Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-26, 22:22   #46
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Alla här inne som har haft fysiska jobb: "det gick sämre då"
Alla här inne som inte har haft fysiska jobb: "nej det går fan inte sämre"

Jag är beredd att hålla med haha.
Det finns både bra och dåliga sidor av det.

Nu när jag har haft semester till exempel så tycker jag själv att mina träningspass går sämre.
Det kan i och för sig ha att göra med att det är fruktansvärt varmt och kvavt på gymmet. + en rad andra kringfaktorer. Sömn och kost m.m.

Summering av hur jag tänker:
Jag skulle nog vilja lägga mig någonstans mitt i mellan..
En aktiv vardag med motion. Att inte sitta stilla på rumpan hela dagen.

Sen exakt vad man väljer att göra tror jag inte spelar någon större roll. Det kan nog snarare vara en fördel.
Det kan t.e.x vara att paddla kajak, promenera med hunden, åka långfärdsskridskor, åka snowboard, simma, åka på allmmänhetens åkning, klättra, cykla eller hoppa studsmatta med sina barn.


Sen är det nog bra att gå till sig själv och fråga sig vad som värderas högst.
En tung knäböj, en allmänt god hälsa, eller att stå i en skrubb och slipa skridskor, eller mecka med bilen i garaget efter arbetsdagens slut.

Jag ska inte stå med någon pekpinne och berätta hur folk ska leva sina egna liv.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 22:25   #47
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Bakom varje framgångsrik man står en hårt arbetande kvinna. Ligger förbaskat mycket i det. Hade man sluppit flera timmars hushållssysslor varje dag skulle man orka och hinna med så mycket mer. Det är väl det enda jag vill fråga mig här.

Har annars (haft) ett kontorsjobb utan dess like. Massa läsning och skrivande hela dagarna. Tycker framför allt det tar längre tid för min kropp att komma igång och behöver längre uppvärmning än vänner med fysiska jobb. Och längre återhämtning. Har även ett obotligt svagare grepp. Men annars brukar jag kunna hålla på under längre tid på gymmet med bevarad intensitet. Men mycket som spelar in såklart.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2016-07-26 klockan 22:26.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 22:34   #48
Denstillasittande
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 118
Jag jobbar på en stensättarfirma, så styrketräningen blir lidande helt klart. Sedan började jag löpträna också. Efter några veckor insåg jag att jag droppat flera kilo i vikt.
Så nu består det i att äta mat, förbereda mat osv. Jäkla tuggande hela tiden.
Problem med bägge axlarna tack vare jobbet också.

Har tankar att byta mot ett mindre slitsamt jobb. Tror helt klart att jag kommer tjäna på de.

Men visst jag är mer vältränad än många kompisar som enbart sitter på ett kontor.
Denstillasittande är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 22:41   #49
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Var ställningsbyggare i 2-3 månader, grisbulkade och körde StrongLifts. Det var inte meningen att grisbulka; mina matlådor var ganska små, och jag rörde mig på jobbet, så jag tänkte "om jag vräker i mig mat på kvällarna borde summa summarum bli att jag går upp i vikt långsamt". Bad idea, gick upp typ 5 kg på en månad, haha.

Iallafall. Under den här perioden ökade min bänkpress bra, marklyften ökade sämre än vanligt, och knäböjen ungefär som vanligt.

Sen är det nog det fysiska slitet som ställningsbyggare lite överdrivet. Man går mest fram och tillbaka med 20 kg eller mindre på ena axeln (den längsta stången väger 20 kg). Oftast satt man två timmar om dagen i bilen på resa från och till byggnadsplatsen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 23:16   #50
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Jag tror folk misstar sig på om det går bra eller om de är starka när de gymmar. De gånger jag har haft stor fysisk påfrestning utanför gymmet så har jag alltid blivit svagare för tillfället på grund av volymen arbete. Det har dock oftast resulterat att jag varit starkare och bättre så fort jag slutat med det. Så visst kan man känna att man har förlorat 10-15 kilo i alla lyften, och att man aldrig är pigg på att prestera. Men så fort man får bara lite vila, typ en långhelg, eller en veckas semester så slår man nya PBn. Sen har jag aldrig haft fysiskt krävande jobb i mer än några månader i sträck och mitt nuvarande är mestadels kontorsjobb så min erfarenhet har några år på nacken.

Men min tanke är att jag varit på gränsen till övertränad under dessa perioder, eller åtminstone har vissa muskelgrupper haft mer arbete än de kunnat hämta sig från. Men kroppen och även dessa musklerna har stärkts och anpassats av detta så till den grad att så fort de tillåts arbeta fräscha så är de mycket starkare än innan.

Sen är jag kanske annorlunda för jag har i princip alltid tränat mer än alla i min närhet och upplevt att mer träning alltid är bättre medans de snackar om att kroppen behöver vila och sånt skit. Jag har alltid trott att det är som de gör ursäkter för varför de tränar så lite, men det kanske är så för dem. Jag behöver inte ursäkter för att träna mindre än vad som är optimalt, jag behöver bara ha annat att göra. Nu tex så tränar jag bara 3-4 gånger i veckan 1-3 timmar per gång, medan jag vet att 2-3 timmar om dagen 7 dagar i veckan ger mig mycket bättre resultat.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 05:08   #51
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg

Sen är det nog det fysiska slitet som ställningsbyggare lite överdrivet. Man går mest fram och tillbaka med 20 kg eller mindre på ena axeln (den längsta stången väger 20 kg). Oftast satt man två timmar om dagen i bilen på resa från och till byggnadsplatsen.
Den längsta stången som används som standard väger 24 kilo

Finns en uppsjö med detaljer som väger bra mycket mer, trappor, tripoder, rälsar, väderskyddsdetaljer m.m

Ansträngningen varierar beroende på vilken firma,vilken sorts ställning och var någonstans man jobbar. Det kan vara extremt tungt.

Min tanke med ställning är att man blir starkare dom första 1-2 åren, sedan när man vant sig vid materialet och fått in tekniken så blir man lite svagare igen, man slutar försöka bryta upp allting och jobbar smidigare helt enkelt.

Träningen blir absolut lidande för min del, men det beror mest på att man jobbar på annan ort och långa pass, jag presterar alltid bättre efter en arbetsdag då man fått arbetat hårt än om jag varit ledig.
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 05:26   #52
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Alla här inne som har haft fysiska jobb: "det gick sämre då"
Alla här inne som inte har haft fysiska jobb: "nej det går fan inte sämre"

Hehe. Men du är uppvuxen som slö gamer. Ditt psyke och din kropp skriker i protest när du får jobba.

Senast redigerad av Stefan J den 2016-07-27 klockan 05:28.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 05:29   #53
AntonHA
Registered User
 
AntonHAs avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 1 050
Står upp hela dan nu. Ökar bättre i styrka. Trots inoptimalt nattpass
AntonHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 07:27   #54
Nanderöd
Registered User
 
Nanderöds avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 134
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Hehe. Men du är uppvuxen som slö gamer. Ditt psyke och din kropp skriker i protest när du får jobba.
Nanderöd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 07:42   #55
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Murare borde räknas som rätt så tungt och aktivt arbete!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Så här kör murarmästare Johan Jönsson sittande hantelpress. I setet innan repsade han lika många reps med +70 kgs hantlarna.
Tyvärr missade jag att filma det.
Observera... inget kastande med hantlar och annat trams här inte...

https://www.youtube.com/watch?v=9C1cZuj1-uE
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 08:15   #56
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Den längsta stången som används som standard väger 24 kilo

Finns en uppsjö med detaljer som väger bra mycket mer, trappor, tripoder, rälsar, väderskyddsdetaljer m.m

Ansträngningen varierar beroende på vilken firma,vilken sorts ställning och var någonstans man jobbar. Det kan vara extremt tungt.

Min tanke med ställning är att man blir starkare dom första 1-2 åren, sedan när man vant sig vid materialet och fått in tekniken så blir man lite svagare igen, man slutar försöka bryta upp allting och jobbar smidigare helt enkelt.

Träningen blir absolut lidande för min del, men det beror mest på att man jobbar på annan ort och långa pass, jag presterar alltid bättre efter en arbetsdag då man fått arbetat hårt än om jag varit ledig.
Det är som med det mesta, till en början bryter man upp och använder råstyrka(det är oftast i detta skede skador kommer) klarar man sig några år får man in teknik och lär sig att inte vara så j*vla tjurskallig utan lyfta på två osv
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 09:01   #57
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Det är stor skillnad beroende på vad man gör för rörelser i jobbet. Att bara vara allmänt trött i kroppen efter jobbet påverkar inte träningen. Däremot om man tex lyfter tunga kartonger hela dagarna har man inte mycket att komma med i bicepscurls, lyfter man ända från marken blir även korsryggen helt slut.
Jag har jobbat många år med just den rörelsen, 8h om dan, ingenting påverkades i träningen förutom just biceps och korsrygg. Men dem sket jag helt enkelt i att träna.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 09:14   #58
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 217
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Murare borde räknas som rätt så tungt och aktivt arbete!
Johan J. brukar ibland påtala att han känner sig lite trött efter att ha burit tegel (med skottkärra) mm en hel dag. Därefter kör han på med sina mlm sjuka vikter...
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 10:32   #59
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Johan J. brukar ibland påtala att han känner sig lite trött efter att ha burit tegel (med skottkärra) mm en hel dag. Därefter kör han på med sina mlm sjuka vikter...
Bah, min morfar bar 70kg tegel på ryggen uppför byggnadställningar redan som 13-årig murarhantlangare. När han på äldre dagar röntgades så visade det sig att hans lungor inte rymdes i bild.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 11:26   #60
lagerrensning
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 19
mitt fysiska jobb gjorde att jag la av med träningen, drog ner på den rejält iallafall, just för att jag blev så sjukt sleden av allt lyftande på jobb. 8h konstant lyftande sen ladda för gymmet, nej det var sjukt omotiverande för min del. Och jag kände mig konstant sliten och småskadad.

Har en del polare som jobbar inom samma sak och dem är ofta också väldigt slitna efter ett pass. Beror nog på vad som räknas med "tungt" också som vissa sagt. Haft 6-7 jobb men plock på lager där det är tunga saker att plocka sliter rejält kan jag konstatera. Alla andra jobb där man varit aktiv och lyft har inte påverkat alls. Som sagt, från jobb till jobb för min del.
lagerrensning är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)