Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-27, 00:26   #2551
Librish
Registered User
 
Librishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 285
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Knepigt att jämföra löner mellan städer och länder. En topplön i Sverige går ju knappt överleva på i Silicon Valley. Man skall ju inte stirra sig helt blind på siffrorna i lönekuvertet, utan man får ju titta lite på livskvalitet också.

En gammal kursare till mig jobbar på ett stort amerikanskt IT-bolag borta i "dalen". Han tjänar väl ungefär fem gånger mer än jag, samtidigt är hans bostad ungefär lika mycket dyrare också. Han måste också stiga upp och åka till jobbet senast kl 6 för att hålla pendlingen under 1 timme - enkel resa. Åker han kl 7 så är det så mycket bilköer att det tar snudd på 2 timmar. Övertidsersättning finns inte, så de jobbar grymt många timmar.

Då är man själv ganska nöjd med att kunna promenera till jobbet på dryga 10 minuter och att chefen drar sig för att beordra övertid för att det kostar extra. Men visst jobbar de med en del coola projekt därborta som man avundas.
Du kan utan problem bo nära nog att du inte behöver pendla, och det är inte så svårt att hitta jobb där du inte behöver stoppa in mer än 40 timmar / vecka. Det finns många subjektiva anledningar till att inte vilja bo i USA men "objektivt" så är jobben bättre för dom flestas definition av bättre. Det som är svårast är nog att få 5+ veckors semester.
Librish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 11:35   #2552
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Librish Visa inlägg
Du kan utan problem bo nära nog att du inte behöver pendla, och det är inte så svårt att hitta jobb där du inte behöver stoppa in mer än 40 timmar / vecka. Det finns många subjektiva anledningar till att inte vilja bo i USA men "objektivt" så är jobben bättre för dom flestas definition av bättre. Det som är svårast är nog att få 5+ veckors semester.
USA är stort och det skiljer sig givetvis mellan städer. San Francisco är extremt dyrt. Jag kollade nyss på Zillow vad en lägenhet som motsvarar min egen skulle kosta ifall man önskar cykelavstånd till någon av de stora IT-drakarna. Dessa ligger på mellan $2.5-4 miljoner, förvisso ägarlägenheter men man skall ändå betala några hundra dollar extra på månad för fastighetsskötseln.

Finns ju yngre IT-ingenjörer som väljer att bo i POD-living:


Att hyra en POD likt ovan i SanFran kostar dryga tusen dollar i månaden. Funkar dock mindre bra om man likt min kursare har fru och barn.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 16:37   #2553
Librish
Registered User
 
Librishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 285
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
USA är stort och det skiljer sig givetvis mellan städer. San Francisco är extremt dyrt. Jag kollade nyss på Zillow vad en lägenhet som motsvarar min egen skulle kosta ifall man önskar cykelavstånd till någon av de stora IT-drakarna. Dessa ligger på mellan $2.5-4 miljoner, förvisso ägarlägenheter men man skall ändå betala några hundra dollar extra på månad för fastighetsskötseln.

Finns ju yngre IT-ingenjörer som väljer att bo i POD-living:


Att hyra en POD likt ovan i SanFran kostar dryga tusen dollar i månaden. Funkar dock mindre bra om man likt min kursare har fru och barn.
Om du ska köpa en stor lägenhet centralt kan det bli väldigt dyrt, men som du säger om man tjänar 5ggr så mycket så kan ju lägenheten vara 5ggr dyrare och du har fortfarande mer på sparkontot.

Sen ska det också sägas att dom flesta Bay Area-bolagen inte har sitt kontor i centrala San Francisco och "pod-living" verkligen inte är något som någon som jobbar IT gör för att dom behöver, är väl mer att dom tycker det är en rolig grej.
Librish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 17:30   #2554
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Librish Visa inlägg
Om du ska köpa en stor lägenhet centralt kan det bli väldigt dyrt, men som du säger om man tjänar 5ggr så mycket så kan ju lägenheten vara 5ggr dyrare och du har fortfarande mer på sparkontot.

Sen ska det också sägas att dom flesta Bay Area-bolagen inte har sitt kontor i centrala San Francisco och "pod-living" verkligen inte är något som någon som jobbar IT gör för att dom behöver, är väl mer att dom tycker det är en rolig grej.
Ja, POD-living är nog mest unga "entreprenörer" som precis startat ett eget bolag och ännu inte har några större inkomster.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 18:15   #2555
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Librish Visa inlägg
Sen ska det också sägas att dom flesta Bay Area-bolagen inte har sitt kontor i centrala San Francisco.
Nej, det är jag fullt medveten om. Men kolla priserna runt Mountain View (Google), Cupertino (Apple), Palo Alto, (HP), Menlo Park (Facebook), Santa Clara (Nvidia), San Jose (Adobe). Inte direkt billigt där heller. Och ju närmare man kommer "main company campus" desto dyrare blir det.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 23:35   #2556
Librish
Registered User
 
Librishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 285
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Nej, det är jag fullt medveten om. Men kolla priserna runt Mountain View (Google), Cupertino (Apple), Palo Alto, (HP), Menlo Park (Facebook), Santa Clara (Nvidia), San Jose (Adobe). Inte direkt billigt där heller. Och ju närmare man kommer "main company campus" desto dyrare blir det.
Det har ganska lite med var HQ ligger att göra. Palo Alto är dyrt för att det är ett fint område, typ Lidingö, inte för att Tinder har kontor där.

Till exempel Facebook ligger tekniskt sett i Menlo Park men egentligen ligger i Belle Haven / East Palo Alto som är relativt risiga områden så bostäderna närmast campus är billigare än princip allt annat på the peninsula.

Sedan så blir det också dyrt därför att nästan allt utanför SF är amerikanska förorter så det är villor eller radhus vi pratar om, finns väldigt få lägenheter.

Senast redigerad av Librish den 2020-12-27 klockan 23:38.
Librish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-28, 00:07   #2557
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Fy farao vad jag älskar svelte.

https://svelte.dev/
https://github.com/sveltejs/svelte

Slår vad en öl att om 5-8 år kommer alla att prata som svelte som man pratar om Vue eller React idag.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-28, 06:29   #2558
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Fy farao vad jag älskar svelte.

https://svelte.dev/
https://github.com/sveltejs/svelte

Slår vad en öl att om 5-8 år kommer alla att prata som svelte som man pratar om Vue eller React idag.

Kan man köra det/kompilcera det till native?
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-29, 01:12   #2559
ed1234
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Fy farao vad jag älskar svelte.

https://svelte.dev/
https://github.com/sveltejs/svelte

Slår vad en öl att om 5-8 år kommer alla att prata som svelte som man pratar om Vue eller React idag.
Mja, själv skulle jag gissa på att det om fem år finns ytterligare 4 motsvarigheter till angular och dylikt. När ska den röriga frontend-världen börja sansa sig lite egentligen

Hursom ser det väl stiligt ut utifrån att bara ha kollat på något av exemplena! Några särskilda fördelar du ser gentemot react?
ed1234 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-29, 14:59   #2560
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Kan man köra det/kompilcera det till native?
Är för korkad, vad menar du med native? WebAssembly?

Svelte är en kompilator, så du kodar allt med alla finurligheter, som t.ex. du skulle ha gjort med react och Vue. Men istället för som t.ex. react där du behöver skicka med en drös med polyfills, js-filer, skapa shadowdoms etc. så kompilerar svelte allt till helt vanlig javascript-kod, vilket resulterar i att du behöver inte hantera extra filer eller annan hantering för klienten. Utan det är ren HTML/CSS/JS som klienten tar emot vilket gör att det dels blir snabbare (även om det egentligen är orelevant när man jämför mot t.ex. react) men äldre datorer och webbläsare kommer att klara av att hantera sidan direkt "out of the box". Det är asnajs.

Fast det jag gillar mest med svelte är att logiken är väldigt enkelt om man suttit med t.ex och byggt sidor med EJS som template engine i node/express.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-29, 15:02   #2561
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av ed1234 Visa inlägg
Mja, själv skulle jag gissa på att det om fem år finns ytterligare 4 motsvarigheter till angular och dylikt. När ska den röriga frontend-världen börja sansa sig lite egentligen

Hursom ser det väl stiligt ut utifrån att bara ha kollat på något av exemplena! Några särskilda fördelar du ser gentemot react?
Är väl typ samma sak, fast skillnaden är att svelte kompilerar allt varpå du produktionssättet det, medan t.ex. react byggs hos klienten (sanning med modifikation)

Kör genom https://svelte.dev/tutorial/basics så får du en god uppfattning om det. Fast är du redan bra på React och gillar det så tror jag inte du direkt vinner mycket på att byta ut.

Som sagt, jag är stel av mig så jag har tills nu suttit och enbart byggt appar som är rent SSR med mode/express och använt EJS (embeded JavaScript), och vägrat byta till t.ez. Angular, React, Vue etc. Då jag tycker det har varit så onödigt komplext när man i praktiken bara bygger enklare crud-applikationer. Men upplever inte den komplexen hos svelte, men det kan nog hänga ihop med att jag kan känna igen mig i hur jag skrev med EJS till att jag skriver i svelte.

Och komponenter, första gången jag skrivit sådana - fy fan vad underbart det är !
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!

Senast redigerad av Snubben den 2020-12-29 klockan 15:05.
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-29, 15:06   #2562
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Om man är van vid React och vill ha server-side rendering eller static generation kan man ju kika på Next.js.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-30, 10:15   #2563
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Fråga: någon med koll på löneläget i Umeå jämfört med övriga Sverige så som GBG, Malmö etc. Stockholm undantaget.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 22:40   #2564
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Hur stor var skillnaden mellan universitetskurser på grund- och avancerad nivå i datavetenskap generellt sett, upplevde ni? Ska börja läsa det nu när vårterminen börjar, och funderar på om arbetstrycket kommer öka nämnvärt.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 23:46   #2565
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Om man är van vid React och vill ha server-side rendering eller static generation kan man ju kika på Next.js.
Aldrig gillat React, de bara klickade inte och känns så ...bloatware.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)