Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-18, 09:27   #1
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Nimai Delgado IFBB vegan proffesional bodybuilder - förklarar proteinbehov etc.

En riktigt intressant intervju om hur han tillgodoser/beräknar sitt proteinbehov under en dag. Oerhört intressant och jag skulle vilja höra vad era kommentarer kring detta är:





Vloggar sitt matintag under en dag:



Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 16:48   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
En riktigt intressant intervju om hur han tillgodoser/beräknar sitt proteinbehov under en dag. Oerhört intressant och jag skulle vilja höra vad era kommentarer kring detta är:

För oss som är födda på 60-talet och läser text. Vad säger han i filmen ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 22:43   #3
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
För oss som är födda på 60-talet och läser text. Vad säger han i filmen ?
Han är uppväxt såsom vegiterian. Han har aldrig ätit kött i hela sitt liv. Åt enorma mängder Grekisk yoghurt och whey shakes. Konsumerade inte ägg heller. (La till lite extra för jag har kollat hela intervjun med honom, länk nedan med Close Caption, så du får en automatisk textning).

Han berättar i videon jag länkade till att han trodde att ju mer protein ju mer muskler. Dock läste han in sig på kliniska studier och inte nödvändigtvis bodybuilding relaterat. Lyssnade mycket på bodybuilders som menade att 2-3 gram av protein per pound vikt - väger du 180lbs, behöver du 360gram av protein.

Han menar att på en plantbaserad diet det är mängder av mat som måste konsumeras för att nå den proteinnivån. Dock fann han att det måste finnas en optimalnivå av proteinintag.

Han använder sig av "lean body mass" - sen använder han sig av 0.8-0.9 och det är den kalkylen han använder sig av.

Han berättar att han väger nu 180lbs (81.65kg). Han äter 150-160 gram protein om dagen.

Det var sammanfattningen av vad han berättar.

Jag tyckte detta var intressant för ingen är så orolig om någons proteinintag förrens de berättar att de äter plant baserat. Han visar egentligen bara att du kan bygga muskler utan intag av animaliska produkter.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 23:01   #4
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Grazzafukkinrazzi Visa inlägg
Spontant ganska ointressant. Någon fitnessprofil som vill sticka ut och göra sig känd genom att förespråka någonting annorlunda. Vegan och lägre proteinintag, 160g eller 200g protein torde vara av sekundär betydelse när man också har ett medicinskåp till sin hjälp.
Intressant iakttagelse varför är det ointressant. Han är uppväxt vegiterian, nu vegan, han promotar det inte men har varit på M&F omslag och en 10 sidors uppslag om köttfriamuskler.

Vad har medicinskåpet med det att göra? Jag förstår inte detta slagträ i alla diskussioner när någon uppnått en bra fysik. Det är väl mer regel än undantag att något är tillfört? Jag förstår att många vill använda det eller genetik när man själv inte lyckats. Inget illa menat.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det medicinskåpet, om det finns något, måste vara mycket litet. Tycker att han håller sin muskelmassa rätt proportionerlig tangerande drogfri byggning.
Det är ju den största kritiken emot honom. Han säger att han är steroidfri (inte drogfri).

Han väger enligt egen utsago 81.65kg hittar inte hans längd.

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Utan att hya kollat på videon hade det inte förvånat mig om han påstår sig vara ''ren''.
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
Ser hyfsat ren ut, men vi kan bara spekulera som alltid, bara han själv som vet.
Han säger han är "ren" men det var som jag tidigare nämnt inte varför jag postade.

Citat:
Ursprungligen postat av leee Visa inlägg
Kan ju vara så att proteinbehovet har större betydelse om man har ett medicinskåp och han menar nog att oavsett så är proteinintaget överdrivet hos de flesta.
Exakt, samt att det går att få kompletta proteinkällor från plant baserad mat.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 23:02   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Fast om man käkar enorma mängder yoghurt och vassleprotein så är man väl inte "plant based" vad gäller proteinintaget? :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 23:04   #6
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Måste undvikit sojaprotein för de resultaten.



Oljan i synthol, är den vegan proof?
Läste du inte denna posten gjord av King Grub:

Inga androgena eller östrogena effekter av sojaprotein hos styrketränande män

Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Var är G.W. när man behöver honom?!?!
Var inte du plant baserad? G.W. kommer ju att sätta i halsen om han ser detta
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 23:08   #7
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Fast om man käkar enorma mängder yoghurt och vassleprotein så är man väl inte "plant based" vad gäller proteinintaget? :p
Korrekt. Det som kommer fram i den längre intervjuen är ju - detta från en annan källa:

Citat:
Vegetarian From Birth
Nimai Delgado was born in South Mississippi, and was raised vegetarian by his Hindu parents.

“Both of my amazing parents are converted Hindus, and I was raised with a strong sense of compassion. Growing up, my diet has always been about 95% vegan, with the exception of dairy products.”
Citat:
In 2015, Nimai decided to transition from being a vegetarian to vegan. He cut out all of the dairy, eggs, and other animal products from his diet to become a 100% vegan.

Nimai’s reason for this decision was simple – he wanted to live the healthiest lifestyle possible, basing his diet on unprocessed, plant-based foods. Another reason why Nimai wanted to become a vegan was to spread awareness on the health, as well as the environmental benefits of leading this lifestyle.

Here’s Nimai explaining more about why he wanted to become a vegan;“I decided that I wanted to not only live the vegan lifestyle, but I also wanted to help spread awareness on how to become the best version of yourself while living this lifestyle.”
www.greatestphysiques.com/nimai-delgado/

Han berättar i den längre intervjun hur han blev behandlad när han talade om för en PETA vegan att han var vegiterian - det finns inga grupper som jag känner till som har så mycket "in fighting" som veganer

Nej, man är inte plantbaserad om man äter yoghurt och whey.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 23:26   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Korrekt. Det som kommer fram i den längre intervjuen är ju - detta från en annan källa:
www.greatestphysiques.com/nimai-delgado/
Han berättar i den längre intervjun hur han blev behandlad när han talade om för en PETA vegan att han var vegiterian - det finns inga grupper som jag känner till som har så mycket "in fighting" som veganer
Nej, man är inte plantbaserad om man äter yoghurt och whey.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 05:51   #9
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Äter han mjölkprodukter så är det tydligen inga problem.
Det blev alltså en laktos-vegetarisk diet.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 08:43   #10
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Äter han mjölkprodukter så är det tydligen inga problem.
Det blev alltså en laktos-vegetarisk diet.

Nej, som jag förstår det så åt han mjölkprodukter när han växte upp. Han har slutat äta dem.
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 08:53   #11
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Äter han mjölkprodukter så är det tydligen inga problem.
Det blev alltså en laktos-vegetarisk diet.
Jag översatte vad jag postade tidigare (Google translate):

Citat:
Nimai Delgado föddes i South Mississippi, och var uppvuxen vegetarian av sina hinduiska föräldrar.

"Båda mina fantastiska föräldrar är omvända hinduer, och jag blev uppvuxen med en stark känsla av medkänsla. Jag har växt upp, min diet har alltid varit cirka 95% vegan, med undantag för mejeriprodukter. "

År 2015 beslutade Nimai att övergå från att vara vegetarian till vegan. Han skar ut allt mejeri, ägg och andra animaliska produkter från hans kost för att bli en 100% vegan.

Citat:
Att Nimai detta beslut var enkelt - han ville leva den hälsosammaste livsstilen som kunde basera sin kost på obearbetade, växtbaserade livsmedel. En annan anledning till att Nimai ville bli en vegan var att sprida medvetenhet om hälsan, liksom de miljömässiga fördelarna med att leda denna livsstil.

Hittade på: https://www.greatestphysiques.com/nimai-delgado/
Personligen tyckte jag det var oerhört intressant. Enligt hans egen utsago har han aldrig ätit kött. Det var ett exempel jag ville dela med alla här på Kollo - jag själv är uppväxt på en gård. Jag har själv alltid trott att det "enda" sättet att bygga muskler var via kött. Nu åt han animailska produkter, mjölk, vassle shakes och yoghurt. Dock slutade han även med detta och lyckades hålla en oerhörd fysik.


Citat:
Ursprungligen postat av lowdice Visa inlägg
Nej, som jag förstår det så åt han mjölkprodukter när han växte upp. Han har slutat äta dem.
Troligen runt 2015 slutade han helt med även mjölkprodukter. Du har helt rätt i övrigt.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 11:05   #12
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Om man är "omvänd hindu" innebär det att man konverterat till typ kristen buddhist då?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 11:53   #13
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Sluta spekulera ifall personen är dopad eller inte. En spekulation till och jag plockar bort tråden.

Tråden handlar om vegankost och vad man kan uppnå med en sådan. Som jag tolkar TS.




Att Nimai slutat äta mjölkprodukter hade jag tydligen missat. Då tolkar jag det som att han kommit igenom de lätta åren i träningskarriärenoch redan lagt på sig muskelmassa men ännu viktigare lärt sig att träna sin kropp. Kosten han har idag passar honom och han kan fortsätta att utvecklas.

Då kommer genast frågan från mig. Kan en vegan börja styrketräna och lägga på sig ny muskelmassa i samma takt som en allätare ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 12:00   #14
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Sluta spekulera ifall personen är dopad eller inte. En spekulation till och jag plockar bort tråden.

Tråden handlar om vegankost och vad man kan uppnå med en sådan. Som jag tolkar TS.




Att Nimai slutat äta mjölkprodukter hade jag tydligen missat. Då tolkar jag det som att han kommit igenom de lätta åren i träningskarriärenoch redan lagt på sig muskelmassa men ännu viktigare lärt sig att träna sin kropp. Kosten han har idag passar honom och han kan fortsätta att utvecklas.

Då kommer genast frågan från mig. Kan en vegan börja styrketräna och lägga på sig ny muskelmassa i samma takt som en allätare ?
Jag har inte sett någon skillnad i styrkeutvecklingen dom år jag har varit vegan vs köttätare, inte heller någon skillnad när jag har tagit proteintillskott mot för när jag inte har gjort det.
Jag tror man får i sig det man behöver om man äter vettigt.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 12:23   #15
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Sluta spekulera ifall personen är dopad eller inte. En spekulation till och jag plockar bort tråden.

Tråden handlar om vegankost och vad man kan uppnå med en sådan. Som jag tolkar TS.
Grejen är väl att det, baserat på bilder, är mer än bara spekulation såvida inte personen har extremt bra gener.

Diskussionen om vad man kan uppnå med en vegankost är så klart intressant, men vare sig personen ifråga har ett medicinskåp eller extremt bra gener så blir det här ingen bra jämförelse.

Det är lite som att skapa en video där jag visar min lyxiga herrgård och Ferrari för att visa hur långt man kan komma genom att bara samla pantflaskor. Självklart nämner jag inte att jag har ärvt 100 miljoner eller att jag bor bredvid en soptipp där tiotusen flaskor dumpas varje dag.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)