Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-13, 20:19   #1
jego
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 113
Löpning -för tung?

Har börjat jogga för hälsans skull men även för att bli lite mer atletisk.
Tycker det är fantastiskt trevligt men blir väldigt öm och sliten (trött) i knäna trots att jag endast vågar jogga 1 gång i veckan och kör övrig konditionsträning på roddmaskin.

Är lite orolig att utveckla artros på sikt. Väger 123 kg. Nu till min fråga. Är det direkt dumdristigt att träna löpning på min vikt eller är det bara att skynda långsamt.

Hade nån du idé om att böja 200, marka 250 och springa 5km på 25 min men vill inte fördärva knäna för en dum idé.
jego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 20:31   #2
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Börja långsamt och kort. I början kan 10 minuter vara mer än tillräckligt. Du behöver springa mer än en gång i veckan för att kroppen skall vänja sig, skulle rekommendera minst tre pass.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 20:49   #3
jego
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Börja långsamt och kort. I början kan 10 minuter vara mer än tillräckligt. Du behöver springa mer än en gång i veckan för att kroppen skall vänja sig, skulle rekommendera minst tre pass.
Okej. Så min plan att medvetet hålla ner volymen för spara knäna har varit helt fel. Så 3 ggr 10 min är att föredra.
Nu har jag kört 1 löppass (ca 30min) och 2 roddpass (1 intervall och ett distanspass).
jego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 07:45   #4
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Låg volym i början är rätt tänkt, dock inte att lägga alla volym på ett pass. Man kan även varva korta löpsträckor med gång.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 08:56   #5
SalkinA
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 52
Rekommenderas ofta att köra jogga-gå-jogga-gå pass där man kanske joggar i X min och sedan går i Y min. Om du vill vara ute i 30 min i taget kan du ju börja med att gå i 5 min (uppvämning), sedan jogga i 1 min, gå 1 min, jogga i 1 in o.s.v. och sedan avsluta med att gå sista 5 min (nedvarvning). Då springer du sammanlagt i 10 min. När du klarat det 2-3 gånger utan att känna av knäna kan du ju justera lite så att du kanske är ute i 40 min och joggar och går i 15 min vardera, kan ju vara lämpligt att fortfarande köra 1 min i taget.

Det viktigaste är nog att du tänker långsiktigt, tänk att du ska kunna springa lite mer ordentligt nästa sommar, då har du också haft tid att gå ner lite i vikt, vilket kommer att underlätta, och du har stegvis stegrat ansträngningsgraden för kroppen och förhoppningsvis kunnat undvika större problem.

Försök att inte köra dessa pass oftare än varannan dag, kanske kan börja med att köra 2 gånger i veckan och sedan efter en månad om det känns bra, öka till 3 gånger i veckan?

Som sagt, tänk långsiktigt, speciellt om meningen är att du ska kunna springa "på riktigt" och tänker göra det "livet ut" typ.

Lägg gärna in stretchning efteråt.
SalkinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 10:35   #6
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Träna ett pass marklyft i veckan och ett pass knäböj i veckan för att bygga upp musklerna kring knäet.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 12:51   #7
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Kan det inte vara en bra rekommendation att till en början köra samtliga pass i ett motionsspår(mjukt underlag) om man är så tung som TS? Jag som har ådragit mig lite knäbekymmer märker av en otrolig skillnad i ett spår jämfört med asfalt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 21:47   #8
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Som föredetta tungviktare (låg länge runt 110, toppade runt 116 kg på 175 cm) så skulle jag säga:
1. Gå ner i vikt först. Stor skillnad på att löpa när jag vägde 95 mot 110. Jag fick mest ont i vader och fötter när jag var tung, inte knän iofs. Kosten är viktigare än löpning för att gå ner.

2. Känn efter om flera korta eller flera långa känns bäst. Flera korta kan vara värre för knäna.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 12:16   #9
Lazius
Registered User
 
Laziuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 75
Personligen så skulle jag aldrig jogga på den vikten p.g.a den väldigt höga skaderisken. Jag skulle köra raska promenader, stavgång eller cykling. Det kan ge mycket bra träning med minimal skaderisk.

Om jag verkligen skulle vilja jogga skulle jag först gå ner i vikt sedan trappa upp mycket långsamt. Börja med promenader där man springer kortare sträckor osv...
Lazius är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)