Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-18, 14:48   #1
HannesR
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 1
Hjälp! Veckoschema för kosten (bygga muskler)

Hej!

Har precis börjat träna med vikter igen, Jag har fixat ett gym i källaren. Har precis kört denna veckas 4 pass och behöver hjälp med kosten.

Jag är rätt så try-hard om jag valt att ge mig in på något, målet är att bygga muskler. Jag är 25 år, 171cm, väger 73kg och jobbar som snickare.

Skulle uppskatta om någon hade tips på hur ett rullande veckoschema med maten skulle kunna se ut. Varken jag och tjejen är särskilt sugna på att stå vid spisen 1,5h varje dag efter jobbet men vi gör det som krävs för att jag ska bygga muskler och att hon ska äta bra mat. (hon har också börjat tränat).

Jag har läst runt på internet varje dag sen jag började med träningen. Har absolut blivit smartare eller uppdaterat minnet på nytt men självklart är det rostigt och rätt osäkert. Alla säger antingen samma sak på olika sätt eller säger helt olika saker och jag känner att nu är det dax att hitta något enskilt som passar oss.

Skulle uppskatta om någon som har koll skriver en kort rad om hur du/ni äter i veckorna för att inte tjata ut maten etc. skulle vara nice att bara uppdatera matkorgen på mataffären och ha 1-2 veckor som rullar på ett schema.

Att tillägga: Tjejen är inte ute efter muskelmassa utan att bara få en mer fit kropp. just nu väger hon 50kg, 166cm
HannesR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-20, 17:58   #2
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Jag tränar hemma och lagar mat samtidigt. Funkar bra.

Lämpligt kan vara att spana in saker som man använde ugn till.

Broccoli lindad med bacon, potatis till. Lax med pesto, makaronipudding, kyckling.
Koka potatis fixar du samtidig som du tränar.

Jag brukar göra en planering på söndag över kommande vecka. Och lägga in så det det passar med träningen.

Senast redigerad av Starke75an den 2018-08-20 klockan 18:07.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 21:59   #3
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Jag brukar göra lunchlådor och ett par middag på söndagen. Kör typ 2-3kilo nötkött med mycket fett på i ugnen i 4h tills det faller sönder. Käkar inga kolhydrater så den tiden sparar jag i köket.. sallad och grönsaker är bara att skölja och servera direkt på tallriken. Turkisk yoghurt till så har du sås(blanda den med vitlök och salt så har du tzatsiki).

Lax ett par dagar i veckan är också nice. Tar ingen tid att tina i vattenbad (ca 20 minuter) från fryst och sedan in i ugnen i 15minuter så är middagen redo
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-28, 14:06   #4
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Brukar köpa en rejäl rostbiff på ca 2 kg så kör man den på 125 grader i ugnen till den når 58-60 grader i mitten. Tar ett par timmar men då hinner man riva av ett träningspass medan den gör sin grej i ugnen. Potatisklyftor ugn till det.

Mat som kan göras i ugn med minimal förberedelse och i stora mängder är ett vinnande koncept.

För att inte bli uttråkad så varvar jag mellan köttfärsbiffar, kycklingfile, potatis, sötpotatis, ris osv.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)