Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-26, 15:26   #1
Mr Eks
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 507
Hur mycket sämre bygger man av ett tungt fysiskt arbete?

Hejsan vet någon hur mkt sämre det går att bygga muskler om man arbetar som t ex snickare eller skogsröjare eller något i jämförelse med att ha ett stillasittande arbete?
Mr Eks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 15:29   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Förmodligen bättre.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 15:30   #3
Mr Eks
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 507
fast varför då?? kroppen får ju vila mer om man chillar och det är väl bra?
Mr Eks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 15:36   #4
JohPz
Registered User
 
JohPzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Karlstad
Inlägg: 590
Men man får mera stimuli och aktiv återhämtning av fysiskt jobb. Bara man äter nog mycket så.
__________________
Give me sight beyond sight
JohPz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 15:51   #5
Linjedomarn
Registered User
 
Linjedomarns avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 1 368
Med förutsättningen att inte träningen blir lidande av jobbet. Men jag tror definitivt att man har bättre förutsättningar som snickare än om man har ett jobb där man sitter på arslet hela dagen.
Linjedomarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 15:52   #6
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Tappade 20 kg i bänk på två månader när jag började med ett tungt fysiskt arbete, och då gick jag ändå upp i vikt samtidigt
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 15:58   #7
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag jobbade som flyttgubbe i 6 månader för ett par år sedan, det var mina 6 sämsta träningsmånader någonsin. Ryggproblem fick jag också, har nästan blivit av med det nu... Tror jag. Fortfarande problem med hantelrodd...

Om man går ner rejält i vikt på stången och inte tror att man ska kunna lasta på som innan så tror jag det ska kunna gå att kombinera. Men om du tror att du ska kunna lyft tungt i 9 timmar på jobbet OCH sen lyfta tungt i 2 timmar på gymmet efteråt? HAHA glöm det.

Senast redigerad av Bärsärk den 2016-07-26 klockan 15:59.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 16:04   #8
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Tappade 20 kg i bänk på två månader när jag började med ett tungt fysiskt arbete, och då gick jag ändå upp i vikt samtidigt
Tränade du bänk som innan? Ett aktivt arbete måste vara väldigt mycket bättre än ett stillasittande sådant för gainsen.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 16:05   #9
Mr Eks
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 507
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Tappade 20 kg i bänk på två månader när jag började med ett tungt fysiskt arbete, och då gick jag ändå upp i vikt samtidigt
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag jobbade som flyttgubbe i 6 månader för ett par år sedan, det var mina 6 sämsta träningsmånader någonsin. Ryggproblem fick jag också, har nästan blivit av med det nu... Tror jag. Fortfarande problem med hantelrodd...

Om man går ner rejält i vikt på stången och inte tror att man ska kunna lasta på som innan så tror jag det ska kunna gå att kombinera. Men om du tror att du ska kunna lyft tungt i 9 timmar på jobbet OCH sen lyfta tungt i 2 timmar på gymmet efteråt? HAHA glöm det.
Precis det jag menar.. Dock kan man ju träna innan jobbet, men det lär la ändå bli sämre av att jobba än av att sitta still.
Mr Eks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 16:06   #10
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Tränade du bänk som innan? Ett aktivt arbete måste vara väldigt mycket bättre än ett stillasittande sådant för gainsen.
Folk blandar ihop ett aktivit arbete med ett tungt arbete, ett aktivt arbete kan ju vara att du rör och går mycket men aldrig lyfter något tungt.

Typ reklamutdelare, som går till fots med vagn. Kasst exempel kanske, men du förstår.

Ett aktivt arbete är ett måste, men ett tungt arbete är enligt mig bara negativt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 16:06   #11
Sansad
Registered User
 
Sansads avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 278
Beror ju helt på om du har tillräcklig hög arbetskapacitet för det. Desto mer totalt arbete man utför inom sin arbetskapacitet desto bättre. Men går du däremot över den kapaciteten pga jobbet så kommer du ju få sämre och sämre resulat.

Senast redigerad av Sansad den 2016-07-26 klockan 16:08.
Sansad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 16:08   #12
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Folk blandar ihop ett aktivit arbete med ett tungt arbete, ett aktivt arbete kan ju vara att du rör och går mycket men aldrig lyfter något tungt.

Typ reklamutdelare, som går till fots med vagn. Kasst exempel kanske, men du förstår.

Ett aktivt arbete är ett måste, men ett tungt arbete är enligt mig bara negativt.
Förlåt, kommentaren var riktad till Rikard.

Ja, det är frågan, var går gränsen för ett för tungt arbete? Det finns säkerligen de som vunnit VM i styrkesporter som jobbar som betongare exempelvis.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 16:08   #13
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Sen är det ju ett rent helvete också när du väl åker på en skada om du har ett tungt arbete, då står du inför det förträffliga valet att antingen sluta träna helt och fortsätta jobba lite (inga gains) eller sluta jobba och träna lite (tjäna inga pengar)

Läketiden bli ju bra många veckor längre om man har småskador som hela tiden belastas i arbetet.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 16:17   #14
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Det finns säkerligen de som vunnit VM i styrkesporter som jobbar som betongare exempelvis.
Johannes Årsjö, oklart vad han jobbar med men de gånger jag sett han på arbetstid så har han sett ut att jobba med kontorsjobb

Martin Forsmark, polis (inte speciellt tungt?)

Johan Espenkrona, Lantbrukare? Vet inte hur pass tungt det är att vara lantbrukare idag med alla maskiner, säkert ganska tungt.

David Nyström, åker lastbil jobbar på åkeri, kör flisbil tydligen. Inget tungt arbete alls (Vad han själv berättar)

Intressant ämne faktiskt, jag tror nog inte att du kommer hitta många personer som är starka som har slitiga yrken rent fysiskt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 16:18   #15
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Tränade du bänk som innan? Ett aktivt arbete måste vara väldigt mycket bättre än ett stillasittande sådant för gainsen.
Jag försökte, men de sista 5% fanns aldrig eftersom man var trött efter jobbet, så bristen på klipp och explosivitet gjorde att man långsamt gick ner sig. Har ökat som allra allra bäst när jag har varit arbetslös och kunnat sova 13 timmar och ligga och spela dator resten av tiden
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)