Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-02-02, 13:19   #16351
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
FBetalar jag flera hundra för mat vill jag inte en förstörd köttbit. Till upplevelsen hör ändå att få vällagad mat.
Hur blir köttbiten förstörd om kocken kör 25 sekunder för länge på var sida för din smak. Jag tillagade oxfilé hemma en gång, samma oxfilé. Det var en bra oxfilé. Hela skalan från bleu till well done tillagade jag och smakade på. Alla var mycket goda, fast godast var nog medium rare och medium. Men inte alls så att något kött blev förstört. Alltid var vällagat, fast olika länge. Om det faktiskt var dåligt tillagat så får du nämna nåt annat än tillagningstid. Var köttet bränt? Var det dåliga råvaror? Var det fel kött som använts? Om inte, så är du bara jävligt kräsen och lite för viktig för ditt eget bästa, hade du varit på dejt så hade hon blivit jävligt avtänd och hade du sällskap av kompisar så hade de funderat en extra gång om de skulle bjuda dig nästa gång. Kocken saggar i din sås. Grattis.
Gerdler är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-02, 13:30   #16352
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Fast tyvärr kan jag ju inte förvänta mig det. Jag borde kunna det, men det är sällan det blir så.
jag menade min köttbit. Du ville ha medium rare, detta är medium rare.

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det där är ju ingen steak utan en skiva från en roast. En roast får man aldrig cooked to order så inte så relevant för diskussionen.

Det här är något slags mellanting mellan blue och welldone. Ser helt vidrigt ut:



Det här däremot är vackert:

Konstigt då min kompis beställda samma detalj och fick medium-well.
4623 är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-02, 13:44   #16353
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
jag menade min köttbit. Du ville ha medium rare, detta är medium rare.
Färgen på min iPhone ger att det där definitivt är rare, såvida köttet inte kommer från ett gammalt djur.
Yes är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-02, 13:45   #16354
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Konstigt då min kompis beställda samma detalj och fick medium-well.
En roast har ju olika grader av tillagning från mitten till ytterkanten så det beror ju helt på vars de skär. Sedan finns ju möjligheten att de har mer än en roast i lager.
Klein är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-02, 13:56   #16355
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Hur blir köttbiten förstörd om kocken kör 25 sekunder för länge på var sida för din smak. Jag tillagade oxfilé hemma en gång, samma oxfilé. Det var en bra oxfilé. Hela skalan från bleu till well done tillagade jag och smakade på. Alla var mycket goda, fast godast var nog medium rare och medium. Men inte alls så att något kött blev förstört. Alltid var vällagat, fast olika länge. Om det faktiskt var dåligt tillagat så får du nämna nåt annat än tillagningstid. Var köttet bränt? Var det dåliga råvaror? Var det fel kött som använts? Om inte, så är du bara jävligt kräsen och lite för viktig för ditt eget bästa, hade du varit på dejt så hade hon blivit jävligt avtänd och hade du sällskap av kompisar så hade de funderat en extra gång om de skulle bjuda dig nästa gång. Kocken saggar i din sås. Grattis.
Köttet blir torrare, förlorar smak och blir trådigare. Är du okej med well done så är det fine, men jag gillar inte den smaken. Det är för mig en förstörd köttbit. Just därför beställer jag inte well done, utan jag vill ha det medium rare. Om det sen börjar gå mot medium well kan jag leva med det, men jag vill inte ha mitt kött färglöst.
Mm... eller så kan jag säga till på ett trevligt sätt utan att ställa till med en scen. Det är knappast något konstigt med att säga till när man inte får det man beställt.
Yes är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-02, 14:31   #16356
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
En roast har ju olika grader av tillagning från mitten till ytterkanten så det beror ju helt på vars de skär. Sedan finns ju möjligheten att de har mer än en roast i lager.
Är inte roast samma sak som rostbiff?
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse
anvihl är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-02, 14:42   #16357
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Köttet blir torrare, förlorar smak och blir trådigare. Är du okej med well done så är det fine, men jag gillar inte den smaken. Det är för mig en förstörd köttbit. Just därför beställer jag inte well done, utan jag vill ha det medium rare. Om det sen börjar gå mot medium well kan jag leva med det, men jag vill inte ha mitt kött färglöst.
Mm... eller så kan jag säga till på ett trevligt sätt utan att ställa till med en scen. Det är knappast något konstigt med att säga till när man inte får det man beställt.
Skillnaden mellan rare och well done är ju avgrundsdjup så där hade jag nog sagt till och sagt att det här betalar jag inte fullt pris för eftersom jag inte fick det jag beställde. Men att ha dem till att slänga köttet och låta mitt sällskap lida är helt uteslutet om maten är ätlig.
Gerdler är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-02, 15:14   #16358
Jakobson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 50
http://www.metro.se/metro-debatt/leo...rfJPkpveUDhnA/

jag vet inte om jag blir förvånad fortfarande
Jakobson är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-02, 15:38   #16359
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Hur blir köttbiten förstörd om kocken kör 25 sekunder för länge på var sida för din smak. Jag tillagade oxfilé hemma en gång, samma oxfilé. Det var en bra oxfilé. Hela skalan från bleu till well done tillagade jag och smakade på. Alla var mycket goda, fast godast var nog medium rare och medium. Men inte alls så att något kött blev förstört. Alltid var vällagat, fast olika länge. Om det faktiskt var dåligt tillagat så får du nämna nåt annat än tillagningstid. Var köttet bränt? Var det dåliga råvaror? Var det fel kött som använts? Om inte, så är du bara jävligt kräsen och lite för viktig för ditt eget bästa, hade du varit på dejt så hade hon blivit jävligt avtänd och hade du sällskap av kompisar så hade de funderat en extra gång om de skulle bjuda dig nästa gång. Kocken saggar i din sås. Grattis.
Okej? Vad har dina personliga smakpreferenser med att Yes beställt köttbiten tillagad på X vis? Beställer du en ny bil med blå lack vill du självklart ha blå lack och inte grön, även om det såklart finns folk som tycker en grön bil är fint också. Det är heller inte någon fråga om huruvuda köttet är bränt eller inte, herregud.



"Alltid var vällagat, fast olika länge." Exakt, det är där skillnaden ligger. Duktig.
PureWhey är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-02, 16:41   #16360
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Okej? Vad har dina personliga smakpreferenser med att Yes beställt köttbiten tillagad på X vis? Beställer du en ny bil med blå lack vill du självklart ha blå lack och inte grön, även om det såklart finns folk som tycker en grön bil är fint också. Det är heller inte någon fråga om huruvuda köttet är bränt eller inte, herregud.



"Alltid var vällagat, fast olika länge." Exakt, det är där skillnaden ligger. Duktig.
Han säger ju att köttet var förstört. Det kan inte rimligtvis varit så om kocken inte gjort nåt mycket korkat som att typ bränna stekytan.

Du kan i vilket fall inte försvara att ditt sällskap får sin middag förstörd för att hen/de äter innan dig samt att väl tillagat och kvalitativt nötkött troligen kastas bara för att du har jävligt snäva krav (är kräsen). Och är du så kräsen så bit ihop istället och säg vad du tycker om köttstycket till restaurangen.

Köttet var något annorlunda än vad han föreställde sig. Betala mindre, så de får sitt straff utan att du straffar dina vänner och så restaurangen har en anledning att göra rätt i framtiden.

Har ni växt upp med skolmaten i Sverige så är vilken jävla mikrad findus färdigrätt ett skapligt mål och restaurangmat eller hemlagad mat för den delen, om du inte är en sopa i köket, lyxmat. Då kan ni ta att en av dina ugnstekta rotfrukter blivit lite bränd i kanten eller att din stek blivit lite för varm annars är ni bara lite för viktiga.
Gerdler är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-02, 16:46   #16361
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Klart man ska finna sig att inte få vad man betalar för. Heja Sverige!
4623 är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-02, 16:50   #16362
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Klart man ska finna sig att inte få vad man betalar för. Heja Sverige!
Betala mindre. Jag har skrivit det tre gånger nu. Tur du inte betalade för din skolgång, då skulle jag givit dig rådet att kräva tillbaka pengarna på grund av den bristande läskunnighet du uppvisar.

Senast redigerad av Gerdler den 2016-02-02 klockan 16:52.
Gerdler är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-02, 17:01   #16363
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Betala mindre. Jag har skrivit det tre gånger nu. Tur du inte betalade för din skolgång, då skulle jag givit dig rådet att kräva tillbaka pengarna på grund av den bristande läskunnighet du uppvisar.
Betala mindre? Pa vilken restaurang kan man valja vad man ska betala?
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-02, 17:18   #16364
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Betala mindre? Pa vilken restaurang kan man valja vad man ska betala?
Alla Ala Carte-restauranger?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-02, 17:22   #16365
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Alla Ala Carte-restauranger?
Man kan alltsa bestalla nagot, vara missnojd med det man far men anda ata upp i tystnad (med naven knuten i fickan!!!!!) och sedan traska upp till kassan och krava att betala mindre?
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)