Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-06-30, 12:59   #31
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Yes (på båda).

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 15:26   #32
Zekerna
Registered User
 
Zekernas avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Göteborg
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Yes (på båda).

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Känner ändå att jag som fullt frisk, (vältränad om jag må så säga, tidigare skadefri och 25 år, inte borde skadat mig såhär, påverkar mig starkt i min vardag, tappat all min motivation till det mesta just nu. Möte på torsdag i vart fall med fysioterapeut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade aldrig använt BCAA överhuvudtaget om jag inte var vegan eller över 70 år gammal.
Zekerna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 07:06   #33
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Zekerna Visa inlägg
Känner ändå att jag som fullt frisk, (vältränad om jag må så säga, tidigare skadefri och 25 år, inte borde skadat mig såhär, påverkar mig starkt i min vardag, tappat all min motivation till det mesta just nu. Möte på torsdag i vart fall med fysioterapeut.
Skador är ett jävla skit och det är inte ovanligt att det börjar sådär i 25-30-årsåldern. Men jag tycker inte du ska känna dig nedslagen. Du har skadat en muskel som har flera hjälparmuskler och det är inte omöjligt att du p.g.a. relativt ung ålder ändå kommer att hämta dig bra. Du kommer sannolikt att ha kvar en grop i muskulaturen men du kan få full funktion och förhoppningsvis ingen smärta, eller bara då och då. Däremot kan ditt jobb vara ett bekymmer. Jag är mer orolig för att det kommer att förhindra dig från att bli bra, mer än din träning.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 14:58   #34
Zekerna
Registered User
 
Zekernas avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Göteborg
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Skador är ett jävla skit och det är inte ovanligt att det börjar sådär i 25-30-årsåldern. Men jag tycker inte du ska känna dig nedslagen. Du har skadat en muskel som har flera hjälparmuskler och det är inte omöjligt att du p.g.a. relativt ung ålder ändå kommer att hämta dig bra. Du kommer sannolikt att ha kvar en grop i muskulaturen men du kan få full funktion och förhoppningsvis ingen smärta, eller bara då och då. Däremot kan ditt jobb vara ett bekymmer. Jag är mer orolig för att det kommer att förhindra dig från att bli bra, mer än din träning.
Ska träffa fysioterapeuten imorgon, är det något speciellt jag borde fråga/säga för att få bästa möjliga hjälp? Har noll erfarenhet av skador generellt då jag aldrig riktigt skadat/brutit/fått en muskelbristning tidigare.

Att gropen är kvar gör mig noll, men att min muskel läker hoppas jag ju verkligen, vilat nu hela veckan och om 1v har jag 5v semester så hoppas denna tid räcker för återhämtning.

Påtal om funktion med, min arm fungerar helt exemplariskt, den är bara lite öm och väldigt sporadisk smärta som inte är speciellt farlig eller ihållande när jag ibland rycker för hårt i en dörr/råkar bära något av vana, etc etc
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade aldrig använt BCAA överhuvudtaget om jag inte var vegan eller över 70 år gammal.

Senast redigerad av Zekerna den 2020-07-01 klockan 15:00.
Zekerna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 18:41   #35
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Zekerna Visa inlägg
påverkar mig starkt i min vardag, tappat all min motivation till det mesta just nu.
Om det är till någon tröst så är du långt från ensam! När man tränar på en relativt hög nivå så skulle jag våga påstå att skador hör till det normala.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 23:34   #36
Zekerna
Registered User
 
Zekernas avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Göteborg
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Om det är till någon tröst så är du långt från ensam! När man tränar på en relativt hög nivå så skulle jag våga påstå att skador hör till det normala.
Är aldrig en som ger upp annars men känns tufft när man går från en fysisk vardag till en stillasittande slö vardag. Äsch jag kommer nog tillbaka, taggad inför vad fysioterapeuten säger!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade aldrig använt BCAA överhuvudtaget om jag inte var vegan eller över 70 år gammal.
Zekerna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 09:48   #37
Zekerna
Registered User
 
Zekernas avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Göteborg
Inlägg: 196
Styrkan fanns i alla fingrar men smärta vid viss typ av ansträngning, min fysioterapeut chansade på att det var en partiell ruptur men han var inte helt säker.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade aldrig använt BCAA överhuvudtaget om jag inte var vegan eller över 70 år gammal.
Zekerna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 23:43   #38
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Väldigt svårt att utesluta totalruptur kliniskt med just fingerflexorerna eftersom det som sagt finns flera muskler som hjälper till med samma sak. Vissa av oss, mig inkluderat, har inte ens alla flexormuskler på underarmen. Det är det jag skyller på för att jag har så små underarmar.

Det låter mer som en totalruptur eftersom du inte får ont, men det är klart att man stöter på partiella rupturer som inte gör ont de heller. De skulle ha testat dig i en gripp-it eller liknande maskin som ger ett mätbart värde på greppstyrkan. Du borde (?) vara svagare i greppet så här pass tidigt efter gropens uppkomst.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 23:32   #39
Zekerna
Registered User
 
Zekernas avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Göteborg
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Väldigt svårt att utesluta totalruptur kliniskt med just fingerflexorerna eftersom det som sagt finns flera muskler som hjälper till med samma sak. Vissa av oss, mig inkluderat, har inte ens alla flexormuskler på underarmen. Det är det jag skyller på för att jag har så små underarmar.

Det låter mer som en totalruptur eftersom du inte får ont, men det är klart att man stöter på partiella rupturer som inte gör ont de heller. De skulle ha testat dig i en gripp-it eller liknande maskin som ger ett mätbart värde på greppstyrkan. Du borde (?) vara svagare i greppet så här pass tidigt efter gropens uppkomst.
Jag testade en maskin där jag tryckte på en boll så blev det ett mätvärde av det mellan 0-5 och hade 2,5 på båda armarna. Har haft ont nu då och då men nu mår armen betydligt bättre än bara 2-3v tillbaka. Den känns nästan äterställd men försökt med någon typ av rehab där jag sakta ansträngt o utsatt armen för mer och mer så länge det inte gjort ont. Även promenerat mycket och liknande för att hålla igång.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade aldrig använt BCAA överhuvudtaget om jag inte var vegan eller över 70 år gammal.
Zekerna är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)