Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-20, 08:38   #18751
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
2 gånger på samma bana låter ju helt stört. Typ som att springa runt och runt en sjö i 6tim.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 19:22   #18752
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha ja, det är anledningen till att jag inte kommer att springa just det marathon-loppet Varvetmilen i Mantorp med 3x3,2 km, okej, det har ju något. Ett varv går supersnabbt att beta av och då har man avklarat en STOR del av loppet, blir en bra morot. 2x21 km? Mer tveksam!
Det är nog mest att jag redan sprungit Göteborgsvarvet så pass många gånger och kan banan och upplevelsen i sig som gör att jag känner mig fundersam. För är det inte lika mycket folk, inte lika härligt med alla orkestrar och band, alla som är utklädda osv, så blir det ju som en vanlig löpartävling. Där jag kommer fundera på vad jag gör hela första varvet och sedan hata allt inkl mig själv andra varvet.

Det underbara med Göteborgsvarvet är att gamla Agda 75 står med käppen och dunkar takt i musiken och hejjar på, sekunden innan man blir omsprungen av en rökdykare och någon utklädd till en påfågel. Hade det varit Göteborgsvarvet, samma dag, samma event, fast två varv, så hade jag klickat in min startplats på studs. Jag hade asgarvat lika hårt andra varvet åt de härliga lirarna som springer i Tyrolerdräkter och spelar musik (!??!?!) medan de springer.

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
2 gånger på samma bana låter ju helt stört. Typ som att springa runt och runt en sjö i 6tim.
Sådant gör bara sjuka människor!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 20:49   #18753
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Ska du med och springa High Coast Ultra i juni?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 10:42   #18754
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Ska du med och springa High Coast Ultra i juni?
Inte omöjligt!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 11:05   #18755
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
ChipsTuttePress

summering:
Kortpass igår. Trodde jag hade mer tid på mig än vad jag hade när det kom ett sms om att besöket redan var rätt nära huset mitt, så fick lägga tillbaka hantlarna på gymet och köra hem. Körde viktstegrande set på vagt lutande hantelpress fram tills det började gå segt, sedan ökade jag lutningen på bänken och minskade vikten ett set, ökade lutningen på bänken igen och minskade på vikten igen.

Bet riktigt duktigt, skakade i kroppen i flera timmar trots att jag fyllde på protein och malto direkt efter.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 18:57   #18756
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Busrolig löpning

Träningsform: Terränglöpning
Distans: 8 km
Tid: ~55 min
Snittpuls: 167
Terräng: Mysiga stigar, bra kuperat

summering:
Tog bilen till ett helt nytt ställe som jag sett ut på en karta och som inte låg så väldans långt ifrån mitt hus då jag behövde vara lite tidseffektiv med löpningen idag. Kom iväg sent och ville inte ha kylig mörkerlöpning, så tänkte att det räcker med en sådär 8 km. Visste dock inte om att stigen jag hade märkt ut var en del av Bohusleden, så när jag parkerade bilen och trodde jag skulle hitta en tråkig grusväg eller något - så blottade sig istället en helt fantastisk sträckning av Bohusleden. Bland det roligaste jag har sprungit på länge.

Jag kom in i passager där mina axlar knappt fick plats, trånga gångar genom sly där man på riktigt inte kunde möta någon bröst mot bröst. Spångat, stenigt, massa rötter och helt galet tekniskt, sedan plötsligt en äldre tallskog med massor med barr på marken och det mjukaste och skönaste jag sprungit på, på länge. Sprang i bara shorts och tshirt, så drev upp tempot istället och skuttade fram. Stannade och fotade flera gånger och de där små micropauserna gör att pulsen sjunker lite, så efter varje fotostund drev jag upp löpsteget igen. Brutalt roligt.

Det enda negativa på löppasset var att något hände i full fart på en spång så jag tappade balansen, flög fram med skallen rätt mot en stor tall, men slog i armbågen i tallen och rikoschetterade bort från den och fick i en fot i backen och behöll balansen. Axeln var på väg ur led i smällen, men klarade sig med lite knasterljud bara. Hade inte armen tagit tallen så hade mina framtänder suttit kvar i barken. Det var en bra jävla smäll jag åkte på och vrålet i skogen måste ha gjort att varenda svampplockare gjorde i brallan.

Det andra negativa var ett feltramp så jag kom åt en rot eller sten och mina New Balance-skor som är lättviktsskor är så sablarns tunna så de skyddar ingenting. Sprang sista kilometrarna med smärta i foten efter tryckskadan.

Det var helt klart värt det dock med ett så pass magiskt bra pass.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 09:49   #18757
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Riktigt gammal barrskog är nog det mjukaste underlag man kan hitta att röra sig på men ack så ovanligt!

Om du lyckades både klara framtänderna och axeln samma dag så hoppas jag att du även åkte och köpte en trisslott för det där kan nog ha vart en riktig turdag!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 10:56   #18758
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag ställer samma fråga här: har du några erfarenheter om Sandsjöbacka trail? Känns som att det finns ganska stora möjligheter att du har sprungit något av deras lopp Jag är sugen på 50K som jag tror i stora drag ska ha samma sträckning som marathondistansen. Undrar lite över kupering, underlag och sådant, lite allmänt om loppet/loppen helt enkelt, om du vet något
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 18:06   #18759
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Riktigt gammal barrskog är nog det mjukaste underlag man kan hitta att röra sig på men ack så ovanligt!

Om du lyckades både klara framtänderna och axeln samma dag så hoppas jag att du även åkte och köpte en trisslott för det där kan nog ha vart en riktig turdag!
Ja det var galet mjukt, bland det skönaste jag sprungit på någonsin. Dock bara korta sträckor dock.

Mm, det var rejäl tur på det passet. Jag vrålade rätt ut och det var nog mer i rädsla för själva smällen än pga fallet framåt.

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag ställer samma fråga här: har du några erfarenheter om Sandsjöbacka trail? Känns som att det finns ganska stora möjligheter att du har sprungit något av deras lopp Jag är sugen på 50K som jag tror i stora drag ska ha samma sträckning som marathondistansen. Undrar lite över kupering, underlag och sådant, lite allmänt om loppet/loppen helt enkelt, om du vet något
Ja! Sprungit tre av de loppen. Välorganiserat lopp med många deltagare. Kan vara riktigt grisigt kallt dock. Var -16 när jag startade två av loppen. Jag ska kolla och se hur 50an går för jag tror de har dragit om loppet lite i år med tanke på målgångsstället mm. Återkommer då jag kikat på bansträckningen.

Själva tävlingen i sig är populär. Jag funderar på att antingen köra en längre sträcka (kanske 50an) eller köra sprinttrippeln med löpning fredag, lördag och söndag. Kruxet med trippeln är bara att jag kommer hem lite för sent på fredagen så innan jag fått i mig mat och duschat osv så är det nästan dags att klä på sig för nästa start. Inte många timmars sömn och återhämtning.

Starten på 8-milarn ute vid Tjolahölms slott var dock magisk förra året. Riktigt trevlig. Det var dock glashalt och isigt bitvis då, så jag sprang med dubbade skor vilket jag troligtvis gör i år också (egendubbade) om det verkar halt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 18:15   #18760
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Backintervaller

Träningsform: Terränglöpning
Distans: ~ 3 km
Tid: -
Snittpuls: -
Terräng: Mysig stig, långsamt uppför, bitvis stenigt

summering:
Letade efter en backe som skulle ta ca 2 min att springa uppför men som ändå var ute i skogen och nära där jag bor. Kollade en som jag trodde var lämplig, men det visade sig att i "lagom" tempo för intervaller så kom jag upp på 1:35. Upplägget skulle vara 6-8x2 min, men blev 6st på 1:35 (ish) där jag tryckte på lite extra på sista och kom upp på 1:25.

Riktigt svårt att veta hur snabbt man ska våga trycka på när det är 6-8 intervaller. Risken är att det känns för mesigt första 1-2 intervallerna och så går man i väggen på 3'an eller 4'an istället.

Fick helt ok upplägg ändå tror jag, med varje intervall på mellan 80-95% av maxpuls och ingen mjölksyra. Kände mig förbaskat stark och skapligt oberörd av backen. Väldigt jämnt tempo, låste ner mig någonstans i 6:40-tempo vilket kändes riktigt bra med långsamt uppförslut. Stigen var rätt teknisk bitvis så det tog roligt nog nästan lika lång tid att springa ner som springa upp (då jag försökte springa avslappnat nedför utan att snava på stenar). Diagrammässigt så blev passet något för statistiknördar då det blev fina symmetriska pyramider.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 18:19   #18761
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Ska direkt in på strava
Bra backtränat!

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Journal | Blogg
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 18:35   #18762
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Borde inte denna passa dig? Bra utmaning att träna till i höst!
http://sandsjobackatrail.se/distanser/ultratrippel/
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 13:42   #18763
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Ska direkt in på strava
Bra backtränat!

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Haha ja jag tänkte att det där hade Sam gillat när jag såg grafen

Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
Borde inte denna passa dig? Bra utmaning att träna till i höst!
http://sandsjobackatrail.se/distanser/ultratrippel/
Haha, jag försökte köra sprinttrippeln för 2 år sedan (eller om det var 3 år sedan), men jag hade riktigt svårt med återhämtningen. Även om det inte låter så långt med en halvmarathon bara på fredagen, så är den rätt så teknisk (löpningen genom Änggårdsbergen var en mardröm) och det brukar vara grisigt kallt. Med sen målgång, komma till en iskall bil med rutor som ska skrapas, försöka köra hem, få i sig mat, få kroppen att varva ner osv är riktigt svårt. Jag var vaken långt in på natten pga så pass sen fysisk prestation innan kroppen kunde vila, så när jag vaknade på lördagen var jag ett helt vrak. Har för mig att jag somnade typ 04:00 och skulle vara redo att åka till tävlingen 06:00 eller något sådant.

Då när jag sprang var det dock 26 km på fredagen. Nu i år har de gjort om sprinttrippeln, så det är 14 km bara på fredagen, 25 på lördagen och 34 på söndagen. Det känns lite mer görbart. En målgång runt 20:00 på fredagen borde göra att jag har duschat och ätit till 22:00 och en rimlig chans att somna tidigare.

Jag är nog mer sugen på att bara köra 50an eller så för det går trots allt en hel helg åt tävlingen annars.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 13:50   #18764
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag är nog mer sugen på att bara köra 50an eller så för det går trots allt en hel helg åt tävlingen annars.
Gör det så vi kan läsa och jämföra din mot Mackes upplevelse!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 13:58   #18765
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Gör det så vi kan läsa och jämföra din mot Mackes upplevelse!
Kan ge dig rapporten redan nu!
Mackejuve gör en "vätternrunda" och tränar ett pass på vinterlöpning innan på 8 km, ställer sig i starten och tycker att det där verkar vara en baggis efter att han fått PB på LL och drar sedan iväg i 3:40-tempo. Efter 32 km har han halkat och slagit sig så många gånger, blir omsprungen av tanter med broddar och tycker livet i piss. Resten av loppet så kommer Mackan bara grisa sig med näsblodet sprutande och Disturbed som musik i öronen. Mackan kommer in och slår en krabba och välter ett däck i målgång och lovar sig att aldrig mer springa vintertrail.

Skuggan kommer till starten och har helt glömt bort hur vidrigt jobbigt det är att springa den distansen på vintern. Byter kläder 10 gånger vid startfållan med total beslutsångest om det ska vara vindjacka ovanpå underställ, eller underställ och tshirt, eller tshirt och vindjacka, fast det är kallt, mössa på, buff på,mössa av osv. Starten går och skuggan byter plagg en sista gång - för att 100 meter senare ångra sista valet igen. Skuggan öppnar försiktigt, men ser inte röken av Mackan som har dragit iväg i täten. Istället joggar skuggan ihop med tanter med broddar. Snoret sprutar och kletar fulla ansiktet och efter 10 km inser skuggan att detta egentligen är lika tråkigt som att åka längdskidor. Vid 22 km kommer som vanligt krampen i vaderna och skuggan tappar tempo. Tanterna med broddar springer ifrån (och springer ikapp Mackan). Mackan är dock på totalt rage med Disturbed i lurarna och lyckas hålla skuggan långt bak, medan skuggan kommer till Änggårdsbergen och inser hur vidrigt det stället är och sätter sig ner och gråter en skvätt.

Till sist haltar även skuggan in mot mål och ser en flintskallig snubbe i publiken som käkar glass och ropar okvädesord. På andra sidan mållinjen ser skuggan hur någon välter däck och slår krabbor och måste givetvis posera med en dubbelbiceps framför målkameran själv.

End of racerapport!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)