Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-05-17, 12:12   #1
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Hur kan "bältböj" orsaka ryggsmärta?

Goddag, efter mycket krigande med vården så fick jag för nästan ett år sedan äntligen reda på vad som var/är fel med min rygg, ortopeden sa att MR visade att disken längst ner buktade och att den är "lagom" degenererad, den ovanför är också degenererad, men då bara "lätt".
Under undersökningen så visade jag även symptom på problematik med facettlederna i samma nivå.

så som ni kan förstå så har jag fått om min träning markant, speciellt för benen.
Nästan alla övningar som belastar ryggen har fått skrotas, förutom bulgariska splitböj som jag kan köra som övning nr 2 med 10+ reps, efter pistolböj när benen har blivit uttröttade och jag inte behöver belasta med lika mycket vikt, jag kan även köra hypers med ett ben åt gången som sista övning för hamstrings och viktad statisk träning för ländryggen (som här).

Men nog med ordbajsande, jag har de senaste månaderna tröttnat något fruktansvärt på att behöva köra klart framsidan för ett ben och sedan det andra, då passen tar väldigt lång tid, så jag införskaffade mig i dagarna ett bälte som är gjort för att köra övningen "bältböj", som tydligen ska vara ett bra alternativ för oss med kassa ryggar.
Men igår när jag provade att köra den i en smith som i filmen nedan så resulterade det i en ryggsmärta som jag aldrig tidigare hade känt, jag fick t.o.m. be personalen på gymmet om hjälp med att sätta på mig mina skor.

Så jag undrar hur detta kan komma sig? Det är ju ingen axial belastning på ländryggen, eller gör dåliga facettleder så att man även blir känslig mot tryck mot den?
Jag höll f.ö. inte i stången som hade i filmen gör, så belastningen blev endast som på bilden nedan.



Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 12:20   #2
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Det blir rimligtvis visst en ganska hög axial belastning, men inte samma hävarm som i traditionell knäböj tänkte jag mig. Bältet lägger ju trots allt vikten på ryggen och inte höften, och dina problematiska diskar bör ju rimligtvis ligga nedanför bältet.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 13:11   #3
Carcer
Råstyrka gym
 
Carcers avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 017
Prova att ha bältet längre ner på höften, kör med smal fotposition och upprätt rygg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Med vänliga hälsningar,
SL-konspirationen
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!
Carcer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 13:36   #4
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Gör det ont att göra vanliga böj/sätta sig på huk bara sådär? Utan vikter eller något.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 15:07   #5
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Det blir rimligtvis visst en ganska hög axial belastning, men inte samma hävarm som i traditionell knäböj tänkte jag mig. Bältet lägger ju trots allt vikten på ryggen och inte höften, och dina problematiska diskar bör ju rimligtvis ligga nedanför bältet.
Det har du rätt i, vad dum jag är Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Carcer Visa inlägg
Prova att ha bältet längre ner på höften, kör med smal fotposition och upprätt rygg.
Det går tyvärr inte att ha det längre ner.

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Gör det ont att göra vanliga böj/sätta sig på huk bara sådär? Utan vikter eller något.
Nope, en del av min uppvärmning innan pistolböjen (stegrande sets) består faktiskt av normala paus ATG-böj med 15 kg x 15 och efter det 25 kg x 10.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 15:18   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Benpress och benspark borde vara skonsamma för ryggen, eller?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 16:19   #7
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Benpress och benspark borde vara skonsamma för ryggen, eller?
Jag trodde också att benpressen skulle vara det, men det är faktiskt en av de värsta övningarna för min rygg, trots att jag slutar vid 90° och inte låter ländryggen flekteras.
Om jag inte missminner mig så har Stuart Mcgill sagt att det är en mindre bra övning för ländryggens.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:30   #8
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
För min del kan vissa rörelsemönster reta nerverna som fasiken, man får typ lära sig vad som funkar och inte.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:36   #9
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Hur ser din böj ut tekniskt?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 09:22   #10
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Hur ser din böj ut tekniskt?
Jag börjar med att sjunka in "mellan" höfterna och sedan skjuter jag fram knäna samtidigt som jag pressar ut knäna genom hälarna, och nej, ryggen flekteras ej, jag har väldigt bra anatomiska förutsättningar för just ATG böj, vilket är väldigt frustrerande då jag inte kan göra det p.g.a. diskarna

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
För min del kan vissa rörelsemönster reta nerverna som fasiken, man får typ lära sig vad som funkar och inte.
I mitt fall så är det dock ingen nervsmärta längre då disken har gått tillbaka, utan en djup molande värk.
Man kan säga att min ländrygg fungerar som ett batteri, ju mer jag belastar den (sitter osv), ju ondare får jag, och för att "ladda upp" den igen så måste jag upp och röra på mig eller ligga ner.

Senast redigerad av Jhammar den 2018-05-18 klockan 09:26.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 11:18   #11
Walsoe
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 72
Jag hade också problem med denna övning. Jag har provat att ha bältet på olika ställen och det enda som funkar bra är att ha bältet högt upp på ryggen, ovanför höfterna. Att ha bältet som man har när man kör chins eller dips gör en krökt ländrygg.
Walsoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 12:16   #12
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Hur är det med buktryck/bålstabilitet?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)