Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-30, 15:16   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Är det någon mening att träna ”bodybuildingträning” om man inte får kontakt?

Jag har och har alltid haft extremt svårt att få kontakt i musklerna när jag tränar. En av de lyckligaste dagarna i mitt liv var när SL-maffian berättade för mig att ”kontakt behövs inte, bara träna för att bli starkare så får du större muskler”. Dock står det i instruktionerna på vissa bodybuildingprogram att ”det är viktigt att du känner kontakt i målmuskeln när du följer det här programmet”. Är det lönt att följa såna program ens om man inte kan få kontakt, eller kan man isåfall lika gärna leka styrkelyftare?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 15:29   #2
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
SL>BB

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 15:34   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
SL>BB

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Iofs, men jag tänker att när jag vunnit VM i styrkelyft kan det vara trevligt att ge sig på Mr. Olympia-titeln, för variationens skull.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 15:37   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag har och har alltid haft extremt svårt att få kontakt i musklerna när jag tränar. En av de lyckligaste dagarna i mitt liv var när SL-maffian berättade för mig att ”kontakt behövs inte, bara träna för att bli starkare så får du större muskler”. Dock står det i instruktionerna på vissa bodybuildingprogram att ”det är viktigt att du känner kontakt i målmuskeln när du följer det här programmet”. Är det lönt att följa såna program ens om man inte kan få kontakt, eller kan man isåfall lika gärna leka styrkelyftare?
Vilka muskler kan du få kontakt i och vilka inte?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 16:39   #5
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Vad menar du med kontakt? Om du tex tränar bicepscurl med hantel, blir du inte trött i biceps? Känner pump, mjölksyra eller liknande? Tar det plötsligt bara stopp och du kan inte göra fler reps utan någon känsla i biceps?
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 16:56   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag tror att det är många fler som delar ditt dilemma. Även om de tror att de får tryck. Fast egentligen är det bara mjölksyra och trötthet de känner och misstar för kontakt och tryck.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 16:57   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vilka muskler kan du få kontakt i och vilka inte?
Jag besteg ett fjäll i Norge en gång. Högst däruppe på toppen bodde en familj med vesslor. De var små och kvicka som attan, och måste ha grävt tunnlar under marken; plötsligt dök det upp en vessla tre meter framför en, men den försvann lika fort igen; nästa sekund dök det upp en likadan vessla tio meter bort, som också försvann; sådär höll vesslorna på, synbarligen helt slumpmässigt. Emellanåt dröjde det så länge mellan gångerna de visade sig att man trodde att man aldrig skulle få se dem mer, men så rätt vad det var så var de i full gång igen.

Min muskelkontakt är precis som de där vesslorna. Den dyker upp och försvinner när jag minst anar det. För typ tre knäböjssessioner sedan fick jag plötsligt kontakt i framsida lår under ett av uppvärmningsseten. ”Hoppsan, vad är det här?” tänkte jag. Nästa set var kontakten borta. Några veckor tidigare hände samma sak med skinkorna i marklyft. Och så vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Vad menar du med kontakt? Om du tex tränar bicepscurl med hantel, blir du inte trött i biceps? Känner pump, mjölksyra eller liknande? Tar det plötsligt bara stopp och du kan inte göra fler reps utan någon känsla i biceps?
Jag menar precis som du tolkar det. När jag gör stångcurl känns det ingenting i biceps, utan repetitionerna blir bara långsammare och långsammare, och tyngre och tyngre, tills jag inte kan göra en enda till.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 17:03   #8
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Vilka fördelar finns det med kontakt? Den enda jag kan komma på på rak arm är att man kan ge muskeln likvärdig träning med lägre vikt/volym, vilken borde innebära mindre risk för skador osv. Men innebär det inte också att man får sämre vana/träning vad gäller styrka, nervsystemet, "hantera högre vikter" osv?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 17:05   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Vilka fördelar finns det med kontakt? Den enda jag kan komma på på rak arm är att man kan ge muskeln likvärdig träning med lägre vikt/volym, vilken borde innebära mindre risk för skador osv. Men innebär det inte också att man får sämre vana/träning vad gäller styrka, nervsystemet, "hantera högre vikter" osv?
Det skulle kunna vara att man involverar andra muskler mindre också. Om man kan träna rygg utan att involvera biceps så kan man kötta armar nästa dag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 17:08   #10
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det skulle kunna vara att man involverar andra muskler mindre också. Om man kan träna rygg utan att involvera biceps så kan man kötta armar nästa dag.
Ehm, men kan det ens vara möjligt, att ex. koppla bort biceps (nästan) helt från en hantelrodd, bara för att man lyckas få perfekt kontakt i ryggen?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 17:11   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Ehm, men kan det ens vara möjligt, att ex. koppla bort biceps (nästan) helt från en hantelrodd, bara för att man lyckas få perfekt kontakt i ryggen?
Teoretiskt tycker jag det inte verkar omöjligt. Det räcker väl med att överarmen dras upp av ryggen och att underarmen håller fast hanteln?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 17:15   #12
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag besteg ett fjäll i Norge en gång. Högst däruppe på toppen bodde en familj med vesslor. De var små och kvicka som attan, och måste ha grävt tunnlar under marken; plötsligt dök det upp en vessla tre meter framför en, men den försvann lika fort igen; nästa sekund dök det upp en likadan vessla tio meter bort, som också försvann; sådär höll vesslorna på, synbarligen helt slumpmässigt. Emellanåt dröjde det så länge mellan gångerna de visade sig att man trodde att man aldrig skulle få se dem mer, men så rätt vad det var så var de i full gång igen.

Min muskelkontakt är precis som de där vesslorna. Den dyker upp och försvinner när jag minst anar det. För typ tre knäböjssessioner sedan fick jag plötsligt kontakt i framsida lår under ett av uppvärmningsseten. ”Hoppsan, vad är det här?” tänkte jag. Nästa set var kontakten borta. Några veckor tidigare hände samma sak med skinkorna i marklyft. Och så vidare.



Jag menar precis som du tolkar det. När jag gör stångcurl känns det ingenting i biceps, utan repetitionerna blir bara långsammare och långsammare, och tyngre och tyngre, tills jag inte kan göra en enda till.
Jag känner samma med biceps, och det är en av mina sämre muskelgrupper.

Dock är det oklart exakt vad som menas med kontakt. Jag känner inte ryggen under chins eller liknande övningar men får rejäl pump efteråt samt träningsvärk. Ryggen är min bästa muskelgrupp.

Mellersta axlar har jag dock bra kontakt i, där lyfter jag enbart vikten genom att spänna mina mellersta axlar i sidolyft. Har aldrig sett någon lyfta mindre vikt än mig där, brukar använda 2kg-hantlar men det är lite viktkåthet av mig, hade nog egentligen fått bättre kontakt av 1kg.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 17:15   #13
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Teoretiskt tycker jag det inte verkar omöjligt. Det räcker väl med att överarmen dras upp av ryggen och att underarmen håller fast hanteln?
Kanske det.. men det med "underarmen håller fast hanteln" kanske kräver att även biceps jobbar. hmm.. men hur som helst, då känns det mer att det handlar om att helt tappa/släppa kontakten med en muskel (i detta fall biceps) än att få bra kontakt i en viss muskel.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 17:58   #14
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Bra fråga med ett i min åsikt solklart svar: Nej. Om man ska göra mer småpill och isolationsövningar så måste man få max kontakt om det ska ge mer än massan man får av att sikta på att bli stark.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 18:40   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Bra fråga med ett i min åsikt solklart svar: Nej. Om man ska göra mer småpill och isolationsövningar så måste man få max kontakt om det ska ge mer än massan man får av att sikta på att bli stark.
Tack!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)