Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-11-25, 15:52   #31
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Jag har funderat på om det ens är möjligt med full muskelretention på denna diet, speciellt inte om man är relativt "lean"(>15%)

Om man inte befinner sig i relativt ordentligt utvecklad ketos så kräver enbart hjärnan 100g glukos per dygn, lägg därtill nervsystem och lite andra system som är exklusivt glukosdrivna. Majoriteten av proteinet man intar är tillgängligt för glukeogenes men en relativt stor andel av det intagna proteinet är exklusivt ketogent.

Om man antar att det går att producera glukos till ration 1,5 gram protein--->1 gram glukos så skulle absolut allt gå åt till att stilla kroppens glukosbehov. Glycerol som frisätts från fettceller tillsammans med fettsyror kan också genomgå glukeogenes men om jag inte minns fel så är det någonting i stil med 5-15 gram glukos/100 gram fett. Om man då droppar 200 g rent fett per dag(1800 kcal underskott) skulle det ge måttliga mängder glukos och fortfarande klart i gränsfall. Ytterligare 10-20 gram kolhydrat tillkommer från proteinpulvret beroende på renhet.

Är det ens fysiologiskt möjligt att bygga muskler på denna diet? Att träna förbättrar proteinbalansen oberoende av energiintag men utan tillgängliga aminosyror så kan inte proteinsyntesen uppregleras. Är det därför en planerad refeed är så viktig, för att kliva in i en anabol fas efter ett träningspass och kunna bygga tillbaka ev muskelprotein förlorat under veckan?
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-27, 00:06   #32
tsim
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 115
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Ola Wallengren har ju sin mer eller mindre omtalade VLCD.spelar det någon roll om man tar allt i samma drink?
Vad jävla jobbigt!, jag personligen tycker man bör äta någon fast föda emellanåt.
brist på fett och brist på massa åt tarmarna, då mår man jävligt dåligt.

Senast redigerad av tsim den 2014-11-27 klockan 00:13.
tsim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-27, 01:45   #33
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Bossebäver:

Jag ökade bevisligen i muskelmassa på denna diet, så visst är det möjligt. Måttliga ketonnivåer blev det också så glukoneogenesen hängde tydligen med rätt bra. Alternativt att ketonförbräningen var hög och motsvarade behovet, men det är kanske inte så troligt.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-27, 01:50   #34
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Knaz Visa inlägg
Helt annorlunda emot hur jag kört de andra gångerna jag kört VLCD. Blir nog att testa det också, mest kört de tre stora under dessa perioder. Någon anledning till att du inte körde bänk och mark?
Tyckte att både böj och mark blev för jobbigt på ett helkroppspass under vlcd. Bänk, eller annan press kunde jag inte köra pga trasig axel. Däremot så täcker ju dips och axelpress någorlunda upp bröst, axlar, triceps.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-27, 10:47   #35
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Denna diet verkar ju sinnessjuk och framhäver "Bygges Looser" dieterna som det mest hälsosamma vi har på denna planet.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-28, 12:26   #36
cAase
Registered User
 
cAases avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 689
Kör Olas 2a variant och tycker den fungerar så mycket smidigare med arbete och den sociala delen i livet. Slipper springa fram och tillbaka hela tiden med EAA + kasein.
__________________
As long as I'm better than yesterday, I'm doing something right

Journal: Simplicity is golden
cAase är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-28, 17:16   #37
tsim
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 115
Jaha det är ingen av er som har prövat vlcd under en längre tid?
Det där funkar inte, iaf inte under en längre tid.

"varning" s.a.s
tsim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-29, 23:59   #38
Aliaas
Powered by Grynkorv
 
Aliaass avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 2 187
Citat:
Ursprungligen postat av tsim Visa inlägg
Jaha det är ingen av er som har prövat vlcd under en längre tid?
Det där funkar inte, iaf inte under en längre tid.

"varning" s.a.s
det är ju inte meningen heller.
Aliaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-30, 00:35   #39
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Vad menas med en längre tid då?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-30, 13:55   #40
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Bossebäver:

Jag ökade bevisligen i muskelmassa på denna diet, så visst är det möjligt. Måttliga ketonnivåer blev det också så glukoneogenesen hängde tydligen med rätt bra. Alternativt att ketonförbräningen var hög och motsvarade behovet, men det är kanske inte så troligt.
Episkt, men om jag inte minns fel så gjordes mätningen efter kolhydratsladdning, är det möjligt att muskelökningen var glykogen?
I vilket fall så tyder ju det på full muskelretention så det är ju fortfarande imponerande.


Citat:
Ursprungligen postat av tsim Visa inlägg
Jaha det är ingen av er som har prövat vlcd under en längre tid?
Det där funkar inte, iaf inte under en längre tid.

"varning" s.a.s
Att ta 6-800 kalorier under en längre tid är ett idiotsäkert sätt att tappa fett.

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Vad menas med en längre tid då?
Redan efter 3 dagar drömmer man om muffins, knäckebröd och pasta. Det är inte längre de sexuella drömmarna som orsakar morgonbånge.........
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-30, 21:46   #41
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Matningarna var efter en standardiserad reefed bada gangerna, sa skillanden skall motsvara "muskler".
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-01, 07:03   #42
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av tsim Visa inlägg
Jaha det är ingen av er som har prövat vlcd under en längre tid?
Det där funkar inte, iaf inte under en längre tid.

"varning" s.a.s
Vad menar du med en längre tid? Ola körde väl sju veckor om jag inte minns fel och det finns andra på forumet här som kört mellan 3-5 veckor. I mina ögon så är det "långt" när man ser till vad för diet det är vi pratar om. Att leva på VLCD länge är självklart inte möjligt om länge är 2 år (så länge du inte är sjukligt fet) men, det är ju heller inte tanken. Efter X antal veckor så lär du ha kommit dit du vill med denna diet och då är det dags att övergå till en mer "normal" diet. Det är även här som det avgörs om du lyckas, du måste ha en plan för hur du ska fortsätta äta efter denna diet.

Så, det är knappast tänkt att denna variant av proteinbaserade VLCD (snarare en PSMF) ska pågå under längre tid. Det är ingen långsiktig lösning i sig.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-01, 09:59   #43
Knaz
Registered User
 
Knazs avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 811
Påbörjar första varianten idag och tänkte på en sak.. När är det smartast att ta HMB?
Knaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-01, 17:16   #44
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Knaz Visa inlägg
Påbörjar första varianten idag och tänkte på en sak.. När är det smartast att ta HMB?
Om man ska lita på förespråkarna så ska det vara ca en timme före träning, direkt efter träning och sedan 1g var 3:e timme (halveringstiden är 3 timmar).
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 21:14   #45
tsim
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 115
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg

Att ta 6-800 kalorier under en längre tid är ett idiotsäkert sätt att tappa fett.
Japp, lycka till då
tsim är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)