Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-10, 08:47   #31
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag har ingen åsikt om TRT i sig, men det argumentet du presenterar kan ju användas mot all typ av sjukvård.

"Infektioner är en normal reaktion i människans livscykel. Evolutionen kräver inte en levande 30åring. Se över ditt liv innan du skyller din död på bakterier"

Är du anti-vaxxer också?
Nej, generellt är sjukdomar och infektioner inte ett normalt åldrande. Jag är ledsen men det du skrev håller inte riktigt då det inte är samma sak.

Däremot kan man jämföra det med plastikoperation, och ja där är jag i princip av samma åsikt att gäller det inte rekonstruktion av kraftiga skador så är det dumt.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 09:00   #32
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Eller, och det här är en galen tanke jag vet, så accepterar man att människans åldrande innebär att man får en lägre testosteronnivå som inte innebär en brist utan är en normal reaktion på att människans livscykel och evolution inte kräver en testosteronstinn 70åring. Man kan också tänka sig att försöka se över sitt liv och sin livsstil innan man skyller sin apati och nedstämdhet på testosteronnivåer.

Det är konstigt också att det just är här som denna diskussion återkommer om och om igen. Det är nästan som att man är sugen på att ta testosteron men måste hitta alla ursäkter i världen för att inte "dopa" sig.
Tänker du samma sak med diabetes, klimakteriebesvär, benskörhet och högt blodtryck?
Onaturligt att mixtra med ålderns fysiologiska ändringar

Ser inte poängen med att undvika att med enkla medel hjälpa människor.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 09:04   #33
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Nej, generellt är sjukdomar och infektioner inte ett normalt åldrande. Jag är ledsen men det du skrev håller inte riktigt då det inte är samma sak.

Däremot kan man jämföra det med plastikoperation, och ja där är jag i princip av samma åsikt att gäller det inte rekonstruktion av kraftiga skador så är det dumt.
Vänligen definiera din version av "normalt åldrande" och förklara varför dess negativt upplevda symptom inte bör behandlas. Infektioner var bara ett exempel, eftersom jag utgick från att du inte var autistisk, men vi kan lika gärna ta upp benskörhet, brutna lårbenshalsar, klimakteriebesvär och dylikt.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 10:44   #34
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Vänligen definiera din version av "normalt åldrande" och förklara varför dess negativt upplevda symptom inte bör behandlas.
Ett normalt åldrande är när man inte upplever kroppens normala livscykel som sjuklig. Benskörhet och brutna lårbenshalsar är väl inget som evolutionärt följer med varje människas åldrande?

Klimakteriet var ett bra exempel, men med din argumentation ska man strävar efter att medicinera bort klimakteriet och kvinnan ska sträva efter att vara fertil till sin död.

Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Infektioner var bara ett exempel, eftersom jag utgick från att du inte var autistisk
Oookej...

Senast redigerad av KT81 den 2019-09-10 klockan 10:45.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 10:48   #35
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Det borde iaf ha en mycket stor positiv effekt på muskelmassan om de lägger sig i det högre intervallet av "amerikansk" TRT, runt 200 mg/v. Vid lägre doser har studier visat lite mixat resultat på kanske runt 50 mg/v.

Just bristen på muskelmassa ger som bekant en betydande negativ effekt för åldrande.

MVH
/Bruce
Ger man 200mg/vecka till vem som helst så har det positiv effekt på vem som helst. 50mg är igen lite. Jag tror inte vi behöver vänta oss stålfarfars som springer omkring som 80 åringar men livskvaliteten kan nog vara bättre. Jag menade också att livet kan vara rätt tungt om man är i arbetslivet eller rent generellt har ett aktivt liv men har låga nivåer, jag vet det av erfarenhet. Jag är absolut för att ge åldringar trt om du vill det. Om det hjälpet dom att hålla sig aktiva osv men om du är 80 år så har du väl alla möjliga krämpor redan
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 11:37   #36
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Ett normalt åldrande är när man inte upplever kroppens normala livscykel som sjuklig. Benskörhet och brutna lårbenshalsar är väl inget som evolutionärt följer med varje människas åldrande?

Klimakteriet var ett bra exempel, men med din argumentation ska man strävar efter att medicinera bort klimakteriet och kvinnan ska sträva efter att vara fertil till sin död.


Oookej...
Du verkar inte vara lika kunnig som du försöker ge sken av.
Varför ger man hormoner vid klimakteriet?
För att låta kvinnan fortsätta vara fertil (som du säger) eller ...... ?

Bentätheten minskar kraftigt med åldern, och en mycket stor andel av äldre kvinnor i Sverige blir bensköra.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 12:41   #37
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Du verkar inte vara lika kunnig som du försöker ge sken av.
Varför ger man hormoner vid klimakteriet?
För att låta kvinnan fortsätta vara fertil (som du säger) eller ...... ?
Man ger hormonbehandling vid kraftiga klimakteriebesvär och då i högst fem år. Det är ingen behandling som är generell för kvinnor i övergångsåldern. Det är inte jämförbart med vad som diskuteras i denna tråden gällande testosteronbehandling.

Jämförbart är om man skulle tillföra östrogen för att behålla nivån som en kvinna har i 30-35 års åldern i hela hennes liv, upp över 80 år. Cancerfallen skulle stå som spön i backen.

Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Bentätheten minskar kraftigt med åldern, och en mycket stor andel av äldre kvinnor i Sverige blir bensköra.
Ja absolut, en av tre kvinnor kan få diagnosen osteoporos. Men ett normalt åldrande innebär inte automatiskt att du har så pass reducerad benmassa att du räknas som benskör.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 13:51   #38
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Ja absolut, en av tre kvinnor kan få diagnosen osteoporos. Men ett normalt åldrande innebär inte automatiskt att du har så pass reducerad benmassa att du räknas som benskör.
Är det inte rimligt att vi tillåter de som har hög risk för frakturer att fuska? och kanske också att (om de har nytta av det med få risker) låta de som behöver TRT få TRT?
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 14:16   #39
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Är det inte rimligt att vi tillåter de som har hög risk för frakturer att fuska? och kanske också att (om de har nytta av det med få risker) låta de som behöver TRT få TRT?
Det är ju det man gör idag, så då är du väl nöjd? Idag tillåter man personer som har behov av testosteronbehandling att få testosteronbehandling. Skillnaden är att man inte låter läkemedelstillverkare, kroppsbyggare och människor med psykisk ohälsa bestämma reglerna.

I första hand behandlas osteoporos med andra läkemedel och tillskott än hormoner. Långtidsbehandling med östrogen ökar risken för bröstcancer, stroke, hjärtinfarkt och blodproppar. Inte så bra fusk kanske.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 14:41   #40
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Finns det någon "data/forskning" som visar på hur mycket lägre värden man får och hur stor andel av de som blir äldre som faktiskt behöver behandling?

Hur mycket hjälper träning/hälsosam livsstil?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 19:34   #41
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Det finns dokumenterat ja. Men det är inte så stor skillnad som man kan tro, iaf inte hos friska individer.

Sen ökar SHBG med åldern, alltså tvärt om jämfört T, vilket gör att fritt obundet T minskar mer drastiskt jämfört absoluta värden.

Vilka som faktiskt behöver finns det inget riktigt facit på, utan det är som diskuterats i tråden beroende på rådande policy hos den styrande regimen i det land man befinner sig i.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 20:27   #42
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Det är ju det man gör idag, så då är du väl nöjd? Idag tillåter man personer som har behov av testosteronbehandling att få testosteronbehandling. Skillnaden är att man inte låter läkemedelstillverkare, kroppsbyggare och människor med psykisk ohälsa bestämma reglerna.

I första hand behandlas osteoporos med andra läkemedel och tillskott än hormoner. Långtidsbehandling med östrogen ökar risken för bröstcancer, stroke, hjärtinfarkt och blodproppar. Inte så bra fusk kanske.
Poängen är att gränsen är väldigt svår att sätta och i Sverige har vi valt att överdriva risker och underdriva nyttan.
En snabb översyn av internationella guidelines gör för gällande att de rekommenderad viss screening itll och med.

Den som skriver den stora ECT-handboken och tillika (ex?)ordförande för APA taskfroce äger företaget som tillverkar ECT-apparater. Enligt honom fanns ingen intressekonflikt, så industrikopplingar och riktlinjer är mer av en myt än något som händer i verkligehten
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-11, 00:16   #43
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Eventuella biverkningar? Finns det några större problem om man nu inte överdoserar.
Han har då inte fått några biverkningar vad jag vet, han mår som när han var 25 säger han och har samma "lust" så att säga, livslust och sexuell lust. Sen hans fru säger att han blev mycket mer karismatisk och levande av testosteron. Ungefär 20 år har han använt det, riktigt bra hälsa, ser piggare ut än alla andra 60åringar jag ser.

Överdosering vet jag inget om, det är ju inte det trt handlar om.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-11, 07:13   #44
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Eftersom det handpar om att leva "optimalt" och inte naturligt så tänker jag mig att motsättningarna mer är praktiska/ekonomiska. Att medicinera alla män över ålder X med den sjukvårdsmodell vi har saknas det nog incitament för.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-11, 09:11   #45
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Eftersom det handpar om att leva "optimalt" och inte naturligt så tänker jag mig att motsättningarna mer är praktiska/ekonomiska. Att medicinera alla män över ålder X med den sjukvårdsmodell vi har saknas det nog incitament för.
Tidigare ingick inte vissa varianter av testosteron i högkostnadsskyddet, och kan tänka mig det gäller för alla. Att medicinera alla män över ålder X, som har råd med det, hade åtminstone varit en ekonomisk möjlighet?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)