Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-28, 08:52   #1
kiyolsakie6
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 3
Bör du vara öm efter att ha gjort dumbell golvpress?

Titel mestadels. Jag har gjort golvpressar hemma, och min huvudbegränsare är mina armar när jag gör flera uppsättningar, men jag känner inte något i mitt bröst. Jag håller mina armar böjda vid axeln när jag vilar på golvet, sätter hantlarna ihop när jag når toppen av pressen, men det känns inte som att mitt bröst får ett träningspass, bara mina armar när de blir trötta. Är det här normalt?
kiyolsakie6 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 08:57   #2
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av kiyolsakie6 Visa inlägg
Titel mestadels. Jag har gjort golvpressar hemma, och min huvudbegränsare är mina armar när jag gör flera uppsättningar, men jag känner inte något i mitt bröst. Jag håller mina armar böjda vid axeln när jag vilar på golvet, sätter hantlarna ihop när jag når toppen av pressen, men det känns inte som att mitt bröst får ett träningspass, bara mina armar när de blir trötta. Är det här normalt?
Floor press är en utpräglad tricepsövning.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 09:39   #3
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av kiyolsakie6 Visa inlägg
Jag håller mina armar böjda vid axeln när jag vilar på golvet
Vad menar du med det? Lägger du hanteln mot axeln blir det ju helt klart en tricepsövning. Testa isåfall att ha handen rakt ovanför armbågen hela tiden istället.
Köttis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 10:43   #4
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 618
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Floor press är en utpräglad tricepsövning.
Nja...

Självklart bättre med full rom om man kan det men pressar aktiverar och bygger bröst även om man slutar när överarmarna är i höjd med/vinkelräta med överkroppen.

Särskilt om man vill köra mer åt giljotinpresshållet med tunga vikter så är det få som kan gå till full djup utan att förstöra axlarna. Kör lite giljotinpress och gör det som en floorpress så ska du se att det känns i bröstet också.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 13:37   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Nja...

Självklart bättre med full rom om man kan det men pressar aktiverar och bygger bröst även om man slutar när överarmarna är i höjd med/vinkelräta med överkroppen.

Särskilt om man vill köra mer åt giljotinpresshållet med tunga vikter så är det få som kan gå till full djup utan att förstöra axlarna. Kör lite giljotinpress och gör det som en floorpress så ska du se att det känns i bröstet också.
Tror att jag har hunnit med att göra det här under väldigt många år och vidhåller att övningen fortfarande är en utpräglad tricepsövning.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-29, 08:53   #6
kiyolsakie6
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av kiyolsakie6 Visa inlägg
Titel mestadels. Jag har gjort golvpressar hemma, och min huvudbegränsare är mina armar när jag gör flera uppsättningar, men jag känner inte något i mitt br VidMate Mobdro word counteröst. Jag håller mina armar böjda vid axeln när jag vilar på golvet, sätter hantlarna ihop när jag når toppen av pressen, men det känns inte som att mitt bröst får ett träningspass, bara mina armar när de blir trötta. Är det här normalt?
I switched to floor press for a couple of months because I had problems with my shoulder and didn't want to risk another operation. (had shoulderoperation, not related to lifting). I was feeling good and confident and switched back to bench press. Can now bench 240lbs instead of 175lbs before I switched to floor press.
kiyolsakie6 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)