Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-08-03, 10:20   #31
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Måste man inte ha ett guldarmband och halsband också ifall man skall köra GASP-linne?

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 10:25   #32
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Räcker med att googla mitt påstående om giljotinpress(vandlig bönkpress har även den hög tricepsaktivering om inte greppet blir för brett) och press bakom nacken för att hitta de de undersökningar som gjorts kring övningarna i relation till traditionella tricepsövningar.
Hur lätt eller svårt det är att hitta källor förändrar väl inte att bevisbördan ligger på den som kommer med påståendet? Russel´s teapot.

Och om det är så enkelt att backa upp ditt påstående har du väl desto mer anledning att bara göra den lilla ansträngningen för att enkelt motbevisa alla som säger emot dig?
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 10:53   #33
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Var det allt som du kunde komma med ?

Jag kan recensera övningsvalet och kan visa på att du får minst lika hög aktivering i bänkpress till halsen och press bakom nacken som av de här övningarna på de tre huvudena.
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Räcker med att googla mitt påstående om giljotinpress(vandlig bönkpress har även den hög tricepsaktivering om inte greppet blir för brett) och press bakom nacken för att hitta de de undersökningar som gjorts kring övningarna i relation till traditionella tricepsövningar.
Intressant hur du avfärdar en välskriven artikel från Styrkelabbet (med referenser) men inte själv kan lägga fram källor till dina egna påståenden. Kom igen nu. Fram med dom. Vi väntar.

Under tiden du letar kan du ju kika på detta och se om du kan dra någon slutsats av den informationen.







https://www.styrkelabbet.se/optimal-traning-av-triceps/
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 11:59   #34
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Undra om det faktum att det senare korrelaterar med hur det faktiskt känns går att vidare applicera på andra kroppsdelar. Typ ben.

Jag har ju själv kört mycket ben och en del lårcurl men inte så himla mycket annat och jag tyckte väl kanske inte benen var riktigt så bra som de hade kunnat vara.

Sen var det ju iofs antalet reps med ...

Men det känns ju som att om man kör tricepspulldowns i kabelmaskin eller vad nu korrekt namn är så känns det ju väldigt mycket mer i överarmarna än vad bänkpress gör som jag iofs gör med brett grepp, kör man lite fler rep i bänken kanske man kan känna lite mer och smalbänk känns väl ännu mer. Så om man gick på känslan / trycket och värmen och tröttheten man upplever i triceps så känns det ju rätt givet att de gav något bänkpressen inte gjorde.

Och då undrar jag ju lite om samma sak är applicerbart på ben, benspark kan ju bränna på rätt bra i låren kanske är det ett komplement man faktiskt borde köra. Finns det liknande test på böj + benspark och stela mark + lårcurl eller så? Att det finns test på bra övningar för hamstrings vet jag iofs redan och det skiljer sig ju rejält över vilken led rörelsen sker för baksidan.

Vad finns det för övningar som isolerar/bränner på lite mer i bröstet? Flies och cable cross är ju populärt men jag tycker ju de känns lite muppiga, hantelpressar med en rörelse i en lite annorlunda båge? Likt cable cross men med bara ett handtag i den vinkel som känns bäst?
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Alla experter är väl inte alls överens om det? Det går iallafall emot broscience, som brukar ha rätt.
Ligger kanske i formuleringen. OM en viss övning nu ger samma belastning/stimulans så behövs inte annat men om den nu inte gör det så kan ju alternativet med fler övningar vara bättre.

Personligen kanske jag ändå hade undrat var det är värt att lägga träningsvolymen men å andra sidan går det ju inte att få oändligt mycket bättre resultat med oändligt mycket högre volym och dessutom brukar ju isolationsövningarna inte vara lika tunga att göra så det går ju att göra fler av dem / mer träningsvolym där för att täcka fler delar med likvärdig arbetsinsats / trötthet.

Senast redigerad av Korvil den 2020-08-03 klockan 12:08.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 18:34   #35
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Räcker med att googla mitt påstående om giljotinpress(vandlig bönkpress har även den hög tricepsaktivering om inte greppet blir för brett) och press bakom nacken för att hitta de de undersökningar som gjorts kring övningarna i relation till traditionella tricepsövningar.
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Måste man inte ha ett guldarmband och halsband också ifall man skall köra GASP-linne?

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
En fet siverlänk gifter sig mycket fint.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)