Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-09-20, 08:47   #3511
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hur många av de senaste tio veckorna har du egentligen sprungit 30km, 40km, 50km respektive?

Om inte jag minns fel var tanken att du skulle springa 60k förra veckan, så jag antar du varit uppe på 50km/v ett tag då?

Detta i kombination med att du väl sprungit en hel del långpass på mer än 20km gör att du helt klart borde ha aerob kapacitet för att greja 2h30.

Det enda som fattas i den ekvationen är väl uthållighet/mjölksyratröskel.

Din miltid på 41:30 tyder ju helt klart på att detta inte borde vara nåt problem. Nu kanske det var på en platt asfaltsbana? Men om man matar in 2h30 på 30km i runsmart-kalkylatorn så tycker Jack Daniels att ett ekvivalent resultat (på liknande bana) på 10k är 46:40. Så om du tror att du skulle greja sista milen på 45min (dvs om du skulle enbart springa en mil) så borde du definitivt ha kapacitet att springa 30k på 2h30min.

Men det är såklart inte säkert att du verkligen grejar det. Många saker kan ju komma ivägen. Men du har troligtvis kapacitet för det i alla fall.

Jag kan hålla med om att det kan vara smart att gå ut hyfsat snabbt för att skapa en buffert. Men jag skulle definitivt ta de första fyra-fem kilometrarna i lugnt tempo (över 5min-tempo) för att hitta nåt slags rytm och se till att fettbörbränningen kommer igång ordentligt. Finns inget värre än att tvinga sig till att hålla ett tempo från första metern tycker jag. Så lätt hänt att man drar på sig "syreskuld" och aldrig återhämtar sig. Du har gott om tid under resten av loppet att buffra tid. Och det är lättare att hitta det tempo man kan hålla under lång efter att man sprungit en bit. Så skulle i alla fall jag ha velat lägga upp det.
V. 37: 50K
V. 36: 64K
V. 35: 35K
V. 34: 38K
V. 33: 25K
V. 32: 40K
V. 31: 24K
V. 30: 43K
V. 29: 60K
V. 28: 48K

Snitt: 43K

Miltiden var på en väldigt platt asfaltsbana! Jag har själv slagit den i en kalkylator och sett att den motsvarar en väldigt fin tid på LL. Men där får man ju dra av tid då jag inte är ekvivalent bra på 30K terräng som 10K asfalt.

Tack för bra feedback! Jag går in i loppet med bra självförtroende, vill inte att någon ska tro något annat. Tror att 2:30 kan gå. Vill mest bara belysa att 2:30 är mitt STORA mål, något som skulle göra mig överlycklig. Jag utgår verkligen inte ifrån att jag kommer att vara klart snabbare än så.

Igår vann vi återigen i Korpens slutspel vilket gör att vi är klara för semifinal nästa vecka. Så det blir förhoppningsvis semifinal måndag och final på onsdag. KUL!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 09:32   #3512
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha När vi hade vårt gymnasielag så krökade vi faktiskt en gång under match. Annars är det dåligt med detta, matcherna ligger ju på vardagar och åtminstone mitt öl-game är inte så bra bortsett från helgerna.

Jag gör dig nog besviken nu men Korpen har förändrats en del från brandmans-tiderna. Nu vet jag inte hur det är i de lägsta divisionerna men där vi har spelat har det alltid varit förhållandevis schysst spel och unga lag. Vi mötte liksom gymnasieungdomar sist. Det som är Korpen-charmigt fortfarande är domarnivån och planerna. Båda är usla. Sist sprang jag liksom rakt över en av gymnasiekillarna, helt utan att vinna boll, ingen frispark. Några matcher tidigare ringde vi och väckte han som skulle döma oss, han hade glömt att han skulle döma. När vi spelade inomhus i vintras stod domaren vänd från planen och pratade med sin kompis i ca tio minuter. Sådana nuggets finns, men det är inte lika råbarkat som man tror

Det närmaste vi kommer rökningen är när vi spelar inomhus och ska hämta vår stjärnanfallare. Han är alltid sen och kommer joggandes med en tänd cigg i käften, magen guppar stadigt under den för tighta tröjan. Sedan gör han hattrick på matchen. DET är charmigt!
Låter som en dröm
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 10:47   #3513
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Startnummer på LL? Starttid?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 13:11   #3514
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Startnummer på LL? Starttid?
Startar 12:40, startnummer 21274. Lite kul att du frågade för jag hade inte ens reflekterat över hur mycket tidigare jag startar jämfört med i fjol. Det diffar liksom ~1,5 h. Jag kommer att vara tillbaka i Norrköping relativt skapligt på lördagskvällen
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 16:34   #3515
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
20/9

Militärpress
50x5
60x5
65x5
55x5
55x8

Hantelpress
35x8
35x8
35x8

Biceps
3 set

Triceps
3 set

Hur ovan jag är vid hantelpress? Första setet var överlägset tyngst...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 19:38   #3516
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
20/9 - Pass 2

Löpning
8,7 km, 5:36-tempo

HEMSKT. Magont och skitnödig andra halvan. En ren plåga.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-21, 09:33   #3517
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Funderar på om det kan bli tufft med 65K innan året är över. Vill ju inte springa det när det är halt eller snöigt. Efter LL är det liksom oktober. Kommer inte att hinna vänja benen vid att springa asmycket på bara en eller två månader. I slutet av mars är det Varvetmilen. Det är en balansgång då jag måste träna en hel del innan men samtidigt inte pallar lägga det ett år bort då det inte betyder tillräckligt mycket för mig för att ha ett så långsiktigt tänk. Allt hade löst sig om jag hade kommit på denna idé tidigare, i somras.

Jag har väldigt gärna en bestämd vecka eller månad för utförandet. Det blir för diffust annars och det kan inte vara diffust när man ska springa fem-sex gånger i veckan varav ett jättelångt pass. Då måste man känna att man gör det för att prestera vid ett givet tillfälle.

Några förslag? Undviker helst halka p.g.a. jobbigt att springa på samt ökad fara i trafiken. Ska jag springa så långt får det gärna vara kallt men underlaget måste vara bra, har inte råd med ett störningsmoment.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 21:52   #3518
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Förslaget: skit i 65km och träna höst + vår till High Coast Ultra i juni Har kollat åsikter från väldigt många, och det är alltid entusiasm över vyerna samt hur tufft loppet är.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 22:31   #3519
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Personligen så behöver jag en tävling för att motivera mig. Kolla upp kalendern och hitta en lämplig ultra att sikta på. Det blir för diffust annars.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 11:37   #3520
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Personligen så behöver jag en tävling för att motivera mig. Kolla upp kalendern och hitta en lämplig ultra att sikta på. Det blir för diffust annars.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Kan bara hålla med!

65km på ett "träningspass" låter inte lika lätt att motivera sig till som ett lopp.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 07:08   #3521
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Förslaget: skit i 65km och träna höst + vår till High Coast Ultra i juni Har kollat åsikter från väldigt många, och det är alltid entusiasm över vyerna samt hur tufft loppet är.
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Personligen så behöver jag en tävling för att motivera mig. Kolla upp kalendern och hitta en lämplig ultra att sikta på. Det blir för diffust annars.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Kan bara hålla med!

65km på ett "träningspass" låter inte lika lätt att motivera sig till som ett lopp.
Ni har era poänger! Ska suga på't

Har tränat i helgen. På styrkefronten så blev det en etta på 70 kg i militärpress samt en etta på +55 kg i dips som bäst. Löpningen var en historia i sig... Kan delge fredagens "pass":

~Kl. 16:45, redo att ge mig av. Åt thaimat vid 12:15 och tänkte att detta skulle räcka som energi för kvällens pass. Vid ca två km så stannar jag. Är jag matt redan? Kollar tempot på klockan; 5:10. Ajja, får väl testa lite till, ibland så släpper det ju ganska långt in i passet. Joggar en km till innan jag återigen stannar, vad fan är detta? Jag är alltså HELT matt. Bestämmer mig för att avvika från nuvarande kurs och springa en kort omväg hem istället. Vid 5,0 km så stannar jag och sätter mig på en bänk. Jag har 1-2 km hem men orkar verkligen inte jogga, jag orkar knappt gå. Aldrig varit med om något liknande, så här måste det kännas att gå in i väggen. Jag orkar alltså knappt gå.

Inser att jag måste ha mat och beställer således pizza online via min jobbtelefon. Pizzan ska vara framme 17:54 och jag är hemma 17:35. Har tre missade samtal på min privata tele. Kuken. De har redan varit här med pizzan, och dragit. Jag är så matt och så hungrig att jag inte orkar bry mig, de får mina jävla pengar. Går, helt förstörd, över till LIDL och köper gottesaker för 270 kr. När jag kommer tillbaka till lägenheten har pizzagubbarna varit tillbaka och lämnat pizzan utanför min dörr

Dagen efter sprang jag ett otroligt oinspirerat pass med en polare, som kändes skit. Har någon någonsin haft en sämre uppladdning inför LL?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 07:17   #3522
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Idag har jag semifinal i höstcupen och på onsdag förhoppningsvis final i detsamma. Slänger väl in lite jogg däremellan. Ska även se till att vara lite duktigare med sömn och kost för att maximera chanserna för att det ska gå bra på lördag.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 08:43   #3523
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg

Dagen efter sprang jag ett otroligt oinspirerat pass med en polare, som kändes skit. Har någon någonsin haft en sämre uppladdning inför LL?
Fick idag avbryta mitt pass efter drygt milen då hälsenan började göra alltför ont så jag har nog haft en sämre om än att vi har helt olika målbilder

Tveksam till start för mig tyvärr vilket känns piss i röven efter att siktat på detta i ett år nu!

Kämpa på nu och låt dig inte sänkas för hårt av detta, är ju trots allt en vecka till start typ och lite lugnare vecka väcker säkert igång kroppen.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 09:19   #3524
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Fick idag avbryta mitt pass efter drygt milen då hälsenan började göra alltför ont så jag har nog haft en sämre om än att vi har helt olika målbilder

Tveksam till start för mig tyvärr vilket känns piss i röven efter att siktat på detta i ett år nu!

Kämpa på nu och låt dig inte sänkas för hårt av detta, är ju trots allt en vecka till start typ och lite lugnare vecka väcker säkert igång kroppen.
Okej då, men min uppladdning har fan varit katastrofal sett till hur bra det har flytit på tidigare. Jag bryr mig inte så mycket om detta i.o.m. att jag vet varför passen gick som de gick. På lördag är det blankt papper. Men jag hade givetvis föredragit ett par sköna pass som uppladdning istället.

Tråkigt med loppet. Om du väljer att avbryta så tycker jag att du ska anmäla dig till något senare i år, så du åtminstone får ett lopp gjort.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 11:25   #3525
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Funderar på om det kan bli tufft med 65K innan året är över. Vill ju inte springa det när det är halt eller snöigt. Efter LL är det liksom oktober. Kommer inte att hinna vänja benen vid att springa asmycket på bara en eller två månader. I slutet av mars är det Varvetmilen. Det är en balansgång då jag måste träna en hel del innan men samtidigt inte pallar lägga det ett år bort då det inte betyder tillräckligt mycket för mig för att ha ett så långsiktigt tänk. Allt hade löst sig om jag hade kommit på denna idé tidigare, i somras.

Jag har väldigt gärna en bestämd vecka eller månad för utförandet. Det blir för diffust annars och det kan inte vara diffust när man ska springa fem-sex gånger i veckan varav ett jättelångt pass. Då måste man känna att man gör det för att prestera vid ett givet tillfälle.

Några förslag? Undviker helst halka p.g.a. jobbigt att springa på samt ökad fara i trafiken. Ska jag springa så långt får det gärna vara kallt men underlaget måste vara bra, har inte råd med ett störningsmoment.
Jag tyckte som du på åttio- och nittiotalet. Men det var mest pga att jag inte hade nån tillgång till vettiga kläder och skor. Med de funktionskläder som finns nu för tiden tycker inte jag vintervädret är nåt större hinder.

Broddband kostar max 200:- och funkar hur bra som helst i en vinter. Man kan även ha dem med sig "utifall att" i en sån liten midjeväska för vattenflaskor. De blir ju lite slitna ifall man springer på för mycket bar asfalt, men helt klart värt det.

För att slippa få blöta fötter på slaskiga dagar så är det ju bra med skor med GoreTex eller liknande. Jag gillar Salomons terrängskor (som jag glömt modellnamnet på nu), men jag tycker de även funkar till att springa på landsväg (om det inte är långpass). Är det riktigt slaskigt eller snöigt så kan man även ha damasker så det inte kommer in grejer uppifrån. Dessa kostar också nån hundring.

Utöver detta så behöver man en pannlampa för 500:- eftersom det är mörkt dygnet runt på vintern, och lite kläder såklart.

Det enda som brukar vara ett oöverkomligt hinder är de dagar det kommer en decimeter nysnö och snöröjningen inte hinner med att få undan skiten innan man tänkt löpträna. Då hjälper ju inte broddband, eftersom det inte finns nåt för dem att få grepp om. Så man får vara lite flexibel och skippa löpningen dessa dagar.

Sen är det ju överlag så att det inte är nån höjdare med snabbare löpning under vintern. Tröskelpass kan väl gå an på fina dagar, men det brukar mestadels bli mängdträning i lugnt tempo för mig (då jag är hel).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)