klass, etc. Att göra sådana saker med ett verktyg som utför det du begär av det, med samma säkerhet som att kompilatorn säger: Fel på rad Nnn, är ovärderligt. Plötsligt sitter du inte och pitar in bokstäver utan jobbar med helheten som den massa av strukturerad mening som det är.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 15:38   #75
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Visual Studio är i och för sig i en klass för sig om vi pratar IDE. Men och andra sidan så finns det inte alltid behov för en full IDE när man knappar lite Python, Vim med plugins (som ger omnicomplete, symbol-hantering etc) fungerar rätt bra för många.

Sedan kanske man inte vill knappa c#/Java med det men en del anser att det är en sak som talar mot språket och inte mot editorn... de jäklarna ;-)
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)