Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-09-22, 22:07   #16
Vilar
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 14
Va, vänta lite nu, dricker ni vatten spetsat med ngt efter träning? maltodextrin? Gör alla det? Förklara gärna, jag e lite lost här... är inte så insatt i vad som funkar o inte när det gäller kost, näring o återhämtning.

mvh Vilar
Vilar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 22:13   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Så kan man göra, om man tränar något mycket utmattande eller skall göra om det igen inom kort tid. Det är ett enkelt sätt att få i sig kolhydrat (som är det som lagras in som ny energi i muskulaturen). Det är inte fel att göra det efter styrketräning heller, men det behövs inte, utan det går precis lika bra att äta kolhydratrik mat (det gör det efter utmattande konditionsträning också, men det är inte alla som har matlust efter att ha kört slut på sig, plus att det är enkelt och lättdrucket med kolhydratlösning). Men, som sagt, att äta vanlig mat går precis lika bra, om inte bättre.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 22:37   #18
Vilar
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 14
Ok, känner igen de där med att inte ha matlust efter träning Jag brukar ta vassle(snart EAA) och en banan efter träning och sen äta 1-2 timmar efter det.
Vilar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 16:01   #19
John M
Registered User
 
John Ms avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 086
Bör man dricka vätskeersättning före, under eller efter träning?

Optimala kanske är lite före, lite under och lite efter träning?
John M är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 09:05   #20
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Varför står det att man ska ha i socker när man gör egen vätskeersättning? Magsjuk, så jag kör med mycket vatten och saltar extra mycket, räcker ej?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 09:44   #21
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Varför står det att man ska ha i socker när man gör egen vätskeersättning? Magsjuk, så jag kör med mycket vatten och saltar extra mycket, räcker ej?
Man vill göra en lösning som tas upp så effektivt som möjligt. Sockret hjälper till. Är du magsjuk vill du ju dessutom få i dig extra energi så där har ju sockret också en roll, även om det är pyttemängder vi talar om. Kör jag konditionsträning har jag lite salt i vattnet och intar mina kolhydrater efteråt, men om jag gör riktig vätskeersättning (jag brukar ställa två liter i kylen och ha under natten när jag varit ute och festat) så gör jag det ordentligt med kolhydrat i också.

1000 g vatten
15 g druvsocker
15 g strösocker
4 krm salt

(Y)
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 17:55   #22
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Varför står det att man ska ha i socker när man gör egen vätskeersättning? Magsjuk, så jag kör med mycket vatten och saltar extra mycket, räcker ej?
Googla ORT, har med en teoretisk (och nog i praktiken betydelsefull) mekanism på molekylnivå glukos och natrium samtransporteras in i cellen.

För vuxna, inte dehydrerade, personer är det inte jätteviktigt att få med fördelningen glukos+natrium.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 17:58   #23
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Man vill göra en lösning som tas upp så effektivt som möjligt. Sockret hjälper till. Är du magsjuk vill du ju dessutom få i dig extra energi så där har ju sockret också en roll, även om det är pyttemängder vi talar om. Kör jag konditionsträning har jag lite salt i vattnet och intar mina kolhydrater efteråt, men om jag gör riktig vätskeersättning (jag brukar ställa två liter i kylen och ha under natten när jag varit ute och festat) så gör jag det ordentligt med kolhydrat i också.

1000 g vatten
15 g druvsocker
15 g strösocker
4 krm salt

(Y)
1000 ml vatten
30 ml socker (sex tsk)
1,25 ml salt (halv tsk)
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 15:52   #24
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Köpte precis en Resorb och på baksidan står det att man ska ta 1 tablett med 120ml vatten. Och sedan max 4 tabletter per dag. Är det meningen att man ska dricka enbart detta och inte vatten utan tablett, eller hur fungerar det? 120ml*4 vatten på en dag blir inte mycket..
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 17:58   #25
Rolv
Registered User
 
Rolvs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 223
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Köpte precis en Resorb och på baksidan står det att man ska ta 1 tablett med 120ml vatten. Och sedan max 4 tabletter per dag. Är det meningen att man ska dricka enbart detta och inte vatten utan tablett, eller hur fungerar det? 120ml*4 vatten på en dag blir inte mycket..


Som det står. Max 4 tabletter per dag. Det är ju ”läkemedlet” instruktionerna gäller för.
Vattnet du dricker i övrigt har ju inget med läkemedlet att köra.
Att det sedan står att det ska blandas i 120 ml vatten, är ju ytterligare en instruktion, som förklarar hur varje tablett ska blandas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rolv är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)