Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-02, 21:06   #1
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Överbelasta och trötta ut mer sällan eller belasta lite ofta?

Jag tittade tillbaka på gamla bilder och vid en viss period verkade jag haft bättre utveckling än innan.



Nu är jag ju otränad och jag känner ju lite att bara jag gör något så borde det ju stimulera och då gör jag hellre mindre och kanske kan köra varje dag för att stimulera så ofta som möjligt men det kanske inte ger så mycket stimulans och kräver så mycket av kroppen att det faktiskt är bättre att slita på och belasta och bli trött av passet och sedan vila en dag emellan istället?

Finns det någon bra kunskap på ämnet? Antar det säkert kan skilja sig åt om man inte har tränat på länge eller om man brukar träna hela tiden liksom som i mitt fall vet jag ju att jag får mycket gratis från att man har tränat förut.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 11:00   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Så länge träningsvolymen blir densamma under en viss tidsperiod, säg en vecka, verkar det inte spela så stor roll hur ofta man tränar en viss muskel.

Kan rekommendera att du läser denna https://www.styrkelabbet.se/evidensb...tor-och-stark/
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 11:29   #3
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Så länge träningsvolymen blir densamma under en viss tidsperiod, säg en vecka, verkar det inte spela så stor roll hur ofta man tränar en viss muskel.

Kan rekommendera att du läser denna https://www.styrkelabbet.se/evidensb...tor-och-stark/
En välskriven artikel men tycker fortfarande det är något motsägelsefullt att läsa, "avsluta gärna set med ett par reps i tanken" och sedan några rader ner: "gå nära fail".

Jag slutar alltid en rep innan jag tror att jag inte kan göra en till. Innan det är ju setet inte klart.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 11:35   #4
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
En välskriven artikel men tycker fortfarande det är något motsägelsefullt att läsa, "avsluta gärna set med ett par reps i tanken" och sedan några rader ner: "gå nära fail".

Jag slutar alltid en rep innan jag tror att jag inte kan göra en till. Innan det är ju setet inte klart.
Kör man ettor blir det ju svårt att sluta med några tillövers ...

Gör man en femma kanske man inte har tre till.

Å andra sidan körde man 15 rep kanske man faktiskt har det.

Jag har tittat på någon killes videos som sade precis samma sak kanske utifrån precis samma studier eller bara allmän kunskap, dock verkade ju total volym på träningen spela roll så att inte köra så mycket och anta att det räcker för att stimulera kanske är fel.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 11:57   #5
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Korvil Visa inlägg
Kör man ettor blir det ju svårt att sluta med några tillövers ...

Gör man en femma kanske man inte har tre till.

Å andra sidan körde man 15 rep kanske man faktiskt har det.

Jag har tittat på någon killes videos som sade precis samma sak kanske utifrån precis samma studier eller bara allmän kunskap, dock verkade ju total volym på träningen spela roll så att inte köra så mycket och anta att det räcker för att stimulera kanske är fel.
Men varför köra 15 reps om du kan göra 18, sålänge tekniken inte blir förfärlig?

Varför köra 5 om du kan göra 2 till? Why?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 12:06   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Men varför köra 15 reps om du kan göra 18, sålänge tekniken inte blir förfärlig?

Varför köra 5 om du kan göra 2 till? Why?
Det är ganska vanligt med styrketräningsscheman där man stannar flera reps från fail, det har du väl sett här och där? T ex Sheiko?

Fördelen är att man blir mindre sliten och därmed kräver mindre vila innan man kan träna samma muskel/övning igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 14:56   #7
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Men varför köra 15 reps om du kan göra 18, sålänge tekniken inte blir förfärlig?

Varför köra 5 om du kan göra 2 till? Why?
Eftersom det troligtvis ger lika bra resultat men sliter mindre. Tränar man på en tillräckligt tung vikt behöver man inte gå till failure, eller 1 rep från failure.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 15:50   #8
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Eftersom jag precis åter nått vikter jag tycker är respektabla för mig ska jag sluta hetsa de sista repetitionerna då. Vem vet, om 4 månader kanske jag är PureWhey tack vare detta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 19:47   #9
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Varför köra 5 om du kan göra 2 till? Why?
Beror ju på vad man kallar fail.

Om fail verkligen är fail så kanske din 5a i bänken är precis vad du klarar med bara lite tillstymmelse till nedsaktning i mitten av pressen, 6an kommer armarna i otakt och vobblar lite, 7an får du lyfta röven från bänken och 8an slutar med att den ligger på bröstet.

Var skulle du stannat då?

Pullups är ju en sådan övning det helt enkelt kan ta stopp i. Gäller väl ett antal tricepsövningar med? Men fördelen i pullups är ju att du kan köra till fail utan några som helst problem vad gäller att få vikten på dig. Om du vill köra 5 set pullups är det möjligen inte rätt att dra 7 rep på första setet och sedan gå ner till 5 och 4or för att du brände ut dig så istället för att köra 5or rakt av. Fast jag vet om det är bättre heller men man kanske känner sig fräshare eller kan hålla något högre tempo. Eller köra 6-7 set istället för 5 och få mer volym totalt sett.

I knäböj brukar man ju inte köra tills det skiter sig och snackar vi högre reps kanske det är flera reps kvar tills det skiter sig antingen bara för att det inte är så kul att tvinga sig igenom skiten eller för att det blir lite grisiga lyft och man kanske får ont i ryggen och så sen för att man har gjort en massa fulböjar.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 21:52   #10
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Korvil Visa inlägg
Beror ju på vad man kallar fail.

Om fail verkligen är fail så kanske din 5a i bänken är precis vad du klarar med bara lite tillstymmelse till nedsaktning i mitten av pressen, 6an kommer armarna i otakt och vobblar lite, 7an får du lyfta röven från bänken och 8an slutar med att den ligger på bröstet.

Var skulle du stannat då?

Pullups är ju en sådan övning det helt enkelt kan ta stopp i. Gäller väl ett antal tricepsövningar med? Men fördelen i pullups är ju att du kan köra till fail utan några som helst problem vad gäller att få vikten på dig. Om du vill köra 5 set pullups är det möjligen inte rätt att dra 7 rep på första setet och sedan gå ner till 5 och 4or för att du brände ut dig så istället för att köra 5or rakt av. Fast jag vet om det är bättre heller men man kanske känner sig fräshare eller kan hålla något högre tempo. Eller köra 6-7 set istället för 5 och få mer volym totalt sett.

I knäböj brukar man ju inte köra tills det skiter sig och snackar vi högre reps kanske det är flera reps kvar tills det skiter sig antingen bara för att det inte är så kul att tvinga sig igenom skiten eller för att det blir lite grisiga lyft och man kanske får ont i ryggen och så sen för att man har gjort en massa fulböjar.
När jag kör chins orkar jag 20 st första setet. Setet därpå bara 10.

Samma sak i bänk. När jag satte 110x10 orkade jag bara 110x4 i setet därpå.

Jag har alltid gjort på detta sätt. Säger inte att det är smart dock.

Enligt ditt exempel i bänken hade jag slutat efter sjätte reppen. Om det är så illa att jag VET att jag kräver rövlyft för att klara en till så är det hög risk att det inte räddar mig iallafall. Men lite vobblande armar har väl ingen dött av.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2020-08-03 klockan 21:54.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 11:53   #11
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
När jag kör chins orkar jag 20 st första setet. Setet därpå bara 10.

Samma sak i bänk. När jag satte 110x10 orkade jag bara 110x4 i setet därpå.

Jag har alltid gjort på detta sätt. Säger inte att det är smart dock.
Inget fel med att träna så. Nackdelen är dock att det 1) sliter onödigt mycket att köra varje set till fail 2) tar längre tid att nå önskad träningsvolym. Hur många hade du klarat i tredje setet? 7-8? Även det setet hade säkert blivit till fail.

Ett alternativ hade kanske varit att köra 2x15 reps varav inget till fail, för att i tredje och fjärde setet kanske klämma ut 2x10 och gå till fail. Sliter mindre och går snabbare att nå önskad repsmängd.

Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Men lite vobblande armar har väl ingen dött av.
Nejdå. Men risken att man skadar sig ökar. Och träningseffekten blir inte bättre för att man gör den där sista repetitionen, även om man gärna vill tro det.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 13:21   #12
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Flera vägar bär till rom. Jag tycker det är roligare att ta det lite lugnare mellan passen så jag får ta i när det är viktigt. Just nu kör jag låg frekvens i böj och mark för att känna mig bra när jag väl kör.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 14:43   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Eftersom jag precis åter nått vikter jag tycker är respektabla för mig ska jag sluta hetsa de sista repetitionerna då. Vem vet, om 4 månader kanske jag är PureWhey tack vare detta.
Nä, alltså, kör på ditt sätt om det funkar och är kul.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 15:54   #14
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nä, alltså, kör på ditt sätt om det funkar och är kul.
Vicarious har ju rätt dock. Det känns logiskt att ta i tills det är slut på kraft, men faktum är att jag utvecklats 0-5% i styrka de senaste 7 åren.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 16:15   #15
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Vicarious har ju rätt dock. Det känns logiskt att ta i tills det är slut på kraft, men faktum är att jag utvecklats 0-5% i styrka de senaste 7 åren.
Har du provat RPT?, kanske passar din mentalitet att träna så?

https://leangains.com/reverse-pyramid-training-guide/
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)