Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-23, 13:07   #1
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Ont i bröstfästet mot bröstbenet.

Tja kolo! Innan jag går till en sjukgymnast kanske någon här kan hjälpa mig på traven.

Jag var dum i huvudet i våras när jag tränade calisthenics, körde på tok för stor volym på dipsen (viktade i ringar, single bar och dubbel bar) vilken resulterade i att jag fick ont i högra bröstet ungefär i mitten av stora bröstmuskeln in mot sternum precis där det fäster. Efter detta har smärtan aldrig gett sig och ibland känns smärtan längre ut alltså som det gör ont i flera fiber längre in, alltså upp mot axeln.

Smärtan kan komma i vardagen också om jag sträcker ut armen i vissa vinklar och tar i och ska lyfta/dra något osv.

Just nu kör jag låg bröstvolym, bänk 2 ggr veckan ena passet 3x10 och det andra 3x5. Kör rullande halvkropp. Bänken känns i bröstet men fungerar om jag stretchar en del innan. Dips och flyes fungerar där emot inte för det sträcker för mycket i pecsen.

Någon som varit med om någon liknande överansträngning och vad har ni gjort isåfall?
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram

Senast redigerad av Isseman den 2016-11-23 klockan 13:11.
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-25, 12:03   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Skulle kunna vara tietzes syndrom/costochondrit, inflammation i bröstben/brosk. Tar lång tid att läka, bra att tänka på är att försöka avlasta lederna mot bröstbenet, retrahera skuldror osv.
I annat fall risk för muskelsträckning/partiell ruptur i pectoralis..
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 15:52   #3
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Skulle kunna vara tietzes syndrom/costochondrit, inflammation i bröstben/brosk. Tar lång tid att läka, bra att tänka på är att försöka avlasta lederna mot bröstbenet, retrahera skuldror osv.
I annat fall risk för muskelsträckning/partiell ruptur i pectoralis..
Tack för infon!
Tror det vara partiell ruptur av pectoralis då det har stämt in rätt bra på det jag läst.

Glömde tillägga att det small/knäppte till i bröstmuskeln när jag bänkade för någon vecka sedan..

Ska boka tid hos sjukgymnast nu i veckan!
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-02, 10:24   #4
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Hoppas det går bra!
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-07, 02:28   #5
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 709
Jag hade det i sommras pga av att jag körde dips när jag inte hade tränat på länge. Smärtan var dock mer på vänster sidan men var även kvar i bra mycket längre än vad det behövde vara.

De sakerna som gjorde det bättre för mig var dessa:
- Inte göra övningar som gjorde det värre eller gjorde något ont ( typ drag från ovan och bröst övningar )
- Inte sova på sidan utan försök sova på ryggen / magen.
- Stretcha lätt kring bröst och rygg


Nu några månader senare är det helt borta.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-17, 21:25   #6
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Hoppas det går bra!
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Jag hade det i sommras pga av att jag körde dips när jag inte hade tränat på länge. Smärtan var dock mer på vänster sidan men var även kvar i bra mycket längre än vad det behövde vara.

De sakerna som gjorde det bättre för mig var dessa:
- Inte göra övningar som gjorde det värre eller gjorde något ont ( typ drag från ovan och bröst övningar )
- Inte sova på sidan utan försök sova på ryggen / magen.
- Stretcha lätt kring bröst och rygg


Nu några månader senare är det helt borta.
Update:
Jag har vilat från all bröst träning nu sen 23e november.
Har varit hos sjukgymnasten och gjort två stycken stötvågsbehandlingar och fått nålar.
Detta har ej hjälpt utan samma diffusa konstiga ömhet inuti (djupt) är kvar.

Kör därför en 10 dagars diklofenak-kur nu med 100mg om dagen. Får se om detta kanske kan hjälpa. Rullar bröstet de dagar jag tränar överkropp och gör inga övningar som kan trigga eller där det känns i bröstet.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-18, 20:22   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Men vilken jävla klåparsjukgymnast som gett dig stötvåg och akupunktur.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-18, 21:33   #8
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Men vilken jävla klåparsjukgymnast som gett dig stötvåg och akupunktur.
Förmodligen är det Diklofenak och vila som gäller. Inget annat tips?
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-18, 22:01   #9
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Misstänker själv någon typ av costochondrit fast en mer mild symptom, jag kan ju träna allt utom just pressar för bröst och flyes/dips är värst då det sträcker. Känns som smärtan är djup, smärtan börjar från sternum och går längs med revbenen en bit åt sidan (höger bröst).
Ibland känns det irriterat bara av att torka håret/torka något med disktrasan då pecs aktiveras. Samtidigt kan jag göra hand stand pushups och viktade Chins på gymmet utan problem/några känningar alls.

Försökt rulla området med boll (lugnt) & stretchar för att inte bli stel runt/i bröstmusklerna.

Inne på 8e dagen på Diklofenak 100mg om dagen men ingen skillnad än så länge..
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-19, 21:23   #10
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Om du djupandas, känner du besvär då? Eller förstärkt; om du lateralflekterar (dvs lutar överkroppen) åt vänster eller höger (eventuellt lyfter motsatt arm upp i luften) och djupandas, känner du besvär då?

Har du tappat rörlighet i bröstryggsrotation? Sitt ned på båda sittbensknölarna, händerna på bröstet och försök rotera så långt du kan åt båda håll.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-20, 08:47   #11
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Om du djupandas, känner du besvär då? Eller förstärkt; om du lateralflekterar (dvs lutar överkroppen) åt vänster eller höger (eventuellt lyfter motsatt arm upp i luften) och djupandas, känner du besvär då?

Har du tappat rörlighet i bröstryggsrotation? Sitt ned på båda sittbensknölarna, händerna på bröstet och försök rotera så långt du kan åt båda håll.
Nej på båda svaren! Känner ingenting när jag andas eller lutar mig samt kombinationen Har inte heller fått försämrad rörlighet.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-01, 18:19   #12
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Bump
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-01, 18:24   #13
kalis
Registered User
 
kaliss avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Ort: Åstorp
Inlägg: 154
Hjälpte inte kuren med Diklofenak?
kalis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-01, 21:56   #14
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av kalis Visa inlägg
Hjälpte inte kuren med Diklofenak?
Jo den hjälpte ganska mycket. Känns inte alls lika mycket längre men fortfarande lite irriterat vid vissa rörelser.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-24, 18:19   #15
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Update.

Har alltså inte tränat bröst sen 23 november. Har nu i x antal veckor har jag kört lite calisthenics där jag gjort en del l-sit till handstands och pushups i handtag till plankan etc, samt andra liknande övningar där bröst blir involverat. det har fungerat ok och aldrig gjort speciellt ont under själva träningen, dock kan det ömma och knivsticka till i bröstet emellanåt.. jag kommer börja träna lite lätt bröst (Vi pratar något set hantelpress med typ 15kg lol) 1-2ggr i veckan och fortsätta att stretcha mycket bröstrygg, rulla/massera patten och så får vi se vad som händer!

har iallafall blivit 10 ggr bättre på diverse handstands pushups under denna tiden, hoppas jag har adderat lite massa på axlarna.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram

Senast redigerad av Isseman den 2017-06-24 klockan 18:21.
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)