Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-02-16, 22:19   #16651
*Flash*
Now You See Me
 
*Flash*s avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 885
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Om kvinnan inte vill riskera fler barn, men mannen inte är lika säker är det upp till kvinnan att göra något åt det. Inte utpressa mannen att sterilisera sig även om det är ett enklare ingrepp och omvänt om det är mannen som inte vill ha fler. Man har bara makt över sin egna kropp, ingen annans.

Vill ingen av dom ha fler barn är det enklare för mannen, ja.
Jag antar att du har läst hennes inlägg på fb och inte enbart artikeln?
För det var en jävla skillnad på budskapet, hur man kan uppfatta hennes krav.
__________________
"She is not perfect. You are not perfect. The question is whether or not you are perfect for each other."
Robin Williams
foreverstrong86
*Flash* är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-17, 09:15   #16652
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av *Flash* Visa inlägg
Nu blev jag faktiskt smått förbannad på folk i denna tråden.
Har ni ens läst på vad som krävs för typ utav ingrepp för att som kvinna inte kunna få barn igen?
Ställ det mot det ingrepp som görs på en man.
Såvida det inte på den fronten när det gäller kvinnor avsevärt har förbättrats sedan jag senast läste om det så tycker jag verkligen inte att hennes krav är så orimligt.

Nu är det ju ett beslut man bör ta tillsammans i ett förhållande såklart men om gubben är nöjd med sina 4 barn så har jag svårt att se att han verkligen förlorar på att göra det.
Risker finns det såklart med alla typer utav ingrepp men med tanke på hur viktigt det brukar vara för er av hankön att er sak fungerar för att ha sex med så hade ju inte ingreppet ens fortsatt existera om det för ofta blivit komplikationer.

Dr Phil har väl för övrigt gjort en omvänd vasektomi.
Hennes budskap på FB är juh värre än artikeln. Den kan summeras med att "jag vill inte riskera mer barn, nu får du göra något åt det". Barsnligt sätt att lösa ett problem.

Och ett problem som är ickeexisterande, det finns kondom. Inga konstigheter. Curlade små skitungar som vuxit upp som på något konstigt sätt tror de kan bestämma över andra människor.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-17, 09:25   #16653
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
När jag lånade så räknade banken på 6% ränta, och det krav på pengar de anser att man måste ha varje månad att leva på är då klart högre än vad jag anser att man behöver kvar efter boendekostnader.
Så den peng du har kvar efter din 6% kalkyl duger gott för framtida behov under kommande amorteringstid (en livstid)?

Den summa du har kvar av lönen kommer täcka in eventuella kostnader för ändrade familjeförhållanden, behov av fordon, matkostnader etc?

För detta brukar väldigt få tänka på, och får vi en inlåsningseffekt på bostadsmarknaden så skall bufferten täcka detta behov också, det är här folk brukar räkna bort sig, eftersom det börjar bli betydligt dyrare att leva senare i livet.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Fast grejjen är ju att maxgränsen vad du får låna till din bostad, styrs av din årsinkomst, så även om jag skulle vilja låna 8 mille nu för att jag har ekonomi för det med nuvarande ränta, så säger banken nej. Så även om jag lånar upp till min maxgräns, så är månadskostnaden så galet låg trots att jag amorterar. Kommer räntan upp i 8-9%, så kommer det att börja svida lite, men det är inget som händer över en natt.

Nej men familj och barn händer för de flesta av bara farten, utan att man tänker på det, lånekostnaden kan man hantera, förutsatt att livet är i status quo, resten av livet.

Inga fördyrande omständigheter, och inga lägre inkomstförändringar får alltså ske under amorteringsperioden, som ofta är en livstid.

Problemet blir ifall man får en stagnerad marknad eller ett tapp i priserna, då inlåsningseffekterna blir tydliga, men folk måste gå vidare med livet ändå.

Karriärsungkarlar är ju inte direkt en representativ bild av läget och dessa som har problem att vända på kronorna är ofta nyblivna unga barnfamiljer
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.

Senast redigerad av agazza den 2016-02-17 klockan 09:29.
agazza är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-17, 09:33   #16654
Old Nick
Registered User
 
Old Nicks avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av *Flash* Visa inlägg
men om gubben är nöjd med sina 4 barn så har jag svårt att se att han verkligen förlorar på att göra det.
Så kanske du ser på saken. Det gör inte jag.

Det finns folk som inte kan begripa att kvinnor blir upprörda av en våldtäkt heller. Sex som sex liksom. Vad är skillnaden? Blev hon inte gravid så hände ju ingenting. Då är det väl bara att rycka på axlarna och komma över det.

Att försöka tvinga någon till en sterilisering är i mina ögon ett övergrepp. Men begriper man inte det så begriper man det inte. Så är det bara.
Old Nick är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-17, 09:36   #16655
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Blir förbannad på en viss LCHF:are ska föda upp sina framtida barn på LCHF.
"Jag vill inte proppa dem fulla med skiten som finns i barnmat."

Sååå det går inte att laga vanlig mat till barn? Med vettiga kolhydrater? Omöjligt? Ska de leva på kryddig, köttkorv och sådana kalorifria nudlar som morsan?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-17, 09:48   #16656
Wzup2u
Scarpa the chef
 
Wzup2us avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Godismonstret
Inlägg: 3 129
Citat:
Ursprungligen postat av mela Visa inlägg
Blir förbannad på en viss LCHF:are ska föda upp sina framtida barn på LCHF.
"Jag vill inte proppa dem fulla med skiten som finns i barnmat."

Sååå det går inte att laga vanlig mat till barn? Med vettiga kolhydrater? Omöjligt? Ska de leva på kryddig, köttkorv och sådana kalorifria nudlar som morsan?
Sen får barnen bjuda sina kompisar på kalas & äta gräddtårta utan botten, de kanske bjuder alla på en burk spraygräddde ist.
__________________
Att slösa livet på såkallad optimat är slöshet när det finns en helhet.
Scarpa 4 president!
http://oi62.tinypic.com/1ovaee.jpg
Wzup2u är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-17, 09:52   #16657
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Citat:
Ursprungligen postat av Wzup2u Visa inlägg
Sen får barnen bjuda sina kompisar på kalas & äta gräddtårta utan botten, de kanske bjuder alla på en burk spraygräddde ist.
Det ser jag väl som minsta problemet. Visst att barn behöver fett i sin kost, lättaste sättet att få mycket kalorier på liten mängd. Sockret gör mig inget att man inte ger sina barn, det får inte min unge heller och hon äter gärna vispgrädde. Däremot äter hon ju mängder med pasta, bröd, rotsaker, frukt och andra grönsaker.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-17, 10:02   #16658
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av mela Visa inlägg
Det ser jag väl som minsta problemet. Visst att barn behöver fett i sin kost, lättaste sättet att få mycket kalorier på liten mängd. Sockret gör mig inget att man inte ger sina barn, det får inte min unge heller och hon äter gärna vispgrädde. Däremot äter hon ju mängder med pasta, bröd, rotsaker, frukt och andra grönsaker.
Träffade i tjänsten på en mor som var LCHF:are och födde upp sina små barn så också. Hon var ytterst irriterad på sin f.d. make (tillika barnens far) som inte tvingade barnen att äta enligt LCHF när de var hemma hos honom varannan vecka (de fick hos honom äta både potatis och makaroner). Enligt henne så var barnen alltid väldigt stökiga och stimmiga när de kom tillbaka till henne efter att ha varit hos sin far medan barnens far vittnade om att barnen inte hade någon energi alls när de kom till honom men att de efter någon dag brukade ha energi till att leka igen.
Modern till barnen var skapligt aktiv inom LCHF och verkade ha en släng av idoldyrkan till vissa svenska LCHF-förespråkare.

Hon gjorde mig skapligt förbannad.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-17, 10:05   #16659
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Träffade i tjänsten på en mor som var LCHF:are och födde upp sina små barn så också. Hon var ytterst irriterad på sin f.d. make (tillika barnens far) som inte tvingade barnen att äta enligt LCHF när de var hemma hos honom varannan vecka (de fick hos honom äta både potatis och makaroner). Enligt henne så var barnen alltid väldigt stökiga och stimmiga när de kom tillbaka till henne efter att ha varit hos sin far medan barnens far vittnade om att barnen inte hade någon energi alls när de kom till honom men att de efter någon dag brukade ha energi till att leka igen.
Modern till barnen var skapligt aktiv inom LCHF och verkade ha en släng av idoldyrkan till vissa svenska LCHF-förespråkare.

Hon gjorde mig skapligt förbannad.

Barn ska ha energi, och springa runt som vildar. Gör de inte det, så börjar man ju fundera på om de är sjuka. Sedan finns det alltid undantag (som typ jag var som barn) som bara sitter och leker med böcker/kottar/whatever.
Det skrämmer mig när föräldrar inte ger sina barn det de behöver i matväg. Jag reagerar starkt när jag ser föräldrar som ger sina 8-månaders "gofika" också. Ser verkligen inte anledningen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-17, 10:12   #16660
*Flash*
Now You See Me
 
*Flash*s avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 885
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Hennes budskap på FB är juh värre än artikeln. Den kan summeras med att "jag vill inte riskera mer barn, nu får du göra något åt det". Barsnligt sätt att lösa ett problem.

Och ett problem som är ickeexisterande, det finns kondom. Inga konstigheter. Curlade små skitungar som vuxit upp som på något konstigt sätt tror de kan bestämma över andra människor.
Jag gissar ju på att kondom inte är ett alternativ för dom, det är för övrigt inte alla som ens tål det men då dom hade använt sig av avbrutet sex och lyckats få tvillingar när dom gjorde det så förstår jag att hon inte vill ha oskyddat sex.
Jag tror bara det är ni män som hakar upp sig på att hon vill att han ska göra något för att båda ska kunna få njuta av sex utan att behöva oroa sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick Visa inlägg
Så kanske du ser på saken. Det gör inte jag.

Det finns folk som inte kan begripa att kvinnor blir upprörda av en våldtäkt heller. Sex som sex liksom. Vad är skillnaden? Blev hon inte gravid så hände ju ingenting. Då är det väl bara att rycka på axlarna och komma över det.

Att försöka tvinga någon till en sterilisering är i mina ögon ett övergrepp. Men begriper man inte det så begriper man det inte. Så är det bara.
Jag ser det inte som att han är tvingad att göra det hela utan att det för dom som par verkar vara den bästa lösningen.
Och om han inte vill så lär han inte göra det heller.
Men som sagt, självfallet är det något man bör diskutera och vara överens om.
Kanske är det helt enkelt så att hon ville ta det öppet pga sådana saker är det lite tabu att ta upp.
Jag har full förståelse för att hon inte vill gå på hormoner livet ut/tills hon inte längre kan få barn, dom kan göra rätt mycket skit i kroppen.
__________________
"She is not perfect. You are not perfect. The question is whether or not you are perfect for each other."
Robin Williams
foreverstrong86
*Flash* är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-17, 10:49   #16661
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick Visa inlägg
Så kanske du ser på saken. Det gör inte jag.

Det finns folk som inte kan begripa att kvinnor blir upprörda av en våldtäkt heller. Sex som sex liksom. Vad är skillnaden? Blev hon inte gravid så hände ju ingenting. Då är det väl bara att rycka på axlarna och komma över det.
Haha, den liknelsen haltar så mycket att den borde uppsöka en doktor.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-17, 10:57   #16662
Old Nick
Registered User
 
Old Nicks avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Haha, den liknelsen haltar så mycket att den borde uppsöka en doktor.
Låt mig gissa. För att en våldtäkt och en operation inte är precis exakt samma sak?
Old Nick är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-17, 12:21   #16663
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av *Flash* Visa inlägg
Jag gissar ju på att kondom inte är ett alternativ för dom, det är för övrigt inte alla som ens tål det men då dom hade använt sig av avbrutet sex och lyckats få tvillingar när dom gjorde det så förstår jag att hon inte vill ha oskyddat sex.

Jag tror bara det är ni män som hakar upp sig på att hon vill att han ska göra något för att båda ska kunna få njuta av sex utan att behöva oroa sig.
Inte ett alternativ? Då är man en bortskämd liten snorunge som kan ta och hantera sina problem som de alltid gör, ring mamma, skriv ett surt blogginlägg och självdö lite. Kondom är till 99% alltid ett alternativ.

"Uh jag vill inte ta preventivmedel"
"uh jag vill inte knipsa"
"ta kondom då"
"uh nä de vill vi inte"
".. ha inte sex då"
"men så kan vi juh inte haaa deee buhu så synd om miiiiiiiiiig"

Ingen tvingar dom till något, dom gör sina egna val - lev då med konsekvenserna. Tycker inte det är så hiskligt svårt eller synd om den något korkade mamman och den idiotiska mannen. I grunden handlar det om att en part anser sig ha rätt att bestämma över en annan part. Precis lika lite som han kan kräva p-piller för henne så kan hon inte kräva att han ska knipsa. Men nu ska de hyllas till skyarna om starka kvinnor, tummen ner för män som inte vill skära i pungen, girlpower och all möjlig skit som i slutändan får jämställdhetsarbetet ta 15 steg tillbaka. Det är vad som är irriterande, det är vad som är frustrerande.


Utöver det så förstår jag inte hur man kan se på ett kirurgisk ingrepp som något så lätt. Även om ingreppet är relativt säkert så finns det flertal rapporterade effekter av det som inte är så himla trevliga. Även om det bara förekommer på 1 av 1000 (Eller vad de nu kan vara) så tror jag de flesta män är tveksamma att göra en operation där man kan "sporadiskt få känslan av att bli sparkad på pungen".

Jag blir sur över hela diskussionen. Förstår inte när par slutade prata med varandra, förstår inte när man började anse att "det är bara att ta ett piller", förstår inte när det helt plötsligt är OK att bestämma över andra människor. Förstår inte vad det är för fel på människor.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-17, 12:28   #16664
*Flash*
Now You See Me
 
*Flash*s avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 885
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Inte ett alternativ? Då är man en bortskämd liten snorunge som kan ta och hantera sina problem som de alltid gör, ring mamma, skriv ett surt blogginlägg och självdö lite. Kondom är till 99% alltid ett alternativ.

"Uh jag vill inte ta preventivmedel"
"uh jag vill inte knipsa"
"ta kondom då"
"uh nä de vill vi inte"
".. ha inte sex då"
"men så kan vi juh inte haaa deee buhu så synd om miiiiiiiiiig"

Ingen tvingar dom till något, dom gör sina egna val - lev då med konsekvenserna. Tycker inte det är så hiskligt svårt eller synd om den något korkade mamman och den idiotiska mannen. I grunden handlar det om att en part anser sig ha rätt att bestämma över en annan part. Precis lika lite som han kan kräva p-piller för henne så kan hon inte kräva att han ska knipsa. Men nu ska de hyllas till skyarna om starka kvinnor, tummen ner för män som inte vill skära i pungen, girlpower och all möjlig skit som i slutändan får jämställdhetsarbetet ta 15 steg tillbaka. Det är vad som är irriterande, det är vad som är frustrerande.


Utöver det så förstår jag inte hur man kan se på ett kirurgisk ingrepp som något så lätt. Även om ingreppet är relativt säkert så finns det flertal rapporterade effekter av det som inte är så himla trevliga. Även om det bara förekommer på 1 av 1000 (Eller vad de nu kan vara) så tror jag de flesta män är tveksamma att göra en operation där man kan "sporadiskt få känslan av att bli sparkad på pungen".

Jag blir sur över hela diskussionen. Förstår inte när par slutade prata med varandra, förstår inte när man började anse att "det är bara att ta ett piller", förstår inte när det helt plötsligt är OK att bestämma över andra människor. Förstår inte vad det är för fel på människor.
Kondom är inte ett alternativ om man faktiskt är allergisk som sagt.

Sedan tolkar vi hennes inlägg väldigt olika så det är knappast konstigt att vi reagerar olika.

Jag tycker som sagt att det där är en diskussion dom emellan där man bör väga för och nackdelar.
Då tycker jag att det inte är konstigt om hennes sak vinner om man enbart gör så och övriga alternativ inte för dom (eller borde skriva henne) är bra alls.
Sedan kan vi ju bara spekulera om den infon som inte finns.
__________________
"She is not perfect. You are not perfect. The question is whether or not you are perfect for each other."
Robin Williams
foreverstrong86
*Flash* är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-17, 12:33   #16665
0x5f3759df
Infochef
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 28
Kan man verkligen vara allergisk mot kondom? Menar du latexallergi?
0x5f3759df är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)