Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-04-25, 12:30   #31
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Rätt budget för en fet speldator bestäms till stor del att hur många skärmar du ska spela på och/eller om de ska ha högre upplösning än standard 1080p. 3D, 120 hz och sånt exotiskt kan ev. göra så att ribban måste höjas också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 12:47   #32
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Tap3worm Visa inlägg
Tack för tipsen!
Hur "risig" är processorn gentemot de nyare? Har ju ingen vidare budget egentligen, klarar man sig på att bara uppgradera grafikkortet? Annars får jag väl lugna mig lite och köpa helt nytt framöver.

Hur är det med grafikkort och modekort, hur vet jag vilket grafikkort som är kompatibelt med mitt modekort?

Det är ju ingen uråldrig burk direkt även om teknologin snabbt går framåt och det mesta blir "gammalt" snabbt.

Ska kika begagnat och se vad det kan landa på!




Tapeworm
- Mobilen
Processorn är rätt sunkig men ändå tillräckligt bra för att räcka till nyare spel. Väloptimerade spel belastar inte processorn så mycket, utan lägger det mesta arbetet på grafikkortet. Sen beror det i vanlig ordning på... framförallt hur höga krav man har. Ska du köra 120fps på max krävs det mycket mer.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 13:17   #33
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Jag har redan SSD, chassi och nätagg, men jag är sugen på bygga en steammachine, förslag?

Får gärna ha lite tryck, full ATX fungerar bra.

EDIT:

nuvarande burk har en core2duo @3.8ghz, 8800gts, 4gb hyperX

Så det ska vara värt uppgraderingen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.

Senast redigerad av agazza den 2014-04-25 klockan 13:18.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 14:34   #34
Tap3worm
Registered User
 
Tap3worms avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 229
Har inte riktigt tänkt på det där med klockningen, bra tips! Ska se vad jag kan göra åt processorn! Kanske måste skaffa bättre kylning då dock, men det behöver väl inte vara så dyrt? (Då snackar jag inget häftigt vattenkylning med blinkande färger utan bara en bättre fläkt eller liknande).

Är ju inte jättekräsen egentligen när det gäller grafik och prestanda (inte som jag var en gång i tiden). När jag får tid över så blir det att jag lirar lite Natural Selection 2, CoD, BF 3/4.

Kan detta vara något? http://www.blocket.se/stockholm/GTX_....htm?ca=11&w=1

Eller är jag helt ute och cyklar?

Tapeworm
__________________
Full fart spar tid!
Tap3worm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 14:57   #35
HVR
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 85
Precis, i princip vilken OK eftermarknadskylare som helst är mycket, mycket bättre än stock-kylaren och tillåter att du överklockar en bit. Det mest prisvärda just nu brukar sägas vara CM Hyper 212 EVO som går för under 300 spänn hos div butiker (bland annat Inet: http://www.inet.se/produkt/5322017/c...-hyper-212-evo).

Angående grafikkortet, för en tusing funkar det kanon och matchar ditt system hyggligt väl. Hade det varit upp till mig hade jag gått upp en femhundring och köpt ett begagnat R9 280X för 1500 spänn. Rätt mycket mer kräm som håller ett bra tag.
HVR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 15:35   #36
Tap3worm
Registered User
 
Tap3worms avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 229
Citat:
Ursprungligen postat av HVR Visa inlägg
Precis, i princip vilken OK eftermarknadskylare som helst är mycket, mycket bättre än stock-kylaren och tillåter att du överklockar en bit. Det mest prisvärda just nu brukar sägas vara CM Hyper 212 EVO som går för under 300 spänn hos div butiker (bland annat Inet: http://www.inet.se/produkt/5322017/c...-hyper-212-evo).

Angående grafikkortet, för en tusing funkar det kanon och matchar ditt system hyggligt väl. Hade det varit upp till mig hade jag gått upp en femhundring och köpt ett begagnat R9 280X för 1500 spänn. Rätt mycket mer kräm som håller ett bra tag.

Härligt! Grafikkortet R9 280x funkar med mitt modekort också? :-)

Vad tror ni jag kan få för mitt gamla om jag säljer det?


Tapeworm
- Mobilen
__________________
Full fart spar tid!
Tap3worm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 16:19   #37
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Inte så mycket. En hundring iaf, gissningsvis lite till. Är det så tajt med cash så hade jag nog testat att lägga ut det på tradera.

Jag hade nog skippat överklockningen om målet är ren prestandavinst och inte delvis för skojs skull. AMD-proppar är och förblir trötta ändå, det kommer liksom inte hända några underverk. En väl vald eftermarknadskylare brukar dock ha fördelen att den är tystare än stockkylaren. På tal om ljudnivå så ska AMD's nya grafikkort låta ganska mycket. Det kanske inte gäller just R9 280X, men kan vara värt att ha i åtanke om du värdesätter en tyst dator.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 21:01   #38
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Är det här en schysst laptop som ger mycket bang for the buck, eller?

http://cdon.se/hemelektronik/asus/as...b-w8-p25165991

Hade väl tänkt att ha den att spela lite Diablo 3 på, se film, serier och det där vanliga. Inte tänkt att spela några nya tunga spel, i alla fall. Någon som vet hur det funkar om man delar mobilens 3G-nät till datorn och försöker spela på det? Man laddar hem i en hyfsad takt vill jag minnas (runt 1 MB/sek eller så), och det borde väl duga att spela i?

Hade gärna haft en lite mindre, för de är lättare att ta med sig (pendlar fyra timmar om dagen), men då blir de så jäkla dyra helt plötsligt, verkar det som.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 07:50   #39
Tap3worm
Registered User
 
Tap3worms avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 229
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Inte så mycket. En hundring iaf, gissningsvis lite till. Är det så tajt med cash så hade jag nog testat att lägga ut det på tradera.

Jag hade nog skippat överklockningen om målet är ren prestandavinst och inte delvis för skojs skull. AMD-proppar är och förblir trötta ändå, det kommer liksom inte hända några underverk. En väl vald eftermarknadskylare brukar dock ha fördelen att den är tystare än stockkylaren. På tal om ljudnivå så ska AMD's nya grafikkort låta ganska mycket. Det kanske inte gäller just R9 280X, men kan vara värt att ha i åtanke om du värdesätter en tyst dator.

Ok. Nja, så farligt är det väl egentligen inte. Tänkte om jag kunde få en slant för det så kan det vara värt att lägga ut, annars är det mest jobbigt.
Ja det var väl egentligen prestandavinsten jag var ute efter med klockningen! Lite kanske för att se om msn kommer ihåg hur man gör ;-).
Ljudnivån på kortet är inget jag direkt stör mig på, så det är inga problem!



Tapeworm
- Mobilen
__________________
Full fart spar tid!
Tap3worm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 21:47   #40
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Tap3worm Visa inlägg
Härligt! Grafikkortet R9 280x funkar med mitt modekort också? :-)
Ja, moderkortet har ju PCIe så det ska vara lugnt. Nätdelen borde också klara det (500w är inte jättekraftigt men det ska ha 18A på 12v-linorna).
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 22:03   #41
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
För egen del sitter jag och försöker planera vad jag ska ha för delar sen när det blir dags för ny burk.

Tänkte att nuvarande ska skuffas undan i klädkammaren, i ett diskret chassi, och agera renderingsnod sen. i7-920 @ 3.5Ghz, GTX580, 18GB RAM och 1.5TB hårddiskutrymme kan man ju fortfarande ha lite roligt med. För övrigt rätt kul att den kommer ha hängt med hyffsat bra i nästan 7 år när det blir dags för en ny.

Har ett Lian Li A-70B chassi som jag börjar tröttna lite på. Det kunde varit mer lättjobbat och börjar bli tråkigt att titta på. Dessutom måste det moddas för att få plats åt vattenkylning. Sätter jag en radiator i fronten vet jag inte vart jag ska stuva undan hårddiskarna och sätter jag det i toppen måste jag ta upp fläkthål, vilket blir fult.

Någon som kan tipsa om bra chassin, med enkel stilren design (inget jäkla gamingchassi som försöker efterlikna ett rymdksepp)? Jag tycker nästan alla chassin är fula som stryk, och de som ser relativt vettiga ut brukar vara försörda med fula krusiduller.

Jag vet inte än vilken formfaktor det kommer bli. Nya datorn ska bygga på en Haswell-E 8-core CPU (det är den jag väntar på innan jag köper nytt) och ha två grafikkort. Sen ska det som sagt vara vattenkylning till i varje fall processorn (blir förmodligen något färdigt kit som bara är att montera in, det verkar både vara enkelt och ge effektiv kylning).

Tar gärna emot tips på chassin som kan vara lämpliga.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-13, 16:36   #42
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Min laptop har givit upp andan. Stor desperation mao. Tacksam för köptips, då jag har dålig koll. Tidigare haft Lenovo X200s och varit nöjd med denna. Användningsområden i huvudsak ordbehandling, grafritning, statistik, surf. Snela jelp?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 09:18   #43
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Min laptop har givit upp andan. Stor desperation mao. Tacksam för köptips, då jag har dålig koll. Tidigare haft Lenovo X200s och varit nöjd med denna. Användningsområden i huvudsak ordbehandling, grafritning, statistik, surf. Snela jelp?
En Lenovo X200s är från 2008 så nästan vilken dator som helst är bättre, frågan är hur mycket du vill lägga ut och hur stor skärm du vill ha? Din gamla hade en 12.1"-skärm, dom flesta av dagens bärbara datorer med 12.1"-skärm är surfplattor som man kan koppla ett tangentbord till, är det intressant? Här är ett exempel.

Annars är den här hyfsat snabb vid daglig användning eftersom den har en väldigt snabb hårddisk, så länge du inte behöver lagra många stora filer så är den perfekt. Annars kanske det är bättre med en långsammare dator med mer lagringsutrymme? När jag skriver långsam menar jag att det kanske tar några sekunder att öppna word, webläsaren osv, medan den snabba öppnar sånna program mer eller mindre direkt.

Personligen hade jag föredragit den här. Den har en större skärm med full-HD-upplösning, gedigen processor och en hybridhårddisk som har mycket lagringsutrymme men är lite snabbare än vanliga hårddiskar som är lika stora.
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 09:28   #44
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Någon som kan tipsa om bra chassin, med enkel stilren design (inget jäkla gamingchassi som försöker efterlikna ett rymdksepp)? Jag tycker nästan alla chassin är fula som stryk, och de som ser relativt vettiga ut brukar vara försörda med fula krusiduller.

Jag vet inte än vilken formfaktor det kommer bli. Nya datorn ska bygga på en Haswell-E 8-core CPU (det är den jag väntar på innan jag köper nytt) och ha två grafikkort. Sen ska det som sagt vara vattenkylning till i varje fall processorn (blir förmodligen något färdigt kit som bara är att montera in, det verkar både vara enkelt och ge effektiv kylning).

Tar gärna emot tips på chassin som kan vara lämpliga.
Om du tål att ha ett fönster i sidan är det här chassit som klippt och skuret:

Här är ett klipp där chassit gås igenom grundligt.


Det här använder jag och jag är helnöjd!
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 13:32   #45
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Min laptop har givit upp andan. Stor desperation mao. Tacksam för köptips, då jag har dålig koll. Tidigare haft Lenovo X200s och varit nöjd med denna. Användningsområden i huvudsak ordbehandling, grafritning, statistik, surf. Snela jelp?
Du vill alltså ha en ganska liten dator med inte så värst höga prestandakrav. Ska man inte köpa billigast möjliga så är det som är värt att betala extra för en bra skärm, touchpad och tangentbord. Den ska helst vara tyst också. De tre första punkterna är tyvärr under all kritik på väldigt många datorer, oavsett prisklass. Jag skulle säga att man borde köpa en macbook pro om pengarna finns och man kan tänka sig att byta OS (och mecka i den mån det behövs för kompatibilitet med andra windows-miljöer).

Om man vill kompromissa med touchpad, etc. eller hellre använder windows så finns det alternativ. Är man petig så är tyvärr det enda raka att lusläsa recensioner samt testa och klämma själv i största möjliga mån. Efter lite kort research så hittade jag den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2622703

Vettig formfaktor, ok prestanda, ok tangentbord, skärm som är över medel (IPS för bättre betraktningsvinklar). Det finns helt klart massor av parametrar kvar att tänka på, men överlag så verkar det vara en vettig maskin.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.

Senast redigerad av Olegh den 2014-09-14 klockan 13:34.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)